ارزش علم آموزي و تربيت از منظر قرآن کريم
همين ارزش براي علم کافي است که خداوند معلم نخست است. در سوره ي علق، نخستين سوره ي قرآن مي فرمايد: بخوان به نام پروردگارت که آفريد(1) او انسان...
دوشنبه، 14 دی 1388
قرآن، عقلانيت و پرسش گري (4)
يك دسته از پرسشها كه در قرآن آمده نسبت به گذشته و حرف و حديثهايي است كه مردم در باره آنها كم و بيش، سخناني شنيده اند و از پيامبر مي خواهند كه...
پنجشنبه، 10 دی 1388
قرآن، عقلانيت و پرسش گري (3)
1. پرسش در باره رستاخيز: «يسال ايان يوم القيامه. فاذا برق البصر. و خسف القمر. و جمع الشمس و القمر. يقول الانسان يومئذ اين المفر. كلا لاوزر. الي...
پنجشنبه، 10 دی 1388
قرآن، عقلانيت و پرسش گري (2)
«كان الناس امه واحده فبعث الله النبيين مبشرين و منذرين و انزل معهم الكتاب بالحق ليحكم بين الناس فيما اختلفوا فيه ما اختلف فيه الا الذين اوتوه...
پنجشنبه، 10 دی 1388
عملکرد اخلاقي اولين مخاطب قرآن
توجه تام رسول الله (ص) به قرآن کريم به عنوان اولين مخاطب قرآن ، سيره و شخصيت آن حضرت را شايسته تاسي کرده است . « لقد کان لکم في رسول الله اسوه...
پنجشنبه، 3 دی 1388
آب در آموزه هاي قرآني
آب درآموزه هاي قرآني مايه حيات همه موجودات جاندار در زمين است. از اين روست كه به صراحت مي‌فرمايد: ما هر چيز زنده را از آب قرار داده ايم. آب...
پنجشنبه، 5 آذر 1388
سانسور حق از نظر قرآن
بسيار ديده ايد كساني كه بي سبب با حق، ستيز مي كنند و با آن كه حق را مي شناسند در برابر آن مي ايستند و يا آن را كتمان مي كنند. به اين معنا كه...
چهارشنبه، 4 آذر 1388
ويژگي ها و نشانه هاي علما در قرآن کريم
آنچه مقام انسان را نزد خدا بالا مي برد و موجب رستگاري او مي گردد،علم و ايمان است و هريک از آنها بدون ديگري چندان فايده اي ندارد .اسلام دين مبتني...
شنبه، 30 آبان 1388
وظايف عالمان در قرآن كريم
علم درقرآن مخالف جهل و از بزرگترين نعمت‌هاي الهي، مايه حيات، سايه‌ساري آرام‌بخش و روشنايي محسوب شده است. خداوند اين نعمت بزرگ را در اختيار انسان...
شنبه، 30 آبان 1388
كيستي عالمان در قرآن كريم
هدف آيات الهي از تكريم و ارزش‌گذاري عالم،بيشتردر فراواني بعد تربيتي اوست و بدين لحاظ دو واژه‌ي تعليم و تربيت در محاوره‌ها و نوشتارها در كنار...
شنبه، 30 آبان 1388
سيماي عالمان در قرآن كريم
واژه عالم از ريشه علم است و علم در لغت به معناي درك حقيقت يا شناخت آثار مميزه‌ي اشياء است و در قرآن و متون اسلامي داراي دو قسم حقيقي و ظاهري...
شنبه، 30 آبان 1388
تأثير قرآن در پيدايش و گسترش علم تاريخ درميان مسلمانان
اعراب جاهلي پيش از ظهوراسلام اطلاعات تاريخي چنداني نداشتند و آنچه به عنوان «ايام العرب »در بين آنان متداول بود ،آميخته اي ازاخباراهل کتاب و افسانه...
شنبه، 30 آبان 1388
گردشگرى در قرآن (2)
از حدیث هایى مانند (اطلبوا العلم ولوبالصین)34 نیز مى توان آموخت که اسلام براى فراگیرى علم و دانش مرز نمى شناسد و گردشگرى و جهانگردى را در رابطه...
دوشنبه، 18 آبان 1388
گردشگرى در قرآن (1)
قرآن، کتابى است جامع و فراگیر که به عنوان منبع بنیادى و اساسى در فهم و دست یابى به احکام شرعى، سخن نخستین را مى زند. هر پژوهشگرى از هر زاویه...
دوشنبه، 18 آبان 1388
آزادى در قرآن کریم
نویسنده با تفكیك و تعریف آزادى فلسفى و آزادى حقوقى و تقسیم آن به آزادى معقول و نامعقول، نظریه اسلام را درباره این اقسام ذكر مى كند و با تبیین...
سه‌شنبه، 12 آبان 1388
نسبت دین و اسلام از دیدگاه قرآن (2)
اسلام و تسليم در لغت به يک معنا آمده است که همان تسليم و رام شدن باشد(المنجد، 1927ق، ص323) حضرت علي (علیه السّلام) در باره اسلام فرموده است:...
يکشنبه، 10 آبان 1388
نسبت دین و اسلام از دیدگاه قرآن (1)
واژه دين همواره در قران به شکل مفرد مطرح شده است تا بر وحدت ذاتي دين تأکيد و آن را حقيقتي واحد و تشکيک ناپذير معرفي کند.اما اين که در قرآن بيان...
يکشنبه، 10 آبان 1388
مائده هاي آسماني
2-و اوست آن خالق يکتايي که زمين را گسترانيد و کوههاي محکم (براي ثابت نگهداشتن زمين)در آن بيدار فرمود و نيز رودها روان ساخت و ميوه هاي متنوع (ترش...
يکشنبه، 26 مهر 1388
ابعاد مهجوريت قرآن كريم (2)
مؤمنان راستين و پرهيزكاران واقعي، تلاوت را با تدبر همراه نموده و بدين سان از سفره رنگين الهي بهره مند مي شوند. حضرت علي«ع» اشتياق آنان را چنين...
سه‌شنبه، 7 مهر 1388
ابعاد مهجوريت قرآن كريم (1)
پيامي كه در طول قرون اسلامي از آيه شريفه «وقال الرسول يرب ان قومي اتخذوا هذا القرءان مهجورا» (فرقان/30) برداشت شده است، بيان «نكوهش از مهجوركردن...
سه‌شنبه، 7 مهر 1388