مهدويت در واقفيه (3)
پيش از پرداختن به راهبردهاي امام رضا (عليه السلام) در برابر واقفيه و نيز تکذيب ادعاي آنان مبني بر مهدويت امام موسي بن جعفر (عليه السلام)، توجه...
جمعه، 30 آبان 1393
امنيت ملي و فرهنگ انتظار
امروزه « امنيت ملي » در سطحي گسترده در ادبيات معاصر سياسي به کار مي رود. بسياري از کشورها از نهادي به نام « شوراي امنيت ملي » در ساختار سياسي...
جمعه، 30 آبان 1393
نقش انتظار در امنيت و صلح جهاني
اين نوشتار به نقش انتظار در صلح و امنيت جهاني مي پردازد. محور اصلي موضوع، نقش انتظار در ايجاد يک نيروي کنترل کننده در برابر آسيب ها و خطرات در...
جمعه، 30 آبان 1393
کارآمدي گفتمان مهدويت در تأمين امنيت جهاني
هيچ مکتب و نظام حقوقي نمي تواند خود را در برابر مسئله امنيت، فارغ و بي طرف بداند، زيرا نه تنها امنيت في نفسه يکي از اساسي ترين نيازهاي جامعه...
پنجشنبه، 29 آبان 1393
جنگ و صلح در عصر انتظار از ديدگاه قرآن کريم
براساس تعاليم آسماني آرمان والاي انبيا و رهبران دين، برقراري جامعه اي سالم و عاري از مفاسد اخلاقي، سياسي، اجتماعي، فرهنگي، اقتصادي و در تعبير...
پنجشنبه، 29 آبان 1393
مهدويت در واقفيه (2)
درباره فعاليت تبليغي و ادعاي فريب کارانه مهدويت و قائم بودن امام موسي بن جعفر(عليه السلام) توسط فرقه واقفيه و همچنين گرفتار شدن بعضي شيعيان در...
دوشنبه، 26 آبان 1393
مهدويت در واقفيه (1)
فرقه واقفه داراي پيامدهاي سياسي و فرهنگي و با انگيزه صرفاً دنياگرايي بعد از شهادت امام کاظم (عليه السلام) به عنوان فرقه درون شيعي به وجود آمد....
دوشنبه، 26 آبان 1393
مهدويت در انديشه ي اسماعيليه
آن گونه که ملل و نحل نگاران گزارش نموده اند، اسماعيليه يکي از فرقه هاي جدا شده از بدنه اصلي تشيع است که در سده دوم هجري شکل گرفت و اعتقاد داشتند...
چهارشنبه، 21 آبان 1393
جريان شناختي مهدويت در بني الحسن
در جريان شناختي مهدويت در بني الحسن بايد به اين مطلب توجه نمود که در منابع فرقه نگاران و صاحبان ملل و نحل، از جريان بني الحسن به عنوان يک فرقه...
چهارشنبه، 21 آبان 1393
مهدويت در کيسانيه (3)
در پيدايش هر نوع انديشه و اعتقاد ممکن است زمينه هاي گوناگون فرهنگي، سياسي، اجتماعي و انگيزه هاي فردي دخالت داشته باشد که بررسي جامع آنها زمينه...
چهارشنبه، 7 آبان 1393
مهدويت در زيديه
فرقه زيديه ازجمله فرقه هاي شيعي است که در عصر امامت صادقين از بدنه اصلي شيعه جداشده و با رهاکردن اعتقاد به نظام پي در پي امامان منصوص، اعتقاد...
چهارشنبه، 7 آبان 1393
مهدويت در کيسانيه (2)
ادعاي مهدويت و امامت براي فردي از فرزندان اميرالمؤمنين (عليه السلام) که تنها نسبت علوي را دارا بود ولي نسب و مشخصه فاطمي را نداشت، براي اولين...
سه‌شنبه، 6 آبان 1393
مهدويت در کيسانيه (1)
نام و عنوان کيسانيه براي فرقه اي برخواسته از متن جريان شيعي و ادعاي انحرافي اين گروه درباره مهدويت در نزد فرقه شناسان و نويسندگان ملل و نحل مشهور...
سه‌شنبه، 6 آبان 1393
نشانه ها و حوادث ظهور (2)
نداي آسماني به اسم امام مهدي (عليه السلام) و خبر ظهور او، و خروج سفياني و تسلط او بر شام، هر گونه شک و شبهه را در مورد کساني که ادعاهاي باطل...
يکشنبه، 4 آبان 1393
نشانه ها و حوادث ظهور (1)
ائمه (عليهم السلام) ابتداي غيبت کبري و جدايي شيعه از حجت خدا را تمام شدن دوره نيابت خاصه پس از مرگ نايب چهارم علي بن محمد سمري بيان کرده اند....
يکشنبه، 4 آبان 1393
منابع شريعت در دوران غيبت کبري (2)
غير از پيامبران الهي کسي نمي تواند از خواب به عنوان منبعي براي تشريع احکام استفاده کند. کليني از زراره نقل مي کند: از امام باقر (عليه السلام)...
پنجشنبه، 1 آبان 1393
منابع شريعت در دوران غيبت کبري (1)
منابع شريعت، کتاب خدا و سنت يعني قول و فعل رسول خدا (صلّي الله عليه و آله و سلّم) و امامان معصوم (عليهم السلام) است. امام کاظم (عليه السلام)...
پنجشنبه، 1 آبان 1393
مدعيان بابيت در دوران غيبت صغري
شيخ طوسي مي نويسد:« اولين مدعي بابيت ابومحمد حسن شريعي بود. او در ابتدا از اصحاب امام هادي (عليه السلام) و امام حسن عسکري (عليه السلام) بود،...
پنجشنبه، 1 آبان 1393
مدعيان دروغين قبل از غيبت صغري
اين فرقه ها بسيار زيادند تا آن جا که شيخ جليل سعد بن عبدالله اشعري قمي در کتاب مقالات و فرق تا 120 فرقه ي بدعت گذار را بر مي شمرد.
سه‌شنبه، 29 مهر 1393
نيابت عامه در دوران غيبت کبري
قطع ارتباط با امام و نيابت خاصه از ضروريات شيعه است ولي اين بدين معنا نيست که مؤمنان به حال خود رها شده باشند، بلکه ائمه اطهار و خصوصاً امام...
سه‌شنبه، 29 مهر 1393