بررسي روايات نبوي ناظر به نقد صوفيه(2)
بر اساس این روایت پیامبر اکرم(ص) فرمودند: پیش از فرارسیدن قیامت گروهی از میان امت بپاخیزند که صوفیه نامیده می‌شوند. اینان از من نیستند. برای...
پنجشنبه، 25 فروردين 1390
بررسي روايات نبوي ناظر به نقد صوفيه(1)
به جرئت می‌توان ادعا کرد که در بین گروه‌های منتسب به اسلام، صوفیه بیش از هر گروه دیگری مورد نقد و قدح قرار گرفته است و شاید گروهی را نتوان یافت...
پنجشنبه، 25 فروردين 1390
آگاهی‌هایی دربارة سیستانی‌های آفتاب‌پرست(2)
... و براهم‌مهر صاحب کتاب گويد که در زمان حکيم پراسرا (Parasara) چون آفتاب در نيمة اشليکها (Aslesa) رسيدي تا اول ده‌نيشتها (Dhanistha) نحوستي...
پنجشنبه، 25 فروردين 1390
آگاهی‌هایی دربارة سیستانی‌های آفتاب‌پرست(1)
براهمة مغ یا مغ‌های آفتاب‌پرست گروهی از روحانیان هندی بودند که احتمالاً ریشه‌ای ایرانی داشتند و بازماندگان سیستانی‌های آفتاب‌پرست بودند. این...
پنجشنبه، 25 فروردين 1390
تصوف و حيات معنوى در تركيه
يك روز در اواخر سال 1982 من در حال نوشتن نشانى بر روى نامه اى براى يك دوست ترك بودم[1]; دوستى كه به رغم شغلِ رسمىِ به ظاهر مادى اش، من او را...
پنجشنبه، 25 فروردين 1390
آشنايي با صعده و عالمان مبارز آن ديار
شهر صعده به سبب کثرت وجود علمای زیدی، مساجد، مراکز و حوزه‌های علمیّة این مذهب و همچنین آرامگاه امام هادی الی الحق (یحیی بن الحسین، مؤسس حکومت...
پنجشنبه، 25 فروردين 1390
تأثيرپذيرى تصوف از اسماعيليه (1)
محققان بسيارى در عصر ما به شيوه هاى گوناگون به بررسى، تحليل و نقد تصوف پرداخته اند، و هر يك با نگاهى خاصّ، به تبيين جنبه اى پنهان يا شرح نكته...
پنجشنبه، 25 فروردين 1390
تأثيرپذيرى تصوف از اسماعيليه (2)
ارتباط عميق فكرى و روحى بين حلاج و ابن عربى بر صاحب نظران پوشيده نيست. ابن عربى در جاى جاى كتاب هاى خود به نقل قول از حلاج و تأييد ديدگاه هاى...
پنجشنبه، 25 فروردين 1390
ايدئولوژي شيخيه و بابیه
اين ايدئولوژي با دست گذاشتن روي مفهوم « نايب امام زمان» از مكتب شيعه فاصله مي گيرد و نهايتاً با تدوين اصول و فروع دين جديد كاملاً از دين اسلام...
پنجشنبه، 25 فروردين 1390
آيين بوداي تَنترَه‌يانه(3)
عنوان تنتره‌هاي يوگيني ناشي از اهميت و برجستگي نقش‌هايي است كه شخصيت‌هاي زن در آن به عهده دارند. همچنين تأثير تَنترَة شيوايي در نمادها و خدايان...
دوشنبه، 22 فروردين 1390
آيين بوداي تَنترَه‌يانه(2)
كاربرد مَندَله‌ها ـ شمايل (يا آفريدة) دو يا سه بُعدي يك مکان يا محوطة مقدّس كه غالباً قلمرو خاص يك خدا محسوب مي‌شود ـ ويژگي عام آيين بوداي تنتري...
دوشنبه، 22 فروردين 1390
تصوف و سیاست در «طریقت عدل و احسان» - (3)
چنان‌که در قسمت قبل گذشت، یکی از ویژگی‌های آشکار جنبش «عدل و احسان»، گرایش‌های صوفیانة بدنة جنبش است؛ خصوصیتی که در اثر آموزه‌های صوفیانة شیخ...
دوشنبه، 22 فروردين 1390
آيين بوداي تَنترَه‌يانه(1)
آیین بودایی تنتره‌یانه یکی از فرقه‌های بودایی است که در کنار دو سنت عمدة هینه‌یانه و مهایانه جای دارد. این سنت بیشتر مکتبی سری و باطنی شناخته...
دوشنبه، 22 فروردين 1390
تصوف و سیاست در «طریقت عدل و احسان» - (2)
در قسمت قبل شرايط و عوامل بيروني‌اي که به حرکت «عدل و احسان» کمک کردند تا تجربه اسلامي خود را تثبيت کند، به اختصار بيان شد. اکنون به تشريح ويژگي‌هاي...
دوشنبه، 22 فروردين 1390
تصوف و سیاست در «طریقت عدل و احسان» - (1)
آنچه از مفهوم «تصوف» در پارة شرقی جهان اسلام به ذهن متبادر می‌شود، عبارت است از فرد یا افرادی که در پی سیر و سلوک معنوی، دنیا و مافیها را وانهاده...
دوشنبه، 22 فروردين 1390
يزيديان و اهل حق كردستان(2)
بايد تأكيد كرد كه تا حدي مي‌توان عناصر ايران باستان را در بين يزيديان و اهل حق مشاهده كرد. اكنون لازم است دلايل اين ادعا مورد بحث قرار گيرد....
دوشنبه، 22 فروردين 1390
يزيديان و اهل حق كردستان(3)
در هيچ‌يك از جوامع اهل حق و يزيدي، غيرروحانيان آموزش‌هاي رسمي مذهبي نمي‌بينند. پس يزيديان و اهل‌حق‌هاي غيرروحاني چندان دل‌مشغول عقايد نيستند؛...
دوشنبه، 22 فروردين 1390
يزيديان و اهل حق كردستان(1)
يزيديان و اهل حق دو فرقه‌اي هستند كه در غرب ايران و كشور عراق سكونت دارند. وجود عناصري چون اهوره‌مزدا، امشاسپندان، كستي، سدره، و همچنين نوع جشن‌ها...
دوشنبه، 22 فروردين 1390
مهدويت و فرقه حسينيّه زيديه (4)
امام احمد بن سليمان (م 566 ق) از شخصى كه تاكيد مى كند مورد اعتماد اوست، ولى نام او را نمى برد، نقل مى كند كه قاسم بن محمد بن قاسم بن جعفر[139] احمد...
يکشنبه، 21 فروردين 1390
مهدويت و فرقه حسينيّه زيديه (3)
در خصوص مهدى از پيامبر گرامى اسلام(صلّی الله علیه و آله و سلّم) روايات بسيارى رسيده و از جمله اين كه او هم نام پيامبر و پدرش هم نام پدر ايشان...
يکشنبه، 21 فروردين 1390