رساله الهيات عرفاني ديونيسيوس آريوپاغي (4)
ترجمه ي فارسي اي كه اكنون از رساله ي الاهيات عرفاني ديونيسيوس آريوپاغي پيش رو است، بر اساس ترجمه ي انگليسي از متن اصلي يوناني است كه ويراستاران...
دوشنبه، 13 دی 1389
رساله الهيات عرفاني ديونيسيوس آريوپاغي (3)
چنانكه اشاره شد، آريوپاغي اصيل اهل يونان، و طبيعي است كه زبان وي يوناني بود. همچنين آريوپاغي مجعول كه خود را به نام ديونيسيوس آريوپاغي اصيل معرفي...
دوشنبه، 13 دی 1389
رساله الهيات عرفاني ديونيسيوس آريوپاغي (2)
گويا آريوپاغي مجعول، آثار بسياري داشته است كه در مواردي وي از آنها نام مي برد، ليكن همه ي آثار او باقي نمانده اند. از جمله آثاري كه وي از آنها...
دوشنبه، 13 دی 1389
رساله الهیات عرفانی دیونیسیوس آریوپاغی (1)
دیونیسیوس آریوپاغی، شخصیت برجسته ی کتاب مقدس است و اعتقاد بر این است که وی از یاران و صحابیان رسولان و از قدیسان، و در اوایل قرن دوم میلادی بوده...
دوشنبه، 13 دی 1389
مسيحيت و نقد آراي اسکوفيلد (5)
پيش از ورود به بحث، لازم است اين نكته را يادآوري كنيم كه نويسندگان مسلمان كمتر به نقدهاي ديني والاهياتي انديشه ي مسيحيت صهيونيستي پرداخته اند...
يکشنبه، 12 دی 1389
مسيحيان و نقد آراي اسکوفيلد (4)
استفان سايزر مي گويد: وعده هايي كه به بني اسرائيل داده شده است، مشروط به گذراندن تعاليم مسيح اند و نيازي به معبد و قرباني كردن ندارند و سرزمين...
يکشنبه، 12 دی 1389
مسيحيان و نقد آراي اسکوفيلد (2)
در كتاب مقدس دو تعبير مهم ملكوت خدا و ملكوت آسمان به كار رفته است. قاموس كتاب مقدس چند معنا را براي اين دو واژه بيان كرده است: 1.حيات و تقواي...
يکشنبه، 12 دی 1389
مسيحيان و نقد آراي اسکوفيلد (3)
اسكوفيلد درباره ي بند آخر روميان (1) مي گويد در كتاب مقدس هيچ آموزه اي نيست كه ثابت كند مسيحيان فعلي، وارث وعده ي برگزيده بودن يهود باشند. مسيحيان،...
يکشنبه، 12 دی 1389
مسيحيان و نقد آراي اسكوفيلد (1)
اسكوفيلد نويسنده ي كتاب مقدس مرجع، چنان كه مسيحيان منتقد نوشته اند، در يادداشت هاي خود، دچار اشتباهات بزرگي شده است آرا و آموزه هاي او و تفسيرهايي...
يکشنبه، 12 دی 1389
حقيقت غايي در آيين بودا (3)
گروهي از بوداييان رويكرد خود را مَهايانه يا چرخ بزرگ ناميدند و منظورشان اين بود كه بوديسم مورد پذيرش آنها انسان هاي بيشتري را همراه خود به نيروانه...
يکشنبه، 12 دی 1389
حقيقت غايي در آيين بودا (2)
وقتي بودا پس از گذراندن دوران رياضت و نيز رسيدن به مرتبه ي بودايي، به طريقي كه مشهور است، وارد جمع پنج مرتاضي كه با او به رياضت مشغول بودند شد...
يکشنبه، 12 دی 1389
حقيقت غايي در آيين بودا (1)
آيين بودا، كه در شرق آسيا جايگاه خاص و ويژه اي دارد، داراي سه فرقه ي مهم و اصلي است. اين فرقه ها با نام هاي مهايانه، تراودا و چرخ الماس يا لامايي...
يکشنبه، 12 دی 1389
مسيح در آيين يهود (2)
انديشه ي مسيحا در كتاب تلمود (1) داراي پيچيدگي است؛ زيرا اختلاف نظر ربانيّون درباره ي مفهوم مسيحايي و عقايد پيرامون آن، به گونه اي است كه شكل...
يکشنبه، 12 دی 1389
مسيح در آيين يهود (3)
يكي از مواضعي كه بحث مسيحا در آيين يهود را مي توان در آن پي جويي كرد، عرفان يهودي است كه به «قبالا» معرف است. در قرن سيزدهم ميلادي كه گرايش هاي...
يکشنبه، 12 دی 1389
مسيح در آيين يهود (1)
يكي از مدعاهاي مسيحيان اين است كه حضرت عيسي عليه السلام همان مسيحاي انبياي موعود بني اسرائيل است. در مقابل، يهوديان منكر اين امر هستند و مدعي...
يکشنبه، 12 دی 1389
نهضت مکابيان (5)
جامعه ي بشري از اقوام گوناگوني تشكيل شده است؛ همان گونه كه افراد به يكديگر نيازمندند، اقوام نيز به يكديگر نياز دارند. اين نياز زماني بيشتر احساس...
يکشنبه، 12 دی 1389
نهضت مکابيان (4)
يكي از سد هاي محكم در برابر گسترش فرهنگ بيگانه، غيرت ديني است. غيرت ديني آنگاه كه مقام با بصيرت و رعايت موازين شرعي و اخلاقي باشد، سپري فولادين...
يکشنبه، 12 دی 1389
نهضت مکابيان (3)
دين داران پيوسته در مبارزات خويش به قدرتي بالاتر از نيروهاي مادي تكيه مي كنند. آنان همواره خود را به سرچشمه قدرت بي پايان الهي متصل مي بينند....
يکشنبه، 12 دی 1389
نهضت مکابيان (2)
قوم يهود كه افكار و عقايد خويش را در معرض تهاجم دشمن ديد، به رهبري مكابيان به دفاع از مرزهاي اعتقادي خود برخاست. خاندان مكابي از متتياي كاهن...
يکشنبه، 12 دی 1389
نهضت مكابيان (1)
نهضت مكابيان حركتي بود كه يهوديان تحت حاكميت شهرياران سلوكي ـ جانشينان اسكندر مقدوني در سوريه ـ پديد آوردند. اسكندر تربيت شده ارسطو و تحت تأثير...
يکشنبه، 12 دی 1389