سير تكوّن تلمود (1)
نگاه ما در اينجا نگاهى پديدار شناسانه است و از حق و باطل و يا صدق و كذب گزاره ها كه وظيفه دين پژوهىِ ارزش داورانه است، سخن نمى گوييم. محور و...
دوشنبه، 16 اسفند 1389
معنويت و الهيات (3)
تلاش هاى چندى براى متمايز كردن «نوع» معنويت ها كه مبتنى بر معيارى الهياتى باشد صورت گرفته است. امّا صحبت از «انواعْ» اين فرض را در خود دارد كه...
دوشنبه، 16 اسفند 1389
معنويت و الهيات (2)
در دهه هاى اخير، تعدادى از عالمان بزرگ الهيات يا سنّت هاى الهياتى با توجه كردن به تجربه دينى به كاوش در تلفيق مجدّد معنويت و الهيات پرداخته اند....
دوشنبه، 16 اسفند 1389
معنويت و الهيات (1)
واژه معنويت معمولا به كار مى رود ، گرچه تعريفِ آن دشوار است. در نتيجه، معنويت به عنوان يك موضوع ميان رشته اى مطرح شده كه با ساحتى از وجود انسان...
دوشنبه، 16 اسفند 1389
ارتباط انسان و طبیعت در اسلام و آیین دائو (2)
چند مفهوم اساسى در دائودجينگ به كار مى رود كه ايضاح آنها، فهم ديدگاه آيين دائو را درباره ارتباط انسان و طبيعت ميسّر مى سازد. مهمترين آنها «دائو»...
دوشنبه، 16 اسفند 1389
ارتباط انسان و طبیعت در اسلام و آیین دائو (3)
در قرآن يك سلسله اطّلاعات درباره طبيعت هست كه فهم آنها در تنظيم ارتباط انسان با طبيعت مؤثر است. از جمله اينكه قرآن تأكيد مى كند كه طبيعت زنده...
دوشنبه، 16 اسفند 1389
ارتباط انسان و طبیعت در اسلام و آیین دائو (1)
در ميان ارتباطات چهارگانه انسان (با خود و خدا و انسانهاى ديگر و طبيعت) ارتباط انسان با طبيعت شگفت انگيز و در عين حال پر ابهام است. در عصرى كه...
دوشنبه، 16 اسفند 1389
مصنف واقعى اسفار پنجگانه
مبانى و اصول[1] شناخت كتب مقدس، منحصراً به تاريخ معتبرى از اين كتب بستگى دارد. پيشينيان از چنين تاريخى، على رغم ضرورتش، غفلت ورزيده اند، يا به...
يکشنبه، 15 اسفند 1389
كتاب اَحيقار (4)
1. اَحيقار به منزل خود رفت و نامه اى نوشت و در آن چنين گفت: 2. «از سَنحاريب پادشاه آشور و نينوا به فرعون پادشاه مصر. 3. برادرم، سلام بر تو!...
شنبه، 14 اسفند 1389
كتاب اَحيقار (2)
40. پسرم، من حنظل خورده و صبر بلعيده ام، ولى چيزى را تلختر از بينوايى و فقر نيافته ام.[10] 41. پسرم، به پسرت ميانه روى و گرسنگى بياموز تا در...
شنبه، 14 اسفند 1389
كتاب اَحيقار (3)
1. هنگامى كه پادشاه مصر يقين كرد اَحيقار كشته شده است، بى درنگ برخاست و نامه اى به سَنحاريب پادشاه نوشت كه در آن آمده بود: «سلامت و تندرستى و...
شنبه، 14 اسفند 1389
كتاب اَحيقار (1)
نوشته حاضر كه براى نخستين بار به زبان فارسى عرضه مى شود، داستان اَحيقار حكيم و اندرزهاى اوست. در اين داستان، اَحيقار وزير اعظم سَنحاريب (سَناخريب)...
شنبه، 14 اسفند 1389
زمينه هاى بحث فلسفى در آيين هندو (2)
در سنّت هندو به طور معمول گمان مى شود هر بدن زنده با يك نفس جفت است (كه گاهى آن را آتمن، و گاهى پوروشا، وگرنه سيت53 يا آگاهى مى نامند). اما در...
شنبه، 14 اسفند 1389
زمينه هاى بحث فلسفى در آيين هندو (1)
سنّت هندو از چند جهت براى فلسفه دين حائز اهميّت است. اول اين كه، چون به فلسفه دين اغلب به شيوه اى غربى مى پردازند، يك سنّت غير غربى جذّابيتى...
شنبه، 14 اسفند 1389
درآمدى بر شناخت كتاب مقدس (2)
اين پيامبر از طرف خدا مأمور به انذار مردم سرزمين شمالى مى شود. در اين زمان مردم اسرائيل به ثروتى رسيده، در گناه و ظلم و فساد غرق شده اند. عاموس...
شنبه، 14 اسفند 1389
درآمدى بر شناخت كتاب مقدس (1)
كتاب مقدس عنوان مجموعه اى از نوشته هاى كوچك و بزرگ است كه مسيحيان همه آنها را و يهوديان بخشى از آنها را كتاب آسمانى خود مى دانند. عنوان معروف...
شنبه، 14 اسفند 1389
زمينه‌هاى بحث فلسفی در آیین بودا
آيين بودا حدود 500 سال پيش از عيسى مسيح، با تولد شاكيه مونى گوتمه، بودا ، در هند آغاز شد. آيين بودا با آن كه پيش از قرن دوازدهم ميلادى حضور چندانى...
شنبه، 14 اسفند 1389
متون دینی آیین مانی (2)
زبور مانوى يكى از آثار ادبى دينى عصر ساسانى (قرن سوم و چهارم ميلادى) است كه نخست به زبان سريانى سروده شد. بيشتر آثار مانى در اصل به سريانى بوده...
شنبه، 14 اسفند 1389
متون دینی آیین مانی (1)
قصد نگارنده در اين نوشتار، نه بيان زندگى يا تعاليم مانى، بلكه بررسى ادبيّات مانوى و معرفى متون عمده آن است. دين مانى هرچند دينى اصيل نيست و آميخته...
شنبه، 14 اسفند 1389
عيسى و اديان جهانى (2)
امروزه سؤال مهم درباره اين آموزه اين است كه آيا هيچ معناى غيرمجازى در آن هست يا نه. واضح است كه اين به صورت حقيقى معنادار است كه گفته شود عيسى...
شنبه، 14 اسفند 1389