خداى عهد عتيق
بى گمان، شاكله آموزه هاى اديان بر درك چگونگىِ پيوند بشر با خدا استوار است و «ديانت موضوعِ رابطه انسان با خداست». يهوديت از جمله اديان توحيدى...
دوشنبه، 23 اسفند 1389
مجازات ها در حقوق كيفرى يهود (3)
عمل سلب آزادى يك فرد با محبوس كردن وى در يك مكان خاص گاه داراى شكل بازداشت يا توقيف (به طور موقت) است و گاه حبس كيفرى است. حبس در معناى نخست...
دوشنبه، 23 اسفند 1389
مجازات ها در حقوق كيفرى يهود (4)
حقوق يهودى براى پاره اى ازجرايم مجازات مالى درنظرگرفته است. اين مجازات گاه در آسيب هاى جسمانى است و گاه در جرايم عليه اموال و مالكيت، مثل سرقت...
دوشنبه، 23 اسفند 1389
مجازات ها در حقوق كيفرى يهود (2)
براى اين كه معلوم شود مجازات قطع يا نقص يا معيوب شدن عضو در شريعت يهودى چيست، لازم است كه بحث را در تورات و تلمود جداگانه پى بگيريم.
دوشنبه، 23 اسفند 1389
مجازات ها در حقوق كيفرى يهود (1)
دين يهود، كه قديم ترين دين از مجموعه اديان ابراهيمى است، بر مبناى شريعت بنا شده است. در ميان اديان زنده جهان فقط اسلام را مى توان از اين جهت...
دوشنبه، 23 اسفند 1389
ارض موعود و صهيونيسم (2)
ادعاى صهيونيست ها اين است كه، براساس كتاب مقدس، سرزمين فلسطين به قوم اسرائيل وعده داده شده و بر اساس همين كتاب اين وعده محقق شده و اين قوم قرن...
دوشنبه، 23 اسفند 1389
ارض موعود و صهيونيسم (1)
به هر حال اين گروه به هر وسيله به آرمان خود جامه عمل پوشاند و كشور مستقل يهود را ايجاد كرد و همواره در انديشه گسترش آن بوده است. در اينجا سؤال...
دوشنبه، 23 اسفند 1389
مسيحيت و مدرنيته به روايت هانس كونگ (3)
در اين كه مدرنيته دستاوردهاى بسيار عظيمى در زمينه علم، فلسفه، الهيات، صنعت و جامعه داشته است هيچ ترديدى نيست. همچنين كاملا مبرهن است كه انسان...
دوشنبه، 23 اسفند 1389
مسيحيت و مدرنيته به روايت هانس كونگ (2)
در اين جا اين پرسش مطرح مى شود كه دين مورد نظر شلايرماخر چه دينى است؟ به عبارت ديگر دينى كه مى تواند با فضاى روشنگرى و رمانتيسم سازگار شود چه...
دوشنبه، 23 اسفند 1389
مسيحيت و مدرنيته به روايت هانس كونگ (1)
پروفسور هانس كونگ ، الاهيدان و فيلسوف[1]، در سال 1928 در محلى به نام سورس (sursee) در نزديكى شهر لوزرن (Luzern) سوئيس به دنيا آمد، تحصيلات مقدماتى...
دوشنبه، 23 اسفند 1389
آيين كاتوليك روم (4)
و سرانجام اين اصل مشاركت است كه كاتوليك ها آن را مى پذيرند: راه انسان به خدا، و راه خدا به نوع بشر، نه تنها يك راه با واسطه، بلكه راهى جمعى نيز...
دوشنبه، 23 اسفند 1389
آيين كاتوليك روم (3)
كليساى كاتوليك همان گونه كه نمى توانست تحولات اجتماعى، اقتصادى و سياسى متنوع را در آغاز قرن نوزدهم ناديده بگيرد، نمى توانست از تحولات فكرى مشابه...
دوشنبه، 23 اسفند 1389
آيين كاتوليك روم (2)
اما اولين اعتراض به مكتب كنستانتين را نه فرقه گراها، بلكه راهبان كاتوليك مطرح ساختند. نهضت رهبانىِ جديد تقريباً تأثير مستقيمى بر كليسا داشت;...
دوشنبه، 23 اسفند 1389
آيين كاتوليك روم (1)
نويسنده اين مقاله در ابتدا به حيطه معنايى و شمولِ عنوان آيين كاتوليك روم مى پردازد و بر اين نكته تأكيد مى نهد كه عمده مشخصه كاتوليك رومى به مثابه...
دوشنبه، 23 اسفند 1389
رهيافت دين شناختى دوركيم; نظريه و تحليل (2)
اينجاست كه دوركيم به عنصر ديگرى در دين اشاره مى كند; ذات دين عبارت است از تقسيم هستى به دو حوزه قدسى و عرفى، اما علاوه بر آن دين همواره در دل...
دوشنبه، 23 اسفند 1389
رهيافت دين شناختى دوركيم; نظريه و تحليل (1)
اميل دوركيم يكى از بنيانگذاران اصلى جامعه شناسى دين است. وى كه جامعه شناسى را عالى ترين علم اجتماعى مى دانست، كوشيد از منظر اين دانش تازه شكل...
دوشنبه، 23 اسفند 1389
مرورى بر تاريخ مناسبات كليسا و دولت در مسيحيت غربى
مسيحيت غربى يك دين يكپارچه كه بر حقيقت كتاب مقدس، واقعيت خدا و امور مافوق طبيعى تأكيد دارند. ما نماينده اين سنّت هستيم و مى كوشيم اين موضع را...
دوشنبه، 23 اسفند 1389
الهيات و فهم علمى (3)
صرف نظر از اينكه ما درباره چنين تلاش هايى كه براى بازسازى مفهوم خدا صورت مى گيرد، چگونه مى انديشيم، بايد بپذيريم كه علاقه به تلفيق كامل الهيات...
دوشنبه، 23 اسفند 1389
الهيات و فهم علمى (2)
درخواست بازگشت به الهيات هاى ناظر به طبيعت كه توسط مولتمان (1985، نگاه كنيد به بالا) پيشنهاد شده است، به خوبى مورد توجه الهيات معاصر قرار گرفته...
دوشنبه، 23 اسفند 1389
الهيات و فهم علمى (1)
اين مقاله به چالش هايى مى پردازد كه علم جديد براى الهيات مسيحى به وجود آورد[1]; اين چالش ها كم و بيش در مورد ساير الهيات ها از جمله اسلام نيز...
دوشنبه، 23 اسفند 1389