شر در اديان ايران باستان
فراگيربودن مسئله شر در دين هاى ايران باستان نشان دهنده اين است كه در مسالك و مذاهب و نحله هاى وابسته به ايران باستان، زردشتى، مهرپرستى، مانويت...
يکشنبه، 7 فروردين 1390
آينده دين، و اديان جديد
جامعه شناسان دين و دين پژوهان اصولا رغبتى از خود در ارائه پيش بينى نشان نمى دهند. مع الوصف در اين نوشتار سه پيش بينى جامعه شناختى مطرح شده: 1....
پنجشنبه، 4 فروردين 1390
زبان مقدس
اديان به مقدسات مى انديشند. مقدسات اديان بى شمارند و يكى از آنها زبان است. اديان يك يا چند زبان را، در يك يا چند زمان، به يك يا چند درجه، مقدس...
يکشنبه، 29 اسفند 1389
مريم شناسى (2)
راز «مريم باكره مقدس» در شوراى دوم واتيكان، كه از 1962 تا 1965 برگزار شد، بسط بيشترى يافت. اين شورا در بسيارى از اسناد، از مريم ياد كرد كه اين...
يکشنبه، 29 اسفند 1389
مريم شناسى (1)
وحى داده هاى اوليه را ارائه مى كند. «كتاب هاى عهد قديم و عهد جديد، متون مقدس مسائل چشمگير فراوانى را درباره «باكره مقدس» برايمان بيان مى كنند......
يکشنبه، 29 اسفند 1389
معنويت(2)
در دهه هاى آغازين قرن بيستم، دانشمندان كاتوليك روم در فرانسه، براى پژوهش در معنويت و ويژگى هاى زندگى معنوى در رابطه با تجربه و آگاهى دينى، گرايش...
يکشنبه، 29 اسفند 1389
معنويت(1)
بسيارى از نوشته هاى معاصر از معنويت سخن مى گويند، اما از آنجا كه اين واژه در زمينه هاى بسيار متفاوتى به كار مى رود، آن را به آسانى نمى توان تعريف...
يکشنبه، 29 اسفند 1389
مونْتگُمرى وات; كشيش پيامبرشناس
در طول قرن ها حاكميت كليسا بر سرزمين هاى اروپايى، چهره پيامبر اسلام(صلّی الله علیه و آله و سلّم) با تحريفات فراوان ارائه شده است. از قرن نوزده...
يکشنبه، 29 اسفند 1389
راه نجات در گيتا (1)
از آن جا كه اين مقاله متناسب با فضاى فكرى آيين هندو نوشته شده است، براى فهم بهتر مطالب، نخست به طور گذرا به معرفى گيتا، عوامل معقوليت، ويژگى...
يکشنبه، 29 اسفند 1389
راه نجات در گيتا (2)
از ديدگاه گيتا، ويژگى سالكان كوى معرفت عبارت است از اين كه: اولا هركارى را براى خدا انجام مى دهند; ثانياً داراى روحى بزرگ و از كنترل دنياى مادى...
يکشنبه، 29 اسفند 1389
حقوق بشر در آيين بودا
حقوق بشر غربى برمفهوم فرديت و نگرش رقابتى تكيه دارد. اما در دنياى مفهومىِ آيين بودا هيچ يك از اين دو مفهوم را نمى توان يافت. آموزه ناخود و آموزه...
يکشنبه، 29 اسفند 1389
ديدگاه هاى بودايى درباره خاستگاه رنج
واژه پرتيتيه سمُوتپاده (به پالى، پتجّه سمُوپّاده) را به «پيدايى چيزى از علت ها و شرايط» ترجمه كرده اند. اين لفظ، كه معمولا آن را «پيدايىِ وابسته»،...
يکشنبه، 29 اسفند 1389
دساتير آسمانى، دين نامه جعلى زرتشتيان (2)
بنابر روايات دساتير، شانزدهمين پيامبر كه ساسان پنجم است و معاصر خسرو پرويز به شمار آمده، دساتير را به زبان فارسى جديد آميخته با واژه هاى ساختگى...
پنجشنبه، 26 اسفند 1389
دساتير آسمانى، دين نامه جعلى زرتشتيان (1)
دساتير آسمانى نام كتابى است جعلى منسوب به زرتشتيان، كه مدت هاى مديدى دانشمندان و پژوهشگران شرق و غرب به بحث وجدل پيرامون آن مشغول بودند از اين...
پنجشنبه، 26 اسفند 1389
نماز ( تفيلا ) در آيين يهود
در تورات مقدس (دواريم – تثنيه، فصل 11، آيه 13) آمده است: «خداي خالقتان را دوست بداريد و او را با تمام قلبتان پرستش و بندگي نماييد.» علماي يهود...
چهارشنبه، 25 اسفند 1389
انديشه قوم برگزيده در يهوديت (4)
مردخاى كاپلان همواره بر آن بود تا پاسخى درخور براى پرسش هايى فراهم آورد كه قوم يهود در عصر جديد با آن مواجه است. در عصر جديد به لحاظ اجتماعى...
چهارشنبه، 25 اسفند 1389
انديشه قوم برگزيده در يهوديت (3)
بر پايه اين تفسير، خدا قوم يهود را برگزيد تا درميان اقوام ديگر خادم او باشند و در اصلاح عالم بكوشند و بين اقوام و ملل مختلف وحدت و همدلى ايجاد...
چهارشنبه، 25 اسفند 1389
انديشه قوم برگزيده در يهوديت (2)
براى اين كه تصور و تصوير روشنى از موضوع برگزيدگى و رابطه آن با اسارت بابلى در يهوديت داشته باشيم، ناگزير بايد به شكل گيرى و پيدايى اين قوم اشاره...
چهارشنبه، 25 اسفند 1389
انديشه قوم برگزيده در يهوديت (1)
انديشه قوم برگزيده از بنيادى ترين مباحثى است كه همواره در تاريخ قوم يهود مطرح بوده است. يهوديان بسته به ديدگاهشان در اين مسئله، رويكردى انحصارگرايانه...
چهارشنبه، 25 اسفند 1389
نظريه سياسى در تورات و تلمود (2)
بنابه شواهدى، ربى هيلل در انكار وجوب يك مسيح جسمانى و شاهانه تنها نبوده است. يوسفوس روايت مى كند كه مناحم، رهبر زلوت ها،[16] در طول دوره جنگ...
چهارشنبه، 25 اسفند 1389