مسيح و شريعت موسوى (2)
نخستين مورد از موارد پر مناقشه ميان عيسى و فريسيان، مسئله حرمت روز هفتم است. حرمت روز هفتم از احكام دهگانه عهد عتيق است (خروج 20:8) و در آيين...
پنجشنبه، 25 فروردين 1390
مسيح و شريعت موسوى (1)
ما مسيحيت را بيشتر «مذهبى بدون شريعت» شناخته ايم و ترديد نداريم كه در ساختار كاملا اخلاقى مسيحيت كنونى، شخص عيسى فراتر از قوانين تشريعى است....
پنجشنبه، 25 فروردين 1390
گفتوگو بين اسلام و مسيحيت (3)
عجيب است كه على رغم كتاب ها و مقالات بى شمارى كه از يك سو درباره تجددگرايى اعتقادى در مسيحيت و از سوى ديگر در زمينه رابطه اسلام و تجددگرايى نوشته...
پنجشنبه، 25 فروردين 1390
گفتوگو بين اسلام و مسيحيت (2)
در سال هاى اخير، شمار زيادى از گروه هاى مسيحى در غرب از اين مسئله گله كرده اند كه مسيحيان در جهان اسلام براى انجام عبادت آزادى ندارند، حال آن...
پنجشنبه، 25 فروردين 1390
گفت وگو بين اسلام و مسيحيت (1)
اسلام و مسيحيت در مقايسه با ساير اديان جهان ، پيروان بيشترى دارند و به همين سبب ، هرگونه تفاهمى ميان اين دو دين بزرگ، نقش مؤثرى در گفتوگوى اديان...
پنجشنبه، 25 فروردين 1390
آموزه‌هاى گیتا (1)
اين جستار در پى تبيين ديگرى است از عمده ترين آموزه هاى بهَگَوَدگیتا، با تأكيد بر انسان و خدا. انسان در گیتا در فرايندى نزولى با غفلت از خويشتنِ...
پنجشنبه، 25 فروردين 1390
آموزه‌هاى گیتا (2)
اصل پوروشه ـ پْرَكْريتى و فرضيه گونه ها: گیتا فرضيه پوروشه و پْرَكريتى را كه مى توان از آن به روح و ماده تعبير كرد، از فلسفه سانْكْهيه برگرفته...
پنجشنبه، 25 فروردين 1390
فنا و نيروانه (4)
قبل از ورود به بحث حقيقت نيروانه نزد مهايانه، لازم است تا به يك مفهوم ديگر كه در اين ميان نقشى اساسى دارد، اشاره كنيم. بوداى تاريخى، يعنى سيدارته...
پنجشنبه، 25 فروردين 1390
فنا و نيروانه (2)
با توجه به سخنان بعضى از عرفا در زمينه فنا كه مى توان آن را چكيده تمام ديدگاه ها در اين زمينه دانست، نكات ذيل را در ارتباط با فنا درمى يابيم: 1....
پنجشنبه، 25 فروردين 1390
فنا و نيروانه (3)
همانطور كه در عرفان اسلامى فنا اصلى ترين مفهوم محسوب مى شود كه تمام نظام عرفانى و مراتب سلوك براى نيل به آن طراحى شده است، نيروانه در آيين بودا...
پنجشنبه، 25 فروردين 1390
فنا و نيروانه (1)
يكى از روش هاى مهم براى شناخت اديان و تأثير و تأثر بين آنها مقايسه مفاهيم مطرح در آنها است كه به مطالعات تطبيقى معروف است. نوشتار حاضر در اين...
پنجشنبه، 25 فروردين 1390
مقدمه اى بر مقايسه اديان توحيدى (5)
فرا رسيدن پايان جهان يكى از دغدغه هاى هميشگى بشر بوده است و در همه پيشگويى هاى مربوط به آخرالزمان خبرهاى وحشتناك و نگران كننده اى وجود دارد....
پنجشنبه، 25 فروردين 1390
مقدمه اى بر مقايسه اديان توحيدى (4)
با بزرگ شدن اجتماعات بشرى و پيچيده شدن روابط اجتماعى، انسان ها تدريجاً به ضرورت تشكيل حكومت پى بردند. اين ضرورت به حدى است كه انسان ها راضى شدند...
پنجشنبه، 25 فروردين 1390
مقدمه اى بر مقايسه اديان توحيدى (3)
مسلمانان بر مبناى برخى احاديث به 124000 پيامبر عقيده دارند كه نام حتى 124 تن از آنان در دست نيست. تعداد 313 نفر از ايشان كتاب داشته و 5 تن از...
پنجشنبه، 25 فروردين 1390
مقدمه اى بر مقايسه اديان توحيدى (2)
بيشتر اديان (و شايد همه اديان كنونى) به وجود خدا معتقدند و بيشتر اديانى كه به خدا معتقدند، نام هايى براى او دارند. گاهى هم اسم خاص خدا در دينى...
پنجشنبه، 25 فروردين 1390
مقدمه اى بر مقايسه اديان توحيدى (1)
اديان از ديد كلى به دو مجموعه تقسيم مى شوند: توحيدى و غيرتوحيدى. مجموعه اديان توحيدى (شامل يهوديت، مسيحيت، آيين زردشت و اسلام) به سه اصل توحيد،...
پنجشنبه، 25 فروردين 1390
مَيْترِيَه ؛ موعود بودایی
در مجمع خدایان بودایى هیچ كس چون مَیْترِیَه چنین آرایش پیچیده اى از تجسّم ها را عرضه نكرده است به منزله یك بودا است كه پس از زاده شدن به شكل...
پنجشنبه، 25 فروردين 1390
گونه شناسى انديشه منجىِ موعود در اسلام (2)
صوفيه: اهل تصوف، در سرتاسر حوزه اسلامى، آموزه مهدويت را چونان اصلى سلوكى، و گاه جهانشناختى، باور داشته و به كار مى گيرند. ايشان به لحاظ كلامى...
پنجشنبه، 25 فروردين 1390
گونه شناسى انديشه منجىِ موعود در اسلام (1)
در ابتدا گونه شناسى انديشه منجىِ موعود در ادیان چنین است: - داراى جنبه الوهى (مانند مسيح براى مسيحيان و ميتريه، براى موعود شخصى بوداييان مهايانه) -...
پنجشنبه، 25 فروردين 1390
ديدگاه امام خمينى (ره) درباره پيروان اديان
ديدگاه انبياى الهى (علیهم السّلام) و كتاب هاى آسمانى مبنى بر حقانيت دين خود و بطلان ساير اديان. اين ديدگاه حقانيت سلسله اى از اديان پيشين را...
چهارشنبه، 24 فروردين 1390