نظريه سياسى در تورات و تلمود (1)
كتاب هاى مقدس از قديمى ترين و قوى ترين منابع در نظريه پردازى سياسى است; به گونه اى كه مى توان گفت هيچ نظريه سياسى اى بدون تفسير كتاب مقدس، بدين...
چهارشنبه، 25 اسفند 1389
پيام اديان، نقب زدن به عالم معنا
ما انسانها از وى وو وى 1، يا "عمل بيعملىِ"، لائودزو2ىِ شاعر و حكيم تا جهاد، يا "جنگِ مقدّسِ"، محمّدِ (صلّی الله علیه و آله و سلّم) پيامبر و جنگاور...
سه‌شنبه، 24 اسفند 1389
آنك مسيح... اينك انسان! (2)
هرچند دين مسيحيت ــ همچنان كه از اسمش بر مى آيد ــ تماماً بر گِردِ سرگذشت مقدس عيسى و حيات زمينى و عروج آسمانى مسيح(علیه السّلام) ، كه البته...
سه‌شنبه، 24 اسفند 1389
آنك مسيح... اينك انسان! (1)
راز ناتوانى مسيحيت در همراه ساختن خويش با تحولات روبه پيشرفت و پيچيدگى هاى روزافزون جوامع و پاسخگويى به نيازها و پرسش هاىِ دائماً روبه تزايدِ...
سه‌شنبه، 24 اسفند 1389
بولتمان و بارت
فهم ديالكتيكى از وحى مشخصه تفكر كارل بارت بود كه همگان را حيرت زده كرد. اقبال تام بدين كتاب موجب شد كه به سه دانشگاه مهم آلمان يعنى گوتينگن،...
سه‌شنبه، 24 اسفند 1389
آيين كاتوليك روم (5)
از نظر كاتوليك ها، كليسا كل مجموعه، يا سرجمع اشخاصى است كه خداى پدر از آنها خواست تا خداوندىِ عيسى، يعنى پسر، را در كلام، آيين مقدس، در شهادت...
سه‌شنبه، 24 اسفند 1389
عقلانيت در انديشه بودايى
نخست به زعم خود محدوده هاى كار را، در اين مقاله، ترسيم مى كنم [1] و آنگاه به برخى از پيش فرض هاى مطرح مى پردازم. (1) عبارتِ «انديشه بودايى»...
دوشنبه، 23 اسفند 1389
آيين ميترا
[1] آيين ميترا يك دين «باطنى» با ساختارى شبيه به ديگر اديان باطنى است. اين آيين بر مفهوم يك ايزد ، كه در زنجيره پيچيده اى از حوادث دست نخورده...
دوشنبه، 23 اسفند 1389
تأويل كتاب آسمانى در اديان ابراهيمى (3)
عرفان يك باشگاه جهانى است و در اديان ابراهيمى همچون واكنشى در برابر شريعت و تعقل تلقى مى شود. عرفان قابل نفى و اثبات نيست، با هنر رابطه اى تنگاتنگ...
دوشنبه، 23 اسفند 1389
تأويل كتاب آسمانى در اديان ابراهيمى (1)
هنگام بررسى محتواى متون مقدس مى توان از 4 شيوه بهره برد كه درجات آن از ساده به پيچيده، از عينى به ذهنى و از شايع به نادر به شرح زير است: 1....
دوشنبه، 23 اسفند 1389
تأويل كتاب آسمانى در اديان ابراهيمى (2)
تأويل كتاب هاى آسمانى منسوخ نيز براى اثبات حقانيت دين خود مرسوم است. همان طور كه مى دانيم، هر يك از يهوديت، مسيحيت و اسلام قائل به خاتميت خود...
دوشنبه، 23 اسفند 1389
درآمدى بر جنبش هاى نوپديد دينى (2)
در طى اين قرن، مطالعه در زمينه اديان جهان، ما را به صف آرايى خيره كننده عقايد و اعمالى كه آدميان از آنها پيروى مى كنند، آگاه ساخت و جهت گيرى...
دوشنبه، 23 اسفند 1389
درآمدى بر جنبش هاى نوپديد دينى (3)
اگر به دهه 1950 برگرديم خواهيم ديد كه جامعه شناسان بر اين عقيده بودند كه فرقه ها گروه هايى زوال پذير هستند كه تنها يك نسل دوام مى آورند. امروزه...
دوشنبه، 23 اسفند 1389
درآمدى بر جنبش هاى نوپديد دينى (1)
«جنبش هاى نوپديد دينى» در واقع جنبشهایی است كه به هوادارانش تعليم مى دهد تا خدا را «در درون خويش» بجويند. انديشمندان و محققان در پى آنند تا از...
دوشنبه، 23 اسفند 1389
مزدک ؛ اصلاح طلبی و فروپاشی (2)
چنان که مى دانیم، شاپوریکم علیرغم آن که به مانى میدان داد تا تعالیم خویش را تبلیغ کند، نه خود رسماً مانوى شد و نه موبدانى چون کَرتیر را از تبلیغ...
دوشنبه، 23 اسفند 1389
مزدک ؛ اصلاح طلبی و فروپاشی (1)
هنگامى که ابوعلى حسن بن علىّ بن اسحاق طوسى، ملقّب به خواجه نظام الملک قلم به دست گرفت تا شرحى در احوالِ مزدکیان بنویسد، بیش از هر چیز در دل داشت...
دوشنبه، 23 اسفند 1389
عرفان مركبه و عهد عتيق (2)
علاوه بر همانندى ها يا تأثيرپذيرى هاىِ عرفان مِركَبَه در عناصر اصلىِ عرفان عملى، در جانب عرفان نظرى نيز همانندى هاى زيادى ميان خداشناسى، انسان...
دوشنبه، 23 اسفند 1389
عرفان مركبه و عهد عتيق (1)
عرفان يهودى از آغاز تاكنون سه مرحله اصلى را پشت سر نهاده است و در طى اين مراحل به كمال و شكوفايى خود رسيده است; اين سه مرحله اصلى را مى توان...
دوشنبه، 23 اسفند 1389
عرفان يهودى و مكتب گنوسى(2)
ادبيات مكاشفه اى يهوديان مشحون ازتأثيرات بيگانه درالهيات يهودى دردوران تبعيد است. درزمان مسيح حتى در فلسطين فرقه هايى مانند اسنى ها وجود داشته...
دوشنبه، 23 اسفند 1389
عرفان يهودى و مكتب گنوسى(1)
ريشه هاى عرفان يهودى در كتاب مقدس وجود دارد. در تجاربِ پيامبرانِ عبرى ، عنصر عرفانى وجود داشته است.[2] موجود است. با اين كه عرفان يهودى از عناصر...
دوشنبه، 23 اسفند 1389