متفکرین مسلمان و تثلیث مسیحی (3)
با گذشت زمان و در طول تاريخ كليسا، مسيحيان به اين نتيجه رسيد كه طبيعت سه گانه خدا يك راز است و نمي توان آن را با تعبيرهاي بشري بيان كرد.(54)...
يکشنبه، 17 مرداد 1389
متفکرین مسلمان و تثلیث مسیحی (2)
دكتر محمود احمد صبحي در كتاب «في علم الكلام»، در تقابل نظريه معتزله در برابر تثليث اينگونه مي‌گويد: « خدا نزد معتزله «ليس كمثله شيء» است. اين...
يکشنبه، 17 مرداد 1389
متفکرین مسلمان و تثلیث مسیحی (1)
اين نوشتار، گزارش گونه‌اي است از آراء و نقدهاي برخي از متفكران اسلامي در مورد «تثليث مسيحي» . البته عمده تمركز بر روي آراء متفكرين شيعه بوده...
يکشنبه، 17 مرداد 1389
تاریخ اجمالی بنیان گذاران آیین سیکه
پدیده ی آیین سیکه یکی از ادیان شرقی به شمار می آید که اول بار حدود پانصد سال پیش به پیشوایی گورو نانک در منطقه ای از پنجاب پیروانی را به خود...
يکشنبه، 30 خرداد 1389
خداشناسى يهود در قرآن (3)
ما حصل اقوال فوق، همان‌طور كه برخى از مفسران نيز گفته‌اند، اين است كه مردم از عالمان اطاعت بى چون و چرا كردند و اين نوع اطاعت مخصوص خداست.[44]...
شنبه، 8 خرداد 1389
خداشناسى يهود در قرآن (2)
«يهوديان گفتند عزير پسر خداست» (توبه: 30). عزير كيست و يهوديان در كجا گفته‌اند كه اين شخص پسر خداست؟ نويسنده‌اى يهودى به اين آية قرآن مجيد اشكال...
شنبه، 8 خرداد 1389
خداشناسى يهود در قرآن (1)
قرآن مجيد خداشناسى يهود را در كنار ديگر تعاليم، متون مقدس و شخصيت‌هاى اين دين، مطرح كرده و دربارة آن داورى كرده است. با اينكه قرآن اصل خداشناسى...
شنبه، 8 خرداد 1389
مسيحيت اگزيستانسياليستي کيئرکگور (1)
سورن کيئركگور بنيان‌گذار اگزيستانسياليسم معاصر است و ابزارهاى مفهومى آن را پديد آورده است. از نظر او ، خدا خودش را به ‌عنوان شيئى كه ما آن را...
يکشنبه، 2 خرداد 1389
مسيحيت اگزيستانسياليستي کيئرکگور (2)
کيئركگور قائل است كه هر انسانى برحسب خصايل خودش، يك گزينش بزرگ انجام مى‌دهد و در يكى از سه مرحلة زير زندگى مى‌كند: مرحلة لذت‌طلبى، مرحلة اخلاقى...
يکشنبه، 2 خرداد 1389
معمای توحيد زرتشتی (2)
در ساية سامی‌انگاریِ مفاهيم دينی، گاهی به تصريح و گاهی به تلويح، چنين پنداشته می‌شود که گويا زرتشت و پيروان او، به آن درجه‌ از ادراک دينی نرسيده...
پنجشنبه، 30 ارديبهشت 1389
معمای توحيد زرتشتی (3)
واژة عربي توحيد در لغت، به معناي حکم به واحد بودنِ شيء است که خود، تعاريف مختلفي در حوزه‌هاي فلسفه و کلام و عرفان دارد. در کلي‌ترين تعريف، آن...
پنجشنبه، 30 ارديبهشت 1389
معمای توحيد زرتشتی (1)
در ميان مناقشه‌هاي گوناگون که دربارة دين زرتشتي ‌کرده‌اند، از ديرباز ، موضوع توحيد دارای جايگاه ويژه‌ای بوده است. اين موضوع‌ نه تنها دين‌پژوهان...
پنجشنبه، 30 ارديبهشت 1389
متون مقدس و انحرافات اعتقادی در شخصیت یهودیان (2)
در روان شناسی مادی که گرایش شدیدی به روش علمی و تجربی دارد به هیچ وجهی توافق کلی در مورد علامت یا معیارهای نابهنجاری وجود ندارد.بلکه چندین تعریف...
شنبه، 18 ارديبهشت 1389
متون مقدس و انحرافات اعتقادی در شخصیت یهودیان (1)
علم النفس یا به تعبیر امروزی آن روان شناسی از علوم مطرح و کاربردی دنیای امروز است.به جرات می توان گفت که روان شناسی یکی از پر کاربرد ترین علوم...
شنبه، 18 ارديبهشت 1389
ابزارهاي امروزين تبليغ مسيحيت
خطرناک‌ترين پديده‌اي که مسلمانان مقيم اروپا با آن روبه‌رو هستند، «تبشير» (تبليغ مسيحيت و فراخواني به دين مسيح) است که توانسته در بسياري از آنان،...
يکشنبه، 16 اسفند 1388
تئوديسه «عصر جديد» براى عصر جديد (2)
درباره اين تئوديسه بايد به دو نكته اشاره كرد; نخست اينكه اين تئوديسه به مثابه يك نظام اعتقادىِ شناختى، نظامى كه در پى يافتن جوابى براى پرسش هاى...
پنجشنبه، 6 اسفند 1388
اناجيل غيررسمى (2)
برخى از اناجيل اپوكريفايى با گرايش يهودى نگاشته شده كه گفته مى شود احياناً مسيحيان يهودى الاصل آن را به وجود آوردند يا در ميان آنان رواج داشته...
پنجشنبه، 6 اسفند 1388
كتاب مقدس و پيام حضرت محمد(ص) (4)
در مكاشفات مسيحى كه نخستين بار در قرن نخست عباسى به زبان سريانى و عربى پديدار شد، نيز داستان مواجهه محمد(صلی الله علیه واله) با راهب ديده مى...
پنجشنبه، 6 اسفند 1388
كتاب مقدس و پيام حضرت محمد(ص) (3)
بسيارى از رساله هاى دفاعيه پردازانه مسيحى به زبان عربى، صريحاً به جامعه اسلامى با عنوان المسلمون اشاره مى كنند. به عنوان مثال، عمار بصرى معمولا...
پنجشنبه، 6 اسفند 1388
كتاب مقدس و پيام حضرت محمد(ص) (2)
تعداد زيادى از متكلمان مسلمان در قرن نخست عباسى، رساله هايى عليه برخى دفاعيه پردازان مسيحى نوشتند. طبق گزارش هايى كه در فهرست ابن نديم باقى مانده،...
پنجشنبه، 6 اسفند 1388