گونه شناسى انديشه منجىِ موعود در اسلام (2)
صوفيه: اهل تصوف، در سرتاسر حوزه اسلامى، آموزه مهدويت را چونان اصلى سلوكى، و گاه جهانشناختى، باور داشته و به كار مى گيرند. ايشان به لحاظ كلامى...
پنجشنبه، 25 فروردين 1390
گونه شناسى انديشه منجىِ موعود در اسلام (1)
در ابتدا گونه شناسى انديشه منجىِ موعود در ادیان چنین است: - داراى جنبه الوهى (مانند مسيح براى مسيحيان و ميتريه، براى موعود شخصى بوداييان مهايانه) -...
پنجشنبه، 25 فروردين 1390
ديدگاه امام خمينى (ره) درباره پيروان اديان
ديدگاه انبياى الهى (علیهم السّلام) و كتاب هاى آسمانى مبنى بر حقانيت دين خود و بطلان ساير اديان. اين ديدگاه حقانيت سلسله اى از اديان پيشين را...
چهارشنبه، 24 فروردين 1390
آينده دين، و اديان جديد
جامعه شناسان دين و دين پژوهان اصولا رغبتى از خود در ارائه پيش بينى نشان نمى دهند. مع الوصف در اين نوشتار سه پيش بينى جامعه شناختى مطرح شده: 1....
پنجشنبه، 4 فروردين 1390
راه نجات در گيتا (1)
از آن جا كه اين مقاله متناسب با فضاى فكرى آيين هندو نوشته شده است، براى فهم بهتر مطالب، نخست به طور گذرا به معرفى گيتا، عوامل معقوليت، ويژگى...
يکشنبه، 29 اسفند 1389
راه نجات در گيتا (2)
از ديدگاه گيتا، ويژگى سالكان كوى معرفت عبارت است از اين كه: اولا هركارى را براى خدا انجام مى دهند; ثانياً داراى روحى بزرگ و از كنترل دنياى مادى...
يکشنبه، 29 اسفند 1389
پيام اديان، نقب زدن به عالم معنا
ما انسانها از وى وو وى 1، يا "عمل بيعملىِ"، لائودزو2ىِ شاعر و حكيم تا جهاد، يا "جنگِ مقدّسِ"، محمّدِ (صلّی الله علیه و آله و سلّم) پيامبر و جنگاور...
سه‌شنبه، 24 اسفند 1389
تأويل كتاب آسمانى در اديان ابراهيمى (3)
عرفان يك باشگاه جهانى است و در اديان ابراهيمى همچون واكنشى در برابر شريعت و تعقل تلقى مى شود. عرفان قابل نفى و اثبات نيست، با هنر رابطه اى تنگاتنگ...
دوشنبه، 23 اسفند 1389
تأويل كتاب آسمانى در اديان ابراهيمى (1)
هنگام بررسى محتواى متون مقدس مى توان از 4 شيوه بهره برد كه درجات آن از ساده به پيچيده، از عينى به ذهنى و از شايع به نادر به شرح زير است: 1....
دوشنبه، 23 اسفند 1389
تأويل كتاب آسمانى در اديان ابراهيمى (2)
تأويل كتاب هاى آسمانى منسوخ نيز براى اثبات حقانيت دين خود مرسوم است. همان طور كه مى دانيم، هر يك از يهوديت، مسيحيت و اسلام قائل به خاتميت خود...
دوشنبه، 23 اسفند 1389
درآمدى بر جنبش هاى نوپديد دينى (2)
در طى اين قرن، مطالعه در زمينه اديان جهان، ما را به صف آرايى خيره كننده عقايد و اعمالى كه آدميان از آنها پيروى مى كنند، آگاه ساخت و جهت گيرى...
دوشنبه، 23 اسفند 1389
درآمدى بر جنبش هاى نوپديد دينى (3)
اگر به دهه 1950 برگرديم خواهيم ديد كه جامعه شناسان بر اين عقيده بودند كه فرقه ها گروه هايى زوال پذير هستند كه تنها يك نسل دوام مى آورند. امروزه...
دوشنبه، 23 اسفند 1389
درآمدى بر جنبش هاى نوپديد دينى (1)
«جنبش هاى نوپديد دينى» در واقع جنبشهایی است كه به هوادارانش تعليم مى دهد تا خدا را «در درون خويش» بجويند. انديشمندان و محققان در پى آنند تا از...
دوشنبه، 23 اسفند 1389
پژوهشى درباره كراميان (2)
از ديگر عقايد ضد معتزلى كراميه، اعتقاد به عدم خلود دائم در جهنم است.54 آنها معتقد بودند كه خدا مى تواند كفار را از آتش جهنم نجات بخشد. نكته جالب...
دوشنبه، 16 اسفند 1389
پژوهشى درباره كراميان (1)
متأسفانه پژوهشگران فرق و مذاهب هنگام شناساندن بعضى از فرق، به شواهد و دلايل اندك و گاه ناكافى تمسك جسته اند; اين دلايل نيز با غرضورزى و تحريف...
دوشنبه، 16 اسفند 1389
معنويت و الهيات (3)
تلاش هاى چندى براى متمايز كردن «نوع» معنويت ها كه مبتنى بر معيارى الهياتى باشد صورت گرفته است. امّا صحبت از «انواعْ» اين فرض را در خود دارد كه...
دوشنبه، 16 اسفند 1389
معنويت و الهيات (2)
در دهه هاى اخير، تعدادى از عالمان بزرگ الهيات يا سنّت هاى الهياتى با توجه كردن به تجربه دينى به كاوش در تلفيق مجدّد معنويت و الهيات پرداخته اند....
دوشنبه، 16 اسفند 1389
معنويت و الهيات (1)
واژه معنويت معمولا به كار مى رود ، گرچه تعريفِ آن دشوار است. در نتيجه، معنويت به عنوان يك موضوع ميان رشته اى مطرح شده كه با ساحتى از وجود انسان...
دوشنبه، 16 اسفند 1389
كتاب اَحيقار (4)
1. اَحيقار به منزل خود رفت و نامه اى نوشت و در آن چنين گفت: 2. «از سَنحاريب پادشاه آشور و نينوا به فرعون پادشاه مصر. 3. برادرم، سلام بر تو!...
شنبه، 14 اسفند 1389
كتاب اَحيقار (3)
1. هنگامى كه پادشاه مصر يقين كرد اَحيقار كشته شده است، بى درنگ برخاست و نامه اى به سَنحاريب پادشاه نوشت كه در آن آمده بود: «سلامت و تندرستى و...
شنبه، 14 اسفند 1389