واکنش‌های منفی انسان به موقعیت‌های خوشایند و ناخوشایند
افرادی که از خدا غفلت می‌کنند و همه چیز را در توانمندی خود و اسباب مادی می‌دانند و هیچ نقشی برای خدا قائل نیستند، به هنگام بلا و سختی که همه...
شنبه، 3 اسفند 1398
واکنش‌های منفی از نظر قرآن کریم (قسمت اول)
چون به مردم زیانی برسد، پروردگار خود را در حالی که به درگاه او توبه می‌کنند، می‌خوانند، و آن‌گاه که از جانب خود، رحمتی به آنان چشانید، به ناگاه،...
شنبه، 3 اسفند 1398
واکنش‌های منفی از نظر قرآن کریم (قسمت دوم)
دلیل این‌که حرص، موجب جزع در بلایا می‌گردد، «شر» ارزیابی کردن بلاهاست.
شنبه، 3 اسفند 1398
نیازمندی انسان به تکیه‌گاهی محکم
هر تکیه‌گاهی نمی‌تواند قابل اعتماد باشد. تقریبا همه انسان‌ها برای خود تکیه‌گاهی قرار میدهند؛ تفاوت آن‌ها در انتخاب تکیه‌گاه است.
شنبه، 3 اسفند 1398
واجب بودن صبر بر مؤمنان
اگر آدمی متوجه حقیقت ملک خدای تعالی بشود و آن ملکیت را نسبت به خود حساب کند، می بیند که خودش ملک مطلق پروردگارش است.
شنبه، 3 اسفند 1398
عاقبت‌اندیشی در اسلام
درک خیر بودن قضای الهی، متوقف بر نظام ارزیابی خیرگراست و نظام ارزیابی خیرگرا، متوقف بر فضیلت حزم و عاقبت‌اندیشی. بنابراین، برای شناخت و درک خیر...
شنبه، 3 اسفند 1398
شکرگزاری خداوند
بسیاری از کسانی که در مصیبت‌های فقدان، بی تاب می‌شوند و از خدا شکایت می‌کنند، چنین می‌پندارند که خداوند، به زور، آنچه را مال آنان و حق مسلم آنان...
شنبه، 3 اسفند 1398
دین اسلام، لذت ستیز نیست
به عنوان یک واقعیت، قضای الهی، همیشه مبتنی بر خیر است و خیر بودن، پایه رضامندی است و برای خیرباوری باید نظام ارزیابی خیرگرا داشته باشیم.
شنبه، 3 اسفند 1398
تکیه‌گاهی به غیر از خدا، انتخابی غلط
هیچ انسانی نیست که به تکیه‌گاه نیاز نداشته باشد. اگر انسان احساس کند که در زندگی، هیچ پشتوانه و تکیه‌گاهی ندارد، دچار احساس ناامیدی، ناکامی و...
شنبه، 3 اسفند 1398
تسلیم و پذیرفتن تقدیر
وقتی انسان بداند که مالکیت از آن خداوند است و او مالکیتی ندارد، از آنچه خداوند انجام می‌دهد، ناراضی نمی‌گردد.
شنبه، 3 اسفند 1398
نقش الهام و اشراق در جهت دهی رفتار
غزالی در کتاب المنقذ من الضلال مدعی می شود که بسیاری از معلومات بشر که مربوط به نیازهای زندگی است، ابتدا به شکل الهام صورت گرفته است. وی در بحث...
جمعه، 2 اسفند 1398
عالم الوهیت و عالم طبیعت
ملائکه و فرشتگان از نظر وحی اسلامی موجوداتی‌اند که وجودشان یقینی است. آنها به نسبت موجودات عالم طبیعت، به ذات پروردگار نزدیک‌ترند و قاهر و سیطر...
جمعه، 2 اسفند 1398
رابطه خواب و رویا با الهام
برخی از خواب‌ها، در نتیجه ادامه اشتغال فکر به کارهایی است که شخص در بیداری به آنها مشغول بوده، و پاره‌ای از آنها یادآوری برخی حوادث گذشته است.
جمعه، 2 اسفند 1398
تأثیر ماورای طبیعت بر ساحت اندیشه و رفتار
آثار دینی و مذهبی تأکید می کنند که هر اندازه نفس انسان پاک تر باشد، بهره بیشتری می تواند از الهام و اشراق ببرد.
جمعه، 2 اسفند 1398
مهم‌ترین مبانی دین‌شناختی (قسمت اول)
شادکامی، برنامه و نقشه راه می‌خواهد. کسی می‌تواند برنامه ارائه کند که از ماهیت انسان و شادکامی، باخبر باشد و از هوس پاک باشد، و این کسی جز خداوند...
جمعه، 2 اسفند 1398
مهم‌ترین مبانی دین‌شناختی (قسمت دوم)
انسان علاقه‌مند به سعادت و بهروزی، نیازمند شناخت مصالح و مفاسد است و امر و نهی خداوند حکیم می‌تواند بهترین راهنمای‌وی باشد.
جمعه، 2 اسفند 1398
عوامل رضا‌مندی در زندگی
انسان، از طلب خیر، خسته نمی‌شود، هر چه را که برای زندگی‌اش نافع ببیند، در طلبش بر می‌خیزد، و اگر شری به او برسد، بیش از اندازه دچار نومیدی و...
جمعه، 2 اسفند 1398
عامل اصلی شادکامی
خداوند متعال، برنامه شادکامی را تنظیم نموده و کسی که بخواهد به شادکامی دست یابد، باید خدا را با تمام ابعادش «باور» داشته باشد و با تمام وجود...
جمعه، 2 اسفند 1398
توحید و نشاط در زندگی
یکی از ارکان شادکامی، رضامندی و دیگری نشاط است. عامل بنیادین شادکامی، سبک زندگی موحدانه است که اساس آن، ایمان به خدا بوده و ره‌آوردش تنظیم زندگی...
جمعه، 2 اسفند 1398
توحید در اطاعت از خداوند (قسمت اول)
اگر قانون گذاری، منحصر به خداست، خواه ناخواه اطاعت از غیر او، در صورتی که فرمانش مخالف فرمان خدا باشد، به معنای شریک قرار دادن برای خدا در قانون...
جمعه، 2 اسفند 1398