تبيين ميدان معنا شناختي «عصمت» درنهج البلاغه (2)
1. حضرت امير (ع) درحکمت 345 دربيان عصمت فرموده است: من العصمه تعذر المعاصي (مشکل بودن ارتکاب گناهان از نشانه هاي عصمت است). ازمحتواي سخن امام...
پنجشنبه، 20 مرداد 1390
تبيين ميدان معنا شناختي «عصمت» درنهج البلاغه (3)
با توجه به آيات قرآن و واژه عصمت ومشتقات آن در مي يابيم عصمت درتمام اين آيات همان حفظ شدن از مهلک هاي نفساني و شيطاني وکسب ملکه عصمت براي به...
پنجشنبه، 20 مرداد 1390
تبيين ميدان معنا شناختي «عصمت» درنهج البلاغه (1)
دراين مقاله نخست واژه «عصمت» درلغت وشعر عرب بررسي مي شود. سپس به معاني آن در قرآن کريم اشاره مي رود، آنگاه موارد کاربرد اين واژه درنهج البلاغه...
پنجشنبه، 20 مرداد 1390
تصویر هفت آسمان در قرآن و «تمام نهج البلاغه» (4)
راویان هیچ اطلاعی از وضع آسمانها، مطابق هیئت جدید، نداشتند - وبلکه بسیاری از آنها از هیئت بطلمیوسی هم بی خبر بودن
پنجشنبه، 20 مرداد 1390
تصوير هفت آسمان در قرآن و «تمام نهج البلاغه» (5)
طبق نظريات جديد علمي، فضاي سه بعدي اي که در آن زندگي مي کنيم فضايي خيمده است، به طوري که اگر سفينه اي از يک نقطه شروع به حرکت کند وبه زعم خودش...
پنجشنبه، 20 مرداد 1390
تصوير هفت آسمان در قرآن و «تمام نهج البلاغه» (2)
آورده اند که واژه ي «سماء» ريشه ي بابلي دارد و از «شيميا» گرفته شده است (مصطفوي، 1371، ذيل سمو). در لغت آمده است که «سماء» درمعنا جمع و واحد...
پنجشنبه، 20 مرداد 1390
تصوير هفت آسمان در قرآن و «تمام نهج البلاغه» (3)
درسه آيه از قرآن آمده که خداوند السماء الدنيا را به کواکب يا مصابيح آراسته است (فصلت، آيه 12؛ صافات، آيه 6؛ ملک، آيه 5). اين تعبير دردو مورد...
پنجشنبه، 20 مرداد 1390
تصوير هفت آسمان در قرآن و «تمام نهج البلاغه» (1)
کاوش وبحث در آفرينش آسمان و زمين وتعداد وشکل ورنگ و تأثير پذيري آنها از يکديگر با علم به دشواري آن از ديرباز تاکنون ادامه داشته است.در زمان ما...
پنجشنبه، 20 مرداد 1390
دنیای شگفت انگیزمان را بیشتر بشناسیم ؛ جن، ابلیس، شیطان
جن در لغت به معنی موجود پنهان و نامرئی است یعنی چیزی که از حواس انسانی پوشیده است . و واژه جان که هفت بار در قرآن کریم آمده است در کتاب های اقرب...
سه‌شنبه، 18 مرداد 1390
خواص انگشترها
از عهد باستان به دليل اعتقاد مردم آن دوران به خواص ويژه خرافاتى و شايد ماوراءالطبيعه اين اجسام همواره مورد توجه بوده اند . انسان عهد باستان باور...
دوشنبه، 17 مرداد 1390
نجوایی با خدایم
و او آرام در گوشم زمزمه کرد که من با توام هر نفس ، هر تپش و هر افت و خیز امّا این تویی که گاهی مرا نمی بینی و شاید هم نمی خواهی که ببینی ، چه...
سه‌شنبه، 11 مرداد 1390
مناسبات و روابط اجتماعی در اسلام
اديان بزرگ جهان ، از آن رو كه گروهي پر‌شمار از انسانها را براساس اعتقادي واحد گرد هم مي‌آورند ، از آثاري اجتماعي برخوردارند ، اما بي‌شك ميزان...
دوشنبه، 10 مرداد 1390
مؤلفه‌های بصيرت
مدتی است که در فرمایشات مقام معظم رهبری مکرر از بصیرت، تاکید بر کسب آن، تحلیل قضایا و اقدام و برخورد از روی بصیرت یاد می‌شود. و با این‌که ایشان...
دوشنبه، 10 مرداد 1390
مروري بر دو ديدگاه در مورد ذبيح ابراهيم (ع) در سنّت اسلامي(3)
حقيقت آن است که تأمّلي دقيق و موشکافانه و مراجعه اي بدون پيش فرض قرار دادن باورهاي ذهني در آيات سوره ي صافات، اين نکته را روشن خواهد ساخت که...
شنبه، 1 مرداد 1390
مروري بر دو ديدگاه در مورد ذبيح ابراهيم (ع) در سنّت اسلامي(2)
دليل اوّل: در روايتي از رسول خدا(ص) وارد شده است که « أنا ابن الذبيحين»( من فرزند دو قرباني شده ام: يکي عبدالله و ديگري اسماعيل). آنگاه ايشان...
شنبه، 1 مرداد 1390
مروري بر دو ديدگاه در مورد ذبيح ابراهيم (ع) در سنّت اسلامي(1)
امتحان الاهي حضرت ابراهيم (ع)در قرباني کردن فرزند خويش، که از فرازهاي بلند زندگي اين پيامبر بزرگ الاهي است، در قرآن کريم مورد اشاره قرار گرفته...
شنبه، 1 مرداد 1390
وحی در عهد عتیق
«وحی کلام خداوند درباره اسرائیل قول خداوند است که آسمان‏ها را گسترانید و بنیاد زمین را نهاد و روح انسان را در اندرون او ساخت» . (1) «وحی کلام...
سه‌شنبه، 28 تير 1390
معيار انتخاب
در بحث هاي مرب.ط به اختیار و انتخاب انسان از منظر قرآن به اين نتيجه رسيديم كه حركت اختياري و انتخابي انسان مبتني بر سه امر ميل، آگاهي و قدرت...
دوشنبه، 20 تير 1390
شرايط اختيار و انتخاب (1)
در بحث اختيار روشن شد كه كمال انسان، از آن جهت كه انسان است، كمالي است كه با انتخاب و اختيار به دست مي آيد. پس مي توان گفت: ويژگي تكامل انسان،...
دوشنبه، 20 تير 1390
شرايط اختيار و انتخاب (2)
گفتيم ويژگي آشكار انسان، اختيار اوست كه از يک سو به مسئوليت او مي انجامد و از سوي ديگر زمينه ي كرامت اكتسابي او را فراهم مي‌آورد. اين اختيار...
دوشنبه، 20 تير 1390