تجربه‏ي احياي وقف در کشور کويت

الحمد لله رب العالمين و الصلاة و السلام علي رسوله الأمين و علي آله الطاهرين و صحبه و من سار علي هدايه الي يوم الدين. باري؛ يکي از نعمتهاي پروردگار متعال براي مردم و کشور کويت آغاز تحرکي پويا در عرصه‏ي وقف است. اين تحرک، نقش مهم وقف در سرنوشت مسلمانان را دوباره احيا کرد و خيلي زود، در کوتاهترين فاصله‏ي زماني ممکن مؤسسه‏اي را پديد آورد که نه تنها مورد تأييد و حمايت ساير نهادهاي حکومتي کويت واقع شد، بلکه از
شنبه، 24 مرداد 1388
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
تجربه‏ي احياي وقف در کشور کويت
تجربه‏ي احياي وقف در کشور کويت
تجربه‏ي احياي وقف در کشور کويت

نويسنده: داهي الفضلي

مقدمه

الحمد لله رب العالمين و الصلاة و السلام علي رسوله الأمين و علي آله الطاهرين و صحبه و من سار علي هدايه الي يوم الدين.
باري؛ يکي از نعمتهاي پروردگار متعال براي مردم و کشور کويت آغاز تحرکي پويا در عرصه‏ي وقف است. اين تحرک، نقش مهم وقف در سرنوشت مسلمانان را دوباره احيا کرد و خيلي زود، در کوتاهترين فاصله‏ي زماني ممکن مؤسسه‏اي را پديد آورد که نه تنها مورد تأييد و حمايت ساير نهادهاي حکومتي کويت واقع شد، بلکه از سوي شهروندان و نهادهاي غير حکومتي با جهت‏گيريها و تعلقات مختلف نيز مورد استقبال قرار گرفت. مؤسسه مذکور همچنين با تأييد و تقدير فراوان نهادهاي فعال و علاقه‏مند بين‏المللي در عرصه‏ي تلاشهاي اسلامي بويژه در زمينه‏ي وقف مواجه شد. مؤسسه يا نهاد مورد بحث ما دبيرخانه‏ي مرکزي اوقاف کويت (الامانة العامة للاوقاف) است که در جمادي الاخر 1414 (نوامبر 1993) تأسيس گرديد.
وقف از نظر ما شيوه‏اي از تلاشهاي توسعه است که به مسلمين فرصت تقرب جستن به خداوند عزوجل را مي‏دهد. زمينه‏ي فعاليتها و اقدامات وقفي گسترده است و مي‏تواند شامل همه‏ي عرصه‏هاي تلاشهاي اجتماعي باشد. همين زمينه قادر است به عنوان يکي از راههاي اصلي به کارگيري تواناييهاي مردمي، نقش مؤثري را در توسعه‏ي جامعه و شکوفايي آن ايفا کند.
گزارشي که پيش روي شماست تجربه‏ي احياي وقف در کشور کويت را بويژه - در حال حاضر - عرضه مي‏دارد و با اين عناوين و بخشها تهيه شده است:
بخش نخست - نگاهي گذرا به تاريخچه‏ي تحول فعاليتهاي وقف در کشور کويت؛
بخش دوم - جهت‏گيريهاي راهبردي [استراتژيک] در حرکت احياي وقف در کشور کويت؛
بخش سوم - تجربه‏ي صندوقها و طرحهاي وقف؛
بخش چهارم - تجربه‏ي سرمايه‏گذاري داراييهاي وقف شده؛
بخش پنجم - ساختار تشکيلاتي دبيرخانه‏ي مرکزي اوقاف؛
سخن آخر - پيرامون مهمترين ويژگيهاي تجربه‏ي وقف در کويت.
در اينجا لازم مي‏بينم که سپاس فراوان خود را نسبت به همه‏ي کساني که در اين تجربه سهيم بوده و از داخل يا خارج کشور کويت کمکهاي خود را بدين منظور ارسال داشته‏اند، تقديم بداريم و از قادر متعال عاجزانه بخواهيم که توفيق عرضه‏ي خدماتي مفيد به دين و امت خويش را به ما عنايت فرمايد.
مشتاقانه و مصرانه خواهان در يافت راهنماييها و رهنمودهايي هستيم که ما را در تقويت اين تجربه و غني‏تر و پيشرفته ساختن آن ياري نمايد.

نگاهي گذرا به تاريخچه‏ي تحول وقف در کشور کويت

اقدام به وقف اموال و املاک از ديرباز، از زمان پيدايش کشور کويت با ساختن مساجد و تخصيص موقوفات به آنها آغاز شده است. تاريخ نگاران در اين رابطه، نخستين موقوفه‏ي ثبت شده را بناي مسجد »بن بحر« در حدود سال 1108 ه ق (1695 م) ذکر کرده‏اند. وقف در آن دوران بيانگر نوعي همياري اجتماعي بوده است که بدون نظارتي مرکزي در جامعه‏ي آن زمان کويت صورت مي‏گرفت لذا هيچ مرکزيتي روال و روند اقداماتي وقفي را هدايت و مديريت نمي‏کرد و وقف در زمينه‏ها و عرصه‏هاي مختلف اجتماعي نمي‏گستراند.
با آغاز قرن بيستم و در راستاي تلاشهايي که کشور کويت در جهت دگرگوني و بهبود نظام اداري خويش به عمل آورد، اداره‏ي اوقاف اين کشور در سال 1921 م ايجاد گرديد و مديريت و نظارت بر اوقاف را در حد توان آن زمان خويش بر عهده گرفت. در سال 1948 م محدوده‏ي اختيارات اين اداره گسترش يافت و آن را قادر ساخت که با تحرکي وسيعتر فعاليتهاي مربوط به وقف را در خدمت اماکن ديني و نيازمندان سامان بخشد. اداره‏ي اوقاف با تشکيل هيأت امناي اوقاف توانست مشارکت مردمي در نظارت بر امور وقف را تحقق ببخشد.
اعضاي اين هيأت را برخي از شهروندان به رياصت مرحوم شيخ عبدالله الجابر الصباح رئيس اداره‏ي اوقاف آن زمان تشکيل مي‏دادند. در تاريخ 1951/4/5م با صدور فرمان امير کويت مبني بر انطباق فعاليتهاي اوقاف با احکام شرع مبين اسلام، ساختار اساسي و قانوني اوقاف در کويت شکل نهايي خود را پيدا کرد. اين قانون هم اکنون در حال اجراست و تا زماني که قانون جديدتري آن را تغيير نداده است معتبر مي‏باشد.
در پي اعلام استقلال کشور، اداره‏ي اوقاف کويت در تاريخ 1962/1/17 به وزارت‏خانه تبديل شد و نام وزارت اوقاف را به خود گرفت. در تاريخ 1965/10/25 امور اسلامي نيز به عنوان و مسؤوليت اين وزارت‏خانه افزوده شد و وزارت اوقاف و امور اسلامي متصدي مسؤوليتهاي مختلفي، از جمله مديريت اوقاف گرديد.
در زمان اشغال کويت توسط عراق در فاصله‏ي زماني 91 - 90، يکي از جلوه‏هاي مقاومت در برابر تهاجم کور و ظالمانه‏ي رژيم عراق، تلاش آن دسته از کارکنان اوقاف بود که با هدف حفاظت از اسناد موقوفات و مدارک قديمي آنها در برابر خطر پايمالي و نابودي در آن شرايط ادامه يافت. پس از سپري شدن آن دوران اندوهبار بخش اوقاف - به فضل و منت پروردگار - از جمله‏ي بخشهاي فعال دولت کويت بود که توانست خيزشي بزرگ را بويژه در اهداف و نوسازي ابزار به خود ببيند. بازسازي ساختار و تشکيلات اوقاف در نمودار سازماني وزارت اوقاف و امور اسلامي صورت گرفت و عمده‏ي فعاليت اين بخش در اين مرحله در برطرف کردن آثار تجاوز بويژه بر املاک وقفي متمرکز گرديد.
همچنين تلاشهاي فراواني صورت گرفت که در مرحله‏ي پس از آزادسازي کويت، وقف به جايگاه مؤثر و شايان خويش در خدمت به جامعه و شکوفايي احياي آن بازگردد و مشارکت مردمي در نظارت بر اوقاف سازماندهي شود.
اين تلاشها منجر به آن شد که در تاريخ 1993/11/13 فرمان امير کويت مبني بر تأسيس دبيرخانه‏ي مرکزي اوقاف صادر گردد.
در اين فرمان تصريح شده است که اين دبيرخانه »وظيفه‏ي دعوت به وقف و انجام همه‏ي امور مربوط به آن، از جمله مديريت و نظارت بر اموال و املاک وقفي سرمايه‏گذاري آنها و به کارگيري درآمد حاصله در چارچوب اهداف و شرايط تعيين شده توسط واقفان را عهده‏دار مي‏گردد، به گونه‏اي که اهداف شرعي وقف تحقق پذيرد و در جهت توسعه‏ي فرهنگي، اجتماعي و مدني جامعه و کاهش فشار زندگي بر افراد نيازمند تلاش شود.

جهت ‏گيري راهبردي احياي وقف در کشور کويت

دبيرخانه‏ي مرکزي اوقاف کويت از آغاز تأسيس خويش بر تعيين يک استراتژي آينده‏نگر براي خود تأکيد و اهتمام داشته است و به اين‏منظور مطالعات گسترده‏اي را انجام داده است. بر اين اساس سند »طرح راهبردي دبيرخانه« در ماه مبارک رمضان 1417 (ژانويه 1997) منتشر شد و در آن مبناي استراتژي دبيرخانه، همان اهداف راهبردي تشکيلات اسلامي و اوقاف تعيين گرديد. (اين تشکيلات علاوه بر دبيرخانه‏ي مرکزي اوقاف، شامل وزارت اوقاف و امور اسلامي و بيت‏الزکات مي‏باشد) . در مورد رسالت اين تشکيلات در اين سند به تصريح چنين ذکر شده است: »تحقق بخشيدن روشي مؤثر و پويا در تعامل با شرايط زمان، پاسداشت از هويت عربي - اسلامي جامعه و کمک به آن در حل مشکلات اساسي‏اش و بالاخره کوشش در اعتلاي جامعه در ابعاد و زمينه‏هاي مختلف«. در اين چارچوب، نگرش راهبردي دبيرخانه‏ي مرکزي اوقاف کويت و رسالت آن شکل گرفت و به اين نحو مطرح گرديد:
نگرش کلي: وقف نهادي ويژه و پيشتاز در فرآيند توسعه و اعتلاي جامعه.
رسالت وقف: گسترش انديشه‏ي وقف به عنوان راهکاري ديني و قانوني براي توسعه‏اي پويا در ساختارهاي نهادينه‏ي جامعه و افزايش بهره‏وري وقف از راه مديريت نوين جهت تحقق بخشيدن به اهداف شرعي واقفان و اعتلاي جامعه و تقويت جهت‏گيري تمدن اسلامي بر اساس مطالب يادشده مي‏توان اهداف راهبردي دبيرخانه‏ي مرکزي اوقاف کويت را در اين محورهاي اصلي خلاصه نمود:
- هدف اول: تقويت انديشه‏ي وقف به عنوان راهکاري نمونه در امور خيريه؛
- هدف دوم: تثبيت وقف به عنوان چارچوبي سازمان يافته و توسعه‏مند در ساختارهاي نهادينه‏ساز جامعه؛
- هدف سوم: تحقق بخشيدن به نيات و مقاصد شرعي واقفان؛
-هدف چهارم: روانه ساختن سود حاصله به سوي توسعه‏ي جامعه و شکوفايي آن؛
- هدف پنجم: جذب مستمر موقوفات جديد؛
- هدف ششم: دسترسي به مديريت تخصصي و مؤثر در موقوفات.
سند استراتژي دبيرخانه، سياستهاي کلي آن را به اين شرح اعلام کرده است:
1. تشکيل اين دبيرخانه تلاش ديگري براي کارهاي خيرخواهانه است، لذا دبيرخانه در نظر ندارد عرصه را بر ديگران تنگ نمايد يا نقش و جايگاه آنها را از آن خود کند.
2. تمام فعاليتهاي دبيرخانه در آن واحد تحقق بخشيدن به منافع دنيوي و رسيدن به اجر اخروي را دنبال مي‏کند.
3. دبيرخانه دست ياري و همکاري در امور خيريه را به سوي همگان دراز مي‏کند.
4. تمام فعاليتهاي دبيرخانه تابع نظارت قانوني و مالي و اداري است.
5. دبيرخانه در خدمت هر کاري نيک براي رشد و توسعه‏ي جامعه مي‏باشد.
6. دبيرخانه امکانات لازم را - درحد ممکن - جهت فعاليتهاي برنامه‏هاي توسعه انجام مي‏دهد.
7. اصل در وقف بر اين است که درآمد حاصله هزينه گردد.
8. سرمايه‏گذاريهاي دبيرخانه به دور از قراردادن موقوفات در معرض خسارت و خطر صورت مي‏گيرد.
9. در سرمايه‏گذاريها تنوع و توزيع در بخشهاي مختلف اقتصادي و نواحي جغرافيايي متفاوت رعايت مي‏گردد.
10. با مراکز و مؤسسات داراي تخصص سرمايه‏گذاري و مالي به عنوان کانال در امر سرمايه‏گذاري همکاري خواهد شد.
11. در طرحهاي سرمايه گذاري بر جنبه‏ي اجتماعي و توسعه‏اي کارها تأکيد مي‏شود.
12. موقوفات و اموال قفي در زمينه‏هاي سودآورتر به کار گرفته شود.
13. کارکنان دبيرخانه، شريک کار خير تلقي مي‏شوند.
14. دبيرخانه،خود را نسبت به تقويت همکاري با بخش خصوصي و مردمي متعهد مي‏داند.
15. در حد امکان کارهاي اجرايي به بخش خصوصي واگذار خواهد شد.
16. سادگي ساختار تشکيلاتي دبيرخانه و انعطاف‏پذيري آن، از جمله‏ي اصول اساسي در کار آن است.
17. اعتقاد ما بر اين است که وحدت و تمرکز در سازماندهي و هماهنگي در برنامه‏ريزي وجود داشته باشد ولي در اجرا، عدم تمرکز رعايت شود.
18. از ابتکار عمل و نوآوري حمايت مي‏نماييم و آن را مورد تأکيد براي تحقق بخشيدن به اهداف دبيرخانه‏ي مرکزي مي‏دانيم.
19. برنامه‏ريزي علمي را به عنوان روش اصلي کار خويش پذيرفته‏ايم و بدان پايبنديم.
20. انعطاف آميز بودن اهداف وقف را تشويق مي‏نماييم و هدف خيرخواهانه را آزاد تلقي مي‏کنيم.
21. به تجديد و نوآوري و در وقف‏نامه‏ها به منظور پاسخ‏گويي به نيازهاي جديد اعتقاد داريم.
22. تلاش مي‏کنيم که به کار خويش نقشي مکمل نسبت به ساير فعاليتهاي خيريه بدهيم.
23. شفافيت، يک اصل اساسي در کارما به حساب مي‏آيد.
24. در کارهايمان از کارشناسي‏هاي ديگران مي‏آموزيم و برتري مديريت را ترويج مي‏کنيم.
25. خود را پايبند به آن مي‏دانيم که هزينه‏هاي ادراي از محل سود حاصله - را کاهش دهيم.
26. برخود لازم مي‏دانيم که نقش مردم را در عرصه‏ي وقف گسترش دهيم.
27. خود را متعهد مي‏دانيم که مصارف شرعي وقف را شناسايي کنيم تا مقاصد واقفين را تحقق بخشد.
28. مجموعه‏ي دبيرخانه‏ي مرکزي اوقاف برخود لازم مي‏بيند که ايمان به رسالت وقف را در کليه‏ي اعضاي خويش تقويت نمايد.
29. به استمرار کار دبيرخانه و نهادينه بودن آن پايبنديم نه به اشخاص آن.
30. خود را متعهد مي‏دانيم به اينکه نيازهاي وقف‏کنندگان - را در صورت نياز - برآورده کنيم و به آرمانهاي آنها را توجه نماييم.
31. اعتقاد داريم که انسانها پايه و مبناي هرگونه تحول و پيشرفت هستند و هميشه تلاش خواهيم داشت که تواناييها، شايستگي‏ها و فعاليت کارکنان را افزايش دهيم.

تجربه‏ي صندوقها و طرحهاي وقف

گفتگوها و مباحثات گسترده و ژرف در دبيرخانه‏ي مرکزي اوقاف کويت به اين نتيجه‏گيري منجر شد که بايد براي تحقق اهداف و چشم‏انداز استراتژيک دبيرخانه، ساختاري تشکيلاتي و نوين پديد آيد. اين ساختار همان تشکيلات صندوقها و طرحهاي وقف است که اداره‏ي آن را مردم به صور خودگردان بر عهده دارند. تشکيلات مذکور از طريق دعوت عموم مردم به وقف و انجام فعاليتهاي توسعه گرايانه، در تلاشهاي توسعه از راه وقف مشارکت مي‏کند. فعاليتهاي اين تشکيلات در چارچوب طرحي کلي و کامل صورت مي‏گيرد که در اين طرح نيازها و الويتهاي جامع مدنظر قرار گرفته و فعاليتهاي ديگر نهادهاي دولتي و ملي ملحوظ شده است. لذا دبيرخانه‏ي مرکزي اوقاف، رؤسا و اعضاي هيأت مديره‏ي صندوقها و طرحها وقف را در مسؤوليتهاي استراتژيک خويش شريک و همکار خود مي‏داند.
در چنين زمينه‏ي فکرييي و با اين مقدمات، بارزترين ويژگيها و دستاوردهاي تجربه‏ي کويت را در زمينه‏ي صندوقها و طرحها وقف به اين شرح تقديم مي‏داريم.

صندوقهاي وقف

صندوقهاي وقف چارچوب فراختري براي انجام فعاليتهاي وقفي است.
از طريق اين صندوقها همکاري مردم و نهادهاي مردمي با نهادهاي دولتي در راه تحقق بخشيدن به اهداف توسعه گرايانه‏ي وقف شکل عملي به خود مي‏گيرد. اينک تجربه‏ي صندوقهاي وقف در کشور کويت را در موضوعات اصلي ذيل مورد بررسي قرار مي‏دهيم:

اهداف تأسيس صندوقهاي وقف

هدف از ايجاد صندوقهاي وقف، جلب مشارکت مردم در تلاشهايي است که به منظور احياي سنت وقف از راه برنامه‏ريزي و اجراي طرحهاي توسعه بر مبناي شيوه‏هاي اسلامي و در راستاي پاسخگويي به نيازهاي اجتماعي مي‏باشد. تأسيس صندوقهاي وقف همچنين اين هدف را دنبال مي‏کند که اقدامات وقفي را به سوي اهداف توسعه و نيازهاي جامعه سوق دهد و درآمدهاي حاصله از دارايي‏هاي وقفي را به نحوي شايسته دربرطرف کردن اين نيازها و تحقق اين اهداف به کار گيرد. طبيعتا نيازهاي اجتماعي و اهداف توسعه را واقعيت‏هاي موجود از طريق برنامه‏هاي اجرايي به صندوقها ديکته مي‏کند و در برنامه‏ها فراهم ساختن بالاترين دستاوردهاي توسعه مطرح و مراعات مي‏گردد.
برنامه‏هاي اجرايي، پيوند و ارتباط لازم را بين پروژه‏هاي مختلف وقف و نيز بين اين پروژه‏ها و ساير طرحهايي که دستگاههاي دولت و ديگر سازمانهاي عام‏المنفعه اجرا مي‏کنند، به وجود مي‏آورند.

دستاوردهاي پيش‏ بيني شده‏ي صندوقهاي وقف

1. احياي سنت وقف از طريق دعوت عموم به مشارکت در طرحهايي که به روحيات مردم نزديکتر و به نيازهاي آنان پاسخگوتر باشند.
2. بازگرداندن نقش توسعه گرايانه‏ي وقف؛
3. بهبود بخشيدن به کارهاي خيريه از طريق مطرح ساختن الگوهايي نوين و شايان پيروي؛
4. بر آورده کردن نيازهاي جامعه و شهروندان در زمينه‏هايي که از سوي دولت و مؤسسات ملي مورد حمايت لازم و مناسب قرار نمي‏گيرند.
5. ايجاد تعادل بين کارهاي خيريه در خارج از خاک کويت و کارهاي خيريه‏ي داخلي؛
6. فراهم ساختن مشارکت عمومي مردم، ترويج وقف و اداره کردن طرحهاي وقفي؛
7. تحرک بخشيدن به کارهاي وقفي از راه ايجاد تشکيلاتي که انعطاف پذير و نظم و انضباط را در کنار هم داشته باشد.

مديريت صندوقهاي وقف

مديريت هر يک از صندوقهاي وقف را يک «هيأت مدير» بر عهده مي‏گيرد. اعضاي اين هيأت را چهره‏هاي مردمي به انتخاب رئيس هيأت امناي اوقاف تشکيل مي‏دهند. افزودن نمايندگاني از دواير دولتي مرتبط با زمينه‏هاي کاري صندوق اين هيأت بلا مانع است. مدت کار هيأت مديره صندوقها دو سال و قابل تمديد مي‏باشد.
اعضاي هيأت مديره از بين خود، رئيس و نائب رئيس هيأت را انتخاب مي‏کنند.
هيأت مديره را مدير عامل صندوق در پيشبرد کارها ياري مي‏نمايد. اين شخص توسط دبير کل اوقاف از بين کارمندان دبيرخانه‏ي مرکزي (يا در ميان ساير اشخاص) برمي‏گزيند.
مدير عامل صندوق به حکم وظيفه‏اي که دارد عضو هيأت مديره‏ي صندوق تلقي مي‏گردد و سمت دبيري هيأت را برعهده مي‏گيرد. بنابر ضرورت، مدير عامل مي‏تواند يک يا چند معاون در اختيار داشته باشد.

درآمدهاي مالي صندوقهاي وقف

- درآمدهايي که از قبل به طور ساليانه به صندوق وقف اختصاص داده شده و درآمدهاي وقفي جديد که با توجه به اهداف صندوق به آن تخصيص مي‏يابد.
- سهميه‏اي که توسط کميته‏ي طرحها در دبيرخانه‏ي مرکزي از محل بودجه‏ي صندوقها به هر صندوق اختصاص مي‏يابد. بودجه‏ي صندوقها از موقوفات خيريه‏ي عمومي و ديگر درآمدهاي دبيرخانه‏ي مرکزي تهيه مي‏شود و سهميه‏ها را رئيس هيأت امناي امور وقف (وزير اوقاف) تعيين مي‏کند.
- درآمدهايي که خود صندوق از طريق ارائه‏ي فعاليتها و خدمات خويش بدست مي‏آورد.
- هدايا، اموال موقوفه طبق وصيت‏ها و کمکهاي داوطلبانه که تعارضي با نوع کارهاي وقفي و اهداف صندوق ندارند.
- درآمد کمکهايي که از سوي بيگانگان به صندوقهاي وقف تقديم مي‏شود، اطلاع و موافقت کميته‏ي برنامه‏ريزي دبير خانه‏ي مرکزي اوقاف براي دريافت کمکها ضروري است.
- وقف نمودن براي خود صندوقها جايز نيست، بلکه بايد وقف براي اهداف و مقاصد اين نهادها صورت پذيرد.

روابط صندوقهاي وقف

رابطه با دبير خانه‏ي مرکزي اوقاف

دبيرخانه‏ي مرکزي اوقاف نهاد رسمي و مرکزي مسئول در زمينه‏ي وقف و موقوفات در کشور کويت است که تسهيلات گوناگوني از طريق اين نهاد به صندوقهاي وقف ارائه مي‏گردد و هدف از آنها اعتلاي سطح فعاليت صندوقها، ايجاد هماهنگي ميان آنها و کاهش هزينه‏هاي راه اندازي طرحهايشان مي‏باشد. دبيرخانه‏ي مرکزي براي صندوقهاي وقف و طرحهايشان تبليغ مي‏کند و مردم را با آنها آشنا مي‏سازد. همچنيتن افراد خير را به وقف براي اهداف اين صندوقها فراهم مي‏سازد. علاوه بر اينها، دبيرخانه از محل درآمدهاي خويش به صندوقها کمک مي‏کند و مشورتهاي شرعي و خدمات اداري، مالي، فني و رسانه‏اي را به آنها عرضه مي‏دارد. طبيعتا پيگيري کار سيستمهاي اداري صندوقها و نظارت بر فعاليتهاي آنها نيز از وظايف دبيرخانه‏ي مرکزي است.

رابطه با سازمان‏هاي دولتي

صندوقهاي وقف ملزم هستند که کارهاي خويش را در رابطه با دستگاههاي دولتي بر مبناي ضوابط رسمي انجام دهند به گونه‏اي که حتي بتوانند با اين دستگاهها طرحهاي مشترکي را به اجرا درآورند. لازم به يادآوري است که در همه‏ي صندوقهاي وقف به تناسب رشته‏ي فعاليت امکان حضور نمايندگاني از نهادهاي دولتي مي‏باشد.

رابطه‏ي جمعيتها و سازمانهاي خيريه

صندوقعاي وقف با همه‏ي سازمانها و مؤسسات خيريه که با آنها اهداف مشترکي دارند از طريق اجراي طرحهاي مشترک و ايجاد هماهنگي و پرهيز از رقابت منفي، همکاري مي‏کنند. لذا نمايندگان بسياري از جمعيتها و سازمانهاي خيريه به عنوان اعضاي هيأت مديره در بسياري از صندوقهاي وقف سهيم‏اند.

رابطه‏ي ميان صندوقهاي وقف

صندوقها الزاما نبايد در کار يکديگر دخالت کرده يا در عرض هم کار کنند. آنها بايد در طرحها همکاري و در کارها هماهنگي داشته باشند. ماده‏ي 18 نظام نامه‏ي صندوقهاي وقف به همين منظور تصريح دارد که: در چارچوب دبيرخانه‏ي مرکزي اوقاف کميته‏اي ايجاد مي‏گردد که اعضاي آن را مديران صندوقهاي وقف تشکيل مي‏دهند. هدف از ايجاد اين کميته، برقراري هماهنگي بين صندوقها، تبادل نظر و
تجربه، مطالعه‏ي پديده‏ها و مشکلات و نيز طرح پيشنهادها براي حل معضلات مي‏باشد.

آيين ‏نامه‏ي صندوقها و مقررات آنها

آيين نامه و مقررات صندوقها از دو عنصر اصلي به وجود آمده است که عبارتند از:

نظام نامه‏ي صندوقهاي وقف

اين نظام نامه درسي و دو ماده تنظيم شده است که نحوه‏ي تأسيس صندوق، تشکيل هيأت مديره‏ي آن، وظايف و شرايط جلسات اين هيأت و وظايف و نحوه‏ي تعيين مدير عامل صندوق و معاونان وي و کارکنان و وظايف آنها و نيز درآمدهاي مالي صندوق و رابطه‏ي دبيرخانه‏ي مرکزي با آن را شرح داده است.

آيين ‏نامه‏ي اجرايي نظام‏ نامه‏ي صندوقهاي وقف

اين آيين‏نامه براي توضيح موارد ذکر شده در نظام‏نامه تهيه و تدوين گرديده است. آيين‏نامه‏ي اجرايي شامل سيستم کار و فعاليت هيأتهاي مديره‏ي صندوقها، ويژگيهاي طرحهاي وقفي، شيوه‏هاي دعوت عموم مردم به وقف، اختيارات مديرعامل هر صندوق، اصول دريافت کمکها، هدايا، وصيت‏نامه‏ها، اصول تهيه‏ي برنامه و بودجه بر مبناي پيش‏بيني و نحوه‏ي محاسبات پايان دوره‏ي مالي و بالاخره اصول مالي و حسابداري لازم الاجرا در فعاليتهاي صندوقهاي وقف مي‏باشد.

صندوقهاي وقف موجود و فعال

در سايه‏ي فلسفه‏ي وجودي تلاش براي ايجاد صندوقهاي وقف و ساماندهي کار آنها، يازده صندوق وقف با اهتمامات ويژه در عرصه‏هاي مختلف به وجود آمده‏اند:
1. صندوق وقف معلولان و گروههاي خاص؛
2. صندوق وقف و فرهنگ و انديشه؛
3. صندوق وقف قرآن کريم و علوم قرآني؛
4. صندوق وقف توسعه‏ي علمي (با اهتمام نسبت به مسائل علمي، تربيتي و آموزشي) ؛
5. صندوق وقف حمايت از خانواده؛
6. صندوق وقف حمايت از محيط زيست؛
7. صندوق وقف توسعه‏ي بهداشتي؛
8. صندوق وقف مساجد؛
9. صندوق وقف دبيرخانه‏ي مرکزي اوقاف؛
10. صندوق وقف کويت براي همياري اسلامي (جهت همکاريها و کمکهاي برون مرزي) ؛
11. صندوق ملي وقف براي توسعه‏ي اجتماعي (با اهتمام نسبت به برنامه‏هاي اجتماعي و توسعه‏ي دروني جامعه در مناطق مسکوني) .

طرحهاي وقف

دبيرخانه‏ي مرکزي اوقاف کويت با هدف پيشرفت در نهادينه کردن کارهاي وقفي، به ايجاد طرحهايي عملي با موجوديت تشکيلاتي مستقل پرداخت. صرف‏نظر از شکل قانوني اين طرحها، هدف از ايجاد آنها فراهم ساختن خدمات و پرداختن به فعاليتهاي توسعه‏اي مي‏باشد،به‏گونه‏اي که يک طرح ممکن است ايجاد مکان يا تأسيسات عمومي باشد، يا ممکن است ارائه‏ي يک سيستم خدماتي و يا فعاليتي عام‏المنفعه و يا ارائه‏ي خدمتي به گروهي خاص از جامعه باشد. تجربه‏ي طرحهاي وقفي نياز به وجود تعريفي قانوني براي چنين طرحهايي را به اثبات رسانده است. در صورت وجود تعريف و قالب مشخص طبيعتا هر يک از طرحهاي وقفي داراي ساختاري نهادينه شده خواهد گشت. موافقت اصولي هر طرحي انگيزه‏ها، اهداف، چارچوب کلي، سيستم مديريت و تأمين مالي آن را روشن مي‏سازد. همچنين انواع موقوفاتي که بعدها در جهت پيشبرد طرحهاي وقفي عرضه و تخصيص مي‏شود به محتوا و مقررات ذکر شده در موافقت اصولي طرحها بستگي دارند.
تجربه‏ي وقف در کويت در جريان حرکت کنوني خويش، ايجاد و اجراي طرحهاي وقفي گوناگوني را در زمينه‏هاي مختلف شاهد است. دراينجا به منظور راهنمايي و الگوبرداري به پاره‏اي از آنها اشاره مي‏کنيم:
- طرح وقفي کويت براي انجام مطالعات اسلامي در زمينه‏هاي توسعه به نام طرح وقف نهوض؛
- طرح حمايت از پيشه‏وران و اقدام‏کنندگان به گشايش طرحهاي کوچک به نام طرح توليدکنندگان و کسبه؛
- طرح مرکز کويت، ويژه مطالعات امنيت و ايمني (طرح امنيت افراد و گروهها) - طرح حمايت از کارهاي داوطلبانه به نام وقف وقت؛
- طرح بيت‏السعادة (طرحي است که حمايت از خانواده‏هاي جوان و پيشگيري از مواجه شدن آنها با مشکلات را مدنظر دارد.) ؛
- طرح حمايت از ايتام و بي‏سرپرستان؛
- طرح جويندگان دانش (در حمايت از دانش‏آموزان و دانشجويان نيازمند) ؛
- طرح ارتقا و اعتلاي معلمان؛
- طرح شهر پيشاهنگان؛
- طرح فرهنگي سندباد (مرکز فرهنگي کودکان) ؛
- طرح دانستنيها براي همه (طرح کمک به ارتباط رايانه‏اي کتابخانه‏هاي عمومي و آموزشگاهي) ؛
- طرح جلسات حفظ قرآن کريم؛
- طرح مسابقه‏ي بزرگ کويت براي حفظ و قرائت قرآن مجيد؛
- طرح احيا و بازسازي مساجد کهن (که جنبه‏ي ميراث فرهنگي دارند) ؛
- طرح اسکان امام جماعت مساجد؛
- طرح سيستم رايانه‏اي مديريت اوقاف به نام اوس؛
- طرح مرکز درمان گوشه‏گيري کويت (به منظور حمايت از کودکان مبتلا به بيماري Autism) ؛
- طرح مرکز بازآموزي و توان‏بخشي معلولان.
به طور کلي مي‏توان ويژگيهاي مشترک و عمومي ساختار طرحهاي وقفي را بدين گونه خلاصه کرد:
- مسؤوليت طرحها توسط مؤسسات فعال در بخش وقف و يا ساير مؤسسات مربوطه مي‏باشد
- انديشه‏ي پروژه بايد با اهداف راهبردي دبيرخانه‏ي مرکزي اوقاف و سياستهاي کلي آن هماهنگ باشد.
- طرح بايد اهدافي را تحقق ببخشد که نيازي واقعي از نيازهاي جامعه را برطرف سازد و کاري نوين به کارهاي داوطلبانه بيفزايد.
- طرح بايد نموداري کلي که بيانگر عوامل و عناصر تشکيل‏دهنده‏ي آن باشد و نيز برنامه‏هايي اجرايي داشته باشد تا پيش‏بيني‏هاي اجرا، تدارک مالي و انجام فعاليتها تسهيل گردد.
- بايد نقشه‏ي کار بوضوح براي طرفهاي سهيم در طرح ترسيم شود. طرفهاي سهيم از قبيل وقف‏کنندگان و مؤسسات دولتي و مردمي و بخش خصوصي؛
- مديريت طرح بايد پويا و شفاف باشد؛
- طرح بايد اعتبار مالي مستقلي داشته باشد.

تجربه‏ي سرمايه‏ گذاري دارايي‏هاي وقف
سرمايه‏ گذاري اموال موقوفه پيش از تأسيس دبيرخانه‏ي مرکزي اوقاف

موقوفات کويت در گذشته عبارت بود از بعضي خانه‏هاي قديمي و مقداري دارايي‏هاي اندک ديگر. درآمد موقوفات آن چنان کم بود که گاه حتي کفاف بعضي از نيازهاي مساجد و خدمه‏ي آن را هم نمي‏کرد. پس از اکتشاف نفت و بالا رفتن قيمتها،قيمت ساختمانها و زمين‏هاي وقفي نيز به طور چشمگيري افزايش يافت. لذا اماکن موقوفه به مجتمع‏هاي تجاري، مجتمع‏هاي مسکوني استيجاري و منازل و مغازه‏ها و زمين‏هاي باز تبديل شد.
در حقيقت، وضعيت بخش وقف در جامعه‏ي کويت تا پيش از تأسيس دبيرخانه‏ي مرکزي اوقاف در سال 1993 م، بيانگر آن است که مديريت به کارگيري و سرمايه‏گذاري موقوفات، به طور کلي پايبند شيوه‏ي سنتي يعني اجاره‏دهي درازمدت بوده است. به مرور زمان محدوده‏ي شيوه‏هاي به کارگيري و سرمايه‏گذاري دارايي‏ها و درآمدهاي وقفي وسيعتر شد و شاهد ظهر شيوه‏هاي مثبت و مؤثر گرديد.
سطح پايين درآمد و بهره‏وري اوقاف در گذشته باعث پايين ماندن توان مشارکت اوقاف در حل مشکلات اجتماعي شد.
اين موضوع، خود يکي از دلايل مهم و عوامل مؤثري بود که مسؤولان امور را به انديشيدن و بازنگري در تشکيلات و ساماندهي وقف و قرار دادن آن در نقطه‏ي جهشي جديد متناسب با پيشرفتهاي روز واداشت و بدين‏سان دبيرخانه‏ي مرکزي اوقاف در سال 1993 به وجود آمد.

سياست سرمايه ‏گذاري دارايي‏هاي وقفي توسط دبيرخانه‏ي مرکزي اوقاف

پس از تأسيس دبيرخانه مرکزي اوقاف کويت در سال 1993، تلاش براي ايجاد شيوه‏هاي نوين براي همه‏ي عرصه‏هاي کار وقفي - از جمله بخش سرمايه‏گذاري اموال اوقاف - آغاز گرديد. اين تلاش قاعدتا مي‏بايست در سايه‏ي راهبردها و استراتژي کلي دبيرخانه و با رعايت اين موارد اساسي صورت پذيرد:
1. وجود چارچوب شرعي و رعايت آن در سرمايه‏گذاري موقوفات؛
2. ايجاد تحول روشهاي سرمايه‏گذاري اموال وقف و توسعه‏ي اعيان موقوفه؛
3. تحقق بخشيدن تعادل بين استانداردهاي بهره‏وري مالي و ارزشهاي توسعه در سرمايه‏گذاري موقوفات.
بر اساس آنچه که ذکر شد استراتژي سرمايه‏گذاري دارايي‏هاي وقفي در کويت به اين صورت بيان گرديد.
«پاسداري از اصل موقوفات، توسعه‏ي سرمايه‏ها و دارايي‏هاي آنها و تقويت توان گسترش درآمدهاي وقف بر اساس اصول شرعي سرمايه‏گذاري».
استراتژي ياد شده، در اين اهداف کلي سرمايه‏گذاري وقفي مطرح و معنا شد:
- پاسداري از اصل موقوفات؛
- بالا بردن سرمايه‏هاي وقفي؛
- حمايت از ارزش اصل موقوفات در برابر نوسانات اقتصادي احتمالي؛
- گسترش توان توسعه درآمدها؛
- انتخاب راهها و ابزارهاي مشروع در سرمايه‏گذاري به گونه‏اي که با احکام و اصول اسلامي منافاتي نداشته باشند.
- تأکيد بر موفقيت‏آميز در آوردن روشهاي شرعي سرمايه گذاري در فعاليتهاي اقتصادي جامعه.
استراتژي دبيرخانه مرکزي، راه رسيدن به اهداف فوق را به اين سياستها و راهکارها منوط ساخته است:
- سياستهاي کلي سرمايه‏گذاري؛
- راهکارهاي ويژه‏ي ايجاد توازن در سرمايه‏گذاري در رشته‏ها و شيوه‏هاي مختلف؛
- راهکارهاي ويژه سرمايه‏گذاري.
- همچنين در رابطه با استراتژي سرمايه‏گذاري، ضوابطي تعيين گرديد که مديريت سرمايه‏گذاري ملزم به رعايت آنها شده است. اين ضوابط عبارتند از:
- ضوابط شرعي در سرمايه‏گذاري موقوفات؛
- ضوابط مالي و تخصص سرمايه‏گذاري؛
- ضوابط سرمايه‏گذاري در طرحهاي موجود؛
- ضوابط مربوط به درآمدها؛
- ضوابط بنيادي در مديريت سرمايه‏گذاري؛
- ضوابط حسابداري در سرمايه‏گذاري؛

آمار فعاليتهاي مالي دبيرخانه‏ي مرکزي اوقاف

- ارزش کل موقوفات جديدالتأسيس درسال 1996 بالغ بر 4/2 ميليون دينار کويتي (13/8 ميليون دلار) بوده است.
- رشد درآمد خالص سرمايه‏گذاريهاي وقفي به بيش از 10/1 ميليون دينار کويتي (33/33 ميليون دلار) رسيده است.
- رشد هزينه‏ي فعاليتها و طرحهاي ويژه کارهاي توسعه‏گرايانه وقفي بالغ بر 4 ميليون دينار کويتي (13/2 ميليون دلار) گشته است.
- نوآوري در شيوه‏هاي شرعي سرمايه‏گذاري و روشهاي تأمين اعتبار مالي طرحهاي سرمايه‏گذاري؛
- بازسازي و کاربري مجدد موقوفات به تناسب بازار سرمايه‏گذاري روز؛
- بررسي مخاطرات سرمايه‏گذاري در هريک از طرحها و پيشنهادهاي کاري به طور جداگانه؛
- تحقق بخشيدن به دستاوردهاي عملي دربخش سرمايه‏گذاري دبيرخانه‏ي مرکزي اوقاف، از جمله‏ي بارزترين اين دستاوردها: تأسيس شرکتهايي در زمينه‏هاي مختلف، تجديد کاربري موقوفاتي که از رده خارج شده بودند، به کارگيري نقدينگي در سرمايه‏گذاري کوتاه مدت، و مشارکت در مديريت سرمايه‏گذاريهاي ديگران.

سرمايه‏ گذاري وقفي بين‏المللي

در زمينه‏ي سرمايه‏گذاري وقفي برون مرزي، دبيرخانه‏ي مرکزي اوقاف کويت تجربيات و دستاوردهايي دارد که مهمترين آموزشهاي به دست آمده از آنها را اين نکات تشکيل مي‏دهند: ضرورت رعايت وضعيت بازار سرمايه‏گذاري برون مرزي در مناطق و کشورهاي مختلف، ضرورت آشنايي با روشهاي سرمايه‏گذاري بين‏المللي و گونه‏هاي موفق و مفيد آن، ضرورت آشنايي با شرايط قانوني در سرمايه‏گذاريهاي بين‏المللي و نظامهاي داوري در حل مناقشات فيمابين، و بالاخره ضرورت ايجاد هماهنگي بين کشورها در زمينه‏ي سرمايه‏گذاري اوقاف اسلامي.

ساختار و نهاد عمومي دبيرخانه‏ي مرکزي اوقاف

دبيرخانه‏ي مرکزي اوقاف به بعد نهادسازي که يکي از ابعاد توسعه‏ي کار وقف است، اهميتي بسزا قائل شد. زيرا انتظار مي‏رفت که نقش مؤسسات وقف با فعالتر و مؤثرتر ساختن نقش مدني و توسعه‏اي وقف فزونتر گردد. تجربه‏ي نوين نهادسازي در عرصه‏ي وقف در تاريخ معاصر کويت با ايجاد دبيرخانه‏ي مرکزي اوقاف آغاز گرديد و طبعا خود اين نهاد بر مبناي انديشه‏ي تحليل گرايانه در تجارب پيشين و جهت‏گيريهاي بين‏المللي معاصر در اين زمينه تأسيس شد. حاصل کار، به دست آمدن ذخيره‏ي فکري مناسب و نهادگرا، و تجربه‏اي مؤثر، آرمانگرا، نهادساز،و پويا بوده است. مطالعه‏ي اين تجربه را به اختصار در پي مي‏خوانيد:

ويژگي و سرشت نهادساز بخش وقف

نخست لازم است اشاراتي به ملاکهاي ديني که دبيرخانه‏ي مرکزي اوقاف آنها را نقطه‏ي آغاز حرکت خويش قرار داده است به عمل آيد. مهمترين اين ملاکها عبارتند از:
- تلاشها و اقدامات وقفي، جزو عبادات مي‏باشند.
- کار وقف را نمي‏توان جز به منظور انتفاع جامعه و يا فرد انجام داد.
- موقوفات امانتهايي هستند که در اختيار کارگزاران قرار مي‏گيرند.
- تبليغ و گسترش شيوه‏ي وقف خود تأکيدي بر اسلامي

بودن موجوديت نهادساز جامعه.

مسأله‏ي ديگر اينکه کار وقفي و تلاش در عرصه‏ي وقف با کار در ادارات دولتي و يا مؤسسات خصوصي و حتي مؤسسات کارهاي داوطلبانه از اين جهات متفاوت است:
- کار وقفي کاري است که در آن جنبه‏ي مردمي و داوطلبانه با جنبه‏ي رسمي در هم مي‏آميزد.
- در اين کار ضرورت دارد که علاوه بر جنبه‏ي داوطلبانه، جنبه‏ي تخصصي و حرفه‏اي لازم نيز باشد.
- بين هدف کار وقفي داوطلبانه با اهداف جامعه‏ي در توسعه همخواني و رابطه وجود دارد.
- وقف باعث مي‏گردد که حداقل پشتوانه‏ي مالي لازم در بعضي از زمينه‏هاي مهم توسعه‏ي اجتماعي تأمين ود.
- وقف يکي از انواع مؤثر تأمين اجتماعي است.
- وقف شايستگي آن را دارد که بخشهايي را که توسط دستگاههاي دولتي يا مؤسسات ملي و خصوصي پوشسش داده نمي‏شوند پوشش دهد. علاوه بر اين، سرشت نهادينه وقف مي‏تواند هماهنگي و هم‏پوشاني لازم را در بين مؤسسات هر سه بخش مذکور فراهم سازد و فعاليت آنها را به هم مرتبط نمايد.
نظر به ويژگيهاي کار وقفي و دستاوردهاي جديد تمدن بشري و با توجه به جهت گيريهاي نوين علم سازماندهي و مديريت، تجربه‏ي دبيرخانه‏ي مرکزي اوقاف کويت بيانگر اين است که چند اصل و ديدگاه فلسفي مهم اساس سازماندهي و مديريت مؤسسات وقفي را تشکيل مي‏دهد که مهمترين آنها عبارتند از:
- پايبندي به روشهاي راهبردي در برنامه‏ريزي فعاليتهاي وقفي؛
- تأکيد بر وظيفه‏ي خدمات عمومي در ساختار تشکيلات؛
- جلب حمايت داوطلبانه و واقفان نسبت به طرحهاي وقفي از راه مشارکت دادن آنها در نهادها و تشکيلات وقفي؛
- سادگي ساختار تشکيلاتي و نهادهاي اداري و انعطاف‏پذيري آن؛
- وجود سيستم نظارت مؤثر و بي‏پيرايه؛
- وجود توازن در تقسيم وظايف و اختيارات بين ضرورتهاي ابتکاري کارگزاران و ضرورتهاي نظارتي بر آنها؛
- جدا بودن مديريت بهره‏وري از اصل موقوفات از مديريت برنامه‏هاي خدماتي وقف؛
- فعال و مؤثر بودن روابط تشکيلاتي و روان بودن فرايند کارهاي اداري.

شبکه‏ي مؤسسات وقفي در کشور کويت

بايد به اين نکته توجه داشت که نهادهاي فعال در بخش وقف در کشور کويت تنها محدود به کار يک مؤسسه نيست.
بلکه در حقيقت اين کار توسط شبکه‏اي از مؤسسات ذيربط به اين شرح انجام مي‏گردد:
1. دبيرخانه‏ي مرکزي اوقاف؛ اين مؤسسه مرکز رسمي و نماينده‏ي دولت در نظارت بر بخش اوقاف است. روابط ميان نهادهاي وابسته به دبيرخانه و روابط آنها با ساير نهادهاي موجود در جامعه توسط اين مؤسسه تنظيم مي‏گردد.
2. صندوقهاي ويژه و تخصصي در بخش اوقاف؛ گونه و قالبي تشکيلاتي و نوين در کار وقف است که در پاره‏اي از کشورها (و از جمله در کويت) پياده و اجرا شده است. عمده‏ي کار در تأسيس صندوقها تأکيد بر اهداف خاصي در وقف است مانند: وقف به منظور حمايت از مساجد، وقف براي تقويت جايگاه قرآن کريم و يا گسترش آموزش و يا حمايت از محيط زيست، خانواده و غيره. براي هر يک از اين صندوقها تشکيلاتي سازماني به‏وجود مي‏آيد که پيگيري اهداف صندوق در احياي سنت وقف را بر عهده مي‏گيرد و اين کار را با جلب موقوفات جديد براي همان زمينه‏ي کاري اختصاصي دنبال مي‏کند. تشکيلات صندوق همچنين بر نحوه‏ي هزينه کردن و توزيع درآمد آن نظارت دارد و اين نظارت را با طرحها و برنامه‏هاي ويژه‏ي خود و يا با تأمين مالي برنامه‏هايي که اجرايشان را بر عهده مي‏گيرد اعمال مي‏کند.
3. مؤسسات وقفي توسعه‏ي جامعه؛ در زمينه‏ي ايجاد و فعاليت اين مؤسسات، کشور کويت تجربه‏ي خود را از سال 1996 با تأسيس (صندوق ملي وقف براي توسعه‏ي جامعه) آغاز کرد. اين صندوق هم اکنون حمايت از کارهاي وقفي توسعه‏اي را در مناطق مسکوني مختلف عهده‏دار شده است و از تشکيلات وقفي محلي در آنجاها نيز حمايت مي‏نمايد.
4. طرحهاي وقفي؛ نهادهايي هستند که دبيرخانه‏ي مرکزي اوقاف، فعاليتهاي خدماتي عمده‏ي خود را از طريق آنها به اجرا درمي‏آورد. تنوع فعاليت‏ها و اهداف کاري اين طرحها به اندازه‏ي تنوع زمينه‏هاي فعاليت صندوقهاست. اين پروژه‏ها به عنوان واسطه با عملکردي نهادينه، بخش اوقاف را با ساير بخشهاي دولتي و مردمي پيوند مي‏دهد.
5. سازمان سرمايه‏گذاري اوقاف؛ مؤسسه‏اي که با تغيير و تحول ايجاد شد، تا بتواند الگويي نوين در تجربه‏ي سرمايه‏گذاري اموال وقف، در زمينه‏هاي متنوع و با روشهاي گوناگون باشد.
6. نظارت بر اوقاف؛ اين نظارت مي‏تواند فردي باشد و نيز مي‏تواند در مورد موقوقات بزرگ تشکيلاتي صورت بگيرد. در هر حال اين نظارت - چه فردي چه تشکيلاتي - هم در مورد فعاليت وقفي و هم در مورد روابط با ساير مؤسسات وقفي و غيروقفي بايد روشي نهادينه و سامان‏يافته داشته باشد و در نهايت زير نظر اداره‏ي مرکزي دولتي مسؤول مديريت وقف در کشور و ساير دستگاههايي که قانون معين ساخته است صورت گيرد. اين موضوع سؤالي را در ذهن پديد مي‏آورد و آن اينکه آيا زمان آن نرسيده است که قوانيني براي تعيين شکلهاي قانوني وقف و جايگاه دقيق موقوفات بر مبناي حجم و ارزش آنها يا بر مبناي معيارهايي ديگر تدوين گردد.

شبکه‏ي روابط عمومي دبيرخانه‏ي مرکزي اوقاف

روابط درون مرزي

1. روابط با دستگاهها و دواير رسمي دولتي، شامل:
- روابط تشکيلاتي دبيرخانه بر مبناي هرم تشکيلات دولت (برنامه‏ي سازماني) ؛
- روابط دبيرخانه با ساير دواير دولتي بر اساس فعاليتهاي مربوط به وقف.
2. روابط با طرفها (اشخاص و نهادها) ي خصوصي يا ملي
اين روابط بر مبناي ضوابطي صورت مي‏گيرد که اهم آنها عبارتند از:
- کارهاي داوطلبانه و خيريه از درون ملت سرچشمه مي‏گيرد و دبيرخانه بايد تلاش نمايد که اين وضع ادامه يابد.
- دبيرخانه يک نهاد هماهنگ کننده و ياري دهنده است و جايگزين هيچ‏کس نمي‏خواهد، باشد.
- فعاليتهايي که طرفهاي خصوصي يا ملي انجام مي‏دهند در صورت هم جهت بودن با اهداف دبيرخانه‏ي مرکزي، از حمايت اين دبيرخانه برخوردار مي‏شوند.
- بعضي از اعضاي جمعيت‏هاي خيريه‏ي فعال مي‏توانند در هيأت مديره‏هاي صندوقهاي وقف عضويت داشته باشند.
- سعي در رشد تمايل مؤسسات بخش خصوصي جهت مشارکت در کارهاي داوطلبانه و خيريه و نيکوکاري با اهدافي توسعه گرايانه؛
- سرمايه‏گذاري مشترک با مؤسسات مختلف بازار مالي به شرط رعايت احکام شرع توسط اين مؤسسات.

روابط برون مرزي دبيرخانه‏ي مرکزي اوقاف

هيأت اجرايي کنفرانس وزراي اوقاف و امور اسلامي (زير نظر سازمان کنفرانس اسلامي) دبيرخانه‏ي مرکزي اوقاف کويت را موظف نمود که گزارشي مطالعاتي را تحت عنوان ديدگاه‏هاي راهبردي ارتقاي نقش توسعه‏اي وقف تهيه و ارائه نمايد. در همان زمان به دبيرخانه‏ي مرکزي اوقاف کويت مأموريت داده شد از راه انجام تعدادي از طرحهاي اجرايي مرکزي به هماهنگ کردن کارهاي وقف بين‏المللي اقدام نمايد. از همين جا ابعاد اهميت روابط برون مرزي دبيرخانه روشن مي‏گردد. اين ابعاد عبارتند از:
- نشان دادن چهره‏ي تمدن اسلامي کويت در خارج از مرزهاي آن؛
- به دست آوردن پشتيباني بين‏المللي از تجربه‏ي احياي وقف در کويت؛
- همکاري فني و تبادل تجارب و اطلاعات با کشورهاي مختلف اسلامي و مؤسسات بين‏المللي و مراکز علمي جهان در زمينه‏ي وقف و ارتقا و بالندگي نقش توسعه‏اي آن.
- زمينه‏سازي براي ايجاد سازمانها يا تشکيلاتي هماهنگ کننده براي پيشبرد جنبش جهاني وقف؛
- ايجاد چارچوبهاي هماهنگ به منظور گسترش و توسعه‏ي سرمايه‏گذاريهاي وقفي برون مرزي با مشارکت طرفهاي بين‏المللي.
همچنين روابط برون مرزي دبيرخانه‏ي مرکزي اوقاف کويت گونه‏هاي مختلفي در اين زمينه دارد که عبارتند از:
1. روابط خارجي دو جانبه با نهادهاي دولتي مسؤول اوقاف و امور اسلامي در کشورهاي عربي و اسلامي؛
2. روابط خارجي با مؤسسات منطقه‏اي و سازمانهاي بين‏المللي؛
3. روابط برون مرزي در زمينه‏ي طرحهاي وقفي؛
4. روابط برون مرزي در زمينه‏ي سرمايه‏گذاريهاي وقفي؛
5. روابط خارجي با پژوهشگران و مؤسسات علمي.

برنامه‏ ريزي در بخش وقف
برنامه ‏ريزي راهبردي براي اوقاف

در اينجا لازم است به پاره‏اي از ويژگيهاي برنامه‏ريزي راهبردي در دبيرخانه‏ي مرکزي اوقاف اشاره نماييم. اين ويژگيها عبارتند از:
1. مباني و اصول راهبردي در برنامه‏ريزيها؛ اين اصول و مباني، در واقع منابع تعيين راهبردهاي دبيرخانه هستند و مهمترين آنها بدين شرح است: مباني شرعي حاکم بر وقف، مباني راهبردي استراتژي کشور کويت، ويژگيهاي فرهنگي مردم کويت و شرايط جامعه و مشکلات پيش روي آن در توسعه، توانها و امکانات انساني و مادي اين کشور، و ويژگيهاي مرحله‏ي کنوني و بالاخره چشم‏اندازهاي آينده.
2. روش تعيين اهداف و مقاصد راهبردي؛ اين روش داراي دو جنبه‏ي اصلي است: يکي جنبه‏ي نهادي و اجتماعي آن است و ديگري جنبه‏ي فني و تخصصي آن. جنبه‏ي نهادي و اجتماعي اين روش بدين معناست که اهداف و استراتژي انتخابي بايد متناسب با جامعه و نهادهاي آن باشد و در ميان مردم امري شناخته شده تلقي شود. استراتژي با اين وصف، موضوعي بيگانه و غيرقابل پيروي از سوي مردم
به حساب نمي‏آيد. بعد دوم يا جنبه‏ي فني استراتژي، موردي است که به شيوه‏هاي فني و حرفه‏اي برنامه‏ريزي استراتژيک برمي‏گردد و آن را به صورت يک راهبرد آشنا و متناسب با مقتضيات عصر حاضر در مي‏آورد.
3. ضوابط و چارچوب برنامه‏ريزي راهبردي در دبيرخانه؛ به مسائلي اطلاق مي‏شود که برنامه‏ريز نمي‏تواند در تعيين استراتژي آنها را ناديده بگيرد يا به فراموشي بسپارد. در عرصه ي وقف چهار نوع ضابطه وجود دارد: شرعي، دولتي، اجتماعي و اقتصادي.
4. ضوابط برقراري رابطه بين برنامه‏ريزي راهبردي درمسائل وقف و راهکارهاي ايجاد اشتغال در شبکه‏ي مؤسسات وقفي. بر مبناي اين ضوابط مي‏بايست تأييد و همنوايي جامعه و نمايندگان آن در تشکيلات وقف نسبت به برنامه‏ي توسعه‏گرايانه‏ي وقف جلب شود.
5. رابطه‏ي بين برنامه‏ريزي راهبردي دبيرخانه و برنامه‏هاي اجرايي دواير دولتي. بر اين اساس تأييد و همنوايي سازمانهاي دولتي ذيربط نسبت به برنامه‏ي توسعه‏گرايانه‏ي وقف جلب مي‏گردد و اين سازمانها تشويق بدان مي‏شوند که پروژه‏هاي وقف را به اجرا درآورند يا در انجام آنها سهيم گردند.

مسؤوليت برنامه ‏ريزي در مديريت نهادهاي وقف

تفاوت عمده‏ي برنامه‏ريزي در حوزه‏ي وقف با برنامه‏ريزي در ساير حوزه‏ها در اين است که وقف ويژگيهايي دارد که بايد در برنامه‏ريزي ملاحظه گردد. مهمترين اين ويژگيها يا به عبارت ديگر جنبه‏هاي قابل توجه در برنامه‏ريزي وقف بدين شرح است:
برنامه‏ريزي در نهاد مرکزي ناظر بر امور وقف (دبيرخانه‏ي مرکزي اوقاف) هم ضرورت پايبندي به سيستمهاي دولتي طراحي پروژه‏ها و برنامه‏ها را مدنظر دارد و هم نياز به انعطاف در تعيين حجم فعاليتها بر مبناي ميزان همکاري مردمي را پيش‏رو دارد. برنامه‏ريزي در وقف به ضرورت تلاش براي جلب هرچه بيشتر حمايتهاي مردمي و دولتي نسبت به طرحهاي نهادهاي وقف اهميت مي‏دهد و از سوي ديگر نياز به آن دارد که بر داده‏ها و اطلاعات مبتني بر مطالعات عيني واقعيات و ميزان همکاري و حمايت مردم نسبت به نهادهاي وقفي تکيه کند. علاوه بر اينها در برنامه‏ريزيهاي وقف مي‏بايست اصل (شورا) در اتخاذ تصميمات برنامه‏اي رعايت شود ضمنا ضرورت دارد که صلاحيت قانوني همه‏ي شيوه‏هاي کاري و برنامه‏هاي موجود در طرحهاي وقف محرز گردد.

پژوهشهاي علمي و برنامه‏ ريزي جهت ايجاد تحول در بخش وقف

تصميمات برنامه‏ريزي در بخش وقف بايد متکي بر نتايج پژوهشها و مطالعاتي باشد که مشکلات را تشخيص و ابعادشان را تعيين کرده باشند و نيز نيازها را نسبت به هم مقايسه کرده، موارد و محل‏ها و اولويتهايشان را روشن ساخته باشند.
در اينجاست که نياز به استفاده از پيوند دادن پژوهش‏هاي علمي با کارهاي برنامه‏ريزي شده در عرصه‏ي وقف و نياز به پاره‏اي حمايتها از برنامه‏هاي علمي و مؤسسات ذيربط در چارچوب طرحهاي تخصيص بودجه در بخش وقف روشن مي‏شود.

ملاکهاي برنامه‏ ريزي و ميانگين‏هاي اجرا

دست‏اندرکاران برنامه‏ريزي در بخش وقف ضرورتا بايد موضوع پارامترها و ميانگين‏ها را مورد توجه و اهميت قرار دهند. زيرا پارامترها يا ملاکها ابزار اصلي سنجش هستند که همه‏ي برنامه‏ريزان در ارزيابي حجم هزينه‏هاي ضروري و هزينه‏هاي عملا پرداخت شده به کار مي‏گيرند و اين کار در همه‏ي طرحها و برنامه‏هايي که داراي برنامه‏ريزي است اعمال مي‏شود. ميانگين‏هاي اجرا نيز براي سنجش شايسته بودن يا نبودن کار دستگاههاي اجرايي به کار مي‏روند.

پايه‏هاي تشکيلاتي دبيرخانه‏ي مرکزي اوقاف
هماهنگي تکامل دبيرخانه با بخش‏هاي ديگر جامعه

طبيعت وقف و نقش آن در جامعه ايجاب مي‏کند که رابطه‏ي اصلي و نهادينه‏ي آن با ساير بخشهاي فعاليت جامعه رابطه‏ي هماهنگي و مکمل باشد. بخش وقف نه رقيب بخش دولتي است و نه رقيب بخش خصوصي و يا مؤسسات غيرانتفاعي ديگر.

مباني ساختار تشکيلاتي دبيرخانه‏ي مرکزي اوقاف

نظر به تفاوت کار نهاد مرکزي ناظر بر امور وقف (دبيرخانه) با کار ساير دستگاههاي دولتي ضرورت دارد که با ويژگيهاي خاصي سازماندهي در اين نهاد با ساير دواير حکومتي متفاوت باشد. مهمترين اين ويژگيها بدين شرح است: هماهنگي و همخواني کامل بين وظايف و تخصص‏هاي نهادهاي اصلي و پشتيبان،واگذاري بعضي از وظايف و فعاليتهاي اجرايي به طرفهاي غيردولتي و مؤسسات خصوصي، حفظ توازن و همنوايي تحرک مؤسسات خصوصي، حفظ توازن و همنوايي تحرک مؤسساتي که شبکه‏ي تشکيلات وقف به شمار مي‏آيند، دقت در تحقق تعادل بين اصل تمرکز اختيارات و ضرورت توزيع
و تفويض اختيارات در سطح دواير خودگردان، ارزيابي مستمر کارهاي انجام شده روان‏سازي کارها و مبنا قرار دادن قانون و شاخص‏هاي تعيين شده براي انجام کار و تعيين کننده‏ي املاکهاي خدمت.

زمينه‏هاي اصلي در مديريت وقف

به طور کلي زمينه‏هاي کار مديريت وقف در اين موارد خلاصه مي‏شود:
- زمينه‏ي برنامه‏ريزي براي بخش وقف و مطالعات و پژوهشهاي مرتبط با آن؛
- زمينه‏ي جهت‏دهي و نظارت بر شبکه‏ي مؤسسات وقفي و ايجاد هماهنگي بين عناصر تشکيل دهنده‏ي آن؛
- زمينه‏ي برنامه‏ي‏هاي توسعه و خدمات تخصصي که از محل درآمدهاي وقفي برايشان هزينه مي‏شود.
- زمينه‏ي طرحهاي وقفي؛
- زمينه‏ي تبليغ و ترويج براي برنامه‏ها و طرحهاي وقفي؛
- زمينه سرمايه‏گذاري دارايي‏هاي وقفي؛
- زمينه‏ي مديريت امور کارکنان و داوطلبان شاغل يا همکار در مؤسسات وقفي؛
- زمينه‏ي مديريت امور مالي وقف.

ساماندهي اطلاعات

برنامه‏ي ايجاد تحول نهادي در زمينه‏ي اطلاعات، مطرح شده از سوي دبيرخانه‏ي مرکزي اوقاف اهدافي را پي مي‏گيرد که مهمترين آنها عبارتند از: استفاده از سيستم‏هاي جديد رايانه‏اي، فراهم ساختن پايگاه پيشرفته‏ي اطلاعات وقفي، تلاش در ايجاد هماهنگي بين روشهاي دسته‏بندي اطلاعات در درون هريک از کشورهاي اسلامي از يک سو و در بعد اسلامي - جهاني از سوي ديگر و بالاخره گسترش کار در برنامه‏هايي که تشکيل دهنده‏ي سيستم مکانيزه‏ي اطلاعات مديريت اوقاف مي‏باشند.

مديريت اجرايي

مديريت اجرايي دبيرخانه‏ي مرکزي از ويژگيهاي خاصي برخوردار است که اهم آنها به اين شرح است:
مسؤولان اجرا در تشويق و تحرک بخشي دستگاههاي زيرنظر خويش، اصل را بر نوآوري و ابتکار قرار مي‏دهند.
- در پيش گرفتن شيوه‏ي مديريتي که توازني بين جمعي بودن بحث و بررسي، و فردي بودن تصميم را برقرار مي‏کند.
- حضور هميشگي مديران اجرايي در بين کارکنان و ارائه الگوهاي از خود به آنان؛
- فراهم ساختن بيشترين ميزان تماس و هماهنگي بين واحدهاي مختلف اجرايي و سطوح مختلف سازماني؛
- تکيه و تأکيد بر تکنولوژي مدرن اداري تا حد ممکن؛
- تضمين محرمانه بودن اطلاعات مربوط به اعيان وقف و بعضي از گروههاي اجتماعي دريافت کننده‏ي کمک از محل درآمدهاي اوقاف؛
- استفاده‏ي روز افزون از قوانين و آيين‏نامه‏ها در عرصه‏هاي مختلف کار اجرايي اوقاف؛
- ايجاد چارچوب فرهنگي واحد و منسجم در مؤسسات وقف؛
- در پيش گرفتن بالاترين سطح تماس و رابطه با مؤسسات دولتي ارگانهاي مردمي.

نظارت

بدون وجود سيستم نظارتي، تشکيلات اداري نمي‏تواند کامل تلقي شود. در اينجا تنها به ابعاد ويژگيهاي مختلف نظارت در دبيرخانه‏ي مرکزي اوقاف اشاره مي‏کنيم:
انواع نظارت و ابعاد و ويژگيهاي آنها عبارتند از: نظارت دروني و خود کنترلي، شرعي، مردمي، دولتي، حقوقي، و حسابرسي مالي.

مديريت پرسنلي

مديريت پرسنلي در دبيرخانه داراي اين ويژگيهاست:
1. تأکيد بر ضرورت ايجاد کادري از کارکنان متخصص و کاردان که قادر به تسلط بر کارهاي تخصصي در زمينه‏هاي مختلف باشند.
2. بسيج کردن و به کار گرفتن نيروهاي داوطلب؛ شايستگي و توانايي نهادهاي مسؤول کارهاي وقف در اين است که بتوانند تلفيقي از کمکهاي داوطلبانه (وقف و کمک مالي) از يک سو و انجام کارهاي داوطلبانه و همياري از سوي ديگر به وجود آورند. بر همين اساس انديشه‏ي »وقف وقت« در دبيرخانه‏ي مرکزي مطرح شد و مورد توجه قرار گرفت.
دبير خانه اميدوار است که با کمک طرح »وقف وقت« تحولي در پديده‏ي کارهاي داوطلبانه و همياري ايجاد کند.
3. توجه به ارتقاي توان حرفه‏اي کارکنان به گونه‏اي که توانشان با پويايي کار وقف و ويژگي اهداف و سرشت نهادي اين کار سازگار و متناسب گردد.
4. برتري سيستم حقوق و پاداش به گونه‏اي که آميخته‏اي از سيستم خدمات کارمندي، فعاليت خيريه و سرمايه‏گذاري وقفي باشد.

تحکيم ارزشهاي مشترک

آنچه که دبيرخانه در تلاش است به عنوان ارزشهاي مشترک در دل کارکنان جاي دهد عبارتند از: جستجوي ثواب اخروي، احساس اتحاد و روحيه‏ي کار تيمي يکپارچه، وفاداري و وابستگي به مؤسسه، داشتن تعهد، رعايت شور و مشورت، نوآوري و ابتکار، شايستگي، فعاليت مؤثر و ارائه‏ي کار با کيفيت خوب.

قوانين و سيستم‏ها و رويه‏هاي تدوين شده

دبيرخانه‏ي مرکزي اوقاف اقدام به تهيه و تدوين مجموعه‏اي از مقررات نموده است که هدف از آنها روشن ساختن سيستمها و رويه‏هاي کاري در دبيرخانه است. مهمترين اجزاي اين مقررات و قواعد عبارتند از: نظام‏نامه‏ي داخلي هيأت امناي امور وقف، برنامه‏هاي بودجه، اساسنامه‏ي سراسري صندوقهاي وقف و برنامه‏ي اجرايي صندوقها، آيين‏نامه فعاليت کميته‏ي برنامه‏ريزي، مقررات تنظيم و تدوين شده براي امور طرحهاي وقفي که زيرنطر دبيرخانه به اجرا در مي‏آيند، مقررات اجراي الگوهاي ارزيابي حسن انجام کار، سيستم ثبت مرکزي و سپردن رسمي اسناد به دبيرخانه، آيين‏نامه‏ي به کارگيري دستگاه‏هاي رايانه، قانون جديد وقف و مباني تعيين سرمايه‏هاي وقفي.

پايه‏هاي علمي کارهاي نهادي و سازماني

دبيرخانه‏ي مرکزي اوقاف برنامه‏ي تقويت پايه‏ها علمي کارهاي نهادي وقف را به اين شرح تعيين و اعلام نموده است:
- گردآوري و ايجاد ادبيات علمي لازم جهت تقويت کار نهادي و سازماني در دبيرخانه مرکزي اوقاف؛
- گردآوري و ايجاد ادبيات علمي لازم در زمينه‏هاي کارهاي خيريه‏ي نيکوکاري و توسعه و کارهاي داوطلبانه و همياري؛
- محافظت از دستاوردها و فعاليتها و کارهاي انجام شده؛
- جلب توجه و تشويق پژوهشگران و نويسندگان براي بررسي و عرضه‏ي فرهنگ وقف در همه‏ي ابعاد آن؛
- ايجاد يک هسته‏ي روشمند براي آموزش فرهنگ وقف به مردم در همه‏ي سطوح اجتماعي و آموزشي.
و اما درباره‏ي روشهايي که دبيرخانه‏ي مرکزي اوقاف کويت در تقويت پايه‏هاي علمي کارهاي نهادي در پيش مي‏گيرد عبارتند از:
مستند سازي اسناد و رويه‏هاي کارهاي درون مؤسسه، ترتيب دادن ديدارهاي علمي، همکاري با پژوهشگران و مطالعه کنندگان، اجرا و تشويق کارهاي پژوهشي و مطالعاتي، ترجمه از انگليسي به عربي و بالعکس و انجام توافقهاي علمي براي همکاري با مؤسسات فرهنگي و تحقيقاتي.

تبليغات وقفي (کار رسانه‏اي)

فلسفه و کار رسانه‏اي دبيرخانه‏ي مرکزي اوقاف از اين عناصر اصلي پيروي مي‏کند:
- جايگاه وقف در اسلام به عنوان سنتي ديرينه که داراي بازدهي و فوايد توسعه‏اي براي جامعه‏ي اسلامي است.
- قابليت وقف در وارد شدن به زمينه‏هاي متعدد توسعه که در اين رابطه هيچ چيز فعاليت وقفي را محدود نمي‏کند اگر اهداف و روشها شرعي باشند.
- احترام گذاشتن به انديشه‏ي مردم و پيام‏گيران تبليغات پيام‏گير تبليغ و بيدار کردن عزم آنها در سازندگي و توسعه با روشهاي نوين و به دور از شيوه‏هاي کهن وعظ و خطابه؛
- برجسته کردن امتياز وقف از طريق بيان آميختگي ارزشهاي ديني و مدني آن در تحول جامعه؛
- معرفي کار وقفي به عنوان يکي از راهکارهاي آميختن کار دولتي با کار مردمي.
اهداف تبيلغاتي و فعاليت رسانه‏اي وقف را مي‏توان چنين خلاصه کرد:
بالا بردن آگاهي‏هاي مردم درباره‏ي وقف، عرضه‏ي حجم مناسبي از اطلاعات صحيح در اين مورد به عامه‏ي مردم، پيرايش مفهوم وقف در اذهان از شائبه‏هايي که موجب کاهش تمايل مردم به وقف شده است و برطرف کردن شبهات نابجا در اين رابطه، دعوت عموم به ايجاد موقوفات جديد متناسب به نيازهاي جديد جامعه، فراهم ساختن همکاري و پشتيباني مؤسسات مختلف دولتي و ملي نسبت به طرحهاي وقفي، تشويق مردم به انتخاب شيوه‏ي وقف به عنوان يکي از شيوه‏هاي موجود و پايدار در تأمين مالي طرحهاي نيکوکارانه و توسعه‏گرايانه و سهيم کردن ديگران در تقويت وقف به عنوان پديده‏ي کار دولتي - مردمي.

وقف و تجديد نظر در ساختار تشکيلات دولتي

وقنف در شکل و شمايل نوين خويش نقش مؤثري را در تسهيل فرآيند تجديد ساختار دولت ايفا مي‏کند. اين کار با تکيه بر اين محورها صورت مي‏گيرد:
- بخش وقف مي‏تواند مقدار زيادي از کارهاي مربوط به خدمات و فعاليتهاي توسعه را که از اهداف دولت است بر عهده گيرد.
- بخش وقف مي‏تواند پاره‏اي از برنامه‏هاي نهادهاي دولتي را از طريق تأمين مالي طرحهايشان تقويت کند.
- بخش وقف اين اممکان را به دولت مي‏دهد که انجام بعضي از کارهاي خود را به مؤسسات وقفي واگذار نمايد.
- وقف مي‏تواند تأمين مالي پروژه‏هاي زيربنايي را بر عهده گيرد.
- وقف ممکن است پروژه‏هايي را به اجرا در آورد يا در آنها سهيم گردد که به بهبود شرايط رشد اقتصادي کمک نمايد.
- جهت‏دهي پاره‏اي از سرمايه‏گذاريهاي وقف به نفع اجراي سياست خصوصي سازي امري امکان پذير است.
- وقف مي‏تواند به طور مؤثر در برطرف کردن اثرات نامطلوب و جانبي خصوصي سازي در عرصه‏هاي اقتصادي و اجتماعي سهيم باشد.

هماهنگي بين‏ المللي در عرصه‏ي اوقاف اسلامي

اعضاي محترم هيأت اجرايي کنفرانس وزراي اوقاف و امور اسلامي کشورهاي اسلامي در گردهمايي دوم خود در تاريخ 17 ربيع‏الثاني 1416 (12 سپتامبر 1995) در جده از دولت کويت تقاضا کردند که گزارشي مطالعاتي را تحت عنوان »ديدگاه‏هاي راهبردي اعتلاي نقش توسعه‏اي وقف« را تهيه و ارائه نمايد. آنان همچنين خواستار آن شدند که کويت هماهنگي همکاري کارهاي وقف را در سطح کشورهاي اسلامي بر عهده گيرد. در اين راستا دبيرخانه‏ي مرکزي اوقاف کويت متني را تهيه نمود که در آن چند طرح اجرايي به منظور ايجاد هماهنگي در کارهاي وقف در چارچوب ديدگاه استراتژيک اعتلاي نقش توسعه‏اي وقف طي سالهاي 1420 -1418 ه ق (2000 -1998 م) پيشنهاد شده بود. اين بحث در کنفرانس جاکارتا در اکتبر 1997 نيز پي‏گيري شد. در طرحهاي هماهنگي پيشنهادي، نحوه‏ي برخورد با چند زمينه‏ي مهم کار وقفي بررسي شده بود و بويژه تهيه‏ي سري کتاب شناسي در زمينه‏ي ادبيات وقف در کشورهاي اسلامي و انتشار فصل نامه‏اي بين‏المللي در زمينه‏ي وقف اسلامي ذکر و پيشنهاد گشته بود. توسعه‏ي مطالعات و پژوهشهاي وقف، تهيه پايگاههاي اطلاعات وقف اسلامي، آموزش کارکنان بخش وقف، معرفي تجربه‏ي جديد و معاصر وقف اسلامي، تبليغ براي روش وقف در ميان مؤسسات ملي کشورهاي مسلمان، ايجاد هماهنگي بين‏المللي در زمينه سرمايه‏گذاريهاي وقفي و ايجاد تحول در مقررات و قوانين وقفي از جمله موارد ذکر شده و پيشنهاد شده در متن تقديمي به کنفرانس اسلامي بود. لازم به يادآوري است که در سه سال آينده شاهد برنامه‏ريزي براي اجراي طرحهاي فوق و تدارک زمينه‏هاي اجرايي آنها خواهيم بود. ضمنا در همين مدت اجراي طرحهايي که کارهاي مقدماتي آنها پايان پذيرفته است، شروع خواهد شد.

مهمترين ويژگيهاي تجربه‏ي وقف در کويت

در پايان اين بررسي گذرا از جوانب متعدد تجربه‏ي معاصر وقف در کويت، اين تجربه را ارمغاني پربار در کارهاي نهادي و سازماني مي‏بينيم. جلوه‏هاي اين تجربه در مفاهيم و عناصر تشکيل دهنده و اصول پيوند دهنده‏ي کارهاي مختلف دبيرخانه‏ي مرکزي اوقاف کويت تجلي يافته است و اين به رغم جوان بودن تجربه و تازه‏کار بودن دبيرخانه که در نوامبر 1993 به وجود آمده، تحقق پذيرفته است.
دليل اين موفقيت به نحوه‏ي شکل‏گيري دبيرخانه‏ي مرکزي اوقاف کويت بازمي‏گردد. اين دبيرخانه حاصل تصميمي ناگهاني و شتاب‏زده نبوده است، بلکه حاصل تحقق بخشيدن به برنامه‏هاي راهبردي مؤسسات اسلامي طي سالهاي 1995 -1990 که هدف آن احياي وقف و بازگرداندن نقش اجتماعي آن طرح‏ريزي شده بود. تجاوز کور و ظالمانه‏ي عراق در سال 1990 راه را بر اجراي اين طرح بست، ليکن خداوند متعال به روزهاي مصيبت‏بار کويت پايان داد. اوضاع به روال عادي بازگشت و تنها سه سال پس از حوادث جنگ، دبيرخانه‏ي مرکزي اوقاف کويت کار خود را آغاز نمود.
اگر بخواهيم توضيحي در مورد دستاوردهاي تجربه‏ي احياي وقف در کويت ارائه دهيم مي‏توانيم به طور خلاصه ويژگيهاي اصلي اين تجربه را بازگوييم. اين ويژگيها خود سبب عمده‏ي دستاوردهاست. چکيده‏ي گزارش اين تجربه را مي‏توان با ذکر ويژگيها خود سبب عمده‏ي دستاوردهاست. چکيده‏ي گزارش اين تجربه را مي‏توان با ذکر ويژگيهاي آن بدين ترتيب برشمرد:
1. فشردگي و فراوان دستاوردها در امر نهادسازي و سازماندهي؛
2. حالت استمرار و پويايي در کار؛
3. هدف اصلي تغيير و تحول بود.
4. نوآوري و ابتکار؛
5. ايجاد تعادل بين اصول‏گرايي و نوگرايي؛
6. رعايت تعادل بين شجاعت و عقلانيت در تغيير و تحول؛
7. پذيرش سيستم نهادي و سازماني توسط کارکنان؛
8. تأکيد بر محتواي نهادگرايي و نه قالبهاي نهادينه؛
9. تقويت پايه‏هاي علمي؛
10. در پيش گرفتن روش مستندسازي؛
11. انعطاف پذيري در کار اجرايي؛
12. تأکيد بر تخصص؛
13. تأکيد بر ارزشهاي مشترک کارکنان.
منبع: ميراث جاويدان

معرفي سايت مرتبط با اين مقاله


تصاوير زيبا و مرتبط با اين مقاله




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.