تفسير و تحليل مقدمه ي قيصري بر شرح تائيه ي ابن فارض (13)

معناي قيوميّت حق در نزد عرفا

از آن جا که مقوّم يک حقيقت، مقوّم افراد آن نيز مي باشد، احاطه و قيّوميّت ذاتي حق تعالي به ماسوا نيز روشن و آشکار مي گردد. و هم چنين اوّل و آخر بودن، چه او مبدأ و منتهاي همه است. چنان که فرمود: « بازگشت همه ي امور به
پنجشنبه، 11 دی 1393
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
معناي قيوميّت حق در نزد عرفا
 معناي قيوميّت حق در نزد عرفا

 

نويسنده: دکتر سيد يحيي يثربي




 

تفسير و تحليل مقدمه ي قيصري بر شرح تائيه ي ابن فارض (13)

متن:

و المقوِّمُ للحقيقةِ مقوّمٌ لأفرادِها فظهَرت قيُّومَّيتُهُ تَعالي و إحاطَتُهُ بالذاتِ لما سواهُ.
و کذلک أوّلِيّتُهُ و آخَريّتُهُ؛ لأَنَّهُ مبدأ کلِّ شيء و منتهاهُ کما قالَ: « منهُ بدأ و إليهِ يعودُ »، ( وَإِلَيْهِ يُرْجَعُ الأَمْرُ كُلُّهُ ). (1)
و ظهرت ظاهريّتُهُ أيضاً؛ لأنّ کلَّ ما يُظهِرُ غيرَهُ لابُدَّ أن يکونَ ظاهراً بنفسِهِ متحقّقاً في وجودِهِ ليوجِدَ غيرَهُ.
و کذلکَ باطنيّتُهُ لخفاءِ حقيقتِهِ عن عيونِ العالمينَ و عقولِهِم. لا تُدرکُهُ البصائرُ و الأبصارُ و لا تُحِيطُ بِه العقُولُ و الأفکارُ.
فسبحانَ الّذي لا إله إلّا هُوَ العزيزُ الغَفّارُ، أظهرَ کُلَّ شيءٍ بحکمتِهِ وَ ( أَعْطَى كُلَّ شَيْءٍ خَلْقَهُ ) (2) بِقدرتِهِ وَاوجَدَ أعيانَ العالمينَ برحمتِهِ و ليسَ ذلک إلّا تجلّيهِ بصورةِ ما أرادَ اِظهارَهُ، و تنزّلهُ إلي مراتبِ الأکوانِ عندَ اِسبالِهِ اَستارَهُ. فَلَيسَ لوجهِهِ نقابٌ إلّا النورُ، و لا لذاتِهِ حجابٌ إلّا الظهور، بَطنَ عن عيونِ المحجوبينَ في عَينِ ظاهريّتِهِ. وَ ظهرَ لقلوبِ العارفينَ في عينِ باطنيّتِهِ.

ترجمه:

از آن جا که مقوّم يک حقيقت، مقوّم افراد آن نيز مي باشد، احاطه و قيّوميّت ذاتي حق تعالي به ماسوا نيز روشن و آشکار مي گردد. و هم چنين اوّل و آخر بودن، چه او مبدأ و منتهاي همه است. چنان که فرمود: « بازگشت همه ي امور به اوست » از او آغاز شده و به سوي او باز مي گردد و معناي ظاهر بودن حق نيز، روشن مي گردد، زيرا هر چه عامل ظهور ديگران باشد، ناچار بايد خود بنفسه ظاهر بوده و به لحاظ وجود متحقّق باشد، تا عامل ظهور و تحقّق ديگران واقع شود. هم چنين معناي باطن بودن حق، به جهت خفاي حقيقت او از چشم و خرد جهانيان است، چنان که هيچ بصيرت و بصري، ياراي درکش را ندارد، زيرا او در احاطه ي عقل و انديشه قرار نمي گيرد.
پس منزّه است خدايي که جز او معبود و خدايي نيست، توانمند و آمرزگاري که همه چيز را به حکمت خويش به نور ظهور آراسته، و همگان را به دست قدرت، لباس خلقت پوشانيده و در پرتو رحمتش به ايجاد اعيان عالم پرداخته، که در حقيقت، ايجاد همان است که حضرت حق به صورت چيزهايي که ظهورشان را اراده فرموده، تجلّي کند، و با ايجاد پرده و حجابي در مراتب اکوان تنزّل يابد. در حالي که نه چهره اش قابي جز نور دارد و نه ذاتش حجابي جز ظهور. در عين ظهورش از چشم محجوبان پنهان، (3) و در عين بطونش، بر دل هاي عارفان ظاهر و پديدار است.

شرح:

چنان که از بحث هاي گذشته معلوم شد وجود يک حقيقت است که آن حقيقت، واجب است و بي ترديد در مقابل وجود، حقيقت ديگري را به عنوان يک حقيقت اصيل و عيني نمي توان مطرح کرد، لذا مي گويند که وجود، ثاني ندارد پس در دار هستي جز هستي ديّاري نيست و اين نکته بنابر مذاق عرفا امري است روشن.
بنابراين، قيام همه اعيان و ماهيات جوهري و عرضي و تحقّق تمام تعيّنات عالم غيب و شهود، در اثر تجلّيات وجود است و قيام همه ماهيات و تعيّنات با وجود واجب است. مبدأ همه چيز او بوده و اوّل و آخر و ظاهر و باطن همه، اوست. پس اين حقيقتِ وجود است که بذات خود متقوّم بوده و منشأ تقوّم و تحقّق ماهيّات جوهري و عرضي است. حقيقت وجود به اعتبار قبول تجليّات و تعيّنات، مبدأ ظهور اعيان و ماهيّات در عالم خارج بوده، مبدأ و قيّوم همه ي آن هاست و به اعتبار بازگشت کثرت ها به اصل وحدت، منتها و آخر ماسوي است. کثرات وجودي، به ذات حق قائمند با قيام صدوري نه حلولي، و چون اين کثرات از قلمرو آن حققت خارج نبوده و خالي از آن نيستند پس با او بوده و قائم با او هستند و همين است معناي معيّت و قيّوميّت حق تعالي با ممکنات. آقاي آشتياني در اين باره مي گويند:
نزد صوفيّه از انضمام و اقتران و سريان و معيّت وجود با اعيان، نسبتي مجهول الکيفيّه که به حسب علم حصولي و نظري حقيقت آن مجهول است، ميان حق و اعيان حاصل مي آيد که از لوازم و اقتضاي آن نسبت، ظهور ماهيّت در خارج و ترتّب احکام و آثارست بر ماهيّت. و نزد اين طايفه وجود از عوارض ماهيّات نمي باشد و اين ماهيت و تعيّن از عوارض وجود مطلق است که از ناحيه ي تنزل وجود از سما اطلاق به اراضي تقييد، عارض وجود مي شود که: « من و تو عارض ذات وجوديم. » (4)

وجود اندر کمال خويش ساري است *** تعيّن ها امور اعتباري است
امور اعتباري نيست موجود *** عدد بسيار و يک چيز است معدود
جهان را نيست هستي جز مجازي *** سراسر کار او لهو است و بازي. (5)

پي‌نوشت‌ها:

1.هود، آيه 123: ضمناً يادآور مي شويم که قسمت اوّل عبارت يعني « منه بدء و اليه يعود » آيه ي قرآني نيست. ولي در اين مضمون آيات متعدّدي هست مانند: ( كَمَا بَدَأَكُمْ تَعُودُونَ )، ( اعراف ، آيه 29 ).
2.طه، آيه 50.
3.يا رب به که شايد گفت اين نکته که در عالم *** رخساره به کس ننمود آن شاهد هر جايي!
« حافظ »
4. تعليقات رسائل قيصري، ص 100.
5. شبستري، گلشن راز.

منبع مقاله :
يثربي، سيديحيي؛ (1392)، عرفان نظري ( تحقيقي در سير تکاملي و اصول و مسائل تصوف)، قم: مؤسسه بوستان کتاب، چاپ هشتم



 

 



مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما
نحوه کاشت و نگهداری از گل ربوتیا: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل ربوتیا: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل سنبل: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل سنبل: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از ختمی چینی گلسرخی (خیری): آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از ختمی چینی گلسرخی (خیری): آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل نیلوفر: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل نیلوفر: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل سرخس بوستون: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل سرخس بوستون: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل مریم: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل مریم: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل استاپیلیا: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل استاپیلیا: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گیاه کاکتوس: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گیاه کاکتوس: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
کلیپ شهادت امام صادق علیه السلام / ای فقیه بی بدیل روزگار
play_arrow
کلیپ شهادت امام صادق علیه السلام / ای فقیه بی بدیل روزگار
استوری شهادت امام جعفر صادق علیه السلام / حسین سیب سرخی
play_arrow
استوری شهادت امام جعفر صادق علیه السلام / حسین سیب سرخی
نظر جالب تاجری که قبل از حضورش در ایران، فکر می‌کرد تهران موشک‌باران می‌شود!
play_arrow
نظر جالب تاجری که قبل از حضورش در ایران، فکر می‌کرد تهران موشک‌باران می‌شود!
وقتی شهید نادر مهدی با قایق به جنگ با ناوهای آمریکایی رفت!
play_arrow
وقتی شهید نادر مهدی با قایق به جنگ با ناوهای آمریکایی رفت!
عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی هیچگاه مشکل غرب آسیا را حل نخواهد کرد
play_arrow
عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی هیچگاه مشکل غرب آسیا را حل نخواهد کرد
رفتار آمریکا در مسئله غزه اثبات حقانیت موضع ایران در بی‌اعتمادی به آمریکاست
play_arrow
رفتار آمریکا در مسئله غزه اثبات حقانیت موضع ایران در بی‌اعتمادی به آمریکاست
روش جلوگیری از خراب شدن باتری ماشین در تابستان
روش جلوگیری از خراب شدن باتری ماشین در تابستان