دوازده نکته برای اینکه پدری بهتر باشید

همواره منافع فرزندانتان را در اولویت قرار دهید. آیا شما از نوشیدنی‌های الکلی و یا سیگار لذت می‌برید؟ حتماً میدانید که این‌ها برای فرزند شما مفید نیستند و شما با رفتارتان برای او الگوسازی می‌کنید. سعی کنید به خاطر فرزندانتان
سه‌شنبه، 30 تير 1394
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
دوازده نکته برای اینکه پدری بهتر باشید
دوازده نکته برای اینکه پدری بهتر باشید

 

مترجم:حمید وثیق زاده
منبع:راسخون




 

در اینجا 12 نکته را به شما معرفی خواهیم کرد تا بتوانید پدر بهتری باشید:

1. همواره منافع فرزندانتان را در اولویت قرار دهید. آیا شما از نوشیدنی‌های الکلی و یا سیگار لذت می‌برید؟ حتماً میدانید که این‌ها برای فرزند شما مفید نیستند و شما با رفتارتان برای او الگوسازی می‌کنید. سعی کنید به خاطر فرزندانتان عادات بد را ترک کنید. شما هیچ‌گاه نباید مراقبت از خود را فراموش کنید اما همیشه فرزندانتان را هم در ذهن داشته باشید.
2. از آن‌ها محافظت کنید. یکی از وظایف اصلی شما به عنوان یک پدر محافظت از فرزندانتان است. شما باید از راه‌های مختلفی این کار را انجام دهید. مهیا کردن امنیت یکی از این کارهاست: در منزل سعی کنید اشیای تیز و لبه دار را خارج از دسترس کودکان قرار دهید، به آن‌ها روش‌های محافظت از خویش را آموزش دهید، همواره کمربند خود را در هنگام رانندگی ببندید تا برای آن‌ها الگوسازی شود. محافظت مالی هم بسیار مهم است: بیمه عمر و بیمه اتومبیل ، قدری ذخیره مالی و وصیت‌نامه داشته باشید.
3. اوقاتتان را با آن‌ها سپری کنید. مردان وقتی از سر کار به منزل برمی‌گردند معمولاً خسته‌اند و تمایل دارند استراحت کنند. اما این زمان تنها فرصتی است که ما در روزهای کاری می‌توانیم با فرزندانمان سپری کنیم و نباید آن را هدر داد. از این لحظات استفاده کنید، در کنارشان بنشینید و از آن‌ها بپرسید که روزشان را چطور سپری کرده‌اند. در روزهای تعطیل هر چقدر می‌توانید سعی کنید با آن‌ها باشید. به یاد داشته باشید که گرچه شما ممکن است بسیار به شغلتان علاقه‌مند باشید، اما تا چشم برهم بگذارید فرزندانتان بزرگ‌شده‌اند و دیگر تمایلی ندارند وقتشان را در کنار شما سپری کنند. از این سال‌ها و فرصت‌ها استفاده کنید. چیزی که بچه‌ها بیش از همه از پدرشان می‌خواهند این است که در کنار آن‌ها باشد.
4. آن‌ها را در آغوش بگیرید. پدرها نباید از ابراز محبت به فرزندان خویش هراس داشته باشند. بچه‌ها به تماس فیزیکی نیاز دارند و تنها مادر نیست که باید این نیاز را برطرف کند. آن‌ها را بغل کنید، ببوسید و گرم در آغوش بکشید، نوازششان کنید و دوستشان بدارید.
5. با آن‌ها بازی کنید. بیرون از منزل بروید و بازی‌های ورزشی انجام دهید. با آن‌ها به جستجوی گنج های خیالی بروید. با بالش‌ها بازی کنید. تنها تلویزیون تماشا نکنید، در بازی‌های مختلف آن‌ها مشارکت کنید .
6. گاهی کارهایی که مادر انجام می‌دهد را انجام دهید. کارهایی که به شکل سنتی وظیفه مادرها محسوب می‌شوند دیگر تنها وظیفه خاص آن‌ها نیست، کمک در نگهداری نوزاد، غذا دادن به او، حمام کردن او، خواباندن او در نیمه‌شب و ... پدرها باید هرچقدر که می‌توانند کمک کنند. در حقیقت این زمان‌ها بهترین فرصت‌ برای ایجاد پیوند با فرزندتان است. شما باید از هر فرصتی برای انجام این کارها استفاده کنید؛ چرا که این‌گونه می‌توانید یک رابطه صمیمانه طولانی مدت را با فرزندتان آغاز کنید.
7. برای آن‌ها کتاب بخوانید. این یکی از مهم‌ترین کارهایی است که می‌توانید برای فرزندتان انجام دهید. اولا این کار بسیار مفرح است. کتاب‌های مخصوص بچه‌ها بسیار سرگرم کننده هستند و سهیم شدن در لذت بچه‌ها بسیار شگفت‌انگیز است. دوم اینکه شما مهارت‌ خواندن را به او آموزش می‌دهید، تأثیر آن برای همیشه در او باقی خواهد ماند. سوم اینکه این‌گونه شما اوقاتتان را با او سپری می‌کنید، در کنار او می‌نشینید و یا دراز می‌کشید و از کنار هم بودن لذت می‌برید.
8. از شخصیت مادر محافظت کنید. جلوی بچه‌ها با حرفهای مادر مخالف نکنید. جلوی آن‌ها با مادر دعوا نکنید. و هرگز با او بدرفتاری و پرخاشگری نکنید. رفتاری که شما با مادر می‌کنید مستقیماً در عزت‌نفس بچه‌ها، رفتارشان با همدیگر و برخوردشان با خانم‌ها در آینده تأثیر خواهد گذاشت. با مادر رفتاری محترمانه و محبت‌آمیز داشته باشید. همیشه مثل یک تیم رفتار کنید و هرگز حرف‌های یکدیگر را نقض نکنید.
9. به آن‌ها عزت‌نفس را آموزش دهید. این یکی از مهم‌ترین نکات است. هیچ چیز بهتر از این نیست که عزت‌نفس بالایی در آن‌ها ایجاد کنید. چطور باید این کار را انجام داد؟ میلیون‌ها راه وجود دارد. اما عمدتاً (به جای اینکه مستقیماً بگویید) باید به آن‌ها نشان دهید که برایشان ارزش قائلید. با سپری کردن زمان با آن‌ها و آموزش شایسته بودن به آن‌ها، می‌توانید این کار را انجام دهید. آن‌ها را تشویق و تحسین کنید، توبیخ و مواخذه نکنید و به آن‌ها سرکوفت نزنید.
10. در مورد مسائل مالی به آن‌ها آموزش دهید. اغلب فراموش می‌شود که پدران باید این کار را انجام دهند. لازم نیست به فرزند یک ساله خود راجع به شاخص بورس و سهام آموزش دهید، اما از همان خردسالی، می‌توانید ارزش پول و پس انداز کردن را به آن‌ها آموزش دهید، بعدها باید به دست آوردن پول و مدیریت مالی را نیز به آن‌ها یاد داد. تجربیات خود را در این زمینه به فرزندانتان منتقل کنید.
11. با خودتان خوب رفتار کنید. پدر بودن به این معنا نیست که خودتان و نیازهای خود را از یاد ببرید، شما باید از خود مراقبت کنید، کمی زمان برای خلوت کردن با خود در اختیار داشته باشید، قدری با دوستانتان وقت بگذرانید. این‌گونه وقتی در کنار فرزندانتان هستید می‌توانید یک پدر عالی برایشان باشید. همچنین از سلامت جسمی خویش نیز مراقبت کنید؛ رژیم غذایی سالمی داشته باشید و ورزش کنید. چراکه 1) اگر بیمار باشید نمی‌توانید به خوبی از فرزند خویش مراقبت کنید. 2) با این کار به فرزند خود می‌آموزید که باید روش زندگی و عادات سالمی داشته باشد. 3) شما باید عمری طولانی داشته باشید تا یک روز بتوانید با نوه‌هایتان بازی کنید.
12. با مادر خوب باشید. این مورد مثل مورد 8 نیست. شما حتی در غیاب بچه‌ها نیز باید با مادرشان رفتار خوبی داشته باشید. او را برای صرف شام بیرون ببرید، او را ماساژ بدهید، در کارهای خانه به او کمک کنید، کمی زمان برای تنها بودن در اختیار او قرار دهید و وقتی او بیرون می‌رود از بچه‌ها مراقبت کنید، او را سورپرایز کنید. چرا که اگر مادر شاد باشد فرزندان هم شاد خواهند بود و پدر هم شاد خواهد شد!




 

 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.