مزایا و معایب فست فود

تنها در حدود 14000 مک دونالد در ایالات متحده وجود دارد که محبوبیت فست فود را منعکس می‌کند. غذایی که به سرعت آماده و مصرف می‌شود را فست فود می‌گویند. چنین غذاهایی مناسب برای کسانی است که به غذایی نیاز دارند
سه‌شنبه، 31 فروردين 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
مزایا و معایب فست فود

مزایا و معایب فست فود
 

 

مترجم: امین حسین پور
منبع:راسخون




 

تنها در حدود 14000 مک دونالد در ایالات متحده وجود دارد که محبوبیت فست فود را منعکس می‌کند. غذایی که به سرعت آماده و مصرف می‌شود را فست فود می‌گویند. چنین غذاهایی مناسب برای کسانی است که به غذایی نیاز دارند که سریع آماده می‌شود. کسانی هستند که اثرات مضر مصرف فست فود را برجسته می‌سازند. علیرغم تمام بحث‌های موجود درباره‌ی مزایا و معایب فست فود، این صنعت در حال شکوفایی است.

مزایای فست فود

مهم‌ترین مزیت فست فود صرفه‌جویی در زمان است. در زندگی پر سرعت امروزی، هیچ بهتر از مصرف غذای آماده نیست. در کنار زمانی که باید در آشپزخانه برای آشپزی صرف کرد، مسئله‌ی خرید مواد غذایی نیز وجود دارد. صرف زمان و تلاش برای شست و شو و ضد عفونی کردن سبزیجات نیز مسئله‌ی دیگری است. همه‌ی این‌ها باعث می‌شود مصرف فست فود نسبت به آشپزی قابل ترجیح‌تر باشد.
مقرون به صرفه بودن یکی از برتری‌های فست فود نسبت به غذای خانگی است. اگر کسی تنها زندگی می‌کند، خرید غذا از سوپرمارکت ارزان‌تر از پختن غذا در خانه خواهد بود. همچنین، برخی فست فودها‌ی خاص مانند انواع ساندویچ‌ها و سیب زمینی سرخ شده بسیار ارزان قیمت است.

معایب فست فود

معمولاً فست فود حاوی مقدار زادی سویا ، چربی ، شکر ، روغن ، گوشت سرخ شده ، نمک ، پنیر و سس مایونز می‌باشد. مهم‌ترین عیب فست فود اثرات منفی آن بر روی سلامتی است. این یک واقعیت است که فست فود نسبت به غذای خانگی ناسالم تر است زیرا، حاوی مقدار زیادی نمک ، چربی و انواع مختلف افزودنی‌ها و مواد شیمیایی می‌باشد. فست فود ممکن است حاوی باکتری‌های مضر نیز باشد. سرخ کردن اکثر مواد مغذی ضروری غذا را از بین می‌برد. مقادیر بسیار کمی سبزیجات و میوه در فست فود وجود دارد.
مصرف مقدار زیاد فست فود باعث ایجاد مشکلات مختلفی می‌شود. بدن برای حفظ سلامت سلول‌ها و بافت‌ها به مقدار کمی نمک نیاز دارد. فست فود به خاطر دارا بودن نمک زیاد سلامت قلب و سلامت کلی بدن را تحت تأثیر قرار می‌دهد. فست فود عامل مهمی در ایجاد چاقی است. چاقی در حال افزایش است و ارتباط مستقیمی بین فست فود و چاقی در کودکان وجود دارد.
به دلیل کم تحرک بودن زندگی امروزی، چربی‌ها و کالری‌های اضافه‌ای که مصرف می‌کنیم سوزانده نمی‌شود. این‌ها در بدن به صورت چربی انباشته می‌شود که باعث ایجاد مشکلاتی مانند بیماری‌های قلبی و عروقی می‌شود. چاقی باعث ایجاد مشکلات دیگری مانند فشار خون بالا و بیماری‌های مفصلی می‌شود. در واقع، تحقیقی که اخیراً انجام شده است نشان می‌دهد که افرادی که در نزدیکی‌ مراکز فست فود زندگی می‌کنند، 13 درصد در معرض خطر بیشتری نسبت به احتمال ایجاد سکته قرار دارند.
فست فود همچنین به عنوان عاملی در نظر گرفته می‌شود که باعث می‌شود تعدادی از خانواده‌ها زمان کمتر و کمتری را در کنار یکدیگر سپری کنند. زمان غذا خوردن فرصتی برای جمع شدن همه‌ی اعضای خانواده دور هم است. ولی فست فود باعث از دست رفتن این فرصت شده است. این خصوصاً در مورد افراد جوان صدق می‌کند که مراکز فست فود را محل خوبی برای گذراندن وقت با دوستان خود می‌بینند.
مصرف فست فود باعث ایجاد مشکلاتی برای سلامتی می‌شود. ولی اگر مقداری هشیارتر باشید می‌توانید غذاهایی در منوی رستوران فست فود پیدا کنید که سالم‌تر است. سالاد انتخاب هوشمندانه‌ای است. اگر می‌توانید بین غذاهای سرخ کرده و آب‌پز انتخاب داشته باشید، غذاهای آب‌پز را انتخاب کنید. اگر تشنه هستید از سفارش نوشیدنی‌های گازدار اجتناب کنید. از آبمیوه ، شیر کم چرب و نوشیدنی‌های رژیمی استفاده کنید. آیا انتخاب بهتری از آب برای رفع تشنگی وجود دارد؟
فست فود نیز همانند هر چیز دیگری مزایا و معایب خود را دارد. اشاره به چند نکته‌ی مثبت درباره‌ی فست فود به معنای انکار مشکلات آن نیست. این یک واقعیت است که مقادیر بالای چربی و نمک موجود در فست فود باعث افزایش نگرانی‌ها درباره‌ی اثرات مضر آن‌ها بر سلامتی می‌شود. ولی با هشیاری بیشتر در هنگام سفارش دادن و همچنین داشتن سبک زندگی فعال مطمئناً می‌توانیم مشکلات حاصل از مصرف فست فود را به حداقل برسانیم.



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.