علي از زبان علي(علیه السلام)
در مدح تو اي مظهر اضداد چه گوييم
بالاست مقام تو، گفتار قصير است
با اين كه تويي پادشه عالم هستي
كرباس تو را جامه و فرش تو حصير است(1)
بدون هيچ تعارفي درباره اميرمؤمنان علي (علیه السلام) سخن گفتن و اوصاف او را بيان نمودن، كاري است بس دشوار، پيامبر اكرم(صلی الله علیه واله) فرمود: «لو انّ الرّياض اقلامٌ و البحر مدادٌ و الجنّ حسابٌ و الانس كتابٌ ما حصوا فضايل علي بن ابي طالبٍ؛(2) اگر همه درختان باغها قلم شوند و تمام درياها مركّب و جوهر، و جنها حسابگر و انسانها نويسنده گردند، نميتوانند فضايل علي(علیه السلام) را شماره كنند.»
كتاب فضل تو را آب بحر كافي نيست كهتر كنم سرانگشت و صفحه بشمارم
و همچنين آن حضرت فرمود:« خداوند براي برادرم علي(علیه السلام) فضائلي قرار داده كه از شماره بيرون است. هر كس يكي از فضايل او را بيان و بدان معترف باشد، خداوند گناهان گذشته و آيندهاش را خواهد بخشيد و كسي كه فضيلتي را از او بنويسد تا وقتي كه از آن نوشته اثري باقي است فرشتهها برايش طلب آمرزش ميكنند و آنكه به فضائل علي (علیه السلام) گوش بسپارد، خداوند گناهاني را كه به وسيله گوش دادن مرتكب شده ميبخشد، هر كس نوشتهاي در فضيلت علي(علیه السلام) نگاه كند گناهاني را كه به وسيله چشم انجام داده است مورد آمرزش قرار ميدهد.(3)
حاكم نيشابوري ميگويد: ولادت علي(علیه السلام) در داخل كعبه به طور متواتر (و قطعي) به ما رسيده است.(6)
آلوسي ميگويد: تولد علي در كعبه در ميان ملل جهان مشهور و معروف است و تا كنون كسي به اين فضيلت دست نيافته است.(7)
در منابع شيعه ميخوانيم وقتي كه فاطمه بنت اسد دچار درد زايمان گرديد، راه مسجد الحرام را در پيش گرفت و خود را به ديوار كعبه، نزديك ساخت و چنين گفت: خداوندا به تو و پيامبران و كتابهائي كه از طرف تو، نازل شدهاند و نيز به سخن جدّم ابراهيم سازنده اين خانه ايمان راسخ دارم، پروردگارا به پاس احترام كسي كه اين خانه را ساخت و به حق كودكي كه در رحم من است، تولد اين كودك را براي من آسان فرما! لحظهاي نگذشت كه فاطمه بنت اسد به صورت اعجازآميزي وارد خانه شد و در آنجا وضع حمل نمود.
بعد از چهار روز از كعبه خارج شد، فاطمه بنت اسد ميگويد: وقتي از خانه خارج شدم هاتفي(از غيب) مرا ندا داد: اي فاطمه (اين نوزاد را) به نام علي نامگذاري كن پس او علي است و خداي اعلي ميگويد: به راستي اسم او را از اسم خودم جدا ساختم، و او را به ادب خود، ادب نمودم و او را بر اسرار علم خود آگاه ساختم و او كسي است كه بتها را در خانه من خواهد شكست و بر بام خانه من اذان خواهد گفت و مرا تقديس و تمجيد خواهد نمود. پس خوش به حال كسي كه او را دوست بدارد و اطاعتش كند واي بر كسي كه او را دشمن بدارد و نافرماني نمايد.(8)
آري سيزدهم رجب سال 30 عام الفيل اين حادثه عظيم اتفاق افتاد، به همين مناسبت آنچه در پيش رو داريد گامي است در بيان فضائل اميرمؤمنان از زبان خود آن حضرت اميد كه ره توشهاي باشد براي همه مسلمانان دنيا مخصوصاً شيعيان آن حضرت.
البته تذكر اين نكته لازم است كه حضرت سخت استنكاف دارد از اين كه فضائل خويش را به زبان آورد. چنان كه خود ميفرمايد: «ولو لا ما نهي اللّه عنه من تزكية المرء نفسه، لذكر ذاكرٌ فضائل جمّةً، تعرفها قلوب المؤمنين و لا تمجّها آذان السامعين؛(9) و اگر خدا نهي نميفرمود كه مرد خود را بستايد، فضائل فراواني را برميشمردم، كه دلهاي آگاه مؤمنان آن را شناخته و گوشهاي شنوندگان با آن آشناست.
فرأيت انّ الصّبر علي هاتا احجي، فصبرت و في العين قذي و في الحلق شجاً؛(13)پس از ارزيابي درست، صبر و بردباري را خردمندانهتر ديدم. پس صبر كردم در حالي كه گويا خار در چشمم و استخوان در گلويم مانده بود. و با ديدگان خود مينگريستم كه ميراث مرا به غارت ميبرند!
در جاي ديگر فرمود: «براستي ميدانيد كه سزاوارتر از ديگران به خلافت من هستم. سوگند به خدا! به آنچه انجام دادهايد گردن مينهم، تا هنگامي كه اوضاع مسلمين روبراه باشد و از هم نپاشد، و جز من به ديگري ستم نشود، و پاداش اين گذشت و سكوت و فضيلت را از خدا انتظار دارم. و از آن همه زر و زيوري كه به دنبال آن حركت ميكنيد، پرهيز ميكنم.»(14)
خود درباره اجراي عدالت خود ميگويد: «مردم! عذرخواهي كنيد از كسي كه دليلي بر ضدّ او نداريد، و آن كس من ميباشم. مگر من در ميان شما براساس «ثقل اكبر» كه قرآن است عمل نكردم؟ و ثقل اصغر«عترت پيامبر(صلی الله علیه واله)» را در ميان شما باقي نگذاردم؟ مگر من پرچم ايمان را در بين شما استوار نساختم؟ و از حدود و مرز حلال و حرام آگاهتان نكردم؟ و البسكم العافية من عدي؛ مگر پيراهن عافيت را با عدل خود به اندان شما نپوشاندم؟ و نيكيها را با اعمال و گفتار خود در ميان شما رواج ندادم؟ و ملكات اخلاق انساني را به شما نشان ندادم؟..(17)
در مكتب لايموت دردانه علي است در كون و مكان شاهد فرزانه علي است
در كعبه ظهور كرد تا بر همه خلق معلوم شود كه صاحب خانه علي است
معرفي سايت مرتبط با اين مقاله
بالاست مقام تو، گفتار قصير است
با اين كه تويي پادشه عالم هستي
كرباس تو را جامه و فرش تو حصير است(1)
بدون هيچ تعارفي درباره اميرمؤمنان علي (علیه السلام) سخن گفتن و اوصاف او را بيان نمودن، كاري است بس دشوار، پيامبر اكرم(صلی الله علیه واله) فرمود: «لو انّ الرّياض اقلامٌ و البحر مدادٌ و الجنّ حسابٌ و الانس كتابٌ ما حصوا فضايل علي بن ابي طالبٍ؛(2) اگر همه درختان باغها قلم شوند و تمام درياها مركّب و جوهر، و جنها حسابگر و انسانها نويسنده گردند، نميتوانند فضايل علي(علیه السلام) را شماره كنند.»
كتاب فضل تو را آب بحر كافي نيست كهتر كنم سرانگشت و صفحه بشمارم
و همچنين آن حضرت فرمود:« خداوند براي برادرم علي(علیه السلام) فضائلي قرار داده كه از شماره بيرون است. هر كس يكي از فضايل او را بيان و بدان معترف باشد، خداوند گناهان گذشته و آيندهاش را خواهد بخشيد و كسي كه فضيلتي را از او بنويسد تا وقتي كه از آن نوشته اثري باقي است فرشتهها برايش طلب آمرزش ميكنند و آنكه به فضائل علي (علیه السلام) گوش بسپارد، خداوند گناهاني را كه به وسيله گوش دادن مرتكب شده ميبخشد، هر كس نوشتهاي در فضيلت علي(علیه السلام) نگاه كند گناهاني را كه به وسيله چشم انجام داده است مورد آمرزش قرار ميدهد.(3)
مولود كعبه
حاكم نيشابوري ميگويد: ولادت علي(علیه السلام) در داخل كعبه به طور متواتر (و قطعي) به ما رسيده است.(6)
آلوسي ميگويد: تولد علي در كعبه در ميان ملل جهان مشهور و معروف است و تا كنون كسي به اين فضيلت دست نيافته است.(7)
در منابع شيعه ميخوانيم وقتي كه فاطمه بنت اسد دچار درد زايمان گرديد، راه مسجد الحرام را در پيش گرفت و خود را به ديوار كعبه، نزديك ساخت و چنين گفت: خداوندا به تو و پيامبران و كتابهائي كه از طرف تو، نازل شدهاند و نيز به سخن جدّم ابراهيم سازنده اين خانه ايمان راسخ دارم، پروردگارا به پاس احترام كسي كه اين خانه را ساخت و به حق كودكي كه در رحم من است، تولد اين كودك را براي من آسان فرما! لحظهاي نگذشت كه فاطمه بنت اسد به صورت اعجازآميزي وارد خانه شد و در آنجا وضع حمل نمود.
بعد از چهار روز از كعبه خارج شد، فاطمه بنت اسد ميگويد: وقتي از خانه خارج شدم هاتفي(از غيب) مرا ندا داد: اي فاطمه (اين نوزاد را) به نام علي نامگذاري كن پس او علي است و خداي اعلي ميگويد: به راستي اسم او را از اسم خودم جدا ساختم، و او را به ادب خود، ادب نمودم و او را بر اسرار علم خود آگاه ساختم و او كسي است كه بتها را در خانه من خواهد شكست و بر بام خانه من اذان خواهد گفت و مرا تقديس و تمجيد خواهد نمود. پس خوش به حال كسي كه او را دوست بدارد و اطاعتش كند واي بر كسي كه او را دشمن بدارد و نافرماني نمايد.(8)
آري سيزدهم رجب سال 30 عام الفيل اين حادثه عظيم اتفاق افتاد، به همين مناسبت آنچه در پيش رو داريد گامي است در بيان فضائل اميرمؤمنان از زبان خود آن حضرت اميد كه ره توشهاي باشد براي همه مسلمانان دنيا مخصوصاً شيعيان آن حضرت.
البته تذكر اين نكته لازم است كه حضرت سخت استنكاف دارد از اين كه فضائل خويش را به زبان آورد. چنان كه خود ميفرمايد: «ولو لا ما نهي اللّه عنه من تزكية المرء نفسه، لذكر ذاكرٌ فضائل جمّةً، تعرفها قلوب المؤمنين و لا تمجّها آذان السامعين؛(9) و اگر خدا نهي نميفرمود كه مرد خود را بستايد، فضائل فراواني را برميشمردم، كه دلهاي آگاه مؤمنان آن را شناخته و گوشهاي شنوندگان با آن آشناست.
1ـ راه و رسم امام
2ـ سوابق مبارزاتي حضرت
3ـ شجاعت مولا
4ـ صبر و بردباري علي
فرأيت انّ الصّبر علي هاتا احجي، فصبرت و في العين قذي و في الحلق شجاً؛(13)پس از ارزيابي درست، صبر و بردباري را خردمندانهتر ديدم. پس صبر كردم در حالي كه گويا خار در چشمم و استخوان در گلويم مانده بود. و با ديدگان خود مينگريستم كه ميراث مرا به غارت ميبرند!
در جاي ديگر فرمود: «براستي ميدانيد كه سزاوارتر از ديگران به خلافت من هستم. سوگند به خدا! به آنچه انجام دادهايد گردن مينهم، تا هنگامي كه اوضاع مسلمين روبراه باشد و از هم نپاشد، و جز من به ديگري ستم نشود، و پاداش اين گذشت و سكوت و فضيلت را از خدا انتظار دارم. و از آن همه زر و زيوري كه به دنبال آن حركت ميكنيد، پرهيز ميكنم.»(14)
5 ـ علم بيكران مولا
6 ـ عدالت علي(علیه السلام)
خود درباره اجراي عدالت خود ميگويد: «مردم! عذرخواهي كنيد از كسي كه دليلي بر ضدّ او نداريد، و آن كس من ميباشم. مگر من در ميان شما براساس «ثقل اكبر» كه قرآن است عمل نكردم؟ و ثقل اصغر«عترت پيامبر(صلی الله علیه واله)» را در ميان شما باقي نگذاردم؟ مگر من پرچم ايمان را در بين شما استوار نساختم؟ و از حدود و مرز حلال و حرام آگاهتان نكردم؟ و البسكم العافية من عدي؛ مگر پيراهن عافيت را با عدل خود به اندان شما نپوشاندم؟ و نيكيها را با اعمال و گفتار خود در ميان شما رواج ندادم؟ و ملكات اخلاق انساني را به شما نشان ندادم؟..(17)
7 ـ سياست و زيركي حضرت
در مكتب لايموت دردانه علي است در كون و مكان شاهد فرزانه علي است
در كعبه ظهور كرد تا بر همه خلق معلوم شود كه صاحب خانه علي است
پی نوشت:
1. علي مرداني.
2. بحار الانوار، ج 28، ص 197.
3. قندوزي، ينابيع الموده، ص 141.
4. اربلي، كشف الغمّه، ج 1، ص 90.
5. مروج الذهب، ج 2، ص 349. شرح الشفاء، ج 1، ص 151.
6. مستدرك حاكم، ج 3، ص 483.
7. شرح قصيده عبدالباقي افندي، ص 15.
8. بحارالانوار، ج 35،ص 8 ـ 9 حديث 11.
9. نهج البلاغه، نامه 28، ص 512.
10. محمد دشتي، نهج البلاغه، خطبه 97، ص 180.
11. همان، خطبه 105، ص 192.
12. همان، خطبه 192، ص 398.
13. همان، خطبه 3، ص 44.
14. همان، خطبه 74، ص 122.
15. همان، خطبه 175.
16. سيري در نهج البلاغه، ص 128.
17. نهج البلاغه، خطبه 87، ص 148.
18. همان، خطبه 200.
معرفي سايت مرتبط با اين مقاله
تصاوير زيبا و مرتبط با اين مقاله