خانه ملت و رسالت ها

مجلس شورای اسلامی، اختیارات و وظایف قانونی فراوانی دارد، از جمله وضع قانون در عموم مسایل، تصویب بودجه عمومی، حق تحقیق و تفحص در تمام امور کشور، تصویب عهدنامه‏ها، قراردادها و موافقت نامه‏های بین‏المللی، مسؤولیت در برابرملت و حق اظهار نظر در همه مسایل داخلی و خارجی،و رأی اعتماد به هیأت وزیران و استیضاح آنان. شکی نیست که به سامان رساندن وظایف یاد شده، رسالتی بس سنگین است که در سایه آینده‏نگری،
جمعه، 8 آذر 1387
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
خانه ملت و رسالت ها
خانه ملت و رسالت ها
خانه ملت و رسالت ها

نويسنده: عبداللطیف نظری

رسالت بزرگ

مجلس شورای اسلامی، اختیارات و وظایف قانونی فراوانی دارد، از جمله وضع قانون در عموم مسایل، تصویب بودجه عمومی، حق تحقیق و تفحص در تمام امور کشور، تصویب عهدنامه‏ها، قراردادها و موافقت نامه‏های بین‏المللی، مسؤولیت در برابرملت و حق اظهار نظر در همه مسایل داخلی و خارجی،و رأی اعتماد به هیأت وزیران و استیضاح آنان. شکی نیست که به سامان رساندن وظایف یاد شده، رسالتی بس سنگین است که در سایه آینده‏نگری، برنامه‏ریزی و همه جانبه‏اندیشی قابل تحقق است. به عنوان نمونه، اجرای برنامه‏های توسعه کشور، باید از مسیر تصویب مجلس شورای اسلامی بگذرد. هم‏چنین حُسن اجرای آن نیز تنها در گرو نظارت و هدایت قوه مقننه است. پس نقش مجلس در رویکرد به بهینه سازیِ روند توسعه یاتضعیف و توقف آن، بس روشن است. از این رو، نمایندگان مجلس باید بتوانند با نقد و ارزیابی مسؤولان و کارشناسانه، برنامه‏های دولت را تصحیح، تکمیل و اصلاح کنند.

مجلس شورای اسلامی و افراد صالح

مجلس شورای اسلامی، تبلور رشد سیاسی جامعه است. بنابراین، حضور متخصصان رشته‏های گوناگون درآن، بسیار با اهمیت است. اما نکته قابل توجه آن است که نباید به بهانه این حضور و فراهم آوردن هم‏اندیشی‏ها، مجلس به جولانگاه کسانی تبدیل شود که چشم به آن سوی مرزها دارند و دل در گرو بیگانگان سپرده‏اند و طبل سکولاریسم و جدایی دین از سیاست می‏کوبند. بر همین اساس است که می‏بینیم رهبر فقید و دوراندیش انقلاب، با درک درست از این مقوله، به مردم چنین توصیه می‏کند: «نگذارید در مجلس شورا، اشخاصی بروند که آن‏ها با قدرت‏های بزرگ پیوستگی دارند. باید ملت با اختیار خود و اراده خود، با امتیاز خود و انتخاب خود، اشخاص صالح را، اشخاص متقی را، اشخاصی راکه برای ایران کار می‏خواهند بکنند، به نفع ایران کار می‏کنند، آن‏ها را باید تعیین بکنند».

توجه به نظر مردم در مجلس

حق تعیین سرنوشت و مشارکت در امور سیاسی، یکی از طبیعی‏ترین حقوق افراد است. در مجلس شورای اسلامی، مردم برای مدتی، حق حاکمیت را که متعلق به همه آنان است، به افرادی که انتخاب می‏کنند، منتقل می‏سازند. دولت و مجلس که این حقوق به آن‏ها انتقال یافته، با اقتداری مشروع، به وضع و اجرای قانون می‏پردازند. پس در حقیقت، این مردم هستند که با رأی خود کسانی را به مجلس می‏فرستند تا مدت معینی به جای آن‏ها تصمیم‏گیری کنند. نکته مهم در این قضیه، این است که نمایندگان مجلس باید در ارتباط دایم با موکّلان خود، یعنی مردم باشند تا بتوانند در تصمیم‏گیری‏های کلان کشور، نظر آن‏ها را بدانند و مشکلات آنان را منعکس سازند. بدیهی است که در غیر این صورت، نماینده تکلیف خود را به خوبی انجام نداده است.

مجلس شورای اسلامی و وظیفه مردم

بدون شک، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، باید از میان افراد فرهیخته و نخبه کشور انتخاب شوند؛ کسانی که شایستگی و لیاقت خود را برای اداره امور عمومی جامعه اثبات کرده و همواره در راه مصالح و منافع ملی گام برداشته‏اند. اما افرادی که تنها در راه منافع شخصی و گروهی قدم برمی‏دارند و کار مثبت انجام نمی‏دهند، نباید به «خانه ملت» راه یابند و از این راه، بر سرنوشت مردم حاکم شوند. در همین رابطه از امام علی علیه‏السلام نقل شده که فرمودند: «آن‏گاه که لئیمان حاکم شوند، صاحبان فضیلت هلاک می‏گردند». بنابراین، وظیفه مردم فهیم و آگاه ایران اسلامی است که همواره افراد شایسته و لایق و صالح را انتخاب کنند و بر سرنوشت اجتماعی خویش حاکم سازند.

مشورت با مردم

از دیدگاه اسلام، تلازم منطقی‏ای بین حق و تکلیف وجود دارد؛ یعنی هر حقی، تکلیفی ایجاد می‏کند. وقتی مردم حق تصمیم‏گیری در همه امور سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی را که خود باید اعمال کنند، به وکیلان، یعنی نمایندگان مجلس می‏سپارند، این امر، تکلیفی را به گردن نمایندگان می‏گذارد که در این امور، به جای مردم تصمیم بگیرند. حال کسی که به جای دیگری در امور مهم کشور ـ که با سرنوشت همه افراد در ارتباط است ـ تصمیم می‏گیرد، باید به طور دایم با مردم در ارتباط باشد و از نظرات و پیشنهادات آن‏ها در امور مربوط به مجلس بهره بگیرد و بر اساس آن تصمیم‏گیری کند. اما در این میان، متأسفانه برخی از نمایندگان پس از انتخاب شدن، دیگر رأی دهندگان را نمی‏شناسند، تا دوره بعد که دوباره می‏خواهند انتخاب شوند. این کار، از شأن یک نماینده صادق و متعهد به مردم و نظام دور است؛ زیرا این حق مردم است که بدانند نمایندگان از طرف آنان چه تصمیمی می‏گیرند. اگر تصمیمات گرفته شده و قوانین وضع شده با خواست‏ها و نیازهای مردم سازگاری نداشته باشد، طبعا مورد پذیرش مردم نیز نخواهد بود.

تقوا و توکل در مجلس

مجلس شورای اسلامی، مجلس نیکان و مقربان است و نمایندگان آن، وضع کنندگان قوانین در چارچوب قرآن و سنت و رهنمودهای عترت علیهم‏السلام است. مجلس شورای اسلامی، خانه پارسایان است. تقوا و توکل، از مهم‏ترین شاخصه‏های کارگزاران مجلس است. اگر تقوا نباشد، کارگزاران و نمایندگان از درون می‏پوسند و اگر توکل نباشد، همگی از برون ضربه می‏پذیرند. نیروی تقوا، یعنی رعایت واجبات الهی و پرهیز از گناهان، مسؤولان و کارگزاران مجلس را در برابر هوس‏های درونی و نفس اماره مصونیت می‏بخشد و نیروی توکل و اعتماد به خدا و قدرت و حکمت آن‏ها، ریشه پاسداری از استقلال امت اسلامی در برابر تهدید و تطمیع خارجی می‏گردد.

مجلس محرومان

مجلس شورای اسلامی، جایگاه توحید است. مجلس عشق به خدا و خدمت به مردم است. مجلس شورای اسلامی، مجلس قرآن و سنت، صداقت و تعهد، و اخلاص و ایثار است. مسلمانان در آن احساس عزت و سرافرازی می‏کنند و منافقان در آن حقیر و زبون‏اند. خداترسی، مردم‏دوستی، تلاش و جهاد و پاسداری از معروف و نبرد با منکر، از ویژگی‏های مجلس اسلامی است. کارگزاران صادق در مجلس اسلامی، بیش از آن که به دنیا بیندیشند، به آخرت می‏اندیشند؛ بیش از آن‏که به خواست بین‏المللی ارج نهند، به نیاز داخلی فکر می‏کنند؛ و بیش از آن که به پرستیژ و ابهت کاذب فکر کنند، به واقعیت و مشکلات و نیازهای مردم توجه می‏کنند. مجلس شورای اسلامی، مجلس محرومان، جایگاه دین‏داران و محل اجتماع مؤمنان است. پس بیاییم حرمت مجلس را نگهداریم و نمایندگانِ واقعی ملت مسلمان خویش باشیم.

نماینده راستین

نمایندگان واقعی مردم در مجلس شورای اسلامی، مسؤولیت‏های بسی سنگین و خطیری به عهده دارند. آنان بایستی در برابر انحراف‏ها، دقیق و حساس باشند، از لذت‏های شخصی و هوای نفس بگذرند و هیچ گاه رفاقت را بر حقیقت مقدّم ندارند. نماینده حقیقی کسی است که تنها به دنیای مردم نمی‏اندیشد، بلکه هم به دنیا و هم به آخرت مردم فکر می‏کند. نماینده واقعی، کسی است که بیش از آن که با سرمایه‏داران هم‏نشینی کند، با فقیران و تهی‏دستان نشست و برخاست می‏کند و با خانواده شهیدان، جانبازان، آزادگان و ایثارگران معاشرت دارد. او بیش از آن‏که برای سرمایه‏داران حرمت قایل باشند، به مؤمنان احترام می‏گذارد. نماینده راستین کسی است که بیش از آن که به امنیت سرمایه‏ها بیندیشد، به امنیت ایمان و جان مؤمنان و شخصیت افراد در جامعه اسلامی فکر می‏کند. بدان امید که نمایندگان مجلس شورای اسلامی همواره این‏گونه بیندیشند و عمل کنند.

روابط مجلس و مردم

مجلس شورای اسلامی، وظایف مهم و سنگینی در برابر ملت به عهده دارد. مجلس باید دربرابر خواسته‏های مردم پاسخگوبوده و مخلصانه در پی رفع مشکلات آنان باشد. البته مردم نیز در برابر مجلس وظایفی به عهده دارند و باید در راستای تقویت مجلس بکوشند و نمایندگان رادر انجام وظایفشان یاری رسانند. بنابراین، می‏توان گفت که خواست مجلس و مردم از یکدیگر، دو سویه است. در واقع، مجلس از ملت جدا نیست و هم‏فکری، همکاری، همدلی و هم‏راهی بر مجلس و ملت حاکم است. مجلس و ملت را در برابر هم قرار دادن، نیرنگ استکبار جهانی است. البته شکی نیست که روزی روابط ملت و مجلس، روابط سالم و سازنده و مهرآمیز خواهد بود که هر دو، حقوق و وظایف خویش را بشناسند و به وظایف خودشان اقدام کنند. رعایت حقوق مجلس و ملت، الفت ملی و عزت و اقتدار دینی را تحکیم و تعمیق بخشیده، سعادت و رفاه و کام‏یابیِ جامعه را به ارمغان خواهد آورد.

وظایف خطیر نماینده مجلس

نماینده مجلس، گاه در مقام قانون‏گذاری می‏نشیند و قوانین مصوّبش، مسیر زندگی انسان‏های زیادی را دگرگون می‏کند، زمانی در مقام قضاوت و داوری، به ارزیابی و ردّ یا تایید صلاحیت اعتبارنامه‏های نمایندگان می‏پردازد و به هیئت دولت، رأی اعتماد یا عدم اعتماد می‏دهد و گاه به عنوان محاسبه‏گری دقیق و ارزش‏یابی امین، به بررسی عملکرد نهادها و وزارت‏خانه‏ها می‏نشیند و در این همه، چه بسا مصالح شخصی، منافع گروهی و حبّ و بغض‏های فراوان، مانع تصمیم‏گیری درست او شود. از این گذرگاه مهیب و ظریف، تنها کسانی به سلامت می‏گذرند که با شجاعت و قاطعیت این میدان را در نوردند.

ویژگی‏های نماینده مجلس

بی‏تردید، معیارهای مهمی چون: تقوا، عدالت‏خواهی و التزام عملی به احکام دین، از ویژگی‏های اصلی یک نماینده در مجلس شورای اسلامی است. گاهی ممکن است در اثر غفلت یا سوء استفاده از موقعیت، برخی افرادْ مسایل مخالف با شرع مقدس اسلام را در مجلس مطرح سازند. این‏جاست که یک نماینده با تقوا، عدالت‏خواه و دین‏دار، هرگز نمی‏تواند مهر سکوت بر لب بزند؛ بلکه در صدد ارشاد و مقابله برمی‏آید تا مبادا پیشنهادهای مخالفِ شرع و آرمان شهیدان، در مجلس شورای اسلامی مطرح شود و به تصویب برسند. بر همین اساس است که رهبر فقید انقلاب، حضرت امام خمینی رحمت ‏الله فرمودند: «با کمال قدرت، با پیشنهادهای مخالف باشرع مقدس که ممکن است از روی ناآگاهی و غفلت طرح شود، شدیدا مخالفت نمایید و از قلم‏های مسموم و گفتار منحرفین هراسی نداشته باشید».

مجلس و نمایندگان در کلام امام رحمت ‏الله علیه

حضرت امام خمینی رحمت ‏الله علیه در پیام تاریخی خود به نمایندگان دومین دوره مجلس شورای اسلامی فرمودند: «اگر بخواهید بی‏خوف و هراس در مقابل باطل بایستید و از حق دفاع کنید و ابرقدرتان و سلاح‏های پیشرفته آنان و شیاطین و توطئه‏های آنان در روح شما اثر نگذارد و شمارا از میدان به در نکند، خود را به ساده زیستن عادت دهید و از تعلق قلب به مال و منال وجاه و مقام بپرهیزید. مردان بزرگ که خدمت‏های بزرگ برای ملت‏های خود کرده‏اند، اکثر ساده زیست و بی‏علاقه به زخارف دنیا بوده‏اند. آن‏ها که اسیر هواهای پست نفسانی و حیوانی بوده و هستند، برای حفظ یا رسیدن به آن، تن به هر ذلّت و خواری می‏دهند و در مقابل زور و قدرت‏های شیطانی، خاضعْ و نسبت به توده‏های ضعیف، ستمکار و زورگو هستند. ولی وارستگان به خلاف آنان‏اند؛ چرا که با زندگانی اشرافی و مصرفی، نمی‏توان ارزش‏های انسانی ـ اسلامی را حفظ کرد».

مجلسِ اسلامی

در نظام اسلامی، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، وظایف سنگین‏تری به نسبت افراد عادی دارند. آنان بدان جهت که کارگزاران نظام الهی و اسلامی هستند، باید همواره مراقب رفتار و گفتار خویش باشند و برای جوانانِ جامعه اسلامی، چونان اسوه‏های تقوا و نیک اندیشی باشند. در نظام دینی، نمایندگان، از گناه می‏گریزند، با باطل می‏ستیزند و ازفشار و هیاهوی خارجی بیم به دل راه نمی‏دهند. مهم‏ترین وظیفه نمایندگان مجلس در حکومت دینی، پاسداری از نظام و ارزش‏های آن است. در نظام اسلامی، مجلس، محل اجتماع نیکان جامعه است. البته مجلس نیکان و صالحان، تا روزی مجلس مشروع و مردمی است که در کلیه قوانین و مقررات، بخش‏نامه‏ها، آیین‏نامه‏ها و قراردادهای داخلی و خارجی، در چارچوب قرآن و سنّت و سفارشات معصومان علیهم‏السلام گام بردارد و مطیع فرمان نایب امام زمان(عج) باشد. مجلسی، مجلسِ اسلامی است که آرمانش، اجرای احکام الهی و یاری رساندن بندگان خدا بوده، و نمایندگانشْ مسلمانانی متعهد و فداکار باشند.

مسؤولیت ملت در برابر مجلس

بدون شک، ملت باید همواره بر اعمال کارگزاران نظام، از جمله نمایندگان مجلس شورای اسلامی ناظر باشد؛ زیرا مجلس خانه واقعی ملت است و مردم نباید بگذارند که نامحرمان و افراد منحرف و غیرمتعهد به نظام و انقلاب، وارد این خانه شده، به اسلام و کشور خیانت کنند. مجلس شورای اسلامی، جای کسانی است که نیازهای کشور را به خوبی بشناسند وبه مصالح و مفاسد کشور آگاه باشند. بر همین اساس است که حضرت امام خمینی رحمت ‏الله وظیفه ملت را در مراقبت از مجلس، بسیار سنگین دانسته و می‏فرمایند: «امروز، مسؤولیت به عهده ملت است. ملت اگر چنان‏چه کنار بنشینند، [اگر] اشخاص مؤمن، اشخاص متعهد بنشینند و اشخاصی که نقشه کشیده‏اند برای این مملکت، از چپ و راست، آن‏ها وارد بشوند در مجلس، تمام مسؤولیت به عهده ملت است».

نمایندگان و پرهیز از خوی کاخ‏نشینی

ساده‏زیستی و زهد، از صفات برجسته انسانی، و ویژه مردان پاک‏سیرت و بلنداندیش به شمار می‏رود. مردان بزرگ و خدمتگزار به اسلام و مردم، همواره ساده‏زیست و بی‏توجه به زخارف دنیوی بوده‏اند. آنان، همواره یاور محرومان و ضعیفان بوده و از کاخ‏نشینان بی‏مسؤولیت و غیرمتعهد به اسلام و مردم، بیزاری جسته‏اند. امروزه، نمایندگان مجلس شورای اسلامی که بر مسند خدمتگزاری به اسلام و مسلمین نشسته‏اند، باید از این ویژگی الهی برخوردار باشند تا به عنوان الگو و اسوه برای نمایندگان سایر کشورهای اسلامی به شمار آیند. افزون بر این، چنان‏چه نمایندگان مجلس، ساده‏زیستی و زهد رافراموش کنند و در عوض، خوی کاخ‏نشینی یابند، بدون تردید خطری بسیارعظیم متوجه انقلاب و نظام خواهد شد. حضرت امام خمینی رحمت ‏الله نیز در این‏باره چنین هشدار داده‏اند: «آن روزی که مجلسیان، خوی کاخ‏نشینی پیدا کنند ـ خدای نخواسته ـ، و از این خوی ارزنده کوخ‏نشینی بیرون بروند، آن روز است که ما برای این کشور باید فاتحه بخوانیم».

مجلس شورای اسلامی و پاسداری از نظام

بدون شک، عمده‏ترین وظیفه دینی و ملی نمایندگان مجلس شورای اسلامی حفظ و پاسداری از نظام مقدس جمهوری اسلامی و اصول و ارزش‏های آن است. از بالاترین اصول آن، اصل مقدس «ولایت فقیه» است که امروزه در رهبری ارزشمند حضرت آیت‏اللّه‏ خامنه‏ای و پیروی همه جانبه آحاد جامعه تجلی یافته است. بنابراین، شکوه و عظمت مجلس و نمایندگان آن، تنها در راستای حفظ و تقویت نظام اسلامی قابل تحلیل و ارزیابی است؛ نظامی که ثمره سال‏ها پایداری و ایثار خون‏های فراوان است. باشد که با تلاش‏ها و برنامه‏ریزی‏های اصولی و منطقی مجلس و نمایندگان آن، پایه‏های نظام اسلامی بیش از پیش تقویت شده و از این راه، برگ دیگری بر افتخارات مجلس شورای اسلامی و فرزندان متعهد و دین‏باور آن افزوده شود.

مجلس و چاره‏جویی برای مشکلات جوانان

مجلس شورای اسلامی، باید برای حل مشکلات مردم، به ویژه نسل جوان کشور، نقش فعّال و دقیق‏تری ایفا نماید. برقراری ارتباط با نسل جوان کشور و تحقیق و تفحص برای آگاهی از مسایل و مشکلات آنان و یافتن راه حل‏های مناسب، از مهم‏ترین وظایفی است که برعهده نمایندگان مجلس شورای اسلامی قرار دارد. نمایندگان، باید پاسخگوی انتظارات جوانان رأی دهنده باشند و برای حل مشکلات این قشر مهم و سرنوشت ساز، چاره‏جویی و تفکر نمایند.

مجلس شورای اسلامی و مطالبات زنان

یکی از وظایف نمایندگان در مجلس شورای اسلامی، وضع و تصویب قوانین مربوط به حقوق زنان و حمایت از این قشر آسیب‏پذیر است. در این راستا، نمایندگان زن، به دلیلِ «زن بودن» و آشنایی با بسیاری ازمشکلات و موانع، رسالت بیش‏تری بر دوش دارند. نمایندگان زن، بایدبتوانند در شکستن ذهنیت‏های منفیِ به جا مانده ازگذشته، نقش دقیقی را ایفانمایند. هرچند زنِ نماینده، از لحاظ وظایف کلیِ نمایندگی، با مرد نماینده هیچ فرقی ندارد، باید پاسخگوی انتظارات زنان رأی دهنده باشند. دفاع از حقوق آنان و تلاش برای شناساندن «زن» به عنوان عضو فعال جامعه و در اختیار گذاشتن فرصت‏هایی برابر تحصیلی، اشتغالِ مدیریتی و برطرف کردن کاستی‏های حقوق زنان در بُعد خانواده و اجتماع، تلاش در راه ریشه کنی بی‏سوادی و ارتقای سطح تحصیلی زنان و اعطای بورس تحصیلی و...، از دیگر مواردی است که مورد انتظار زنان جامعه ما می‏باشد.

خواسته‏های مردم از مجلس

مجلس، مظهر حاکمیت ملی و مردمی است. مجلس، مظهر قانون‏گذاری است. مجلس، خانه ملت است. بنابراین، باید کسانی به این خانه قدم گذارند که دل‏سوز ملت باشند و شبانه روز در راهِ حل مشکلات مردم بکوشند. امروزه حل مسایل و مشکلات مالی و اقتصادی، در رأس انتظارات مردم از مجلس قرار دارد. برقراری عدالت اجتماعی و رفاه، کم شدن فاصله طبقاتی، رفع تبعیض‏ها و برخورداری عادلانه از امکانات، حل مشکل بی‏کاری و ازدواج جوانان، جلوگیری از فساد مالی، مقابله با تهاجم فرهنگی و...، خواسته‏های دیگر مردم از مجلس شورای اسلامی است.

حضور زنان در دوره‏های مختلف مجلس

به دنبال پیروزی انقلاب اسلامی و در پی حضور زنان در صف مقدم مبارزات برضد رژیم شاه و تأکید حضرت امام رحمت ‏الله مبنی بر ضرورت حضور زنان در عرصه‏های مختلف فعالیت، بسیاری از تشکل‏ها و گروه‏ها، از ورود زنان به مجلس شورای اسلامی به عنوان نماینده ملت استقبال کردند. بدین ترتیب، پس از پیروزی انقلاب اسلامی، زنان در دوره‏های مختلف مجلس حضور داشته‏اند. این امر، نشان دهنده خودباوری زنان به توانایی‏ها و استعدادهای بالقوه‏شان است. البته با توجه به این‏که زنان، نیمی از پیکره جامعه را تشکیل می‏دهند و باتوجه به حضور نیرومند آنان و سهمی که در پیروزی انقلاب اسلامی داشته‏اند، باید سهم بیش‏تری در مدیریت کلان کشور داشته باشند. بدین ترتیب، می‏توان گفت که تا حضور آرمانی زنان در مجلس، فاصله بسیاری است و همین امر، وظایف مسؤولان راسخت و دشوارتر می‏کند تا زمینه حضور بیش‏تر را برای این قشر فراهم سازند.

ویژگی مجلس در دوران طاغوت

بر اساس نظام‏نامه مجلس که در 17 شهریور 1285ش تصویب شد، زنان در کنار دیوانگان، مرتکبان قتل، دزدی و...، حق انتخاب شدن و انتخاب کردن را نداشتند. با وجود آن که نیمی از پیکره جامعه را زنان تشکیل می‏دادند، اما در تصمیم‏گیری‏های سیاسی کشور بی‏تأثیر بودند. 58 سال پس از تشکیل اولین «مجلس»، در جلسه مورخ 10 اردیبهشت 1343، نمایندگان با اهداف استعماری و خیانت‏آمیزی که داشتند، به اصطلاح رأی به مشارکت سیاسی زنان داده و اعطای حق شرکت بانوان در انتخابات مجلس شورای ملی را به تصویب رساندند. از دوره بیست و یکم به بعد، زنان را در کسوت نمایندگی مجلس شورای ملی می‏بینیم. با وجودی که از دوره بیست و یکم به بعد، شاهد حضور زنان در رأی دادن و رأی گرفتن هستیم، اما تعداد رأی دهندگان، حکایت از عدم استقبال مردم از انتخابات می‏کند و از همین روست که عمده‏ترین عامل خود باختگی مجالس پیش از انقلاب، عدم مشارکت سیاسی فعّال مردم در انتخابات و دست نشاندگی نمایندگان آن است.

سیر تاریخی مجلس در ایران

شرایط سیاسی، اجتماعی و اقتصادی کشور در 96 سال پیش و مراوداتی که با سایر دولت‏های اروپایی برقرار شده بود و به تنگ آمدن مردم از ظلم و استبداد و...، موجب شد تا مظفرالدین شاه برای جلوگیری از تشدید مبارزات مردمی، فرمان تشکیل مجلس را امضا کند. در قسمتی از فرمان مشروطیت آمده است: «... مصمم شدیم که مجلس شورای ملی از منتخبین، شاهزادگان، علما، قاجاریه، اعیان و اشراف، ملاکین، تجار و اصناف به انتخاب مرقومه در دارالخلافه تهران تشکیل و تنظیم شود». از شرایط انتخاب شوندگان، چنین استنباط می‏شود که این مجلس نیز جایگاه خواص بوده و مردمی که با مبارزات خود طالب مشارکت سیاسی گسترده‏تر بودند، جایگاهی نداشتند و مجلس به جز مواردی استثنا، محل حضور شاهزادگان، اعیان و اشراف و... بود. بدین ترتیب، اولین مجلس شورای ملی، در 26 مرداد 1285ش به طور موقت در مدرسه نظام، با حضور اعیان و وزیران و رجال درباری، به منظور تمهید مقدمات گشایش اولین مجلس تشکیل شد. نخستین جلسه رسمی مجلس شورای ملی، در تاریخ 13 مهرماه 1285ش بدون حضور نمایندگان شهرستان‏ها افتتاح گردید.

خانه من...

مجلس شورای اسلامی، خانه بزرگ همه کسانی است که به این آب و خاک دل بسته‏اند و به آن صمیمانه عشق می‏ورزند. مجلس شورای اسلامی، تنها محلی برای تصویب قوانین و امور مربوط به سیاست نیست؛ بلکه جایگاه بندگی خدا و دین‏داری نیز هست. درحرمت این خانه سرنوشت‏ساز همان بس که سرنوشت ملت و تصمیم‏گیری سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و...، در اختیار نمایندگان ملت است. پس بیایید از این جایگاه خطیر، به درستی مراقبت نماییم و اجازه ندهیم نامحرمان وارد خانه‏مان شود و اسرار آن را برای دیگران باز گویند. بیایید در این مکانِ پر ارج، دست از نزاع و کشمکش‏های جناحی برداریم و همه با هم، برای عزت و سربلندی و آبادانی ایران اسلامی تلاش و فعالیت کنیم. فراموش نکنیم که مجلس، خانه من، خانه تو، خانه ما، و خانه ملت است.
منبع: ماهنامه گلبرگ

تصاوير زيبا و مرتبط با اين مقاله




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما
ایکس باکس بهتر است یا پلی استیشن
ایکس باکس بهتر است یا پلی استیشن
نقد و بررسی صرافی بینگ ایکس (BingX)
نقد و بررسی صرافی بینگ ایکس (BingX)
قیام ملت ایران در تشییع شهدای خدمت نشان داد ملت ایران زنده و به شعارهای انقلاب وفادار است
play_arrow
قیام ملت ایران در تشییع شهدای خدمت نشان داد ملت ایران زنده و به شعارهای انقلاب وفادار است
خداوند میخواست عزت شهید رئیسی را به جهانیان نشان دهد
play_arrow
خداوند میخواست عزت شهید رئیسی را به جهانیان نشان دهد
صدق و صفا ویژگی بارز شهید آیت الله رئیسی بود
play_arrow
صدق و صفا ویژگی بارز شهید آیت الله رئیسی بود
آخرین زیارت شهید جمهور
play_arrow
آخرین زیارت شهید جمهور
شهید رئیسی فرزند بزرگوار حوزه علمیه بود
play_arrow
شهید رئیسی فرزند بزرگوار حوزه علمیه بود
واکنش شهید رئیسی به یک نقاشی خاص
play_arrow
واکنش شهید رئیسی به یک نقاشی خاص
سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین رفیعی در مراسم بزرگداشت رئیس‌جمهور شهید
music_note
سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین رفیعی در مراسم بزرگداشت رئیس‌جمهور شهید
لحظۀ ورود رهبر انقلاب به مراسم بزرگداشت رئیس‌جمهور شهید
play_arrow
لحظۀ ورود رهبر انقلاب به مراسم بزرگداشت رئیس‌جمهور شهید
بهترین تولید کننده درب ضد سرقت در ایران چه شرکت‌هایی هستند؟
بهترین تولید کننده درب ضد سرقت در ایران چه شرکت‌هایی هستند؟
کرامت انسانی و تکریم دعوت‌کنندگان به حق
کرامت انسانی و تکریم دعوت‌کنندگان به حق
روایت غم‌بار امدادگر هلال احمر در مشهد از شهادت رئیس جمهور
play_arrow
روایت غم‌بار امدادگر هلال احمر در مشهد از شهادت رئیس جمهور
تلاوت قرآن آقای حمیدرضا احمدی وفا در مراسم بزرگداشت رئیس‌جمهور شهید
music_note
تلاوت قرآن آقای حمیدرضا احمدی وفا در مراسم بزرگداشت رئیس‌جمهور شهید
روضه‌خوانی آقای حاج مرتضی طاهری در مراسم بزرگداشت رئیس‌جمهور شهید
music_note
روضه‌خوانی آقای حاج مرتضی طاهری در مراسم بزرگداشت رئیس‌جمهور شهید