علائم عفونت مثانه در زنان و درمان احتمالی آن

احساس سوزش، نیاز مکرر به ادرار کردن، و درد در شکم برخی از علائم شایع عفونت مثانه هستند. این مقاله به شما در مورد علائم این نوع از عفونت ادراری همراه با راه‌هایی که می‌توانید آن را درمان کنید می‌گوید.
دوشنبه، 27 دی 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
علائم عفونت مثانه در زنان و درمان احتمالی آن
علائم عفونت مثانه در زنان و درمان احتمالی آن

 

مترجم: مائده جان نثاری
منبع:راسخون
 

احساس سوزش، نیاز مکرر به ادرار کردن، و درد در شکم برخی از علائم شایع عفونت مثانه هستند. این مقاله به شما در مورد علائم این نوع از عفونت ادراری همراه با راه‌هایی که می‌توانید آن را درمان کنید می‌گوید.

آیا می‌دانستید؟

با توجه به مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری، مرکز ملی آمار سلامت، هر سال حدود 8 میلیون نفر به خاطرعفونت‌های دستگاه ادراری به پزشک مراجعه می‌کنند.
یک نوع از عفونت ادراری، عفونت مثانه در زنان، توسط التهاب مثانه ایجاد می‌شود. این شکل از عفونت به التهاب مثانه نیز شناخته می‌شود. هنگامی که باکتری‌ها از روده بزرگ به سمت مثانه حرکت می‌کنند و آلودگی باکتری‌ها در مثانه به طورغیر طبیعی رشد می‌کند، می‌تواند به عفونت مثانه منجر شود. بر خلاف مردان، این عفونت در زنان بسیار رایج است. نزدیک به 20 درصد از زنان از علائم آن در برهه ای از زندگی خود رنج می‌برند. یکی از دلایل اصلی اندازه کوتاه مجرای ادرار است، که اجازه می‌دهد باکتری به راحتی به سمت مثانه حرکت کند. نزدیکی مجرای ادرار به مهبل و مقعد نیز می‌تواند به عفونت باکتریایی مثانه منجر شود.
در اکثر موارد، عفونت مثانه بیماری جدی نیست و می‌تواند به راحتی درمان می‌شود. با این حال، ممکن است در زنانی که از این عفونت رنج می‌برند دوباره عود کند. شناسایی نشانه‌های این عفونت می‌تواند به شما امکان اقدامات درمانی مناسب را بدهد.

علائم خفیف

➤ ادرار کردن دردناک

ناراحتی، درد، سوزش یا احساس گزش در هنگام ادرار - سوزش ادرار – می‌تواند عفونت دستگاه ادراری در زنان را نشان دهد. درد سوزش هنگامی که شروع به ادرار می‌کنید افزایش می‌یابد و سپس همچنان برای مدتی باقی می‌ماند. این مسئله می‌تواند برای هر کسی که مبتلا به این مشکل است بسیار ناراحت کننده و تحریک کننده باشد.

➤ نیاز به ادرار کردن مکرر

زنان مبتلا به عفونت مثانه اغلب احساس نیاز به ادرار کردن مکرر دارند. با وجود احساس فوریت ادرار، ممکن است ادرار کافی در همه زمان‌ها خارج نشود. نیاز به ادرار کردن می‌تواند حتی در شب باقی بماند. برخی افراد، به خصوص افراد مسن، ممکن است کنترل ادرار خود را در شب از دست بدهند.

➤ ادرار متعفن

زنان مبتلا به عفونت مثانه ممکن است تغییر در بو و ظاهر ادرار را متوجه شوند. ادرار ممکن است بوی بدی داشته باشد و یا در ظاهر ابری و یا متمرکز باشد

➤ درد در قسمت تحتانی شکم

عفونت مثانه اغلب با درد و ناراحتی در شکم و کمر همراه است. یک فشار لگنی ثابت و درد است که می‌تواند بسیار ناراحت کننده باشد. درد می‌تواند در طول و پس از مقاربت جنسی باقی بماند.
علائم مشاهده شده در زنان می‌تواند خفیف یا شدید باشد. اغلب، زنان مبتلا به یک عفونت خفیف مثانه ممکن است هیچ گونه علائمی را تجربه نکنند. چنین موارد بدون علامت ممکن است واقعا نگرانی جدی نباشد. با این حال، زمانی که عفونت از مثانه عبور کند و به کلیه ها و اندام‌های دیگر تاثیر گذارد، می‌تواند منجر به علایم شدید شود.

علایم شدید

➤ آثار قابل مشاهده خون در ادرار

لکه بینی، و یا اثری از خون در ادرار می‌تواند عفونت کلیه یا تومور در کلیه، یا مثانه را نشان دهد. گاهی اوقات، اثری از خون ممکن است مشاهده شود. آزمون‌های تشخیصی توصیه شده توسط دکتر می‌تواند در تشخیص خون در ادرار کمک کند. مهم است به خاطر داشته باشید که درمان عفونت‌های کلیوی دشوار است و حتی می‌تواند در مواردی تهدید کننده باشد. از این رو، بهتر است بلافاصله با یک دکتر مشورت کنید.

➤ تب و لرز

هنگامی که عفونت به کلیه‌ها اثر کند، می‌تواند باعث تب خفیف و لرز در بیمار شود. این تب ممکن است حتی پس از مصرف داروهای تب مداوم باشد. گاهی اوقات، تهوع و استفراغ نیز مشاهده می‌شود

➤ عفونت مثانه بازگشتی

اگر با وجود درمان مناسب عفونت مثانه دوباره اتفاق افتاد، ممکن است لازم باشد با پزشک مشورت شود. معمولا، این عفونت در بسیاری از زنان یک یا دو بار در هر سال عود می‌کند. این حالت ممکن است به دلیل بهداشت نامناسب، عدم مراقبت، و دیگر عوامل باشد. با این حال، عفونت مکرر می‌تواند علامت یک بیماری شدید باشد، که نیاز به رسیدگی فوری را نشان می‌دهد.

علل

رشد اشریشیا کلی، و یا باکتری استافیلوکوک ساپروفیتیکوس یکی از عوامل شایع در عفونت مثانه است. خطر با عفونت‌ها در سیستم تناسلی ادراری افزایش می‌یابد. عوامل دیگر:
↬ افزایش فعالیت جنسی
↬ بهداشت نامناسب
↬ بارداری
↬ استرس
↬ مصرف الکل
↬ شود بیماری که منجر به کاهش مقاومت
↬ انسداد در دستگاه ادراری
↬ استفاده از قرص‌های حاوی اسپرم کش
این راه ضد بارداری می‌تواند باکتری‌های مفید واژن را از بین ببرد و منجر به رشد باکتری‌های بیماری زا در واژن شود.

درمان

اغلب، زنان مبتلا به یک عفونت خفیف مثانه حتی ممکن است هیچ علائمی تجربه نکنند. با این حال، نیاز به مراقب علایم مذکور در زنان وجود دارد. برای کاهش علائم، آنتی بیوتیک‌ها و اقدامات خود مراقبتی توصیه می‌شود.

➤ استفاده از آنتی بیوتیک

باکتری‌ها معمولا عوامل مسبب عفونت مثانه هستند، و از این رو درمان معمولا شامل استفاده از آنتی بیوتیک است. برای تسکین درد، داروهایی مانند ضد اسپاسم، مسکن ادراری نیز ممکن است تجویز شود.

➤ خود درمانی

مصرف آب خود را افزایش دهید. باید حداقل 8 لیوان آب در روز بنوشید. این امر می‌تواند بهترین راه جلوگیری از کافئین، قند اضافی و الکل باشد. داشتن آب قره قاط نیز به منظور کاهش علایم دردناک عفونت مثانه مفید است.
قبل و بعد از مقاربت جنسی ادرار کنید. اطمینان حاصل کنید که ناحیه واژن را به خوبی شستشو داده اید، و آن را به طور کامل خشک کنید.
باکتری‌ها در محیط گرم و مرطوب رشد می‌کنند. بنابراین، مهم است که ناحیه واژن را تمیز و خشک نگه دارید. لباس‌های زیر نخی بپوشید تا گردش هوا بهبود یابد و به توقف رشد باکتری کمک کند. از لباس‌های تنگ و مایوی مرطوب خودداری کنید..
اگر قادر به تخلیه کامل مثانه نباشید نیز عفونت مثانه می‌تواند رخ دهد. این می‌تواند به دلیل حضور سنگ مثانه باشد. در چنین شرایطی، شما باید به دنبال کمک‌های پزشکی برای رهایی از سنگ مثانه باشید.
زنان باید اطمینان حاصل کنند که سریعا با دیدن نشانه‌های آشکار به پزشک مراجعه کنند. در حالی که دارو درمانی می‌تواند در بهبود علائم کمک کند، اقدامات پیشگیرانه می‌تواند در کاهش خطر ابتلا به عفونت‌های دستگاه ادراری در آینده کمک نماید.



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.