عناصر بازار اصفهان و موقوفات آن 5

چهارباغ عباسي و مدرسه‏ي سلطاني چهارباغ از فعاليت‏هاي عمراني اين مرد نيک‏انديش و نيکوکار اصفهاني بوده است. محوطه‏ي زيباي اين مدرسه در بازار نشان دهنده‏ي شوق و ذوق سازندگان آن به شمار مي‏رود. مدارس ديني اصفهان طبق آمار موجود در سازمان اوقاف به 49 باب مي‏رسد که تعداد اتاق‏هاي آن به 1,133 واحد و تعداد طلاب که در همه‏ي آن‏ها به تحصيل اشتغال دارند به 3,586 نفر مي‏رسد. لکن تعداد مدارس فعال شهر حدود سي باب است و بازار اصفهان حدود پنجاه درصد آن را
دوشنبه، 5 اسفند 1387
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
عناصر بازار اصفهان و موقوفات آن 5
عناصر بازار اصفهان و موقوفات آن 5
عناصر بازار اصفهان و موقوفات آن 5

مدرسه‏ي صدر واقع در چهارباغ صدر خواجو به تقليد از
چهارباغ عباسي و مدرسه‏ي سلطاني چهارباغ از فعاليت‏هاي عمراني اين مرد نيک‏انديش و نيکوکار اصفهاني بوده است. محوطه‏ي زيباي اين مدرسه در بازار نشان دهنده‏ي شوق و ذوق سازندگان آن به شمار مي‏رود. مدارس ديني اصفهان طبق آمار موجود در سازمان اوقاف به 49 باب مي‏رسد که تعداد اتاق‏هاي آن به 1,133 واحد و تعداد طلاب که در همه‏ي آن‏ها به تحصيل اشتغال دارند به 3,586 نفر مي‏رسد. لکن تعداد مدارس فعال شهر حدود سي باب است و بازار اصفهان حدود پنجاه درصد آن را داراست.
مدارس علميه‏ي واقع در بازار اصفهان عبارتند از:
1.مدرسه‏ي آقا کافور: اين مدرسه را يکي از خواجه‏هاي شاه عباس دوم در سال 1069 ق در مجاورت بازار توپچي احداث نمود که در اول بازار بزرگ اصفهان و نزديک بازار تفنگ سازان بوده؛ ولي در حال حاضر فقط نامي از آن بر جاي مانده است.
2.مدرسه‏ي اسماعيليه: در چهارسو مقصود حسن‏آباد و در محله‏ي قصر منشي واقع است. قبل از انقلاب اسلامي به عنوان خانه‏ي سالمندان از آن استفاده مي‏شده و بعد از انقلاب دوباره به مدرسه‏ي علميه تبديل شده است و اختصاص به خوابگاه دارد و طلبه‏هاي آن اغلب افغاني هستند؛ وسعت آن در حدود 600 متر مربع است.
3.مدرسه‏ي جده‏ي بزرگ: اين مدرسه در سال 1058 ق در زمان شاه عباس دوم بنا گرديده(10) محل قهوه‏کاشي‏ها و نزديک دروازه اشرف بازار اصفهان واقع شده است. مدرسه داراي 70 حجره است و حدود يک صد طلبه علوم ديني در آن تحصيل مي‏کنند. اين مدرسه داراي 14 رقبه بوده که 13 رقبه‏ي آن مغازه و در بازار انقلاب قرار دارد و درآمد رقبات آن در سال 1380 حدود 4,926,000 ريال بوده است.
4.مدرسه‏ي جده‏ي کوچک: اين مدرسه را جده‏ي بزرگ شاه عباس احداث نمود. اين مدرسه داراي 39 رقبه است که 38 رقبه‏ي آن مغازه و در بازار انقلاب قرار دارد و درآمد ساليانه‏ي آن حدود 8,684,000 ريال مي‏باشد. همچنين داراي 38 باب حجره است و هفتاد طلبه‏ي علوم ديني دارد؛ مخارج آن از رقبات فوق و از چند روستا و حمام که وقف مسجد است تأمين مي‏شود.
5.مدرسه‏ي حاج حسن: مقابل در ورودي صحن هارون ولايت و متصل به مسجد علي در ضلع شمالي آن مدرسه‏ي کوچکي واقع شده که از لحاظ شيوه‏ي ساختمان به بناهاي سلجوقي شباهت دارد و در حال ويراني است. اين مدرسه امروزه به نام مدرسه‏ي حاج حسن معروف و متحمل است که مدرسه‏ي سلطان محمد سلجوقي باشد. مؤلف نزهت‏القلوب مکان آن را در محله‏ي جلباره نوشته است (11)؛ اما مؤلف تاريخ اصفهان و ري محل آن را دارالبطيخ ذکر کرده است (12)محل فعلي مدرسه، سبزه ميدان (ميدان کهنه)، خيابان هارونيه، روبه‏روي بقعه‏ي هاروني است.
6.مدرسه‏ي حاج شيخ محمدعلي: اين مدرسه در محل چهارسو مقصود در غرب امام‏زاده حسن قرار دارد.
7.مدرسه‏ي حکمتيه: در چهارراه کرماني کوچه‏ي مشيرالملک بنا شده است.
8.مدرسه‏ي ذوالفقار: اين مدرسه در محله‏ي نيم‏آور، بخش 3 بازار واقع است. باني آن شيخ محمد صوفي در زمان شاه تهماسب اول صفوي (950 ق) مي‏زيسته است (13) در قسمت بازار فرعي منشعب از بازار بزرگ و قديم اصفهان مسمي به نيم‏آور مسجد کوچکي به نام ذوالفقار و در کوچه‏ي مجاور آن مدرسه‏اي به نام مدرسه‏ي ذوالفقار واقع است(14) اين واحد مذهبي داراي پنج رقبه که به صورت انبار با درآمد کل 924,000 ريال است. مدرسه در سال 1329 ش تعمير شد و قبل از آن خوابگاه طلاب بود و اکنون داراي 10 حجره و يک صد طلبه است.
9.مدرسه‏ي شفيعيه: در انتهاي بازار باب‏الدشت واقع شده است. باني آن محمد شفيع فرزند جمال‏الدين محمد خوزاني در سال 1067 ق در زمان شاه عباس دوم، آن را بنا کرد و وقف‏نامه‏اي هم دارد. مدرسه‏ي مزبور در قرن سيزدهم در حمله‏ي افغانان ويران شد (15) هم اکنون طلاب مدرسه‏ي ذوالفقار از آن به عنوان خوابگاه استفاده مي‏کنند. تعداد طلاب مدرسه‏ي شفيعيه هجده نفر افغاني و بويراحمدي و سه نفر طلبه‏ي بومي اصفهان است. مخارج آن از موقوفات مغازه‏هاي بازارهاي اطراف مدرسه تأمين مي‏شود.
10.مدرسه‏ي صدر: اين مدرسه در بازار بزرگ اصفهان قرار دارد و به دستور محمد حسين خان امين‏الدوله، صدر اعظم فتحعلي شاه قاجار، ساخته شد و داراي وقف‏نامه‏اي است که در کتاب تاريخچه‏ي اوقاف اصفهان چاپ شده است. آخرين اطلاعات به دست آمده از اداره‏ي اوقاف و امور خيريه‏ي استان اصفهان حاکي است که اين مدرسه جمعا داراي 134 رقبه بوده که 84 رقبه‏ي آن در بازار اصفهان (نجارها) و سه رقبه در بازار انقلاب قرار دارد که درآمد کل آن‏ها معادل 33,975,000 ريال مي‏باشد.
11.مدرسه‏ي عربان: اين مدرسه در نزديکي امام‏زاده احمد و دروازه‏ي حسن‏آباد ساخته شده و گويا طلاب عرب در آن به تحصيل اشتغال داشته‏اند؛ اين مدرسه از مهم‏ترين
مدارس اصفهان به شمار مي‏رود.
12.مدرسه‏ي ملا عبدالله: شاه عباس اول اين مدرسه را براي مولانا عبدالله شوشتري بنا کرد و از مهمترين مدارس بازار اصفهان به شمار مي‏رود. مدرسه داراي وقف‏نامه‏اي است که در کتاب تاريخچه‏ي اوقاف اصفهان چاپ شده است. در اين مدرسه حدود پنجاه طلبه زندگي مي‏کنند که تعدادي از آن‏ها افغاني و اکثر طلاب از شهرستان‏هاي اطراف اصفهان آمده‏اند. مدرسه قبلا مستقيما زير نظر آيت‏الله گلپايگاني (ره) اداره مي‏شد. کتابخانه‏ي آن داراي هفت تا هشت هزار جلد کتاب است.
رقبات اين مدرسه هشت باب آپارتمان است که در بازار انقلاب قرار دارند و درآمد ساليانه آن حدود 276,000 ريال است.
13.مدرسه‏ي ناصريه: اين مدرسه متصل به مسجد امام (شاه) است.
14.مدرسه‏ي نوريه: در زمان سلطنت شاه سليمان و شاه سلطان حسين در بازار عربان و نزديک مسجد جامع اصفهان بنا و موقوفاتي نيز براي آن مقرر گشته است (16) بناي آن از نورالدين محمد جابر انصاري اصفهاني است، اين مدرسه از بدو تأمين تا امروز محل سکونت و تحصيل طلاب علوم ديني بوده است. در حال حاضر به عنوان خوابگاه طلاب مورد استفاده قرار مي‏گيرد. و زير نظر اداره‏ي اوقاف به حيات خود ادامه مي‏دهد. رقبات مدرسه به استناد وقف‏نامه‏ي مورخه‏ي 1064 ق منظم گرديده و از طرف جابري انصاري رقبات مشهور در دو قسمت به تصرف وقف درآمده است؛ مدرسه داري 22 حجره است که در هر کدام يک تا دو طلبه زندگي مي‏کنند؛ کتابخانه‏ي مدرسه داراي دو هزار جلد کتاب است. تعداد کل رقبات مدرسه‏ي نوريه هفت واحد است که دو باب مغازه‏ي آن در بازار ريسمان قرار دارد و درآمد ساليانه‏ي آن حدود 282,000 ريال است.
15.مدرسه‏ي چهارباغ (امام جعفر صادق): اين مدرسه به مدرسه‏ي مادر شاه معروف و در خيابان چهارباغ عباسي واقع شده است. بناي آن به سال 1116 ق صورت پذيرفت و ساختمان آن تا سال 1122 ق و تکميل کاشي‏کاري و پيرايش مدرسه تا سال 1126 ق به طول انجاميد. مدرسه داراي 134 حجره‏ي طلبه‏نشين است؛ درآمد آن از محل اجاره‏ي مغازه‏هاي بازارچه بلند (بازار هنر) تأمين مي‏شود که 111 باب مغازه است و درآمد ماهيانه‏ي آن حدود 1,200,000 ريال است و از بابت کاروان‏سرا (هتل عباسي) نيز حدود 1,000,000 ريال دريافت و خرج مدرسه مي‏گردد. بازارچه‏ي بلند از سال 1345 شمسي به وسيله‏ي اداره‏ي اوقاف بازسازي شده و چون صنايع دستي مختلف شهر در آن تهيه مي‏شود و به فروش مي‏رسد لذا به بازار هنر اسم‏گذاري شده است. طبقه‏ي فوقاني بازار کارگاه صنعتگران و طبقه‏ي پايين محل عرضه‏ي صنايع دستي است. تعداد طلاب آن حدود 250 نفر و مدرسه‏ي شبانه‏روزي است. طلاب اين مدرسه تا پايان دروس ابتدايي علوم ديني حق پوشيدن لباس روحانيت را ندارند.
16.مدرسه‏ي ساروتقي: اين مدرسه منسوب به ساروتقي، يکي از وزراي صدرات شاه صفي و شاه عباس دوم بوده است. اين مدرسه و مسجد در بازار بزرگ (بازار قهوه‏کاشي‏ها) واقع است. مسجد در سال 1053 هجري ساخته شده است. مدرسه زير نظر اداره‏ي اوقاف اداره مي‏شود. مدرسه و مسجد ساروتقي در گذشته داراي يک دانگ از روستاي هرستان و دو دانگ از روستاي قه‏شاپوران بوده که به مرور زمان به مردم فروخته شده است (17) مدرسه و مسجد داراي 9 رقبه به صورت مغازه است که چهار باب آن در بازارچه‏ي ساروتقي و يک باب آن در بازار قهوه‏کاشي‏ها قرار دارد و درآمد ساليانه‏ي آن حدود 944,000 ريال مي‏باشد.
17.مدرسه‏ي شاهزاده: اين مدرسه را شهربانو دختر شاه سلطان حسين در انتهاي بازار زرگران نزديک به مسجد حکيم بنا کرد؛ اين مدرسه در سال 1314 ش از سوي اداره‏ي فرهنگ تخريب و به جاي آن دبستاني به نام حکيم نظامي ساخته شد(18)
18.مدرسه‏ي الغدير: اين مدرسه در وسط بازار بزرگ و در قسمت شرق بازار قرار گرفته و قدمت آن مشخص نيست؛ گويا منزل يکي از شاهزادگان قاجار بوده ولي پس از انقلاب اسلامي به مدرسه تبديل شده و اکنون زير نظر اداره‏ي اوقاف اداره مي‏شود؛ حدود دو هزار متر مربع وسعت دارد؛ گفتني است که تقريبا تمام مدارس ديني اصفهان داراي رقبات موقوفه‏اي است که عامل مهم در حفظ مدارس بوده است.





نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.