آیا می‌دانید پکتین میوه چیست؟

پکتین میوه افزودنی پرکابرد است که در درست کردن بسیاری از مواد غذایی مانند مربا، ژله و غیره استفاده می‌شود. در این مقاله اطلاعاتی در رابطه با این ترکیب ارائه خواهیم کرد. پتکین میوه یا فقط پکتین یک
يکشنبه، 5 شهريور 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
آیا می‌دانید پکتین میوه چیست؟
آیا می‌دانید پکتین میوه چیست؟

مترجم: امین حسین پور
منبع:راسخون
 

پکتین میوه افزودنی پرکابرد است که در درست کردن بسیاری از مواد غذایی مانند مربا، ژله و غیره استفاده می‌شود. در این مقاله اطلاعاتی در رابطه با این ترکیب ارائه خواهیم کرد. پتکین میوه یا فقط پکتین یک هتروپلی‌ساکارید است که کربوهیدراتی پیچیده متشکل از زنجیره‌های اسیدی می‌باشد. از پکتین در صنعت غذایی به عنوان عامل ژل ساز برای درست کردن مربا، ژله و شکلات استفاده می‌شود. پکتین دارای ساختار زنجیره‌ای فشرده است که باعث کاربرد گسترده آن شده است. اگر تا به حال متعجب شده‌اید که چرا میوه‌ها طعمی خاص دارد به خاطر وجود پکتین در آن‌هاست و به همین خاطر است که به آن پکتین میوه گفته می‌شود.
همانطور که گفته شد، مدت‌هاست که از پکتین به عنوان عامل ژل ساز استفاده می‌شود. پکتین در برخی میوه‌ها و سبزیجات خصوصاً سیب، پرتقال، هلو، هویج، گلابی و سیب زمینی وجود دارد. پکتین از این‌ها گرفته می‌شود و مورد استفاده قرار می‌گیرد. میوه‌ها بهترین منبع برای گرفتن پکتین است. پکتین به شکل پودر یا مایع نیز در بازار یافت می‌شود. پکتین همچنین قسمتی از دیواره سلولی گیاهان است که به حفظ شکل مناسب سلول کمک می‌کند. پکتین پودری به رنگ قهوه‌ای روشن است و آب مخلوط می‌شود تا به عنوان عامل ژل ساز عمل کند. به خاطر این خاصیت است که پکتین به پایدار سازی و تغلیظ مربا، شکلات و ژله کمک می‌کند.
برای گرفتن پکتین از میوه‌ها، چنانکه گفته شد پوست میوه‌هایی مانند سیب و پرتقال را باید به مدت حدود 10 دقیقه بجوشانید تا به غلظت لازم دست پیدا کنید. ولی، اگر بیشتر از 20 به جوشاندن ادامه دهید، پکتین به صورت مایع به دست می‌آید و از آن تنها می‌توان در آبمیوه استفاده کرد. پکتین سیب عالی است و پرکاربرد‌ترین نوع پکتین تا به امروز بوده است. همانطور که گفته شد، پکتین به صورت صنعتی نیز از میو‌‌‌ه‌ها تولید و در بازار عرضه می‌شود. اگر پکتین لازم دارید و نتوانستید از بازار پیدا کنید، می‌توانید از برخی جایگزین‌های دیگر استفاده کنید. می‌توانید از جایگزین‌هایی مانند کنسانتره، ژلاتین یا تاپیوکا استفاده کنید. از این‌ها نیز در بسیاری از دستورالعمل‌های آشپزی استفاده می‌شود. گفته می‌شود مصرف پکتین میوه به از بین بردن درد آتروز تا حد زیادی کمک می‌کند. پکتین به عنوان عامل پاکساز عمل می کند و سموم را از بدن دفع می‌کند از اینرو، راه حل مفیدی برای درمان یبوست و اسهال به شمار می‌رود.
 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.