علائم سرطان سینه در زنان جوان

زنان جوان اغلب به میزان کمتری در معرض ابتلا به سرطان سینه قرار دارند. اما در حقیقت، زنان در دهه‌ی سوم زندگی خود امکان مبتلا به سرطان سینه را دارند.
چهارشنبه، 15 شهريور 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
علائم سرطان سینه در زنان جوان
علائم سرطان سینه در زنان جوان

مترجم: سهیلا حاجی‏زاده
منبع:راسخون
 

زنان جوان اغلب به میزان کمتری در معرض ابتلا به سرطان سینه قرار دارند. اما در حقیقت، زنان در دهه‌ی سوم زندگی خود امکان مبتلا به سرطان سینه را دارند.
سرطان سینه می‌تواند به عنوان توسعه‌ی رشد بدخیم در بافت‌های سینه به واسطه‌ی تقسیم سلولی غیر طبیعی و کنترل نشده تعریف شود. این نوع سرطان می‌تواند مجاری سینه که حامل شیر هستند، یا لوبول‌های سینه‌ها را که تولید کننده‌ی شیر هستند را تحت تاثیر قرار دهد. سرطان سینه می‌تواند تهاجمی و یا غیر تهاجمی باشد. سرطان مجاری داکتال تهاجمی نوعی از سرطان بوده که در مجاری شیری سینه شروع شده و می‌تواند به بخش‌های دیگر سینه و یا حتی بدن نیز گسترش یابد. این نوع سرطان شایع‌تر از سرطان سینه‌ی غیر تهاجمی می‌باشد.
بر اساس انجمن سرطان آمریکا، سرطان سینه یکی از علل پیشرو مرگ و میر ناشی از سرطان در زنان آمریکایی می‌باشد. اعتقاد بر این است که تنها زنان بالای 40 سال در معرض توسعه‌ی این بیماری قرار دارند. هر چند که این گفته تا حدی درست است، اما به طور کامل صحت ندارد. به عبارت دیگر، هر زن جوان بین سنین 20 تا 40 سال می‌تواند به این بیماری مبتلا شود. بر اساس مطالعات انجام شده توسط متخصصان، حداقل 7 درصد از زنانی زیر 40 سال مبتلا به سرطان سینه می‌شوند. این موضوع نشان می‌دهد که زنان جوان نیز قطعا در معرض توسعه‌ی این سرطان بوده و از این‌رو آگاهی از علائم مرتبط با این بیماری برای آن‌ها مهم می‌باشد. اجازه بدهید در ابتدا نگاهی به عوامل خطرساز بروز این بیماری بیندازیم.

عوامل خطر

چندین عامل وجود دارد که باعث بروز سرطان سینه در زنان می‌گردد. چنین عوامل خطر سازی در زیر ذکر شده است.
سابقه‌ی خانوادگی سرطان سینه باعث شده تا زنان را به میزان بیشتری در معرض ابتلا به این بیماری قرار دهد. در صورتی‌که خویشاوندان نزدیک زن مانند مادر، عمه، خواهر و یا مادر بزرگ مبتلا به این بیماری باشد، احتمال بالایی وجود دارد که این زن نیز به این سرطان مبتلا شود.
سرطان سینه در زنانی که قبلا به این بیماری مبتلا شده و تا حدودی بهبود یافته اند، نیز ممکن است مجددا عود کند.
علل دیگر بروز این نوع سرطان که اخیرا گسترش یافته، افزایش حجم سینه می‌باشد، هنگامی‌که زن در معرض افزایش حجم سینه قرار می‌گیرد، عدم تعادل هورمونی ایجاد شده و همین امر احتمال ابتلا به این سرطان را افزایش می‌دهد.
جهش در ژن‌های BRCA1 و BRCA2 به واسطه‌ی اپیزودهای قبلی مواجهه با تابش نیز خطر ابتلا به سرطان سینه را در زنان جوان افزایش می‌دهد.
عوامل زیست محیطی مانند آفت کش‌ها، آلاینده‌های مواد غذایی، استفاده از مواد ضد عرق نیز مسئول بروز این بیماری هستند.
از دیگر عوامل خطر نژاد، سینه‌های متراکم، چاقی و مصرف بالای گوشت قرمز عنوان شده است.
اگرچه سرطان سینه بین زنان جوان و مسن تفاوتی با هم ندارند، اما این بیماری زندگی زنان جوان را به مراتب بیشتر از زنان مسن تحت تاثیر قرار می‌دهد. در رابطه برخی از مسائل مربوط به این موضوع در زیر بحث شده است.
از آن‌جا که تشخیص زودهنگام این بیماری مشکل می‌باشد، اما هر چه زودتر این بیماری تشخیص داده شود، روش‌های درمانی و داروهای موثرتری به منظور پیشگیری از آسیب بیشتر به کار گرفته می‌شود.
مطالعات موردی نشان داد که زمانی‌که سرطان سینه در مراحل اولیه تشخیص و درمان نگردد، احتمال عود مجدد این بیماری در آینده نیز وجود دارد.
در برخی موارد خاص، ماستکتومی یعنی حذف یک و یا هر دو سینه تنها گزینه‌ی درمانی بوده که می‌تواند منجر به بروز استرس، افسردگی و منزوی شدن بیمار گردد.
اگرچه هیچ دلیل علمی وجود ندارد، اما اشاره شده که سرطان سینه در صورتی‌که در مراحل اولیه تشخیص داده نشود، می‌تواند تاثیر مستقیمی بر باروری، چرخه ی قاعدگی و سن یائسگی بیمار داشته باشد.

علائم بروز سرطان سینه

علائم و نشانه های هشدار دهنده ی متنوعی از سرطان سینه وجود دارد که برای از آن‌ها در زیر مورد اشاره قرار گرفته‌اند.

ظهور توده‌ها

توده شایع‌ترین نشانه‌ی سرطان سینه می‌باشد. با این‌حال، از آن‌جا که آناتومی سینه‌ها غیر یکنواخت است، تشخیص این مساله مشکل می‌باشد و از این‌رو توده‌های تشکیل شده درون سینه برای مدتی نادیده گرفته می‌شود. توده بافت ضخیمی بوده که نزدیک سینه‌ها و برخی مواقع در زیر بغل احساس می‌شود. این توده‌ها همانند نخود کوچکی بوده، اما درد چندانی ندارند، با این‌حال، ممکن است در منطقه‌ی مورد نظر حساسیت یا سوزش احساس شود.

تغییرات در ساختار نوک سینه

یکی از اولین نشانه‌های بروز سرطان سینه، تغییرات صورت گرفته در نوک سینه‌ها می‌باشد. اکثر زنان ممکن است مشاهده کنند که نوک سینه آن‌ها به عقب رانده شده، به طوری‌که به نظر می‌رسد به داخل وارد شده است. نوک سینه‌ها ممکن است قرمز رنگ شده و درد و سوزش نیز در این ناحیه احساس شود.

ترشحات نوک سینه‌ها

زنی که مبتلا به سرطان سینه می‌باشد ممکن است یک ترشحات ضخیم، روشن و یا خونی رنگی را از نوک سینه تجربه کند.

تغییر در اندازه‌ی سینه

یکی دیگر از تغییرات شایع که در زنانی که مبتلا به سرطان سینه هستند مشاهده می‌شود، تغییر در اندازه یا شکل سینه می‌شود. اگرچه این تغییرات به تدریج رخ می‌دهند، اما در طی یک دوره‌ی زمانی ممکن است اندازه‌ی سینه به میزان قابل توجهی تغییر کند. با این‌حال، این‌که آیا اندازه‌ی سینه‌ها افزایش یا کاهش می‌یابد از زنی تا زن دیگر متفاوت می‌باشد. به عبارت دیگر، برخی از زنان ممکن است کاهش در اندازه‌ی سینه را تجربه کنند، در حالی‌که برخی دیگر از زنان این کاهش را تجربه نکنند. همچنین، تغییر ناگهانی در اندازه‌ی سینه یکی دیگر از علائم بروز سرطان می‌باشد.

تغییرات در بافت و رنگ سینه‌ها

بیماران ممکن است مشاهده کنند که رنگ سینه به صورتی یا قرمز تغییر می‌یابد. تغییر در رنگ ممکن است یا بر روی کل سینه رخ دهد و یا تنها بر روی نواحی خاصی از پوست ایجاد شود.
زخم‌ها ممکن است بر روی پوست سینه رخ دهد.
در صورتی‌که هر کدام از علائم فوق را تجربه کردید، باید برخی آزمایشات را به منظور تشخیص زود هنگام این بیماری انجام دهید. این آزمایشات به بررسی وضعیت دقیق بیمار و نشان دادن مکان و میزان پیشرفت تومور و سرطان کمک می‌کند.

ماموگرام

ابزار تشخیصی که از اشعه‌ی ایکس با شدت پایین به منظور تشخیص هر گونه اختلال در سینه‌های انسان استفاده می‌کند. معمولا این استفاده از این تکنیک برای زنان جوان توصیه نمی‌شود، چون تشخیص رشد غیر طبیعی در بافت‌های سینه متراکم را با شکست مواجه می‌سازد.

اولتراسوند

این تکنیک سینه‌ها را در معرض امواج قرار داده که تصویر واضحی از ساختار و حرکت اندام‌ها ارائه می‌دهد. این تست قابل اعتمادتر از ماموگرام در زنان نوجوان می‌باشد.

بیوپسی

در مورد رشد مشکوک بافت‌های سینه، نمونه‌هایی از بافت سینه گرفته شده و برای تعیین ماهیت، درجه و غیره سلول‌های نمونه به آزمایشگاه فرستاده می‌شود.
تصویر برداری رزونانس مغناطیسی و اسکن توموگرافی کامپیوتری نیز به آشکار کردن وجود سرطان و یا تومور در هر کدام از اندام‌های بدن کمک می‌کند.
حالا که از خطرات سرطان سینه در زنان آگاه شدید، امیدوارم علائم بروز این بیماری را جدی بگیرید. انجمن سرطان آمریکا به زنان توصیه می‌کند که ماهانه تست سرطان سینه را انجام دهند. در صورتی‌که متوجه بروز هر گونه علائم غیر عادی ذکر شده در بالا شدید، به منظور تشخیص و درمان بیماری بلافاصله با پزشک مشورت کنید. جراحی، شیمی درمانی، پرتو درمانی، هورمون درمانی و تغییر سبک زندگی برخی از گزینه‌های درمانی سرطان سینه می‌باشد.
 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.