حمایت شگفت انگیز دانش آموزان کره ای از تولید داخلی

دائماً به ما این چنین تلقین کرده اند که جنس خارجی بهتر است و اجناس ایرانی دارای کیفیت لازم نیستند، این در حالی است که بیش از 60 سال پیش کشورهایی مثل کره به فرزندان خود این چنین آموزش می دادند که باید از تولید داخلی حمایت کرد و از جنس خارجی و قاچاق استفاده نکنند.
سه‌شنبه، 6 فروردين 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی بیرانوند
موارد بیشتر برای شما
حمایت شگفت انگیز دانش آموزان کره ای از تولید داخلی

حمایت شگفت انگیز دانش آموزان کره ای از تولید داخلی
 

یکی از مهمترین بخش هایی که قوام، ماندگاری و ثبات هر کشوری به آن وابسته است، بخش اقتصاد و دارایی است، کشوری که از لحاظ اقتصادی متکی به خود نباشد و نتواند از قوت و خود کفایی لازم برخوردار شود خواه ناخواه در معرض آسیب و استعمار و هجمه سایر ابرقدر ت های اقتصادی قرار خواهد گرفت، از طرفی توانایی و قوت اقتصادی هر کشوری در جامعه در گرو تولید، توزیع و مصرف صحیح است. اگر هر یک از این سه رکن اساسی اقتصاد با چالش و ضعف مواجه شود اقتصاد آن کشور با چالش جدی مواجه خواهد شد. شکل گیری رونق تولید ملی مستلزم فرهنگ سازی متناسب با آن است که باید در این مسیر نهادهای فرهنگ ساز از جمله خانواده، آموزش و پرورش، و رسانه های عمومی نقشی اساسی ایفا نمایند. 
 

طرح سؤال برای تقویت و رونق تولید ملی چه باید کرد؟!


فرهنگ سازی و عدم غرب باوری: اولین و مهمترین نکته ای که در بحث رونق تولید ملی باید به آن توجه جدی داشت، موضوع فرهنگ سازی است. موضوع بسیار مهمی که شاید بدون اغراق و بزرگ نمایی کشور ما را  بیش از یک قرن از جامعه جهانی و پیشرفت عقب نگه داشتند، دائماً به ما این چنین تلقین کرده اند که جنس خارجی بهتر است و اجناس ایرانی دارای کیفیت لازم نیستند، این در حالی است که بیش از 60 سال پیش کشورهایی مثل کره به فرزندان خود این چنین آموزش می دادند که باید از تولید داخلی حمایت کرد و از جنس خارجی و قاچاق استفاده نکنند.دائماً به ما این چنین تلقین کرده اند که جنس خارجی بهتر است و اجناس ایرانی دارای کیفیت لازم نیستند، این در حالی است که بیش از 60 سال پیش کشورهایی مثل کره به فرزندان خود این چنین آموزش می دادند که باید از تولید داخلی حمایت کرد و از جنس خارجی و قاچاق استفاده نکنند.

الگوی کره جنوبی در حمایت از تولید داخلی و فرهنگ سازی
کره جنوبی که تقریباً فرایند توسعه خود را حدود 60 سال پیش یعنی در سال1960 آغاز کرد، طرحی گسترده برای حمایت از صنایع داخلی خود به مرحله اجرا گذاشت، در این مسیر کره ی جنوبی هم اقدام به فرهنگ سازی مصرف کالای کره ای در داخل کرد و هم محدودیت های سنگینی بر واردات وضع کرد، البته کره ای ها در این خصوص ابتکارات مهمی هم به خرج دادند از جمله اینکه به مدت 20 سال برای تقویت صنعت خودرو واردات خودرو را ممنوع کردند، در عین حال دولت کره جنوبی با معرفی مشوق های صادراتی انگیزه ی ارتقای کیفیت را در تولید کنندگان کره ای ایجاد کردند.

حمایت شگفت انگیز دانش آموزان کره ای از تولید داخلی

خائن به میهن کیست: چانگ اقتصاد دان کره ای[1] در کتابی به عنوان «نیکو کاران بدکار» می نویسد: هنگامی که کره جنوبی در دهه 1960مراحل اولیه توسعه و پیشرفت را می گذراندند، در مدارس به بچه ها می گفتند دولت ارز کم دارد و ارز باید برای انتقال فناوری پیشرفته به کشور صرف شود، به همین خاطر از دانش آموزان می خواستند که نام کسانی که کالای خارجی مصرف می کنند را به عنوان خائن به میهن پای تخته بنویسند، او در ادامه می نویسد: یاد ندارم نام کسی را پای تخته نوشتم یا نه ولی به یاد دارم که هر گاه به خانه اقوام می رفتم و شکلات خارجی به ما تعارف می کردند، آرام در دلم می گفتم خائن به میهن.[2]

فرهنگ سازی از خانه تا مغازه
ما برای حمایت از کالای ایرانی باید ذهن را آماده کنیم، فرهنگ سازی حمایت از کالای ایرانی را باید از خانه آغاز کرد، گفتگو های خانوادگی، بازی ما با بچه ها هم باید در راستای حمایت از کالای ایرانی باشد، ذهن بچه ها را باید برای تلاش در جهت آبادانی کشور آماده کرد و روحیه ما می توانیم و خود باوری و اعتماد به نفس را در وجود آنان تقویت کرد، گاهی اوقات والدین گرامی با عمکرد منفی و مخرب خود به نوعی در جهت تخریب فرهنگ استفاده از تولید ملی قدم بر می دارند. تفاخر به جنس خارجی بزرگترین لطمه را به فرهنگ سازی ذهنی فرزندان وارد می کند. ما برای تقویت روحیه و فرهنگ حمایت از تولید ملی می بایست در درجه اول با عملکرد صحیح به این کار اقدام کنیم و مصداق روشن این روایت زیباباشیم که می فرماید: «کُونُوا دُعَاةَ النَّاسِ‏ بِغَیْرِ أَلْسِنَتِکُمْ لِیَرَوْا مِنْکُمُ الِاجْتِهَادَ وَ الصِّدْقَ وَ الْوَرَع‏؛[3] ابن ابى یعفور گوید: امام صادق (علیه السّلام) به من فرمود: مردم را به غیر از زبانتان دعوت به دین کنید، تا سعى و کوشش و درستى و پرهیزگارى و خویشتن دارى را از شما مشاهده کنند.

فرهنگ سازی در محیط های آموزشی و پرورشی
فرهنگ سازی مصرف کالای ایرانی علاوه بر محیط خانواده و همکاری والدین می بایست در فضای آموزشی و پرورشی همچون مدارس و مساجد نیز ادامه داشته باشد، مدیران و معلمان می بایست، نقش اساسی در شکل گیری فرهنگ حمایت از کالای ایرانی داشته باشند، دبیران می توانند با راه اندازی نمایشگاه های حمایت از کالای ایرانی، برگزاری اردوهای دیدار از صنایع و کارخانجات، برگزاری مسابقه کتاب خوانی، با محوریت حمایت از کالای ایرانی در تقویت روحیه حمایت از کالای ملی نقش مهمی را ایفا نمایند.

گفتمان  و پویش حمایت از کالای ایرانی
حمایت از تولید ملی باید به یک فرهنگ تبدیل شود برای این موضوع در ابتدا می بایست این هدف مهم را به  یک گفتمان و مطالبه گری عمومی تبدیل کنیم، در فضای کاری باید گفتمان حمایت از تولید ملی صورت گیرد، در قالب گفتگو و کرسی های آزاد اندیشی، و نصب تابلو اعلانات برای درج کالا های داخلی، حمایت و مطالبه گری را می توان در سطح فروشگاه ها نیز گسترش داد نسبت به عرضه کالای خارجی که مشابه داخلی دارند اعتراض کنیم، کمپین و پویش هر ایرانی یک کالای ایرانی را به عنوان یک جریان همگانی و دامنه دار به مدت طولانی زنده نگه داریم.

نقش خطیر رسانه ها جمعی و عمومی
رسانه های جمعی و عمومی نیز باید خود را نسبت به حمایت از تولید و کالای ایرانی مسئول بدانند، و این روایت زیبا را نسبت العین فعالیت های فرهنگی خود قرار دهند: «کلکمْ راعٍ، وَ کلکمْ مَسْؤُولٌ عَنْ رَعِیتِهِ.»[4]؛ (هر کدام از شما مسئول هستید و درباره افرادی که به سخن شما گوش می‌دهند بازخواست خواهید شد).  رسانه ها ابتدا می بایست در جنبه شناختی گام برداند، مخاطب باید کالای ایرانی را بشناسد، از کیفیت کالای ایرانی با خبر شود، ایجاد میل گام بعدی است به کالای ایرانی، که استفاده از کالای ایرانی به تعصب تبدیل شود، تعصبی عقل ورزانه،
 

نویسنده: علی بیرانوند

پی نوشت:

[1]. ویکی پدیا دانشنامه آزاد، ها جون چانگ (장하준؛ زادهٔ ۷ اکتبر ۱۹۶۳) یک اقتصاددان اهل کره جنوبی است.
[2]. محمد جواد توکلی، چیستی، چرایی، چگونگی، حمایت از کالای ایرانی، مرکز مدیریت حوزه علمیه، ص25.
[3]. مشکاة الأنوار فی غرر الأخبار، على بن حسن طبرسى‏، ص ۴۶؛ بحار الأنوار، علامه مجلسی، ج ‏۶۷، ص ۳۰۹.
[4]. جامع الأخبار(للشعیری)، ص: 119



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.