نقش بازی فکری در تقویت ذهن و روابط اجتماعی (بخش اول)

بازی‌ فکری هم فال است و هم تماشا. لحظات‌ مان را شاد و مفرح می‌کند و از طرفی مغزمان را هم ورزش می‌دهد و برای تقویت ذهن و تقویت حافظه مفید است. در این مقاله درباره انواع بازی فکری و مزایای مختلفی که برای تقویت مهارت‌های ذهنی و اجتماعی‌ شما دارند گفته‌ایم.
شنبه، 24 فروردين 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
نقش بازی فکری در تقویت ذهن و روابط اجتماعی (بخش اول)
اگر سلول‌های مغزی به فعالیت کردن، تشویق نشوند، استدلال نکنند و به دنبال حل مسائل و رفع چالش‌های گوناگون نباشند، کارایی خود را از دست خواهند داد.
 

مقدمه

از سن و سال ما که دیگر گذشته است؛‌ حتما این جمله اشتباه و آشنا را شنیده‌اید و شاید هم متاسفانه در دسته افرادی هستید که از آن استفاده می‌کنند. این جمله که پر است از انرژی‌های منفی و مخرب می‌تواند، زندگی‌تان را به دره رکود و رخوت بکشاند. براساس کدام قانون و تفکر منطقی، بزرگسالان نباید بعضی از کارهایی را که سراسر فایده است، انجام دهند؟ مثلا بازی کردن، آن هم بازی فکری یکی از مواردی است که پیر و جوان نمی‌شناسد.
 

مزایای بازی فکری چیست؟

بازی‌های فکری عموما باعث می‌شوند تا در ذهن خود برنامه‌ریزی کنید، نقشه بکشید و تلاش کنید، اطلاعاتی را به خاطر بسپارید که در شکست دادن حریفان به کمک‌تان می‌آیند. وقتی که از مغزتان به اندازه کافی کار بکشید، از پیری و اختلالات حافظه و… دور خواهید ماند. هدف از انجام بازی فکری، بهبود حافظه، قدرت تفکر، افزایش سرعت انتقال و تقویت مهارت‌های شناختی است.
شاید بپرسید مهارت‌های شناختی چیست؟ مهارت‌های شناختی همان مهارت‌هایی است که باید برای پردازش افکارتان داشته باشید. به عبارت ساده‌تر، توانایی‌هایی که در یادگیری و حل مسأله به کمک‌تان می‌آیند. چه کودک باشید و چه بزرگسال، برای بهتر زندگی کردن باید دائما فکر کنید و تصمیم بگیرید. پس چه خوب که به کمک روش‌هایی مانند استفاده از بازی فکری به مغزتان کمک کنید.
 

مزایای بازی فکری چیست؟

اگر سلول‌های مغزی به فعالیت کردن، تشویق نشوند، استدلال نکنند و به دنبال حل مسائل و رفع چالش‌های گوناگون نباشند، کارایی خود را از دست خواهند داد. اما به کمک بازی فکری می‌توان مغز را تمرین داد و قبراق نگه داشت. از جمله مزایای بازی فکری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
تقویت حافظه؛
افزایش سرعت انتقال؛
افزایش سرعت تفکر؛
افزایش مهارت‌های شناختی؛
افزایش سطح تمرکز؛
افزایش مهارت استقلال در تفکر و برنامه‌ریزی.
بازی‌های فکری، انواع و اقسامی دارد. اگر قبول دارید که بازی فکری ، پیر و جوان نمی‌شناسد و همه از مزایای آن سود می‌برند، در ادامه به تعدادی از انواع بازی فکری توجه کنید:
 

انواع بازی فکری را بشناسید

بازی فکری انواع مختلفی دارد که هر یک به تقویت مهارت‌ها و توانایی‌های مشخصی می‌پردازند. به طور کلی می‌توان چند دسته‌بندی برای آن در نظر گرفت:
بازی‌ با کارت؛
بازی های رومیزی؛
بازی با طرح تست هوش، معما؛
بازی های ساختنی.
 

۱. بازی فکری با کارت

بازی‌های کارتی، معمولا شامل تعدادی کارت هستند که دو یا چند نفر با هم برای رسیدن به نتیجه‌ای خاص رقابت می‌کنند. دبلنا، مونوپولی و… از جمله بازی‌های کارتی هستند. انواع و اقسام دیگر آن را هم قطعا خودتان می‌شناسید. به نظر شما مزایای بازی‌های کارتی چیست؟
 

افزایش صمیمیت و ارتباطات

این روزها فناوری به همه زمینه‌های زندگی‌مان وارد شده است. حتی بازی‌های موبایلی و رایانه‌ای هم جای خود را به بازی‌های شاد و مفیدی داده است که قدیم‌ترها در دورهمی‌ها انجام می‌دادیم. بازی‌های کارتی به شما کمک می‌کنند تا در جمع‌های دوستانه و خانوادگی به هم نزدیک‌تر شوید، بیشتر با هم صحبت کنید و یخ جمع را بشکنید. بازی‌های کارتی عموما گروهی هستند و همین باعث می‌شود که افراد، تلفن‌های همراه‌شان را کنار بگذارند و با هم در گفت‌وگو و ارتباط بیشتری قرار بگیرند.
 

امکان بازی کردن برای همه گروه‌های سنی

یکی از مزایای درخشان بازی‌های کارتی، این است که همه افراد در گروه‌های سنی مختلف و با توانمندی‌های گوناگون می‌توانند در آن شرکت کنند. شاید بپرسید که منظور از توانمندی‌های مختلف چیست و چرا همه گروه‌های سنی می‌توانند در آنها شرکت کنند. در درجه اول باید گفت که بازی‌های کارتی بیشتر مبتنی بر شانس هستند و با اینکه نیاز به فکر کردن و به کارگیری حافظه دارند، آن‌قدر پیچیده نیستند که فقط کسانی از عهده آنها برآیند که بسیار باهوش و زرنگ هستند. پس جای نگرانی و خجالت برای بازی کردن وجود ندارد. نترسید و به جنبه نشاط و تفریح بازی فکر کنید تا به طور غیرمستقیم، مغزتان را هم نرمشی داده باشید.
 

امکان بازی کردن برای افراد با توانایی‌های مختلف

به واسطه شکل و شمایل بازی، امکان مشارکت افرادی که از نظر جسمی هم محدودیت و معلولیت دارند کاملا وجود دارد. اگر بخواهید با دوستان یا اعضای خانواده‌تان برنامه‌ای مفرح بگذارید و مثلا تنیس، والیبال یا بازی‌های حرکتی انجام بدهید شاید عزیزان‌تان که معلولیت و محدودیت جسمی دارند، قادر به شرکت در بازی نباشند. اما با وجود بازی‌های کارتی، تقریبا همه با توانمندی‌های مختلف هوشی و جسمی می‌توانند شرکت کنند و لذت ببرند.
 

تقویت حافظه

بازی‌های کارتی، تمرینات ذهنی بسیار خوبی هم هستند. همان‌طور که گفته شد، بازی‌های کارتی دشوار نیستند ولی برای انجام آنها باید استراتژی خاصی انتخاب کرد و با محاسبه یا بررسی شرایط سریع تصمیم‌گیری کرد. علاوه بر اینها، در بعضی از انواع بازی‌های فکری لازم است تا رفتار بازیکنان دیگر را زیر نظر بگیرید و به روند بازی به دقت توجه کنید. موفقیت در این قسمت از بازی، نیازمند به‌ کارگیری حافظه است. همه اینها یعنی مغزتان در حال تمرینِ تمرکز و تقویت دقت است.

ادامه دارد...

منبع : سایت چطور


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.