فوت‌و‌فن خرید‌ کردن

خرید کردن یکی از لذت بخش ترین کارهاست و در واقع نوعی هنر است که باید فوت و فن و مهارت های آن را به خوبی بلد بود. مطهره ساغری‌دوز در این بخش شما نوجوانان عزیز را با این مهارت ها آشنا می کند.
سه‌شنبه، 5 شهريور 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
فوت‌و‌فن خرید‌ کردن
شاید با دیدن تیتر این صفحه با خودتان بگویید: «من که تجربه ی زیادی در خرید ‌کردن دارم و تا‌ به‌ حال بارهاوبارها از نانوایی محل و سوپرمارکت و ... خرید خانه را انجام داده ام و همه ی مراحل خرید‌کردن را مو‌به‌مو بلدم. اول به مغازه رفته، کالای مورد‌نظر را انتخاب کرده، پول را از جیب درآورده، به فروشنده می‌دهیم، بعد هم با تمام شدن خرید از مغازه خارج می‌شویم.» این حرف شما من را یاد ضرب‌المثل معروف فوت کوزه‌گری می‌اندازد. خرید ‌کردن نوعی هنر است و مانند هر هنر دیگری برای فراگیری آن، نیاز است چَم و خم آن را از اساتیدش بیاموزیم؛ به همین دلیل ما هم از اساتید خرید درخواست کردیم تمام رمز‌و‌رازهای لازم برای خرید بهتر را به ما بگویند؛ اساتید محترم هم به درخواست ما پاسخ دادند و پنج‌تا از فوت‌و‌فن‌های خرید‌ کردن را به ما نشان‌ دادند؛ پس اگر دوست دارید هنر خرید‌کردن را یاد بگیرید و یک هنر به سایر هنرهای تان اضافه شود، تا پایان این قسمت با ما همراه باشید.


فوت‌و‌فن‌های خرید ‌کردن
1. تهیه ی لیست خرید قبل از خارج ‌شدن از خانه

اولین گام برای خرید هوشمندانه این است که یک کاغذ و قلم بردارید و فهرستی از خریدهای مورد نیاز خود تهیه کنید و آن را هنگام خرید، همراه خود داشته باشید و خودتان را مجبور کنید طبق فهرست نوشته شده خرید کنید.

بهتر است هنگام نوشتن لیست، از خودتان بپرسید:
 
آیا با خرید این محصول، زندگی ام بهتر می‌شود؟
 
چندبار از این محصول استفاده خواهم کرد؟
 
آیا می‌توانم این محصول را رایگان تهیه کنم؟
 
چیزی شبیه این محصول را خودم قبلاً نداشتم یا حتی اطرافیانم ندارند که بتوانم از آن‌ها قرض بگیرم؟
 
آیا توانایی مالی برای خرید این محصول را دارم؟
 
این قبیل سؤال ها به شما کمک خواهد کرد فقط خریدهای ضروری تان را در لیست، یادداشت کنید و از هزینه‌های اضافی جلوگیری کنید.
 

2. مقایسه‌کردن قیمت‌ و کیفیت جنس‌ها

قبل از خرید، تا آن جا که وقت دارید قیمت‌ و کیفیت اجناس را در مغازه‌های مختلف با هم مقایسه و منصف ترین فروشنده را تعیین و از مغازه ی او، کالای مورد‌نظرتان را خریداری کنید.
 

3. چانه‌زدن هنگام پرداخت مبلغ

محدودیت‌های اقتصادی، همیشه ما را وادار می‌کند بهترین کالا را با کم ترین قیمت بخریم. برای کم کردن خرج ‌و ‌مخارج زندگی، راه کارهای گوناگونی وجود دارد؛ یکی از این راه کار‌ها چانه‌ زدن است. بعضی از ما از چانه‌ زدن خجالت می‌کشیم و فکر می‌کنیم اگه چانه بزنیم، بقیه فکر می‌کنند ما خسیسیم؛ درصورتی که چانه‌زدن نه تنها نشانه ی خسیس بودن نیست بلکه نشان‌دهنده ی هوش و بلوغ اقتصادی فرد است و خیلی از بزرگان ما هنگام خرید، چانه می‌زدند؛ مثلاً خوب است بدانید حتی پیشوایان معصوم علیهم السلام در خرید برخی کالاها، چانه می‌زدند.
 
راوی می‌گوید: با گروهی از زائران بیت الله در سرزمین مِنا بودیم و در آن سال، گوسفند کم بود، امام صادق علیه‌السلام را دیدیم که به شدت با فروشندگان گوسفند مشغول چانه‌ زدن بود؛ بعد از پایان یافتن خرید، از ما، که منتظرش بودیم، پرسید: «گمان می‌کنم از چانه‌ زنی‌ام شگفت‌زده شده اید؟!»

گفتیم: «آرى!»

فرمود: «کسی که در معامله، ضرر فاحشی کند، نه کارش پسندیده است و نه اجرى خواهد برد.» 

 

4. همراه ‌داشتن کیسه ی مخصوص خرید

اگر کیسه ی پارچه‌ای ندارید، از مادر یا مادربزرگ تان بخواهید یک کیسه مخصوص خرید برای شما بدوزد تا از این به بعد هنگام خرید، زمانی که فروشنده می‌خواست اجناس شما را داخل پلاستیک بگذارد از فروشنده تشکر کرده، بگویید نیازی به کیسه ی پلاستیکی ندارید؛ چون ساک پارچه‌ای دارید. چه بهتر که با چاپ طرح و پیام‌هایی روی این کیسه‌ها، بقیه ی شهروندان را به استفاده از کیسه ی پارچه‌ای ترغیب کنید. راستی! بیست‌ویکم همین ماه «روز خرید بدون کیسه ی نایلونی» با شعار «امروز یک کیسه ی پلاستیکی کم تر» نام گذاری شده است. آرزو می‌کنم نه فقط در روز بیست‌و‌یکم تیرماه بلکه هیچ‌روزی به دست شهروندان مان کیسه ی پلاستیکی نبینیم. 
 
فوت‌و‌فن خرید‌ کردن

فوت‌و‌فن خرید‌ کردن

 

5. برنده ‌شدن در میدان تخفیف‌ها

تخفیف‌ها فرصتی طلایی برای خرید ‌کردن با قیمت پایین و مقرون به‌صرفه است؛ به شرطی که از این فرصت درست استفاده کنید و برنده ی میدان شوید نه بازنده؛ چون قیمت‌های پایین کالاها ممکن است شما را به خرید‌های غیرضروری وسوسه کنند. راستی! هنگام خرید از حراجی‌های فصلی، این نکته را هم در نظر داشته باشید که تا می‌توانید اجناس ساده را برای خرید انتخاب کنید؛ برای این که سال آینده وقتی خواستید از آن‌ها استفاده کنید، از مد نیفتاده باشند.
 
امیدواریم با یادگیری و به کارگیری فوت‌و‌فن‌های خرید کردن از این به بعد با پول ‌توجیبی تان علاوه بر کالاهای مورد نظرتان، شادی و رضایت و یک سبد لبخند هم خریداری کنید.

نویسنده: مطهره ساغری‌دوز


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.