پنجره‌ای به آسمان

با مطالعه این بخش، مطالب جالبی را در مورد مواد دوریختنی خواهید آموخت. این بخش با کوشش سیده افروز ارزه‌گر گردآوردی شده است.
سه‌شنبه، 5 شهريور 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ناهید اسدی
موارد بیشتر برای شما
پنجره‌ای به آسمان
هر روز خبرهای تازه‌ای می‌رسد. دانشمندی که یک تکه‌ی جدید از هسته‌ی اتم را شکافت. محققی که فهمید راز عطرآگین بودن یک گل نایاب در چیست. پزشکی که برای دردی بی درمان، دارویی کشف کرد و مخترعی که توانست دستگاهی بسازد برای راحت‌تر کردن و حتی جایگزین کردن زور بازو و قدرت فکر انسانی.

اما من... نشسته‌ام بین همه‌ی خبرهای بزرگ و کوچک، دور و نزدیک. من... نشسته‌ام و به «اطلبوالعلم ولو بالصین، برای یادگرفتن علم به دورترین نقطه ی عالم سفر کنید.» فکر می‌کنم. چرا باید علم را بجوییم حتی در کشور دور و بزرگ چین؟ چرا سفارش شده است «اطلبوا العلم من المهد إلى اللحد»؟ مگر در یادگرفتن چیست که باید از گهواره تا گور همراهمان باشد؟ من... فکرهای خودم را می‌گویم... همین که می‌بینم خدا انسانی را خلق کرده که در کوچکترین، بزرگترین، نزدیک‌ترین و دورترین خلقت‌هایش سرک می‌کشد و سوال می‌پرسد و دنبال جوابش همه جا را زیر و رو می‌کند، می‌فهمم اشرف مخلوقات یعنی چه. همین که می‌بینم انسان با همه‌ی ریز بودنش در برابر هستی، بزرگی خدا، عجیبی دنیا و قدرت نامتناهی‌ای که قانون طبیعت شده با دیدن و فهمیدن چشم و فکرش به خالق داشتن این دنیا باز می‌شه... می‌فهمم باید بگردم، ببینم، بخونم و درباره‌اش بنویسم تا یادگار بماند....

 

آمارهای جالب‌انگیز

آمار دور ریختنی‌ها
حدود یک سوم مواد غذایی که در جهان تولید می‌شود، با دور ریختن یا فاسد شدن از بین می‌رود. تا به حال فکر کرده‌اید با این مقدار دور ریختنی می‌شود شکم چند گرسنه را سیر کرد؟ تا به حال به دانه‌های برنجی که ته ظرف تان می‌ماند و به سطل زباله سرازیر می‌شود فکر کرده‌اید؟ اگر درهر خانه فقط چند دانه برنج دور ریخته شود، شاید میلیون‌ها کیسه برنج دور ریخته می‌شود. با یک حساب سرانگشتی فهمیده‌اند اگر فقط 25% از این دورریختنی‌ها را دور نمی‌ریختیم، 870 میلیون گرسنه سیر می‌شد.
 
آمار قطع و مصرف
مصرف کاغذ در 40 سال گذشته، 400% افزایش یافته است. در همین سال‌ها حدود 35% درختان دنیا، برای ساخت کاغذ نابود می شوند. کاغذهایی که برای یادداشت‌های ضروری، قبض‌ها و چرک نویس و دفترهایی با برگ سفید که بی‌‌استفاده به سطل زباله می‌روند و بدتر از همه کاغذهایی که قاطی زباله‌های خیس به چرخه ی بازیافت برنمی‌گردند. همه‌ی این‌ها می‌شود همان 35% درختان دنیا که به جای جنگل، زیر زباله‌ها مدفون‌اند.
 
آمار کیسه‌های پلاستیکی
میلیاردها کیسه پلاستیکی هرسال ساخته می‌شود. صدمیلیارد از این کیسه‌ها دور ریخته می‌شود. کمتر از یک درصد این کیسه‌ها راهشان را به بازیافت پیدا می‌کنند. نتیجه ی اخلاقی؟ حدود 1 میلیار پرنده و پستاندار هرسال از تغذیه با کیسه ی پلاستیکی می‌میرند. ما چه کار کنیم؟ می‌توانیم وقت خرید از یک کیسه ی پارچه‌ای قابل شستشو و چندبار مصرف استفاده کنیم. می‌توانیم زباله‌ها را تفکیک کنیم و پلاستیکی‌ها را با یکدیگر به دست بازیافت بسپاریم. می‌توانیم با تصمیم‌های کوچک به طبیعت کمک کنیم.

نویسنده: سیده افروز ارزه‌گر


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.