مزایا و معایب تحقیقات سلول‌های بنیادی

تحقیقات سلول‌های بنیادی بشر هنوز هم یکی از مباحث گسترده در محافل بالینی و مجامع سیاسی است. طرفداران و مخالفان، استدلال‌های شدیدی در دفاع از موضع خود دارند و هنوز هم ابهامات زیادی درباره این موضوع وجود دارد. بگذارید نگاهی به برخی از مزایا و مضرات تحقیقات سلول‌های بنیادی انسان بیندازیم.
شنبه، 13 مهر 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: حمید وثیق زاده انصاری
موارد بیشتر برای شما
مزایا و معایب تحقیقات سلول‌های بنیادی
ممکن است بیشتر ما درک درستی درباره بحث و بررسی پیرامون تحقیقات سلول‌های بنیادی داشته باشیم ، اما ممکن است درباره موضوعات خاصی که آن را یکی از حساس‌ترین موضوعات زمانه ما ساخته‌اند، آگاهی نداشته باشیم. مزایا و معایب زیادی وجود دارد، اما قبل از مطالعه آنها مهم است که در مورد تحقیق سلول‌های بنیادی دقیقاً مبادی اولیه‌ای را درک کنیم.
 

کاربردهای سلول‌های بنیادی انسان

براساس ارگانیسم منبع، سلول‌های بنیادی به طور گسترده می‌توانند به دو گروه تقسیم شوند، یعنی سلول‌های جنینی و غیر جنینی (یا بالغ). همان طور که از نام‌ها مشخص است، اولی از مراحل اولیه جنین در حال رشد (مرحله بلاستوسیست) حاصل می‌شود، در حالی که دومی از بافت‌های بالغ کودکان و / یا بزرگسالان به دست می‌آید. یک مداخله اخیر دیگر، تولید سلول‌های بنیادی پلوریپوتنت القایی است که در آن سلول‌های قاعده‌مند (به عنوان مثال سلول‌های پوستی) برای بهره بردن از برخی از خصوصیات سلول‌های بنیادی مورد عمل قرار می‌گیرند.
 
تحقیقات سلول‌های بنیادی روی سلول‌های بنیادی‌ای متمرکز است که توانایی بازسازی دارند. سلول‌های بنیادی قادر به تبدیل شدن به انواع دیگر سلول‌ها، مانند سلول‌های کلیوی، سلول‌های کبدی، سلول‌های قلبی و غیره هستند. این سلول‌ها در گردش و عملکرد خود جایگزین سلول‌های ناکارا و معلول می‌شوند و به طور طبیعی سلامتی بهینه را حفظ می‌کنند. تحقیقات پزشکی جاری روی دو نوع سلول بنیادی خاص - بزرگسال و جنین - متمرکز است.
 
سلول‌های بنیادی‌ای که می‌توانند به هر نوع سلولی درون بدن انسان تبدیل شوند، به عنوان توتیپوتنت در نظر گرفته می‌شوند. آنها توانایی تشکیل یک ارگانیسم کامل را دارند. سلول‌هایی که پلوریپوتنت هستند نیز توانایی بالقوه تشکیل تقریبا همه انواع بافت‌های ممکن در انسان را دارند. این سلول‌ها فقط در مرحله‌ای خاص (بلاستوسیست) در جنین‌های انسانی یافت می‌شوند.
 
سلول‌های مالتیپوتنت به طور جزئی تمایز پذیرند، به طوری که می‌توانند تعداد محدودی از انواع بافت را تشکیل دهند. سلول‌های بنیادی مالتیپوتنت را می توان در جنین، در بسیاری از بافت‌های بالغ و در خون بند ناف مشاهده کرد. سلول‌های بنیادی اُلیگوپوتنت پتانسیل بازسازی کمتری دارند و فقط می‌توانند در تعداد محدودی از انواع دیگر سلول‌ها رشد کنند.
 

مزایای تحقیقات سلول‌های بنیادی

استفاده از سلول‌های بنیادی در مطالعات بالینی موضوعی پررونق و بحث برانگیز است.
 
رشته های علوم و فناوری طی چند دهه اخیر رشد چشمگیری داشته‌اند. یکی از این پیشرفت‌ها در قالب مطالعات سلول های بنیادی و تحقیقات مرتبط است. سلول‌های بنیادی را می‌توان آن دسته از تحقیقاتی تعریف کرد که توانایی بازسازی و تمایز در انواع مختلف سلول را دارند. از مزایای تحقیقات سلول‌های بنیادی این است که کلید معکوس کردن تأثیرات پیری و طولانی شدن زندگی ما را دارد. آنها تقریباً در همه ارگانیسم‌های چند سلولی وجود دارند و در مکانیسم داخلی ترمیم بافت‌های سایش و پارگی کمک می‌کنند. فواید آنها عمدتاً در زمینه علوم پزشکی و به طور دقیق تر در معالجه برخی بیماری‌های ژنتیکی و بیماریهای مزمن متمرکز است. همچنین باید به موارد زیر اشاره کرد.
 
- تحقیقات سلول‌های بنیادی مزایای پزشکی در زمینه‌های کلونینگ درمانی و پزشکی احیا کننده ارائه می‌دهد.
 
- تحقیقات سلول‌های بنیادی پتانسیل بسیار خوبی برای کشف معالجه و درمان‌های مختلف درمجموع بیماری‌هایی از جمله بیماری پارکینسون، اسکیزوفرنی، بیماری آلزایمر، سرطان، صدمات نخاعی و دیابت دارد.
 
- اندام‌ها و ارگانیسم‌ها می‌توانند در آزمایشگاه از سلول‌های بنیادی رشد یافته و سپس در پیوندها یا برای درمان بیماری‌ها مورد استفاده قرار گیرند.
 
- این کمک خواهد کرد که دانشمندان در مورد رشد انسان و رشد سلول یاد بگیرند.
 
- دانشمندان و پزشکان قادر خواهند بود میلیون‌ها دارو و تجویز بالقوه را بدون استفاده از حیوانات یا آزمایش کنندگان انسانی تست کنند. این امر یک فرایند شبیه سازی تأثیر دارو بر روی یک جمعیت خاص از سلول‌ها را ضروری می‌سازد. این امر خواهد گفت که آیا این دارو مفید است یا مشکلی ایجاد می‌کند.
 
- یکی دیگر از مزایای تحقیقات سلول‌های بنیادی این است که کلید معکوس کردن تأثیرات پیری و طولانی شدن زندگی ما را دارد. این تحقیقات در یافتن بسیاری از روش‌های درمانی که به کندی روند پیری کمک می‌کنند، کمک کرده است. و یک فایده تحقیقات بیشتر، احتمالِ یافتن یک درمان کلی برای پیری است.
 
- مزیت استفاده از سلول‌های بنیادی بالغ برای درمان بیماری این است که می‌توان از سلول‌های شخصی بیمار برای معالجه بیمار استفاده کرد. خطرها کاهش می‌یابند زیرا بدن بیماران سلول‌های خود را رد نمی‌کند.
 
- تحقیقات سلول‌های بنیادی همچنین از مطالعه مراحل توسعه‌ای سود می‌برد که نمی‌توان به طور مستقیم در جنین انسان مورد مطالعه قرار داد، که بعضی اوقات با پیامدهای عمده بالینی مانند نقص هنگام تولد، از بین رفتن بارداری و ناباروری همراه هستند. درک جامع تر از رشد طبیعی درنهایت باعث جلوگیری و یا درمان رشد غیر طبیعی انسان می‌شود.
 
- سلول‌های بنیادی جنینی می‌توانند به هر نوع سلول بدن تبدیل شوند و بعد از آن ازسلول‌های بنیادی بالغ تطبیق پذیرتر باشند.
 

مضرات تحقیقات سلول‌های بنیادی

- استفاده از سلول‌های بنیادی جنینی شامل از بین رفتن بلاستوسیست‌های حاصل از لقاح آزمایشگاهی تخم‌های انسانی است. برای آن دسته از افرادی که معتقدند زندگی در حاملگی و لقاح  شروع می‌شود، بلاستوسیست زندگی انسان است و نابودی آن غیراخلاقی و غیرقابل قبول است.
 
- مانند هر فناوری جدید دیگر، کاملاً ناشناخته است که آیا اثرات طولانی مدت چنین تداخلی با طبیعت می‌تواند تحقق یابد.
 
- سلول‌های بنیادی جنینی ممکن است راه حلی برای تمام بیماری‌ها نباشند.
 
- طبق تحقیقات جدید، از این تحقیقات در بیماران قلبی استفاده شده و مشخص شده است که شریان‌های کرونر آنها می‌تواند باریک‌تر شود.
 
- یک نقطه ضعف این است که آنها از پیش تخصیص یافته‌اند. به عنوان مثال، سلول‌های بنیادی خون فقط خون ایجاد می کنند و سلول‌های بنیادی مغز فقط سلول‌های مغزی را می‌سازند.
 
- این‌ها از جنین‌هایی حاصل می‌شود که از خودِ بیمار نیستند و بدن بیمار ممکن است آنها را رد کند.
 
جنجال‌ها همچنان عصبانیت و خشم خود را ادامه خواهند داد. امیدواریم در آینده نوآوری‌های علمی جدیدی وجود داشته باشد که بدون به خطر انداختن حق حیات انسان، مزایایی را به همراه داشته باشد.
 
منبع: Prabhakar Pillai


مقالات مرتبط
نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.