چگونگی حفظ امنیت وب سایت

بی‌شک تسهیل راه‌اندازی وب‌سایت برای یک کسب‌وکار فواید زیادی دارد، اما یکی از چالش‌های مهم آن اطمینان از امنیت وب‌سایت است؛ زیرا بسیاری از کاربران CMSها، اطلاعات لازم برای بالابردن امنیت وب‌سایت را نداشته و یا حتی درکی از این موضوع ندارند.
شنبه، 18 آبان 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
چگونگی حفظ امنیت وب سایت

اهمیت امنیت وب سایت

همانطور که اشاره شد، امروزه برای راه اندازی یک وب سایت شخصی و ساده، نیازی به دانش برنامه نویسی و وب نویسی عمیقی نبوده و حتی بدون داشتن هیچ زمینه ای، می توان با کمی جستجو به هدف خود رسید و سریعا سایت خود را راه اندازی کرد. در این میان وجود فریم ورک ها و CMS هایی مثل وردپرس و جوملا نیز سبب شده است تا این کار ساده تر از همیشه انجام شود و پیچیدگی زیادی نداشته باشد.

اما این سادگی زیاد سبب شده است تا بسیاری از سازندگان وب سایت های مختلف که دانش زیادی در این زمینه ندارند، از بحث امنیت وب سایت خود غافل شده و در نتیجه در برخی شرایط متحمل هزینه های زیادی شوند. شما هیچگاه نباید از امنیت وب سایت خود غافل شوید و این موضوع را باید در نظر داشته باشید که هکرها همواره به کمین نشسته اند تا وب سایت شما را مورد حمله قرار دهند. در این بین هرچه وب سایت شما دارای اطلاعات مهمتری باشد یا دیتابیس های ارزشمندتری را داشته باشد، قطعا بیشتر مورد توجه انواع هکرها قرار خواهد گرفت.

پس بحث امنیت برای کسانی که وب سایت های آن ها حاوی اطلاعات زیاد و مهمی می باشد بسیار مهمتر بوده و در این خصوص لازم است که حتی از متخصصان امنیت برای رفع آسیب پذیری های سرویس خود و بالا بردن امنیت آن کمک بگیرند. البته این موضوع را نیز باید در نظر بگیریم که حتی اگر وب سایت ما حاوی اطلاعات مهمی هم نیست، اما باز هم هک شدن آن می تواند منجر به متحمل شدن هزینه هایی خواهد بود.

به عنوان مثال اگر شخصی به دیتابیس های اصلی  وب سایت ساده ما دسترسی پیدا کند و همه اطلاعات آن را پاک کند، دامنه شما عملا به هیچ بازگشته و همه اعمالی که در آن انجام داده اید را باید دوباره روی آن پیاده سازی کنید که امری وقت گیر خواهد بود. به همین دلیل هیچ کس دوست ندارد تا دچار چنین مشکلاتی شود. ما در قسمت بعد در رابطه با ساده ترین و در عین حال مهمترین نکات امنیتی که در وب سایت خود باید مد نظر قرار دهید، صحبت خواهیم نمود.
 

افزایش امنیت وب سایت

متخصصان امنیت راهکارهای مختلف و متعددی را برای حفظ و افزایش امنیت وب سایت ها و سرویس های اینترنتی معرفی کرده اند که بکارگیری برخی از آن ها مستلزم داشتن دانش وب نویسی و برنامه نویسی است که ما در اینجا قصد پرداختن به آن را نداریم.

اما یک سری فاکتورهای عمومی نیز در این میان وجود دارند که با رعایت آن ها می توانیم جلوی بخش اعظمی از آسیب پذیری ها و ورود های غیر مجاز به وب سایت خود را گرفته و امنیت وب سایت خود را حفظ کنیم. این فاکتورهای عمومی در ادامه ذکر شده اند:

عدم استفاده از میزبان وب یا هاست نا امن و ضعیف

عدم قرار دادن اطلاعات ورود به سایت از قبیل اطلاعات ورود به وردپرس یا Cpanel به افراد دیگر

استفاده از رمز عبور پیچیده و غیر قابل حدس برای وردپرس و سی پنل

عدم استفاده از نام کاربری مشابه با نام نویسنده

عدم استفاده از نام کاربری Admin برای ورود به وردپرس یا هاست

توجه به سطوح دسترسی کاربران و افزونه هایی که نصب می کنید

توجه به بروز بودن وردپرس و افزونه های نصب شده

استفاده نکردن از قالب های نامطمئن و افزونه هایی که امنیت کافی را ندارند

استفاده از هاست هایی که از فایروال های قدرتمند و مطمئن استفاده می کنند.

داشتن پشتیبان و بکاپ دوره ای از تمامی اطلاعات سایت

بلاک کردن آی پی کاربرانی که درخواست های مشکوک دارند، برای جلوگیری از حمله DoS

استفاده از پلاگین هایی که بعد از ورودهای ناموفق متوالی، آی پی را بلاک کنند.

هر چه داده های موجود در وب سایت شما ارزشمندتر باشد، هکرهای بیشتری برای حمله به آن به دنبال فرصت خواهند بود.

این موارد تنها تعدادی از مهمترین نکات در زمینه حفظ امنیت وب سایت است و مسلما تعداد این فاکتورها خیلی بیش از آنچه است که در این مبحث عنوان شده است.

به هر حال در سطح حرفه ای تر، برقراری امنیت وب سایت ، مستلزم داشتن دانشی عمیق در رابطه با انواع حملات و آسیب پذیری های سیستم هاست که به راحتی بدست نخواهد آمد و نیازمند سال ها مطالعه، تلاش و تجربه خواهد بود.


منبع: سایت نظارت بر خانواده


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما