سیستم SCADA (سیستم کنترل نظارتی و دستیابی به داده‌ها)

امروزه متخصصان مهندسی و مدیریت با چالش‌هایی رو به رو هستند که هیچگاه حتی یک دهه قبل نیز وجود نداشته است. پیشرفت‌های فناوری به صورت نمایی شتاب می‌گیرند و محیطی پر سرعت، پیشرفته و به طور فزاینده پیچیده ایجاد می‌کنند.
يکشنبه، 19 آبان 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: حمید وثیق زاده انصاری
موارد بیشتر برای شما
سیستم SCADA (سیستم کنترل نظارتی و دستیابی به داده‌ها)
SCADA  برای تجارت مدرن ضروری است. در حقیقت، توسعه سیستم‌های SCADA به طور معمول به شرکت شما امکان می‌دهد تا به مراتب کارآمدتر و ایمن‌تر و با هزینه بسیار پایین‌تر از یک سیستم پنوماتیکی تنظیم شده دستیِ ساده عمل کند. این سیستم‌ها جریان‌های داده‌ تقریباً بلادرنگ را که برای کارِ کارآمد در یک محیط مقررات زدایی شده مورد نیاز است، فراهم می‌کنند.
 
برخی از آنها برنامه‌های هوش مصنوعی را در خود جای داده‌اند تا در شرایط عادی عملیاتی حتی بتوانند عملکرد بهتری داشته باشند. شگفت از سیستم‌های SCADA و از همه اتوماسیون این است که ارتباطات و مؤلفه‌های محاسباتی سیستم‌ها به اندازه کافی مشابه هستند که برای بهره وری و جایگزینی قادر به برقراری ارتباط متقابل باشند.
 
در حال حاضر، شبکه های برق، سدها و سایر تأسیسات صنعتی توسط سیستم‌های SCADA کنترل می‌شوند. تقریباً 3 میلیون از این سیستم در سراسر جهان وجود دارد. براساس تله متری و دستیابی به داده‌های ساده، آنها توجه کمتری به امنیت می‌کنند، و اغلب فاقد حافظه و پهنای باند برای رمز عبور پیشرفته یا سیستم‌های تأیید اعتبار هستند.
 
SCADA  به طور معمول بر روی سیستم عامل های DOS، VMS  و Unix اجرا می‌شود، اگرچه فروشندگان اکنون نسخه‌های Windows NT و Linux را نیز ارسال می‌کنند. صنایع اصلی با استفاده از این فناوری شامل آب و فاضلاب، نفت و گاز و نیروگاه های قدرت / برق است. صنایع دیگر شامل سیستم های ترانزیت (باربری و راه آهن سبک به عنوان نمونه)، ارتباط از راه دور و آبزی پروری است.
 
SCADA  یک کسب و کار فناوری اطلاعات به صورت بلادرنگ است و نمی‌تواند توسط شرکت‌ها، بدون ریسک بالقوه در هر دو مورد سود آوری و زیست پذیری تجارتشان در یک رقابت وحشیانه، نادیده گرفته شود.
 
سیستم‌های هوشمندِ بلادرنگ، باید تصمیمات سطح بالایی بگیرند و حوادث غیر منتظره را تشخیص دهند. آنها به صورت خودکار داده‌ها را به دست می‌آورند، و روش‌های اکتشافی را برای تفسیر خوانش سنسورها به کار می‌گیرند و از طریق یک رابط کاربری انسان – ماشین دوستانه مشاوره به پروسه یا کاربر می‌دهند. اگرچه داده‌ها مستقیماً به دست می‌آیند، تصمیم گیری برای اقدام مؤثر می‌تواند کند باشد.
 
داده‌ها باید قبل از انتقال به پایگاه دانش فیلتر شوند. غالباً، این به عهده پرسنل تولید تحت فشار زمان گذاشته می‌شود که یک سیستم را به عنوان بهترین سیستمی که آنها با منابع زمانی محدود در دسترس دارند انتخاب و اجرا کنند. این سیستم‌ها جریان‌های داده‌ تقریباً بلادرنگ را که برای کارِ کارآمد در یک محیط مقررات زدایی شده مورد نیاز است، فراهم می‌کنند. این می‌تواند به ترکیبی از بسته‌های SCADA و سطوح مختلف پیچیدگی منجر شود.
 
یک سیستم SCADA نزدیک‌ترین چیز به سیستم عصبی در هر نقطه از ابزار است و ذاتاً بدیهی است که بی توجهی به این سیستم که همه وقایع مهم را به صورت بلادرنگ نظارت می‌کند به سرعت منجر به فلج عملیاتی خواهد شد. با این حال، رقابت اکنون نام بازی است و مدیران ابزار امروز، هر فرضی را زیر سوال می‌برند.
 
"تجارت به طور معمول" در حال حاضر به تاریخ پیوسته است. موفقیت به این بستگی دارد که بتوانید مانند هر صنعت دیگر، برنده شوید و تجهیزات تجاری نیز از این قاعده مستثنا نیستند.
 

چرا ما به SCADA احتیاج داریم؟

SCADA  گزارش کلیه تراکنش‌ها را برای تهیه دنباله‌های کاغذی مالی دائم فراهم می‌کند و می‌تواند به طور پویا فشار را در ایستگاه‌های تنظیم کننده و سایر مکان‌ها تنظیم کند تا در مقایسه با تنظیمات فصلی، در هزینه شما صرفه جویی کند.
 
سیستم‌های SCADA می‌توانند انواع عملیات را به صلاحدید مرکز کنترل گاز شما انجام دهند. برخی از آنها برنامه‌های هوش مصنوعی داخلی دارند که می‌توانند حتی در شرایط عادی کارآتر عمل کنند. آنها پول پس انداز می‌کنند و برای شرکت شما درآمد کسب می‌کنند.
 
آنها همچنین به طور فزاینده‌ای در ارتباط هستند که این بسته به این که شما اطلاعات لازم برای برنامه ریزی مناسب را داشته باشید یا نه، به یک آسیب پذیری یا دارایی تبدیل می‌شود. در حالی که مزایای سیستم‌های SCADA واضح است، اما آسیب پذیری‌های ناشی از آن کمتر شناخته می‌شوند. تعداد بسیار کمی از چنین سیستم‌هایی محافظت می‌شوند، حتی با رمز عبور، که ضعیف ترین شکل امنیت است.
 
چه اتفاقی می افتد اگر فرد در یک سیستم SCADA کاملاً مرتبط اما محافظت نشده با یک وضعیت اضطراری مواجه شود؟ یک سیستم صحیح با عملکرد صحیح، تفسیر صحیح داده‌ها و توانایی افزایش پاسخ به شما را فراهم می‌کند.
 
اما درمورد شرایط اضطراری بدخواهانه برنامه ریزی شده توسط افرادی که با عملیات سیستم آشنا هستند یا توسط اشخاص ثالث خارجی که به دانش پیشرفته سیستم‌های رایانه‌ای مسلح هستند، چه می‌توان گفت؟
 
تا زمانی که ما بتوانیم کنترل پنوماتیک بر روی سیستم‌های خود را حفظ کنیم، ممکن است داده‌ها را در یک شکست از دست دهیم و ممکن است کنترل سیستم را از دست دهیم، اما احتمالاً در اکثر موارد دچار یک سیستم بزرگ خاموشی نخواهیم شد.
 
کنترل‌های پنوماتیک که سیستم‌های ما تحت آن کار می‌کنند، از ما به خوبی محافظت می‌کنند. SCADA  یک کسب و کار فناوری اطلاعات به صورت بلادرنگ است مهندسین و دانشمندان شاغل در بخش‌های دولتی و خصوصی هر دو، محافظت از این سیستم‌ها را طی سال‌های متمادی تحول بخشیده‌اند. این پادمان‌ها برای فناوری زمان ساخته شده‌اند، که طی چند دهه گذشته توسعه یافته است.
 
آنها برای تأمین نیازهای امنیتی سیستم‌های تعبیه شده در عصر الکترونیک کافی نیستند. عصر الکترونیک به شخصی با دانش کافی اجازه می‌دهد تا در مورد خط لوله‌های شما درست فکر کند و تصمیم گیرد ولو ظاهراً مخالف روش سنتی باشد.
 
یا حتی می‌تواند این اتفاق بیفتد که سیستم سنتی نشان دهد که مشکلی وجود ندارد در حالی که سیستم شما در حال شکست باشد. و اگر سیستم شما اطلاعات نادرستی را به اپراتورهای شما بدهد، آنها اقدامات نامناسب، به صورت دستی یا از طریق فرمان از راه دور انجام می‌دهند
.
شرکت‌ها، برای حفظ رقابت، در حال ساده سازی عملیات، تلفیق منابع و محدود کردن بودجه خود هستند، و همه این‌ها با هدف ایجاد پس انداز هزینه و افزایش حاشیه سود نازک است. اما یک عنصر اساسی به نام سیستم‌های کنترل نظارتی و دستیابی به داده‌ها (SCADA) وجود دارد که صنایع جرأت نمی‌کنند از بودجه خود حذف کنند.
 
منبع: سوپان تِیک


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.