صفات و نشانه هاي امام زمان (عج)

رسول اعظم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) مي فرمايند: خوشا بحال آنکس که قائم اهل بيت ما را درک کند و در غيبت و پيش از قيامش پيرو او باشد، دوستانش را دوست بدارد و با دشمنانش دشمن باشد چنين کسي در روز قيامت از رفقاء و دوستان من و گرامي ترين امت من خواهد بود. امام زين العابدين (علیه السّلام) نيز مي فرمايند: «آگاه باشيد که مبغوض ترين مردم نزد خداوند کسي است که به سنت و مذهب امامي معتقد باشد و به اعمالش اقتداء نکند.
چهارشنبه، 20 آبان 1388
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
صفات و نشانه هاي امام زمان (عج)
صفات و نشانه هاي امام زمان (عج)
صفات و نشانه هاي امام زمان (عج)






رسول اعظم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) مي فرمايند: خوشا بحال آنکس که قائم اهل بيت ما را درک کند و در غيبت و پيش از قيامش پيرو او باشد، دوستانش را دوست بدارد و با دشمنانش دشمن باشد چنين کسي در روز قيامت از رفقاء و دوستان من و گرامي ترين امت من خواهد بود.
امام زين العابدين (علیه السّلام) نيز مي فرمايند: «آگاه باشيد که مبغوض ترين مردم نزد خداوند کسي است که به سنت و مذهب امامي معتقد باشد و به اعمالش اقتداء نکند.
براي آنکه بتوان يک منتظر واقعي بود و براي آنکه بتوان امام زمان را ياري نمود و براي اينکه او را اسوه خود قرار داد و... بايد وي را شناخت. اين شناخت، هم از نظر چهره و هم از نظر اخلاق ايشان است.
من در اينجا فقط به ذکر صفات اخلاقي ايشان مي پردازم و در به صفات ظاهري وي. براي اختصار مطلب نيز آنرا به صورت ليست ذکر کردم.

1. عدل امام زمان:

همه مي دانيم که امام زمان براي چه ظهور مي کند. او براي برقراري عدالت و مبارزه با ظلم و بي عدالتي ظهور مي کند و در رائس فظائل اخلاقي ايشان عدل قرار دارد. پس کسي که ادعاي تشيع و انتظار مهدي موعود (علیه السّلام) را دارد بايد مثل خود ايشان عادل باشد و در حق هيچ بنده اي ظلم نکند ولو کافر باشد. و نيز نبايد ظلم به ديگران را تحمل کند. همانطور که خود امام زمان نيز همين گونه است و در برابر ظلم به پا مي خيزد.

2. بخشندگي و عدم دلبستگي به ظاهر دنيا:

حتماً مي دانيد که انسان بيش از هفتاد سال در اين دنيا نيست همانطور که رسول الله (صلّی الله علیه و آله و سلّم) مي فرمايند: ... «و هرگاه به هفتاد سالگي رسيدي پس خود را جزء مردگان به حساب آور... .» در عوض در آخرت جبران مي کند و تا بي نهايت زنده مي ماند. پس آيا به نظر شما ارزشي دارد که انسان به خاطر چند صباح کوتاه زندگي جاودانه خود را در نزد خداي تعالي را به درد و عذاب در نزد شياطين مبدل کند، و هفتاد سال را فداي بي نهايت(؟) کند.
در نزد امام زمان نيز دنيا ذره اي ارزش ندارد و امام رضا (علیه السّلام) نيز در اين باره مي فرمايند: لباس قائم ما چيزي نسيت جز پوشاکي خشن و غذاي او چيزي نسيت جز طعامي خشک.
اگر شما مال و منال زيادي داريد چرا به اين مال حرص مي ورزيد مطمئن باشيد که پس از هفتاد سال هيچ چيزي ار اين اموال به شما نخواهد رسيد جز سنگ قبري ناچيز. پس چه بهتر که آنرا براي خود جاودانه کنيد. از تشريفات اصرافي که موجب از دست رفتن مال و سرمايه مي شود بپرهيزيد.

3. اعمال خود را بهينه و تزکيه کنيد:

امام زمان (علیه السّلام) در اين زمينه مي فرمايند:«آنچه ما را از مردم پوشيده نگه داشته جز اعمال ناپس آنها که ما آنها را ناپسند مي دانيم نيست.»
در جائي ديگر نيز به شيعيان توصيه مي کند که: «هريک از شما بايد به گونه اي عمل کند که کارهايش او را به دوستي و محبت نسبت به ما نزديک کند و از کارهايي که موجب خشم ماست دوري گزيند.»
امام جعفر صادق (علیه السّلام) نيز مي فرمايند: ما کسي را مومن نمي شماريم تا اينکه نسبت به تمام امر ما پيروي، علاقمند باشد، توجه کنيد که البته از جمله پيروي و خواستن امر ما ورع پرهيزکاري است، پس خود را بدان زينت دهيد که خداوند متعال بر شما رحمت آورد و به وسيله ورع، دشمنانمان را در رنج و فشار قرار دهيد ه خداوند شما را عزت دهد و باقي گذارد.
پس ما که ادعاي تشيع داريم بايد در حد توان خود آئينه آن حضرت باشيم و هر آنچه او دوست دارد و انجام مي دهد و توصيه مي کند عمل کنيم و آنچه را که نهي مي کند و دوست ندارد دوري کنيم، چراکه او نماينده خداست.
ارسال مقاله توسط عضو محترم سایت با نام کاربری : mohsen1358




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.