روش‌های تعیین جنسیت جنین

تمام روش‌های توصیه شده برای تعیین جنسیت جنین، پیش از وقوع حاملگی موثرند. حتی چند ثانیه پس از لقاح، دیگر نمی توان جنسیت جنین را تغییر داد، زیرا بلافاصله پس از ورود اولین اسپرم به تخمک
شنبه، 2 آذر 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
روش‌های تعیین جنسیت جنین
« دختر و پسر ندارد. مهم این است که فرزند سالم باشد. » این جمله را بارها و بارها شنیده ایم. اما واقعیت آن است که اعماق دل افراد معمولا چیز دیگری می گوید. در واقع انسان موجودی انتخابگر است و آرزوی دیرینه اش این بوده که جنسیت فرزندش را خودش تعیین کند و به اصطلاح جنسش جور باشد.
 
این روزها بحث تعیین جنسیت جنین به موضوع داغی تبدیل شده که خیلی از همسران، حتی در جوامع پیشرفته به دنبال تعیین جنسیت جنین خود هستند. اما آیا واقعا می توانیم جنس فرزندمان را خودمان انتخاب کنیم؟
 
راستی اگر تعیین جنسیت فرزند آسان بود، چند درصد افراد دختر یا پسر بودن کودکشان را انتخاب می کردند؟ جنسیت جنین چگونه شکل می گیرد؟
 
سالهاست که دانشمندان اعلام کرده اند هر یک از والدین نیمی از ساختار ژنتیکی کودکشان را تامین می کنند. درباره ی تعیین جنسیت جنین نیز این مساله صادق است، به نحوی که دو کروموزم جنسی هر فرد، یکی از پدر و یکی از مادر تامین شده است. دو نوع کروموزوم جنسی در بدن وجود دارد: کروموزوم X و کروموزوم y.
 
سلول جنسی زن (تخمک) دارای فرمول XX است و به فرزندش می تواند فقط یک کروموزم X بدهد. اما سلول های جنسی مرد (اسپرم) دارای دو نوع کروموزم جنسی Y وX هستند. بنابراین بسته به اینکه کدام نوع اسپرم )حاوی X یا Y) با تخمکی که حاوی کروموزوم X است ترکیب شود، تعیین جنسیت جنین انجام می شود. اگر اسپرم حاوی کروموزم Y موفق به نفوذ در تخمک شود، جنین پسر خواهد بود و اگر اسپرم حاوی X به تخمک وارد شود، جنین، دختر خواهد بود.
 
در واقع تمام روش‌های توصیه شده برای تعیین جنسیت جنین، پیش از وقوع حاملگی موثرند. حتی چند ثانیه پس از لقاح، دیگر نمی توان جنسیت جنین را تغییر داد، زیرا بلافاصله پس از ورود اولین اسپرم به تخمک، غشایی محکم در اطراف آن ایجاد می شود که اجازه ورود اسپرم دیگری را نمی دهد.
 
اسپرم‌ها، ویژگی های متفاوت دارند یکی از مسائل مهمی که سبب تعیین جنسیت جنین می شود، ویژگیهای متفاوت اسپرم‌هاست. به عبارت دیگر، اسپرم‌های حاوی X (مولد دختر) از نظر سرعت حرکت، محیط مناسب زندگی، طول عمر و... با اسپرم‌های حاوی Y (مولد پسر) متفاوت هستند. این تفاوت ها در کنار تفاوت هایی که در غشای تخمک، شرایط محیطی رحم و بسیاری از عوامل شناخته شده و ناشناخته ی دیگر وجود دارد، جنسیت جنین را رقم می زند.
 
محققان دریافته اند اسپرم‌های حاوی X از اسپرم‌های Y کمی بزرگترند. بنابر این اسپرم‌های X به سبب حجیم بودن، حرکت کندتری دارند. اما از سویی دیگر میزان PH محیط داخلی رحم که به طور طبیعی کمی حالت اسیدی دارد، نیز بر طول عمر اسپرم‌ها تاثیر می گذارد. اسپرم‌های Y در محیط رحم دوام کمتری دارند. در عوض اسپرم‌های مولد دختر در محیط اسیدی طول عمر بیشتری دارند.اما آیا می توان از این ویژگی ها برای تعیین جنسیت جنین بهره گرفت؟
 

انتخاب جنسیت فرزند با تغذیه

روش انتخاب جنسیت فرزند با استفاده از رژیم غذایی با مطالعه روی حیوانات شروع شده است. یکی از محققان در این زمینه دکتر استول کوسکی» است. این محقق موفق شد با استفاده از رژیم غذایی و افزودن بعضی از عناصر معدنی به رژیم غذایی تا ۸۰ درصد موفقیت را در مورد نوع جنسیت دلخواه در گاو به دست آورد. او ایده این کار را از مطالعات پیشین که در سال ۱۹۹۳ میلادی ابتدا روی لارو کرم های دریایی و سپس روی الاروهای قورباغه انجام شده بود کسب کرد.
 
در مطالعات انجام شده روی حیوانات نتایج به دست آمده بدین شرح بود: در آبی که به آن پتاسیم اضافه شده، بیشتر نوزادان نر بودند. و در آبهای قلیایی و مخصوصا غنی از کلسیم بیشتر نوزادان ماده  می شدند. در آب هایی که در آن تعادل یونی وجود دارد، در جنس نیز تعادل وجود دارد (نصف متولدین نر و نصف دیگر ماده بودند).
 
نتایج مطالعات نشان داده است که غلظت یون ها در مقایسه با نسبت بین یونها اهمیت کمتری دارد. نسبت پتاسیم به کلسیم به اضافه منیزیم اهمیت دارد. نتایج این بررسی ها با مطالعات «دکتر استول کوسکی» که در یک مزرعه پرورش گاو انجام شده، هماهنگ بوده است. در این مزرعه که با استفاده از دود پتاسیم مزرعه و اطرافش را پوشانده بودند، به تولد ۹۰ درصد گوساله گاوهای نر منجر گردید. در این مطالعه مواد غذایی مصرفی گاوها از نظر پتاسیم خیلی غنی بود. یک مطالعه گسترده دیگر نیز تأثیر سدیم را در انتخاب جنسیت نر و کلسیم و منیزیم را در انتخاب جنس ماده نشان داد.
 
رعایت رژیم غذایی توصیه شده توسط زوجین موجب آسانی اجرای آن می شود، گرچه نوع تغذیه مرد هیچ تأثیری در مکانیسم این عمل ندارد در بین مطالعات متعدد انجام شده روی حیوانات، یک مطالعه انجام شده است که نتایج مطالعات قبلی را تایید نمی کند. این مطالعه که توسط انستیتو ملی تحقیقات علمی، روی خوکهای ماده و به تعداد زیاد انجام شده است، ۵۲ درصد از نوزادان متولد شده با رژیم غذایی مخصوص جنس نر، نر بودندو ۵۱ درصد از متولدین با رژیم مخصوص جنس ماده، ماده بوده اند. در صورتی که به طور کلی میزان تولد نر در خوکها معمولا ۵۱ درصد است. نتیجه این مطالعه، نقش یون ها را روی جنسیت رد می کند. با توجه به این که اکثر مطالعات حیوانانی تأثیر یونها روی جنسیت را تایید می کنند، استفاده از این روش در انسان نیز رایج شده است.
 
انتقال نتایج حاصل از بررسی فوق روی انسان  توسط یک متخصص زنان کانادایی طبق روش «استول کوسکی» از طریق رژیم غذایی تجویز شده، نشان داد در صورت پیگیری دقیق رژیم غذایی، باید ۸۰ درصد موفقیت حاصل شود. در بعضی از بیمارستان های بزرگ کانادا، درمانگاههایی اختصاصی برای انجام این کار به منظور کمک به زوج‌هایی که نسل آینده آنها توسط بیماریهای ارثی وابسته به جنس تهدید می شدند دایر شده است.
 
اصول برای پسردار شدن: لازم است مواد غذایی انسان غنی از سدیم و پتاسیم و فقیر از کلسیم باشد.
 
اصول برای دختردار شدن: لازم است رژیم غذایی فقیر از سدیم و پتاسیم و غنی از کلسیم باشد.
 
منبع: تعیین جنسیت جنین، فاطمه تقدسی‌نیا، نوید حکمت، چاپ دوم، قم، 1396


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.