نگاهی به قوانین کشورهای مختلف درباره رمز ارزها

فلسفه رمزارزها، استقلال از دولت‌هاست؛ از طرفی دولت‌ها تمایل دارند روی هر چیزی کنترل داشته باشند، که برخی کشورها برای آن قانون‌گذاری کرده‌اند.در ادامه با ما همراه باشید تا با تعدادی از این قوانین آشنا شوید.
پنجشنبه، 26 تير 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
نگاهی به قوانین کشورهای مختلف درباره رمز ارزها

آشنایی با قوانین کشورهای جهان برای کنترل ارزهای رمزنگاری شده

رمزارزها یا Cryptocurrency یکی از از انواع ارز مجازی به شمار می‌رود که در ساخت آن‌ها از الگوریتم رمزنگاری استفاده شده است. فلسفه و بنیان پایه‌گذاری این ارزها غیرمتمرکز (بدون وابستگی به یک بانک مرکزی) بودن آن‌هاست و طبیعتاً با توجه به ماهیت علاقه به کنترل دولت‌ها و نظام بانکی متمرکز، ‌ این رویکرد غیرمتمرکز بودن در ابتدا چندان به مذاق دولت‌‌ها و بانک‌ها خوش نیامد و در اغلب کشورها با ممنوعیت داد و ستد مواجه شد.

به مرور زمان و با فراگیر شدن چشمگیر استفاده از رمزارزها، ‌ برخی از دولت‌های پیشرو در جهان این رمزارزها را به رسمیت شناختند و با وضع مقرراتی سعی کردند تا استفاده از آن‌ها را قانونمندتر، کنترل شده‌تر و در برخی از موارد محدود‌تر بکنند. در این مقاله به وضعیت قوانین چندین کشور در مواجه به رمزارزها نگاهی می‌اندازیم:
 
ایالات متحده آمریکا
با توجه سیستم حاکمیتی ایالات متحده، یافتن یک رویکرد قانونی مشابه و یکسان در برابر ارزهای دیجیتال دشوار است. قوانین حاکم بر مبادلات ارزی، ایالت به ایالت تفاوت دارند و مقامات فدرال هرکدام تعریف خود را از رمزارزها دارند. اگر نگاهمان را معطوف به دولت آمریکا بکنیم باید بگوییم که در ابتدا نهادی به نام «شبکه اجرای جرائم مالی» یا (FinCEN) اعلام کرد که ارزهای رمزنگاری شده را پول رایج نمی‌داند، اما از سال 2013 این نهاد اعلام کرد که مبادلات برپایه رمزارزها را به رسمیت می‌شناسد و رمزهای ارزنگاری شده را جایگزینی دیگر برای پول رایج خواند. پس از این، رمزارزها به عنوان دارایی شناخته شدند و اداره مالیات ایالات متحده هم اعلام کرد که آن‌ها را مشمول مالیات می‌داند. (1)
 
کانادا
کشور کانادا مبادلات بر پایه ارزهای دیجیتال را قانونی می‌‌داند اما رمزارزها را به عنوان پول قانونی به شمار نمی‌آورد. قوانین مالیاتی کانادا البته رمزارزها را مشمول دریافت مالیات می‌داند.

در این میان آژانس درآمدی کانادا رمزارزها را به عنوان یک کالا توصیف و اعلام کرده است که استفاده آن‌ها برای خرید کالا یا خدمات باید به عنوان یک معامله تجاری تهاتری یا داد و ستدی انجام شود. (2)
 
انگلیس
تبادل توکن‌های رمزارزها مانند بیت‌کوین یا سایر رمزارزهای مشابه، هیچ رگولاتوری و قانون مشخصی در بریتانیا ندارند. یعنی جابه‌جایی، خرید و فروش یا تبادل این توکن‌ها از تمام رمزارزها، خارج از رگولاتوری قانونی بریتانیا به شمار می‌روند. (3)
 
فرانسه
ارزهای رمزنگاری شده تا حد زیادی در کشور فرانسه بدون کنترل و خارج از رگولاتوری هستند. تاکنون تنها دو دستورالعمل حاوی مفاد تکنولوژی بلاک‌چین از سوی دولت صادر شده است،  اما کاربرد آن‌ها بسیار محدود به شمار می‌رود. دولت فرانسه اما چندین مأموریت تحقیقی در این خصوص تشکیل داده است و به طور جدی، ایجاد یک چارچوب نظارتی یا رگولاتی برای رمزارزها را دنبال می‌کند. (4)
 
استرالیا
استرالیا یکی از معدود کشورهایی است که استفاده از رمزارزها و داد و ستد آن‌ها را به رسمیت می‌شناسد. در سال 2017 دولت استرالیا ضمن قانونی برشمردن فعالیت رمزارزها در این کشور اعلام کرد که رمزارزها در استرالیا به عنوان دارایی به شمار می‌‌روند و مشمول قانون مالیات این کشور می‌شوند. (5)
 
ژاپن
ژاپن از سال 2017 اعلام کرد که بیت‌‌کوین و دیگر رمزارزها را به عنوان دارایی قانونی تحت قوانین سیستم پرداخت به رسمیت می‌شناسد. داد و ستد رمزارزها در ژاپن باید در نهادی به نام آژانس خدمات مالی ثبت شود. ژاپن در حال حاضر یکی از بزرگترین بازارهای جهان برای رمزارزهایی همچون بیت‌ کوین به شمار می‌رود.

از دسامبر 2017 نیز، اداره ملی مالیات ژاپن اعلام کرد که رمزارزها، درآمد متفرقه طبقه بندی می‌شوند و سرمایه‌گذاران رمزارزها باید نرخی بین 15 تا 55 درصد مالیات بپردازند. (6)
 
چین
بانک خلق چین (PBOC) در سال 2013 ابتدا موسسات مالی را از تراکنش‌ رمزارزها منع کرد. در ادامه این چینی‌ها پا را فراتر گذاشتند و در سال 2017 تراکنش رمزارزها را برای کاربران عادی هم ممنوع اعلام کرد. جمهوری خلق چین رمزارزها را به عنوان یک پول رایج قانونی به شمار نمی‌آورد و در زمینه وضع قوانین بسیار سختگیرانه در این خصوص، شهرت جهانی دارد. (7)
 
سنگاپور
در کشور سنگاپور مبادله رمزارزها قانونی محسوب می‌شود و این کشور نسبت به همسایگانش جایگاه بسیار متفاوت و دوستانه‌تری را در قبال رمزارزها در پیش گرفته است. این در حالیست که سنگاپور رمزارزها را به عنوان پول قانونی به رسمیت نمی‌شناسد و آن را هم‌چون یک کالا در نظر می‌گیرد. بنابراین رمزارزها در سنگاپور مشمول قوانین مالیات کالاها و خدمات می‌شوند. (8)
 
هند
رمزارزها در هند پول رایج قانونی به شمار نمی‌روند. دولت هند اعلام کرده است که تراکنش رمزارزها با مشکل قانونی مواجه نیست اما در عمل، انجام تراکنش رمزارزها را بسیار سخت کرده است. با این وجود، وضعیت مشمول مالیات شدن تراکنش رمزارزها در هند در هاله‌ای از ابهام است و وضعیت روشنی ندارد. برای مثال در حالی که دولت پیش پای خریداران و فروشندگان رمزارزها سنگ‌اندازی می‌کند، رئیس‌کل مالیات هند اعلام کرده است که «هرکسی از رمزارزها منفعت و سودی کسب کند باید مالیات آن را پرداخت کند» و برای آن مالیات وضع کرده است. (9)

وضعیت رگولاتوری و قانونمند کردن رمزارزها در هند، مسیر روشنی را طی نمی‌کند و روز به روز قوانین به صورت فزاینده‌ای سختگیرانه‌تر می‌شوند. برای مثال در آوریل 2018 «ریزرو بانک» هند تمام بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری را از هرگونه معامله ارزهای دیجیتالی منع کرده است.
 
سوئیس
سوئیس برخلاف کشورهای دیگر که در این مقاله بررسی شد ارزهای دیجیتالی و تراکنش آن‌ها را به رسمیت می‌شناسد و قانونی می‌‌داند. سوئیس قوانین رگولاتوری بسیار جامعی را برای استفاده از ارزهای دیجیتالی وضع کرده است. سازمان مالیاتی فدرال سوئیس هم رمزارزها را برخلاف کشورهای دیگر به عنوان یک دارایی و سرمایه و نه به عنوان یک کالا در نظر می‌گیرد و دریافت مالیات از ارزهای دیجیتالی را موجب تقویت درآمدهای مالیاتی این کشور برمی‌شمارد و برای دریافت مالیات برنامه سالانه مالیات وضع کرده است. (10)
 
کره جنوبی
در کشور کره جنوبی، رمزارزها و تراکنش آن‌ها به عنوان یک پول رایج قانونی انگاشته نمی‌شود. وضعیت مالیات بر رمزارزها در کره جنوبی نیز حالتی خاکستری دارد. با توجه به اینکه دولت کره جنوبی رمزارزها را نه به عنوان پول در نظر می‌گیرد و نه یک دارایی، تراکنش با رمزارزها معاف از مالیات به شمار می‌روند. اخیراً وزارت اعتبار و استراتژی کره جنوبی نیز اعلام کرده است که در حال برنامه‌ریزی برای تدوین یک برنامه دریافت مالیات از تراکنش‌های رمزارزهاست.

عدم وضع قوانین در کره جنوبی در حالی است که نخستین صرافی ارزهای دیجیتالی دنیا (بایننس) در این کشور قرار دارد و بیشترین حجم معاملات را در میان صرافی‌های رمز ارز به خود اختصاص داده است. (11)

پی نوشتها
  1. www.loc.gov
  2. www.fca.org.uk
  3. www.loc.gov
  4. www.complyadvantage.com
  5. www.complyadvantage.com
  6. www.complyadvantage.com
  7. www.complyadvantage.com
  8. www.complyadvantage.com
  9. www.complyadvantage.com
  10. www.complyadvantage.com
  11. www.complyadvantage.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.