گفتگوی اختصاصی با حجت‌الاسلام ملک‌زاده، عضو انجمن مطالعات سیاسی حوزه

وقتی دستگاه دیپلماسی انقلابی عمل نمیکند

میزان آزار و اذیت مسلمانان در هند به تازگی بسیار افزایش پیداکرده و باعث شده است حتی عده‌ای از مسلمانان در مجامع عمومی، هویت اسلامی خود را پنهان کنند. البته این نوع اذیت و آزار مسلمانان حرکت جدیدی نیست و سال‌هاست مسلمانان به دلایل غیرمنطقی مورد اذیت و آزار قرار می‌گیرند و امروز که دنیا درگیر بیماری کورنا ویروس است نباید این مردم را فراموش کنیم.
پنجشنبه، 22 اسفند 1398
تخمین زمان مطالعه:
مصاحبه کننده : حسين حيدري
موارد بیشتر برای شما
وقتی دستگاه دیپلماسی انقلابی عمل نمیکند
اتفاقاتی که در هند در حال رخ دادن است دارای پیش‌زمینه بوده و از قدیم‌الایام شاهد درگیری‌های افراطی هندوها با مسلمانان بودیم اما به‌طور خاص این مسئله مربوط می‌شود به همان سیاست اسلام هراسی و منزوی کردن مسلمانان که به‌طور مشخص آمریکا و دولت ترامپ به آن دامن می‌زنند.
 
میزان آزار و اذیت مسلمانان در هند به تازگی بسیار افزایش پیداکرده و باعث شده است حتی عده‌ای از مسلمانان در مجامع عمومی، هویت اسلامی خود را پنهان کنند. البته این نوع اذیت و آزار مسلمانان حرکت جدیدی نیست و سال‌هاست مسلمانان به دلایل غیرمنطقی مورد اذیت و آزار قرار می‌گیرند و امروز که دنیا درگیر بیماری کورنا ویروس است نباید این مردم را فراموش کنیم.
 
امروز سیاست منزوی کردن مسلمانان و اسلام هراسی توسط آمریکا در دنیا در حال رواج است که مسلمانان می‌توانند با اتحاد در مقابل این سیاست بایستند.
 
از همین رو خبرنگار راسخون در خصوص اتفاقات اخیر هند با حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمد ملک‌زاده، عضو انجمن مطالعات سیاسی حوزه و عضو هیئت‌علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به گفتگویی انجام داده است.
 
راسخون: تحلیل شما از اتفاقات اخیر در هند چیست؟
اتفاقاتی که در هند در حال رخ دادن است دارای پیش‌زمینه بوده و از قدیم‌الایام شاهد درگیری‌های افراطی هندوها با مسلمانان بودیم اما به‌طور خاص این مسئله مربوط می‌شود به همان سیاست اسلام هراسی که به‌طور مشخص آمریکا و دولت ترامپ به آن دامن می‌زنند و این اتفاقات هم باید در ادامه همان سیاست موردتوجه قرار گیرد. قانون تابعیت به غیرمسلمانان علیه مسلمانان هند است. دقیقاً بعد این‌که سفر ترامپ به هند انجام می‌شود شاهد رخ دادن این نوع اتفاقات هستیم. قانونی وضع می‌شود که در واقعاً عملاً این قانون علیه مسلمانان است.
 
 گرچه دولت هند در تلاش بود که این مسئله را این‌گونه وانمود نکند و به‌شدت خشونت هندوها علیه مسلمانان ربط ندهد اما واقعیت این است که بعد از سفری که رخ داد این قانون وضع می‌شود و عملاً ما شاهد هستیم که خشونت‌ها علیه مسلمانان به وحشیانه‌ترین طریق غیرانسانی رخ می‌دهد و مسلمانان را مورد ضرب و شتم و اذیت و آزار قرار می‌دهند و حتی شاهد هستیم که به کودکان و زنان و شیرخوارگان هم رحم نمی‌کنند و آن‌ها را در ملأعام مورد اذیت و آزار قرار می‌دهند.
 

اتفاقات هند در راستای اسلام هراسی آمریکا است

این اتفاقات نشان می هد که واقعاً نظام سلطه و به‌طور مشخص دولت آمریکا تا چقدر آن خوی استکباری خود را حاضر است برای مقابله با اسلام و مسلمانان و اعمال خشونت علیه مسلمانان نشان دهد؛ بنابراین به‌طور قطع باید این سیاست را در راستای سیاست‌های اسلام هراسی دانست که دولت ترامپ آن را دنبال می‌کند.
 
راسخون: اسلام هراسی و سیاست منزوی کردن مسلمانان سال‌هاست در این منطقه اجرا می‌شود چرا دولت‌ها زیر اجرای این سیاست می‌روند؟
علت اصلی این مسئله را می‌توان میزان وابستگی دولت‌ها به نظام سلطه دانست. در هر دولتی که جرئت ابراز وجود و استقلال و دفاع از منافع ملی خود در مقابل نظام سلطه را نداشته باشد این مسائل پیش می‌آید.
 

هند دنباله‌رو سیاست‌های آمریکاست

دولت هند این مسئله را نشان داده و می‌بینیم که آن‌ها دنباله رو سیاست‌های غرب در این زمینه هستند. در تحریم‌ها هم شاهد بودیم که آن‌ها جرئت نکردن علیرغم اینکه منافع ملی خودشان هم به خطر می‌افتاد با امریکا مخالفت کنند؛ و در موضوع تحریم‌ها هم همان سیاست آمریکا را دنبال کردند.
 
وزارت خارجه ایران در خصوص اتفاقات اخیر علیه مسلمانان در هند توئیتی زد که آن‌ها به این موضوع هم اعتراض کردند و کاردان سفارت ایران را احضار کردند. ما باید عملکرد دولت‌ها را در میزان شجاعت و استقلال آن‌ها بسنجیم متأسفانه در جهان امروز شاهد هستیم که کشورها، کشورهای مستقلی نیستند و زیر چتر آمریکا و نظام سلطه قرار دارند.
 
برخی کشورها سیاست‌های دیکته شده آمریکا را دنبال می‌کنند
نظام سلطه تمام تلاش خود را علیه اسلام و مسلمانان و به‌طور مشخص علیه جمهوری اسلامی با توطئه‌های مختلف به کار گرفته است و این توطئه‌ها در جای‌جای جهان در حال اتفاق افتادن است و دولت‌هایی که از خود استقلال و عملی ندارند دنباله‌رو همین سیاست هستند یعنی سیاست‌های دیکته شده نظام سلطه و به‌طور مشخص دولت آمریکا علیه مسلمانان را پیاده می‌کنند.
 
قرن کنونی را می‌توانیم قرن اسلام‌ستیزی نام‌گذاری کنیم و امروز این مسئله به اوج خود رسیده است باسیاست‌هایی که دولت آمریکا و نظام سلطه در حال پیگیری آن هستند.
 
امروز شاهد هستیم آمریکا و هم‌پیمانانش علیه مسلمانان فشارها را گسترش و توسعه داده‌اند تا اسلام و مسلمانان را منزوی کنند و دولت‌هایی که از خود استقلال ندارند هم دنباله‌رو این سیاست می‌باشند و در این‌ بین متأسفانه مسلمانان هستند که بیش‌ترین فشار را تحمل می‌کنند.
 
راسخون: وظیفه جوامع اسلامی در این زمینه چیست؟
تنها راه این است که بین کشورهای مسلمان اتحاد بیشتری ایجاد شود تا بتوانند در برابر ظلمی که علیه مسلمانان صورت می‌گیرد موضع‌گیری کنند و نباید به برخی دولت‌های اسلامی مانند عربستان، امارات و دولت‌هایی که زیر چتر آمریکا قرار دارند امیدی داشته باشند.
 
بنابراین مسلمانان جهان باید دست به دست هم بدهند تا اتحاد خود را مستحکم‌تر کنند و منتظر اقدام دولت‌ها نباشند. باید ملت‌های مسلمان دنیا در مقابل این ظلم بایستند و قیام کنند. واقعاً نادر است دولتی مانند دولت جمهوری اسلامی ایران که در مقابل این نوع ظلم‌ها بایستد.
 
راسخون: مسلمانان هند به دلیل ارتباطی که با ایران دارند انتظار خاصی از مردم ایران دارند. حال وظیفه ایران در این بحث چیست و باید چه اقداماتی را انجام دهد؟
واقعاً می‌توانیم به جرئت بگوییم جمهوری اسلامی ایران تنها ملجأ و پناهگاه تمام مسلمانان جهان است. اگر با هر مسلمانی از هر نقطه جهان گفتگو کنید این مسئله را تأیید خواهد کرد و هیچ دولتی را مثل دولت ایران حامی مسلمانان نمی‌بیند.
 
از ابتدای انقلاب، پیام انقلاب و ارزش‌های انقلاب همین بوده است که از مظلومین و مسلمانان جهان حمایت کند و این مسئله را تا الآن ادامه داده و ادامه هم خواهد داد؛ بنابراین وظیفه جمهوری اسلامی وظیفه بسیار سنگین و خطیری است.
 

 امروز آن سیاست خارجه انقلابی را شاهد نیستیم

البته باید به این مسئله هم اشاره کرد که اندکی سیاست خارجه دولت فعلی در این زمینه در حال کوتاهی و کم‌کاری است. امروز آن سیاست خارجه انقلابی را شاهد نیستیم، اندکی ملاحظه‌کاری و محافظه‌کاری در برخوردها و در موضع‌گیری‌های وجود دارد که این چیزی نیست که مسلمانان انتظار داشته باشند.
 
مسلمانان انتظار دارند تنها کشوری که باید پناهگاه و ملجأ آن‌ها باشد یک سیاست انقلاب و بسیار قوی را اتخاذ کند و در برابر ظلم‌هایی که در وضعیت کنونی در هند در حال رخ دادن است سیاست‌های شدیدتر و قوی‌تری را اتخاذ کنند. این ملاحظه‌کاری‌ها هیچ دردی را درمان نمی‌کند و نمی‌توان آن را مطابق باسیاست‌های اسلامی قلمداد کرد.

مسلمانان دیگر کشورها مطمئناً از سیاست‌های قوی و انقلابی ایران حمایت می‌کنند و استکبار هم نخواهد توانست در مقابل موجی که در جهان به راه می‌افتد ایستادگی کند و این وضعیت را ادامه دهد.
 

ملاحظه‌کاری‌های سیاست خارجه به نفع منافع ملی نیست

باید سیاست، سیاست خارجه انقلابی باشد و انقلابی عمل کند و این ملاحظه‌کاری‌های هیچ فایده‌ای ندارد و به نفع منافع ملی هم نیست.
 
 بعضی‌ها تصور می‌کنند که اگر سکوت کنند بهتر است و منافع ملی هم به خطر نمی‌افتد درحالی‌که این‌گونه نیست. بحث فقط بحث دینی نیست بحث ارزش‌های انسانی و ارزش‌های اخلاقی و حتی منافع ملی است که اگر ما این کار را انجام دهیم حتی منافع ملی خودمان را هم تقویت کرده‌ایم و حمایت مسلمانان جهان را در تمام دنیا برای خودمان تقویت خواهیم کرد و این چیزی است که منافع ما را تأمین می‌کند.


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط