نقش مذهب در ایجاد هیجانات مثبت (قسمت دوم)
روابط مثبت با دیگران عبارت است از توانایی برقراری روابط نزدیک و صمیمی با دیگران و اشتیاق برای برقراری چنین رابطهای و نیز عشق ورزیدن به دیگران.
دوشنبه، 4 فروردين 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
روابط مثبت با دیگران: این ویژگی، عبارت است از توانایی برقراری روابط نزدیک و صمیمی با دیگران و اشتیاق برای برقراری چنین رابطهای و نیز عشق ورزیدن به دیگران. این جنبه اجتماعی - ارتباطی بهزیستی، در بر گیرنده بالا و پایین شدنهای روابط و تعاملات اجتماعی و بین فردی است، به این معنا که روابط میتواند از یک رابطه شدیدعاشقانه و صمیمی تا روابطی پر از مشکل و ناراحتی، در نوسان باشد. تجزیه و تحلیل عمیق تر روابط صمیمانه، یا در حقیقت، آمیخته ای از احساسات مثبت و منفی افراد نسبت به یکدیگر و چگونگی درهم آمیختن این دو احساس متضاد، چیزی است که ما برای درک بهتر عملکردهای فردی به دنبالش هستیم. خلاصه این که، عدم وجود حوادث و احساسات نامطلوب، عامل خوشبختی نیست؛ بلکه نحوه کنار آمدن با این مسائل ناگوار و چگونگی برخورد با آنهاست که تعیین کننده بهزیستی فرد است. اگر بخواهیم بعد بهزیستی روانی را به طور خلاصه در یک جا جمع کنیم، میتوانیم بگوییم که: خوشبختی و خوشی از طریق رویارویی با چالش های زندگی، مشکلات و نیازها به دست میآید نه از طریق تفریح کردن و نداشتن هر گونه کشمکش و تعارض و نه با داشتن زندگی یکنواخت و بدون تغییر و پستی و بلندی. در حقیقت، بهزیستی انسان در گرو تعامل و همراهی مقولات متضادی چون: درد و لذت، بلند پروازی و امیدواری در مقابل رنج و ناامیدی است.
مطابق نظر رویینی و فاوا در سال ۲۰۰۴ م، و فاوا و رویینی در سال ۲۰۰۹ م بهزیستی درمانی، یک پروتکل روان درمانی کوتاه مدت است که هشت جلسه به طول میانجامد هر چند که امکان افزایش جلسات به ده تا دوازده جلسه هم وجود دارد و هر هفته، یک جلسه برگزار میشود. مدت هر جلسه، بین سی تا پنجاه دقیقه است. بهزیستی روانی، درمانی فنی است که بر خود مشاهده گری (خودنگری) و استفاده از یک روزنگار (برنامه روزانه) دارای ساخت با ساختار و نیز تعامل بین درمانجو و درمانگر تأکید میورزد. بر اساس نظر فاوا و همکاران، بهزیستی درمانی، راهبرد درمانی با ساختار، ره نمودی، مسئله محور و مبتنی بر یک الگوی آموزشی است. در جلسات اولیه به شناسایی دوره های بهزیستی روانی و توجه به شرایط رخداد آنها پرداخته میشود. در این جلسات، به درمانجویان تکالیفی داده میشود و از آنان در خواست میگردد تا بر روی مقیاس هایی، میزان بهزیستی روانی خود را از صفر تا صد درجه بندی کنند. در جلسات میانی، عمدتا افکار و باورهای مرتبط با بهزیستی روانی شناسایی میشوند و بویژه آن بخش از حوزه های بهزیستی روانی که تحت تأثیر افکار غیر منطقی با خودکار ناکارآمد قرار نگرفتهاند، معین میشوند. سپس درمانگر به آموزش خودنگری و خودپایی میپردازد و بسته به توانایی ها و ظرفیت های شناسایی شده در مانجو، راهبردهایی را در این باره به او آموزش میدهد.
در جلسات پایانی، درمانگر با توجه به خودپایی های صورت گرفته در باره دوره های شادکامی، کمبودهای خاص هر یک از ابعاد شش گانه موردنظر در تعریف را تعیین و سپس جهت رفع آنها آموزش هایی را ارائه میکند. برای نمونه، در صورتی که نگرشهای درمانجو در بعد رشد شخصی با کاستیهایی همراه باشد، درمانگر به او توضیح میدهد که رشد شخصی شامل گشودگی نسبت به تجربه های نو و توجه به خود در جهت توسعه بخشیدن به خویشتن در طی زمان است و در این دو حیطه، آموزش ها و تکالیفی به درمانجو داده میشود. بهزیستی درمانی، هم بر روی جمعیت های بالینی و هم بر روی جمعیتهای غیربالینی به کار گرفته شده است و تمام نشان دهنده آثار مثبت این رویکرد درمانی است. سلیگمن و همکاران بویژه از تأثیر این رویکرد بر روی بیماران مبتلا به اختلال عاطفی و درمان موفقیت آمیز آنها یاد میکنند؛ زیرا با استفاده از این رویکرد که تکمیل کننده روان درمانی یا درمانهای دارویی است، بیمار درمان میشود و در حیطه های شش گانه موردنظر و به طور کلی در ارزیابی کلی زندگی شادکامی از نظر روانشناختی، احساس خشنودی و رضایت بیشتری میکند.
در باره این نظریه، مباحثی وجود دارد که در چند بند به بررسی آنها میپردازیم: الان کار، الگوی دو مؤلفه را برای شادکامی ارائه نمود و آرگایل نیز که بر الگوی سه مؤلفهای تصریح داشت، در عمل، دو مؤلفه را مد نظر قرار داد. به نظر میرسد که این الگو با کمی تفاوت، به صورت کلی با الگوی استخراج شده از منابع اسلامی، سازگار است. تنها تفاوت کلی آنها در مؤلفه هیجانی است که در منابع اسلامی نشاط قرار دارد و در الگوهای این محققان، لذت و هیجان مثبت. لازم به یادآوری است که محقق، بر اساس مطالعات اولیه خود، در آغاز الگوی آرگایل را سه مؤلفه ای می شناخت و پیش از بررسی های دقیق تر در الگوی وی و دست یافتن به الگوی دو مؤلفهای آلان کار، به این نتیجه رسیده بود که الگوی شادکامی در اسلام، دو مؤلفه ای و مرکب از نشاط و رضامندی (با تعریف اسلامیاش) است. از این رو، دستیابی به این الگو بدون سوگیری از الگوهای دیگران بوده است. این نظریه، از یک سو لذت نظریه لذت گرایان را دارد، همچنین از سوی دیگر، از آن جا که وی لذت را مربوط به بعد هیجانی انسان میداند و بر تأمین هیجانات مثبت تأکید دارد، با نظریة هیجان های مثبت نیز هماهنگ است؛ اما شادکامی را منحصر به آن نمیداند و بر این باور است که شادکامی، گذشته از لذت، به عناصر دیگری هم نیاز دارد و این یک تغییر و پیشرفت به شمار میرود. وی در بعد رضامندی، آن را یک مسئله شناختی میداند و هر چند عوامل عینی را در رضامندی بی تأثیر نمیداند؛ اما بر عوامل غیر عینی، تأکید جدی دارد که از این جهت نیز با نظریه بهزیستی روانی، همسوست.
منبع: الگوی اسلامی شادکامی، دکتر عباس پسندیده، صص555-553، مؤسسه علمی فرهنگی دارالحدیث، قم، چاپ دوم، 1394
مقالات مرتبط
نظریه روانشناسان مثبتگرا در مورد شادکامی
برخی صفات خداوند در قرآن (قسمت اول)
تعریف عدل خداوند
نقش مذهب در ایجاد هیجانات مثبت (قسمت اول)
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط
نقش مذهب در ایجاد هیجانات مثبت (قسمت اول)
دوشنبه، 4 فروردين 1399
انواع هیجانهای مثبت
جمعه، 8 فروردين 1399
نقش مذهب در سلامتی
دوشنبه، 4 فروردين 1399
نقش مذهب در ایجاد شادی
دوشنبه، 4 فروردين 1399
شادی و تفریح از دیدگاه اسلام (2)
دوشنبه، 24 تير 1392
شادی و تفریح از دیدگاه اسلام (1)
دوشنبه، 24 تير 1392
عوامل مؤثر بر شادی در قرآن و سیره معصومین (ع)
دوشنبه، 6 آذر 1391
تفريح و شادي در آموزه هاي مذهبي
دوشنبه، 22 اسفند 1390
شادی و نشاط در قرآن و روایات
چهارشنبه، 11 آبان 1390
مسلمانان و معضل تفریحات مدرن
پنجشنبه، 4 فروردين 1390
تازه های مقالات
نماز کن فیکون روز جمعه چگونه خوانده می شود؟
کالری نان چند غله چقدر است؟
چگونه به خداى نادیده ایمان بیاوریم ؟
خطای آدم تقاص بشر
آشنایی با آداب و رسوم جالب شب یلدا در قزوین
قد و وزن و دور سر نوزاد 9 ماهه
قد و وزن و دور سر نوزاد 12 ماهه
قد و وزن و دور سر نوزاد 11 ماهه
چالش هایی که خانوادهها در تربیت فرزندان نسل زد با آن مواجه هستند
آداب و رسوم جالب شب یلدا در مشهد
بیشترین بازدید هفته
نحوه خواندن نماز والدین
داستان امالبنین
اقدامات مهم و اورژانسی پس از چنگ زدن گربه
اختراعات آلبرت انیشتین
چگونه تعداد پروتونها، نوترونها و الکترونها را تشخیص دهیم؟
زنگ اشغال برای برخی تماس گیرندگان
پیش شماره شهر های استان تهران
نماز استغاثه امام زمان (عج) را چگونه بخوانیم؟
مهم ترین خواص هویج سیاه
لیست کاملی از خدایان و الهههای یونانی
موارد بیشتر برای شما
استوری تبریک شب یلدا 1403
کلیپ شب یلدا 1403
چرا زبان عربی، زبان اسلام است؟ آیا اسلام برای اعراب آمده است؟
هوسهای نفتی ترامپ در سوریه
قاب متفاوتی از دیدار صبح امروز اقشار مختلف بانوان با رهبر انقلاب
حاشیههای دیدار هزاران نفر از زنان و دختران با رهبرانقلاب
آخرین وضعیت تامین سوخت نیروگاهها
سنگین ترین محموله تاریخ صنعت فضایی ایران پرتاب شد!
وقتی کارشناس آمریکایی مناظره پخش زنده را ترک میکند!
بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار اقشار مختلف بانوان
بیان دیدگاه و نظرات | خانم مریم سهرابی، برگزیده جشنواره کشوری قصهگویی
بیان دیدگاه و نظرات | خانم فاطمه رایگانی، دکتری فلسفه دانشگاه بینالمللی امام خمینی(ره)
بیان دیدگاه و نظرات | خانم سمیرا خطیبزاده، عضو هیئت علمی دانشگاه بینالمللی سوره
بیان دیدگاه و نظرات | خانم فاطمه ترابی، معاون علمی مرکز مطالعات و تحقیقات زنان دانشگاه تهران
بیان دیدگاه و نظرات | خانم عائده سرور، مادر دو شهید، از لبنان