همکاری با فودبلاگرها، راهکاری برای افزایش درآمد رستورانها

پیشرفت ارتباطات منجر به تغییر روشهای بازاریابی شده و نتیجتاً گونه دیگری از مخاطب دیجیتال را شکل داده است. اینگونه مخاطبان آنلاین برای جایگزین کردن محصولی که در تیررس نگاهشان نیست گزینه های سهل الوصول متعددی دارند. فودبلاگرها در کمترین زمان بر بیشترین حجم مخاطبان تأثیر میگذارند و با جهتدهی قادر به مطرح سازی و رواج اطلاعات در میان جامعه هستند. نتیجتاً کسبوکارهای مربوطه میتوانند از این طریق یکی از گزینه های قابل انتخاب باشند. همچنین از آنجا که تبلیغات براعتبار بلاگر نیز می افزاید، این روند برای دو طرف برد برد محسوب میشود.
شنبه، 28 تير 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
همکاری با فودبلاگرها، راهکاری برای افزایش درآمد رستورانها

 فودبلاگرها

در دوران متأخر شاهد تغییرات عمده­ای در استراتژی­های بازاریابی بوده­ ایم. ارتباطات به صورت بنیادین زندگی انسان­ها را تغییر داده­ است و خرده ­فرهنگ ­هایی که توسط جو حاکم ساخته شده­ اند گونه­ دیگری از مخاطب را شکل داده­اند. ارتباط مخاطبان با رسانه به صفحه­ های نمایش اعم از موبایل محدود شده ­است.

آن‌ها هر شکلی از اطلاعات محصول را در موبایل­های خود جست­وجو می­کنند. چهار نفر از هر ده نفر در دنیا به شبکه­ اینترنت متصل هستند.

این شهروندان دیجیتال که تعدادشان در حال افزایش است منتظر اطلاعات و محصولاتی که در تیررس نگاهشان نیستند، نمی­شینند و بلافاصله گزینه­ی سهل­الوصول جایگزینی را برای خود مهیا می­کنند.

استفاده از فرصت و موقعیت‌های مجازی مانند بلاگرها توفیقی اجباری برای کسب­و­کارهایی است که می­خواهند توسط نتیجه­ بخش­ترین تبلیغات، مشتاق­ترین مخاطبان را به­دست­ آورند. (1)

همکاری با فودبلاگرها، راهکاری برای افزایش درآمد رستورانها
ارتباط با مخاطبان در محیط اینستاگرام

فودبلاگر چگونه انتشار اطلاعات را پیش می­برد و چه پتانسیل­هایی دارد؟

برای یک بلاگر، به دست آوردن توجه مخاطبان مهارت محسوب می­شود. او روش­های تأثیرگذاری را می­شناسد و از همه­ی ابزارها برای انتشار اطلاعات مانند هشتگ­ها استفاده می­کند. شناختن هشتگ­های مطرح و کاربردی به دسترسی آسان­تر در زمان کمتر کمک می­کند.

به عنوان مثال مورد استفاده­ترین هشتگ­ها هشتگ رسپی یا دستورپخت است. این هشتگ تقریباً سه برابر دومین هشتگ پراستفاده؛ یعنی گیاهخواری استفاده می­شود. (2) بلاگر حرفه­ای در حوزه­ تغذیه باید از انواع عادت­ها و موادغذایی جهان اطلاع داشته باشد. از یک فرد حرفه­ای انتظار می­رود مواد اولیه­ی مصرفی را بشناسد و از نحوه­ی طبخ غذا آگاهی داشته­ باشد. (3)

البته بعضی از آن‌ها با محوریت آموزش پیش می­روند، بسیاری از فودبلاگرهای دیگر می­توانند برمبنای نقد کیفیت، فضا، بودجه، یا جامعه­ عمل کنند. از آنجا که محیط رستوران یا کافه فقط برای صرف غذا نیست و بسیاری از رفتارهای اجتماعی همراه با آداب غذاخوری به معرض ظهور می­رسند، توجه به بعد اجتماعی و روان­شناسی غذا، موضوع محوری خیلی از فودبلاگرهای ایرانی است.

واکاوی نحوه­ی بروز شخصیت از طریق انتخاب و صرف غدا یکی از حیطه­ های روان­شناسی این موضوع است که ایرانیان به آن می­پردازند. علاوه­ بر این ایجاد عادت­های غذایی نوین و سلامت –مثل روی آوردن به گیاهخواری در ایران- می­تواند به وسیله­ فودبلاگرها انجام شود.

همچنین با همه­ گیر شدن پی­گیری­های غذایی خواه ناخواه تغییر –مثبت یا منفی- الگوهای غذایی را در جامعه شاهد هستیم. اما در نهایت مسئله­ مهمی که خیلی از فودبلاگرهای ایرانی به آن توجه کرده­اند، ثابت نگه داشتن فرم و سبک ارائه به عنوان عامل شناسایی است. روش یگانه­، او را منحصر به فرد و قابل شناسایی از سایرین می­سازد.
 

فودبلاگرها و جذب توریست!

مسئله­ی دیگری که می­تواند بسیار فراتر از فودبلاگری صرف باشد، توجه به این نکته است که غذای ایرانی یکی از مقوله­های خوشایند با پتانسیل بالا برای معرفی کشور ایران است. فودبلاگرهای ایرانی زیادی وجود دارند که از داخل و خارج از ایران به معرفی انواع غذاها و مواد خوراکی (شیرینی­ها، خشکبار، دمنوش­ها و...) می­پردازند.

این عمل  در ادامه،­ شناساندن ایران به جهان و جذب توریست را به­دنبال دارد و حتی می­تواند منجر به ساخته شدن فهرستی از مکان­ها به­منظور بازدید و امتحان کردن خوراک­های ایرانی برای توریست­ها باشد. این فودبلاگرها برای این کار علاوه بر شبکه­های اجتماعی، سایت­های انحصاری آموزشی و فروشگاهی با موضوعیت ایران را هم به کار می­گیرند. لازمه‌­ی جذب چنین مخاطبانی مطرح کردن مواد بومی و کمتر شناخته ­شده­ی ایران است؛ چه در قالب معرفی و چه در قالب آموزش.

باتوجه به دسترسی محدود ایرانیان به شبکه­ های اجتماعی، اینستاگرام در دسترس­ ترین و مفیدترین پلتفرم برای اجرای این برنامه­ ها است و با اینکه در ایران سابقه­ طولانی ­ای ندارد (کمتر از هشت سال)  بسیار کارآمد عمل کرده ­است.

خصوصاً که در سال 2014 قابلیت­های مخصوصی برای صفحه­ بیزنس و آنالیز اطلاعات تعبیه شد. این پلتفرم تصویرمحور، یکی از ابزارهای تأثیرگذار در جلب مخاطب با استفاده از عکس و فیلم­های حرفه­ ای است. تأثیر بصری را نباید دست­کم گرفت. خیلی مواقع اولین عامل جذب کننده، فیلم و عکس تبلیغاتی حرفه ­ای است.

همکاری با فودبلاگرها، راهکاری برای افزایش درآمد رستورانها
تبلیغات حرفه­ ای برای فضای مجازی

علت اعتماد شهروندها به فودبلاگرها

1.از آنجا که بلاگرها برای بقای موقعیت خود ناچار به به­ روز نگه داشتن خود هستد، اطلاعات منتشر شده دست اول و به­ روز است.

2.بر خلاف رسانه­های دیگر اطلاع­رسان، سانسور اطلاعاتی وجود ندارد و تمامی آنچه گفته می­شود –فارغ از جهت­گیری بلاگر- ذهنیت حاصل از مشاهده­ی بلاگر را نشان می­دهد.

3.اطلاعاتی که از آن‌ها صحبت شد حاصل تجربه ­های جدید هستند. فودبلاگر باید در حوزه­ی مواد خوراکی تخصص داشته باشد تا قادر به کمک و بیان عقیده درباره­ی این زمینه باشد. (4)

4.همچنین دادن اطلاعات رایگان به مخاطبان در آن‌ها حس آشنایی و دوستی به وجود می ­آورد. بلاگرها موظف به یاد دادن ریزترین نکات نیستند، اما کسی که این نکات را به صورت رایگان انجام دهد قطعاً اعتماد مخاطبانش را به دست می­آورد و معیاری موثق در زمینه­ تخصص­اش محسوب می­شود.
 
اکنون اعتماد مخاطبان به عظمت نام،  شهرت و تجربه نیست بلکه به دوستان و آشنایان است. شهروندان امروزی به فردی از جنس خودشان خیلی بیشتر از افراد غیرقابل دسترس اعتماد می­کنند و در واقع شعارهای رایج تجاری را بی­پایه و مجهول می­دانند. حس همذات­پنداری متقابلی میان مخاطبان و آن‌هایی که ستاره­ محسوب نمی­شوند و به اصطلاح واقعی­تر هستند، وجود دارد. (5)

همکاری با فودبلاگرها، راهکاری برای افزایش درآمد رستورانها
فودبلاگر باید در حوزه­ی مواد خوراکی تخصص داشته باشد

مراحل شروع همکاری با فودبلاگرها

 
1.شناسایی
مرحله­ اول، شناسایی است. چه کسی با چه پتانسیلی و با چه رویکردی، چقدر دنبال کننده دارد، طرفداران او چه قشری را تشکیل می­دهند و اهل چه نوع غذایی هستند، امکان همکاری با او میسر است یا خیر، با قوانین و ارزش­های کاری شما سازگاری دارد یا خیر. اینکه شما توسط چه کسی معرفی شوید بعضاً می­تواند تأثیر منفی داشته باشد.
 
2.نظارت بر محتوا
محتوای صفحه را مشاهده و تحلیل کنید زیرا جایگاه شما با محتوایی که فودبلاگر منتشر می­کند شناخته می­شود. هر کسی را انتخاب نکنید. این که اسم شما در کنار چه اسم­های دیگری قرار می­گیرد از آنچه که به نظر می­آید مهم­تر است.
 
3.همکاری
برای همکاری با فودبلاگرهای مورد نظر، روش­های مؤثر و خلاقانه در نظر بگیرید. به عنوان مثال دعوت کردن آن‌ها برای تهیه­ی گزارش کوتاه از آشپزخانه و آماده سازی هر بشقاب غذا به­منظور آشنایی با نحوه­ی عملکرد و بهداشت و حرفه­ای بودن محیط کار شما می­تواند مثمر ثمر باشد.

همچنین برگزاری رویدادها و شرکت دادن بلاگرها در آن‌ها، مخاطبان بلاگر را به سمت رویداد شما سرازیر می­کند و در آخر در نظر گرفتن تخفیف برای دنبال­کنندگان آن بلاگر، مشوق حضور مخاطبان است. (6)

همکاری با فودبلاگرها، راهکاری برای افزایش درآمد رستورانها
تهیه­ گزارش از نحوه­ عملکرد کسب­ و­ کار

خوردن یک فعالیت اجتماعی محسوب می­شود!

صرف غذا دلیل بسیاری از گردهم­آیی­ها است. بسیاری از رفتارهای اجتماعی هم­گام با این مقوله پیش برده می­شوند. غذا همیشه به اشتراک گذاشته می­شود و اینک شهروند دیجیتال به سبک و سیاق دیگری غذای خود را به اشتراک می­گذارد. در پی این موضوع، الگوهای غذایی در حال چرخش و به­روز شدن هستند.

مخاطبان آن چیزی که توسط تبلیغات مجازی پیشنهاد شده را می­خرند و استفاده­ می­کنند. تبلیغات می­تواند برای مخاطبان نیاز بسازد. در این جریان همه­گیر، هیچ مخاطبی دوست ندارد از شریان عقب بماند.
 
نتیجه گیری
باید بدانید برای جلب توجه مخاطبان مشتاقی که تجارب زیادی از کافه ­ها و رستوران­های مختلف دارند، کیفیت غذا و رفتار مناسب پرسنل کافی نیست. فودبلاگرهای تیمی برای بررسی و معرفی جنبه ­های مختلف فضای شما، تعداد نفرات بیشتر با بعدهای متفاوت­ تری را در نظر گرفته ­اند.

انتظار مراجعه­ کنندگانی که بنا است مشتری ثابت محل شوند یا در روند تبلیغ مؤثر باشند، فقط با اصول ابتدایی برآورده نمی­شود. محیط بصری و اتمسفر حاکم بر آن فضا نقش مهمی دارد.

در بسیاری از رستوران­ها و کافه­ها شاهد روند بازسازی معماری ایرانی اصیل هستیم. توجه­ها به سمت بازسازی فضای باستانی و سنتی ایرانی معطوف شده است. شما با تبلیغ رستوران خود توسط فودبلاگرها، کسب­و­کارتان را برای افرادی نمایان می­سازید که تشنه­ی شنیدن این شکل از اطلاعات هستند.

پی­نوشتها
  1. www.mobius.eu
  2. www.brandwatch.com
  3. www.presentedbyp.com
  4. www.blog.neongoldfish.com
  5. www.academia.edu
  6. www.theforkmanager.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.