سئو یا تبلیغات گوگل: کدامیک برای شما مناسب است؟

با توجه به افزایش رقابت و نیاز به بهبود موقعیت در بازار، کمپین‌های تبلیغات کلیکی (PPC) با سرعت در حال گسترش و محبوبیت هستند. مدت زمان مورد نیاز برای سئوی وب‌سایت کسب و کارهای حوزه‌های مختلف می‌تواند متفاوت باشد. اما کسانی که در تبلیغات کلیکی (PPC) هزینه پرداخت می‌کنند، راه‌حلی سریع برای یافتن مشتریان جدید و افزایش ترافیک سایت خود یافته‌اند.
سه‌شنبه، 23 ارديبهشت 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ساره سمیع زاده
موارد بیشتر برای شما
سئو یا تبلیغات گوگل: کدامیک برای شما مناسب است؟
زمانی که می‌خواهیم یک کمپین بازاریابی موتور جستجو را راه‌اندازی کنیم، دو انتخاب مهم و اساسی پیش روی خود داریم که باید آن را بررسی کنیم. این دو گزینه عبارتند از بهینه‌سازی موتور جستجو و تبلیغات کلیکی در موتورهای جستجوی بزرگی مانند گوگل. آیا به سراغ روش ارگانیک می‌روید که نیاز به افزایش کیفیت صفحه‌‌ی وبسایت دارد یا بهتر است بر روی فضاهای تبلیغاتی سرمایه‌گذاری کنید و شاهد روند کسب درآمد باشید؟

به نظرم بایستی این موضوع را با بررسی ماهیت کسب و کارتان بررسی کنید و یک رویکرد متناسب برای شرایط موجود، انتخاب کنید.

با این حال، باید تاکید کرد که یافتن راه‌حل را نباید نادیده گرفت. با توجه به افزایش رقابت و نیاز به بهبود موقعیت در بازار، کمپین‌های تبلیغات کلیکی (PPC) با سرعت در حال گسترش و محبوبیت هستند. مدت زمان مورد نیاز برای سئوی وب‌سایت کسب و کارهای حوزه‌های مختلف می‌تواند متفاوت باشد. اما کسانی که در تبلیغات کلیکی (PPC) هزینه پرداخت می‌کنند، راه‌حلی سریع برای یافتن مشتریان جدید و افزایش ترافیک سایت خود یافته‌اند.

از این رو، کدام روش عملی‌تر و ساده‌تر می‌باشد و بهترین نتیجه را ارائه می‌دهد؟ در ابتدا بیایید کسب‌وکار خود را مورد بررسی قرار دهیم.
 

بازار هدف شما (Niche) چیست؟

ماهیت صنعت و تجارتی که در آن، در حال فعالیت هستید، یک شاخص کلیدی و مهم خواهد بود. بهینه‌سازی موتور جستجو (SEO) در تمامی جنبه‌های کسب‌وکار، از گل‌فروشی کوچک کنار خیابان گرفته تا کارخانه‌های بزرگ فناوری، وجود دارد. وقتی صحبت از تبلیغات کلیکی (PPC) می‌شود، اهداف مورد نظر و خاصی وجود دارند که بازدیدکنندگان بیشتری را جذب خود می‌کنند.

سایت Wordstream تحقیقاتی را در این زمینه انجام داده است و طبق توضیحات آنها، نرخ کلیک (CRT) برای صنایع (صنایعی که بیش از 2 درصد میزان کلیک دارند)، شامل موارد زیر می‌باشد:
 
  • * سرمایه‌گذاری و بیمه (2.65 درصد)
  • * بازاریابی شرکت با شرکت (2.55 درصد)
  • * خدمات مشتری (2.40 درصد)
  • * فناوری (2.38 درصد)
  • * آموزش (2.20 درصد)
  • * مسافرت و گردشگری (2.18)
  • * خودرو (2.14 درصد)
  • * استخدام (2.13 درصد)
  • * املاک و مستغلات (2.03 درصد)
* صنایعی که برای جذب کاربران و افزایش نرخ کلیک نیاز به تلاش بیشتری دارند:
  • * کالاهای خانگی (1.80 درصد)
  • * سلامت و پزشکی (1.79 درصد)
  • * وکالت (1.72 درصد)
  • * تجارت الکترونیک (1.66 درصد)
  • * خدمات صنعتی (1.40 درصد)
  • * حقوقی (1.35 درصد)

در اینجا، مهمترین و واضح‌ترین تفاوت در مورد کسب‌وکارهایی است که به خدمات آنلاین متکی هستند. با اینکه تجارت الکترونیک یک استثنا به حساب می‌آید، اما حوزه‌هایی مانند حوزه های دوست‌یابی، فناوری، بازاریابی شرکت با شرکت (B2B)، خدمات مشتری و مسافرت، همگی نیازمند تعامل به صورت آنلاین هستند.

هدف مورد نظر خود را با دقت تجزیه و تحلیل کنید تا مشخص کنید که آیا کمپین تبلیغات گوگل، بازگشت سرمایه (ROI) مناسبی برایتان دارد یا خیر. فقط به این دلیل که صنعت شما در فضای تبلیعات آنلاین دارای نرخ کلیک بالایی نمی‌باشد، نباید از تبلیغات گوگل صرف‌نظر کنید. برای مثال تبلیغات گوگل در حوزه حقوقی با اینکه نرخ کلیک پایین 1.35 درصد را دارند ولی دستاوردهای بزرگی را از تبلیغات کلیکی کسب کرده‌اند.
 

بودجه شما چقدر است؟

یک دیدگاه کلی وجود دارد مبنی بر اینکه SEO رایگان است، در حالیکه تبلیغات در گوگل و دیگر روش‌های تبلیغات کلیکی هزینه‌بر هستند. آیا این دیگاه کلیشه‌ای است؟ یک منطق پشت این دیدگاه وجود دارد اما بیان‌کننده‌ی تمام داستان نیست.

بررسی و محاسبه اطلاعات مالی مربوط به فعالیت‌های SEO بسیار دشوار است. انجام SEO زمان‌بر است و زمان یکی از سرمایه‌های بزرگ و ارزشمند بسیاری از کسب و کارهای رقابتی است.

سئو یا تبلیغات گوگل: کدامیک برای شما مناسب است؟
 

تایم‌لاین یا دوره‌ی زمانی شما برای مشاهده‌ی نتایج چقدر است؟

اگر بخواهید صادقانه پاسخ دهید، برای افزایش دیده‌شدن و ایجاد یک کسب‌وکار بادوام و پایدار، چقدر صبور هستید؟ پاسخ به این سوال برای تصمیم‌گیری نهایی بسیار مهم است. اینکه بخواهید چندین ماه و چندین سال از وقت خود را صرف کنید تا بنیان و اساس کسب‌وکار خود را توسعه داده و دیدگاه‌ها و نظریات مردم را بشنوید، بنابراین اجرا و انجام بهینه‌سازی موتور جستجو (SEO) عاقلانه است.

گر چه تبلیغات گوگل به صورت هدفمند و مرتبط هستند، اما برای دریافت ترافیک از طریق صفحات مختلف سایت‌تان که هر یک مربوط به یکی از خدمات یا محصولات و یا یکی از جنبه های کسب و کار شما است، سئو می‌تواند کمک بیشتری کند.

آیا شرکت شما برای دریافت نتایج صبور است؟ حداقل زمان مورد نیاز برای دیدن نتایج ملموس در سئو، بین 6 تا 12 ماه است. نکته دیگر این است که آیا منابع کافی برای این انتظار یک ساله را دارید؟
 

کمپین بازاریابی محلی، منطقه‌ای یا جهانی؟

کمپین بازاریابی موتور جستجوی شما در چه حیطه جغرافیایی متمرکز خواهد بود؟ بسته به بازار و حوزه‌ی کسب‌وکار شما، توجه به موقعیت جغرافیایی برای انجام SEO و PPC اهمیت دارد.

انتخاب تبلیغات کلیکی (PPC)، به طور هدفمند، قابلیت دیده‌شدن به تبلیغات شما را می‌دهد. اگر کمپین شما قرار است که در سطح محلی باشد، بنابراین این انتخاب یک مزیت و برتری نسبت به استراتژیست‌های SEO دارد که باید تمامی رویکرد خود را تغییر دهند.

طبق نمونه‌ی زیر، یک شرکت می‌تواند حوزه‌ی جغرافیایی خود را برای انجام تبلیغات تعیین کند. این نواحی می‌توانند به حومه‌ی شهرها، شهرها، ایالت‌ها و یا کشورها تقسیم‌بندی شوند. کمپین‌های تبلیغات کلیکی نیازمند پیش‌پرداخت هستند اما ذاتاً مزیتی دارند که پرداخت این هزینه را توجیه می‌کنند.

اگر یک لوله‌کش، برق‌کار، یک انجمن بسکتبال و یا یک کافی شاپ بخواهد بازاریابی آنلاین خود را راه‌اندازی کند، کمپین‌های تبلیغات گوگل مشتریان هدفمندتری را به سمت کسب و کار آنها جذب می‌کند. افرادی که به SEO پایبند هستند، مجبورند تا در سطح محلی به انجام SEO بپردازند.

سئوی محلی مستلزم این است که توسعه‌دهنده، تمامی موارد زیر را تغییر دهد:
  • * محتوا
  • * نظرات
  • * کلمات کلیدی
  • * لینک‌های داخلی
  • * سرتیترها
  • * تگ‌ها

هر کدام از این موارد باید مطابق با نیازهای بازار محلی باشد. یک کمپین SEO با کیفیت، تضمین می‌کند که مشتریان از تمامی مناطق و محل‌ها به صورت گروهی به پیش خواهند آمد. با این حال، استراتژی محلی SEO، از اساس و بنیان آغاز شده است و از تمامی حساسیت‌های منحصر به فرد موجود در یک منطقه‌ی خاص، بهره برده‌است.
 

بررسی گزینه‌ها

اگر دانش، تخصص و سابقه‌ی انجام کمپین SEO یا PPC به صورت داخلی را ندارید، باید تحقیقاتی را انجام دهید. در SEO و تبلیغات گوگل ، فعالیت‌ها و اقدامات دائماً در حال تغییر هستند. بنابراین تحقیق و آگاهی یافتن از تاکتیک‌های موفقیت آمیز فعلی بسیار اهمیت دارد.

برای شروع بررسی کنید که هزینه های تبلیغات گوگل کدام شرکت مقرون به صرفه است و بهترین نتیجه را ارائه می‌دهد. هدف شما در استفاده از هر یک از روش‌های بازاریابی آنلاین باید افزایش نرخ بازگشت سرمایه باشد و این مورد باید در هر روشی محاسبه شود.

همان‌طور که گفتیم محاسبه میزان بازگشت سرمایه برای سئو بسیار دشوار است. در حالی که میزان بازگشت سرمایه تبلیغات گوگل را در هر لحظه می‌توانید محاسبه کنید.

سئو یا تبلیغات گوگل: کدامیک برای شما مناسب است؟
 

مزیت استفاده از هر دو گزینه

واقعیت این است که بسیاری از شرکت‌ها، از SEO و PPC در کنارهم و به صورت همزمان استفاده می‌کنند. درحالیکه متخصصان موتور جستجو به طرز ماهرانه‌ای کلمات کلیدی، تگ‌ها، سرتیترها، شبکه‌های اجتماعی و فایل‌های چندرسانه‌ای به همراه لینک‌های داخلی را تغییر می‌دهند، اما تیم تبلیغات کلیکی (PPC) در حال خرید فضایی برای تبلیغ هستند.

آنها به نحوی یکدیگر را تکمیل می‌کنند و همچنین تضمین می‌کنند که در زمان تغییر الگوریتم‌ها از سوی موتورهای جستجو، اهداف بلند مدت، در برابر اصلاحات کوتاه‌مدت تضمین‌شده هستند. این موضوع، ذاتاً خطری برای انتخاب SEO به حساب می‌آید.

تمامی این به روزرسانی‌های گوگل، بازاریاب‌های آنلاین را وادار کرده است تا فعالیت‌های خود را در طی چند سال گذشته تغییر و مجدداً ارزیابی کنند:
 
  • Pirate update *
  • Payday update *
  • Panda update *
  • Penguin update *
  • Exact Match Domain (EMD) update *
  • Mobile friendly update *
  • Hummingbird *

برخی از این به روزرسانی‌ها، نسبت به بقیه بی‌ضرر بوده اند و خللی در پیش‌برد اهداف کسب‌وکارها نداشته اند. اما برخی دیگر باعث تغییرات اساسی شده‌اند. به همین دلیل، تحقیق مناسب در این زمینه مهم است. این تغییرات می‌تواند به طرز چشمگیری فعالیت‌ها را تحت تاثیر قرار دهد.

اجرای کمپین‌ SEO در کنار پروژه‌های تبلیغات کلیکی منجر به موارد زیر برای کسب‌وکار شما می‌شود:
  • * انعطاف‌پذیری بیشتر
  • * دید بازتر برای آزمایشات
  • * یکپارچه‌سازی گسترده‌تر
  • * ارائه‌ی بیشتر به پلتفرم‌های مختلف

اگر فکر می‌کنید در حال حاضر امکان اجرای تبلیغات گوگل و سئو را از لحاظ بودجه یا زمان کافی برای اجرا به صورت همزمان ندارید مناسب‌ترین گزینه برای کسب و کار خود را انتخاب کنید و در آینده از محل آورده‌های آن برای شروع روش دیگر بهره ببرید.
 

نتیجه‌گیری

اگر به دنبال پاسخ مستقیم به این سوال بودید که سئو بهتر است یا تبلیغات گوگل، احتمالا نا امید شدید! هر صفحه‌ی وب و هر حوزه‌ای، شرایط منحصر به فرد و متفاوتی را دارد و در شرایط و معاملات تاثیر می‌گذارد.

زمانی که شکاف بین PPC و SEO را مورد بررسی قرار می‌دهیم، یکی از آنها یعنی سئو سود بلند‌مدت پیشنهاد می‌دهد دست‌یابی به آن قطعی نیست. دیگری یعنی تبلیغات گوگل نیز مزایایی دارد که دستیابی به آن برای متخصصان SEO بسیار زمان‌بر و دشوار است.

انتخاب یک راهبرد با استفاده از این دوگزینه، که شامل یک استراتژی SEO شش تا دوازده ماهه، به همراه کمپین تبلیغات گوگل است، به شدت توصیه می‌شود. پیش از اینکه هر گامی برداشته شود، برخی از کلمات کلیدی در بازار هدف خود را از طریق ابزار کیورپلنر بررسی کنید و با کارشناسان تبلیغات گوگل مشورت کنید. در حوزه تبلیغات گوگل پیشنهاد می‌کنیم خدمات سایت جی‌ادز را که پارتنر گوگل در حوزه تبلیغات است، را بررسی کنید. اگر هزینه تبلیغات گوگل برای شما توجیحی نداشته باشد و بازگشت سرمایه‌ی رضایت‌بخشی را ارائه ندهد، بایستی احتمالات و شرایط موجود در SEO را بررسی کنید.

تجربه‌ی شما در کمپین‌های SEO و تبلیغات گوگل چگونه بوده‌است؟ آیا بازار هدف شما به یکی از موارد بهتر پاسخ می‌دهد؟ آیا پس از مطالعه این مقاله دیدگاه شما در مورد انتخاب سئو یا تبلیغات گوگل تغییر کرد؟


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.