چگونه بالش مناسب انتخاب کنیم؟

خوابیدن روی یک بالش نامناسب می تواند سلامتی شما را به خطر اندازد و شما را به بیماری هایی نظیر تشدید سردردها، بی حس شدن شانه و بازو و خرخر کردن دچار کند. برای جلوگیری از درد کمر و گردن، تنها کافی است کافی است یک بالش مناسب زیر سرتان قرار دهید.
دوشنبه، 14 مهر 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
چگونه بالش مناسب انتخاب کنیم؟
اولین چیزی که همه‌ ما برای استراحت و یک خواب با کیفیت نیاز داریم بالش مناسب است. البته با تنوع زیادی که امروزه این محصول در بازار دارد، بالش تنها به چیزی که زیر سرتان می‌گذارید محدود نمی‌شود. این روزها انواع جدیدی از بالش به بازار آمده که مخصوص قرار دادن دور گردن، زیر سر، بین زانوها و حتی بالش‌‌های مختص دوران بارداری است. شما می‌توانید این نوع بالش‌‌ها را که به بالش‌های طبی هم معروفند تقریبا در تمام داروخانه‌ها یا مراکز خرید بزرگ بیابید. تشخیص اینکه بالش مناسب از نظر نوع پارچه و مدل دوخت، اندازه و از همه مهم‌تر مواد داخلی آن کدام است از ضروریات است؛ چرا که استفاده از بالش نامناسب نه‌تنها سلامتی سر و گردن و ستون فقرات‌تان را به خطر می‌اندازد بلکه باعث پایین آمدن کیفیت خواب شما خواهد شد. قطعا اگر شما خواب خوبی نداشته باشید، میزان انرژی و شادابی‌تان برای شروع روز به حداقل می‌رسد.1


بالش مناسب

بالش مناسب باید به اندازه ای باشد که گردن و بدنتان را هم تراز هم قرار داده و خواب خوبی به شما هدیه دهد. در نظر داشته باشید که بالشت نباید خیلی بلند یا خیلی کوتاه و یا خیلی نرم وخیلی سفت باشد. همانطور که گفته شد باید گردنتان در راستای ستون فقرات قرار گیرد .


سایز بالش

سایز کوچک با ارتفاع کمتر از 7.5 سانتیمتر، سایز متوسط با ارتفاع 7.5 تا 12.5 سانتیمتر و سایز بزرگ با ارتفاع بیشتر از 12.5 سانتیمتر، سایزهای مختلف بالش می باشد که هرکدام در موقعیت های مختلف خواب استفاده می شوند.


انتخاب سایز بالش مناسب

افرادی با سایز سر بزرگتر و عرض شانه های پهن تر بالش های بزرگتر را برای خواب انتخاب می کنند و افراد با سایز سر کوچک و شانه های دارای عرض متوسط بالش های کوچکتر را ترجیح داده و با آنها راحت ترند.


تاثیر موقعیت خواب بر انتخاب بالش

افراد مختلف موقعیت های خواب متفاوتی دارند. می بایست پیش از خرید بالش از موقعیت خواب ترجیحی خود باخبر باشید تا بتوانید بالش استاندارد مناسب خود را انتخاب کنید.

بالش مناسب برای خوابیدن به پهلو
برای موقعیت خواب به پهلو باید بالش با ارتفاع بیشتری را انتخاب کرد تا فاصله شانه را بپوشاند و ستون فقرات و گردن در یک راستا قرار بگیرد. معمولا بالش مموری فوم برای این موقعیت خواب مناسب تر می باشد. البته همواره در نظر داشته باشید بهترین سایز بالش را خودتان می بایست انتخاب کنید و با امتحان کردن بالش می بایست سر در راستای ستون فقرات قرار بگیرد و بالش، کل گردن و زیر سر و بالای شانه ها را پوشش دهد.

بالش مناسب برای خوابیدن به پشت
افرادی که بر روی کمر یا به پشت می خوابند برای قرارگیری گردن و ستون فقرات در یک راستا می بایست از بالش با ارتفاع کمتری را انتخاب کنند. معمولا سایز کوچک تا متوسط و البته بعد از تست کردن بالش، سایز مناسبی برای این موقعیت می باشد.

بالش مناسب برای خوابیدن بر روی شکم
افرادی که به روی شکم می خوابند به سایزهای بسیار کوچک و نازک بالش نیاز دارند. اگر این افراد از بالش های خیلی بزرگ استفاده نمایند برای بدن حالت ناخوشایند و ناراحتی پیش خواهد آمد و گردن و بدن در حالت ناخوشایندی قرار می گیرد.

البته لازم به ذکر است در موقعیت خوابیدن به پشت یا بر روی شکم برخی از پزشکان خوابیدن بدون بالش را توصیه می کنند.2


بالش های طبی برای افراد و شرایط خاص

نوعی بالش وجود دارد که برای افراد خاصی طراحی شده است. مانند بالش های ضدآلرژی که از مواد ترکیبی درست شده که برای افرادی است که به پر حساسیت دارند. پژوهش های متعدد نشان داده است که بالش های ضدآلرژی، بهترین محافظ در برابر گردوغبارهای بسیار ریز و ذراتی که در پر وجود دارند، هستند.
 
از بالشی استفاده کنید که باعث گرم کردن سرتان و تعریق نشود. این نوع بالش ها، بالش های خنکی هستند که از دانه های ریزی پُر شده اند که گرما را جذب می کنند و طوری از سطح آن خارج می کنند که صورت را خنک نگه می دارند. با این بالش ها شما مجبور نیستید برای خنک شدن، مرتب بالش خود را برگردانید.
 
بالش هایی وجود دارد که مخصوص کسانی است که از گردن درد رنج می برند. این بالش ها که در طرح ها و اندازه های گوناگون در دسترس هستند، برای محافظت بیشتر از گردن طراحی شده اند. با اینکه مطالعات زیادی مبنی بر کارآمد بودن این بالش ها صورت نگرفته است، اما پس از مدتی استفاده از آن، متوجه کارآیی خوب آن خواهید شد.
 
بالش های شیبدار مثلثی شکلی هم موجود است که برای افرادی که دچار سوزش معده (ترش کردن غذا) هستند، بسیار مناسب است. موقع طاقباز خوابیدن روی این بالش ها، مری از شکم بالاتر قرار می گیرد تا مانع از برگشت اسید معده که سبب به وجود آمدن سوزش معده می شود، گردد. با این حال برخی از این افراد به دلیل اینکه روی این بالش ها سر می خورند، نمی توانند از این نوع استفاده کنند.
 
وقتی خانم های باردار به سه ماهه دوم بارداری خود می رسند، برای راحت خوابیدن دچار مشکل می شوند که برای حل آن بالش هایی مخصوص مادران باردار طراحی شده است. این نوع بالش ها چند نوع طرح مختلف دارند که از منحنی کوچک به شکل U تشکیل شده که برای تکیه دادن شکم و بدن به آن طراحی شده است و هنگام خوابیدن به پهلو از سر، ران ها، کمر و پاها محافظت می کند.
 
نوع دیگری از بالش ها بسیار جالب هستند. آنها بالش های صوتی هستند که برای افرادی تهیه شده که هنگام خواب دوست دارند به موسیقی های آرامبخش گوش دهند. این بالش با یک گوشی استاندارد به یک منبع صوتی وصل می شود و دارای لایه ای است که رویه اسپیکرها را از آن درست می کنند تا موسیقی را با صدایی آرام پخش کند که فقط کسی که روی آن خوابیده بتواند صدا را بشنود. برخی از این بالش های صوتی مانند یک ساعت زنگدار عمل می کنند.3


پی نوشت:
1.www.beytoote.com
2.www.toshak-co.com
3.www.article.tebyan.net


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.