خواص سیب زمینی

فواید سیب زمینی چیست؟ سیب زمینی از چه خواصی برخوردار است؟سیب زمینی غنی از ویتامین ها و مواد معدنی از جمله پتاسیم، فسفر، ویتامین های گروه B و ویتامین C و آنتی اکسیدان ها، فیبر و کربوهیدرات می باشد. همراه ما باشید.
سه‌شنبه، 15 مهر 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
خواص سیب زمینی
سیب زمینی نوعی خوراکی است که سال‌هاست مردم دنیا از آن استفاده می‌کنند. سیب زمینی خوراکی نسبتا ارزانی است که حاوی موادمغذی فراوان از جمله فیبر، ویتامین‌ها و موادمعدنی همچون ویتامین A و ویتامین C است که تأثیر فراونی در تقویت سیستم ایمنی بدن و کاهش فشار خون دارد. همچنین سیب زمینی به‌دلیل داشتن کربوهیدرات فراوان برای رژیم غذایی ورزشکاران نیز بسیار مناسب است. در این مقاله همراه ما باشید تا خواص سیب زمینی را به‌طورکامل تشریح کنیم.

سیب زمینی بیش از ۱۰۰۰۰ هزار سال پیش در آندسِ آمریکای جنوبی کشت می‌شد و اولین‌بار در ابتدای قرن ۱۶ میلادی توسط گروهی از جهانگردان اسپانیایی به اروپا آورده شد. در حال‌حاضر سیب‌زمینی یکی از محصولات پرطرفدار در ایالات متحده است و مردم به‌طور میانگین چیزی در حدود ۳۵ کیلوگرم سیب‌زمینی در سال مصرف می‌کنند. سیب‌زمینی را می‌توان یکی از مواد خوراکی شناخته‌شده در اکثر کشورهای جهان دانست. تحقیقات زیادی در زمینه‌ی خواص سیب زمینی در مرکز پزشکی MNT انجام شده است.


خواص سیب زمینی

در این مقاله به برخی از خواص سیب زمینی اشاره می‌شود.

پژوهش‌ها نشان می‌دهد سیب‌ زمینی در درمان التهاب و کاهش تورم و رفع یبوست مفید است.

یک سیب‌ زمینی متوسط در حدود ۱۶۴ کالری انرژی دارد و ۳۰ درصد از نیاز روزانه‌ی بدن به ویتامین B6 را برطرف می‌کند.

خوردن سیب‌ زمینی پخته در زمستان موجب گرم‌شدن و رسیدن موادغذایی مفید به بدن می‌شود و از لحاظ اقتصادی نیز خوراکی ارزان‌قیمتی محسوب می‌شود.
سیب زمینی پخته سرشار از مواد مغذی است و می‌توان آن را به‌عنوان خوراکی سالم و مفید در برنامه‌ی‌ غذایی گنجاند. مصرف زیاد میوه و سبزیجات برای سلامتی بسیار مفید هستند و خطر ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها را کاهش می‌دهد. با مصرف این نوع مواد غذایی می‌توانید رژیم‌ غذایی و سبک زندگی سالمی داشته باشید.

درادامه، به چند تا از فواید سیب‌ زمینی اشاره می‌کنیم:


حفظ سلامت استخوان‌ها

وجود آهن، فسفر، کلسیم، منیزیم و روی در سیب زمینی در حفظ و تقویت ساختار استخوان بسیار مؤثر است. آهن و روی نقش مهمی در تولید و بازسازی کلاژن پوست دارند. فسفر و کلسیم نیز هر دو در حفظ ساختار استخوان بسیار مؤثرند، اما حفظ تعادل بین این مواد معدنی در تراکم و بافت استخوانی بسیار مهم و حیاتی است. نباید فراموش کرد که بالابودن میزان فسفر و پایین‌بودن کلسیم موجب کاهش تراکم بافت استخوان و در نهایت منجر به پوکی استخوان می‌شود.1


لاغری و کاهش وزن

سیب زمینی آب پز ساده و بدون افزودنی کالری پایینی دارد و به دلیل مقادیر بالای فیبر باعث کاهش اشتها شده و از پرخوری جلوگیری می کند در نتیجه باعث لاغری و کاهش وزن افراد می شود.


چاقی صورت و افزایش وزن

تحقیقات نشان داده که اگر سیب زمینی آب پز را با کره و نمک و یا انواع روغن ترکیب کنید و بخورید می تواند باعث چاقی، چاقی صورت و افزایش وزن شود.


معده و دستگاه گوارش

مقادیر بالای فیبر موجود در سیب زمینی آب پز به بهبود هضم غذا کمک کرده و برای سلامتی معده و دستگاه گوارش مفید می باشد.

همچنین فیبر موجود در سیب زمینی آب پز برای پیشگیری از ابتلا به سرطان روده بزرگ مفید است.


سرماخوردگی و گلودرد

سیب زمینی آب پز غنی از ویتامین C می باشد که به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کرده و برای پیشگیری و درمان سرماخوردگی و گلودرد مفید است.


اسهال

ویتامین C موجود در سیب زمینی آب پز بدن را سم زدایی کرده و به پاکسازی روده و دستگاه گوارش کمک می کند.

سیب زمینی آب پز برای درمان اسهال نیز مفید است.2


بهبود سلامت قلب

سیب زمینی حاوی کلسترول نیست و حاوی فیبر، پتاسیم، ویتامین ث وب6 هستند که همه آن ها برای سلامتی قلب عالی هستند. فیبر در سبزیجات به کاهش کلسترول اضافی در خون کمک می کند. و پتاسیم از قلب هم محافظت می کند - مصرف 4،069 میلی گرم پتاسیم روزانه می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی را تا 49 درصد کاهش دهد.

طبق گفته دانشگاه کالیفرنیای جنوبی، مصرف فیبر بیشتر ( سیب زمینی به خصوص ) می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش دهد.


جلوگیری از سرطان

مطالعات نشان داده اند که خوردن سیب زمینی باعث سرطان نمی شود، مگر اینکه آن ها را سرخ کرده بخورید بنابراین، اگر این تصور را داشتید که سیب زمینی می تواند باعث سرطان شود، آرام بگیرید. ، سیب زمینی آب پز و یا حتی پخته می تواند بیشتر مفید باشد. سیب زمینی سرخ شده می تواند منجر به تولید یک ماده شیمیایی به نام آکریلامید شود که باعث سرطان می شود .

سیب زمینی علاوه بر جلوگیری از سرطان، حتی می تواند ریسک ابتلا به سرطان را کاهش دهد - مانند هر مطالعه. و این می تواند به مقدار ویتامین ث در سیب زمینی ها نسبت داده شود. 50 میلی گرم ویتامین ث ( معادل دو سیب زمینی ) می تواند خطر سرطان معده را تا 8 درصد کاهش دهد.

همچنین مشخص شد که سیب زمینی های ارغوانی خطر ابتلا به سرطان روده را کاهش می دهند. محققان مشاهده کرده بودند عصاره سیب زمینی پخته شده مانع گسترش سلول های بنیادی سرطان روده بزرگ می شود و حتی آن ها را در برخی موارد کاملا نابود کرده است.

بهبود سلامت مغز

سیب زمینی همچنین حاوی اسید آلفا لیپویک است که به سلامت مغز کمک می کند. این اسید به بهبود حافظه در آلزایمر و حتی کاهش شناختی در برخی بیماران کمک می کند.

سیب زمینی به درمان افسردگی کمک می کند آن ها می توانند بر انتقال دهنده های عصبی مغز که مسئول مدیریت سطوح روحی هستند تاثیر بگذارند - و جالب است که اینها همان انتقال دهنده های عصبی هستند که توسط دارو مورد هدف قرار گرفته اند. خوردن یک سیب زمینی ساده قبل از رفتن به رختخواب می تواند به بدن کمک کند تا احساسات و حالات شما را منظم کند.

ویتامین ث در سیب زمینی ها نیز در درمان افسردگی نقش دارد. ویتامین یک آنتی اکسیدان است و به جلوگیری از آسیب سلولی به ویژه در مغز کمک می کند .


کاهش التهاب

به گفته بنیاد ورم مفاصل، سیب زمینی زرد و ارغوانی می تواند تورم را کاهش دهد. این می تواند به معنای حفاظت از ورم مفاصل و روماتیسم باشد.

سیب زمینی حاوی موادی است که خاصیت ضد التهابی دارد.

به گفته یکی دیگر از مطالعات آمریکایی، مصرف سیب زمینی می تواند آسیب های التهابی در مردان را تغییر دهد.3


بهبود خواب

پتاسیم موجود در سیب زمینی به عنوان یک آرامش بخش طبیعی عمل کرده و به کیفیت خواب کمک می کند.


درمان سنگ کلیه

فیبر برای درمان و جلوگیری از عود سنگ کلیه مفید است و منیزیم فراوان مانع رسوب کلسیم در کلیه ها شده و از بروز سنگ کلیه پیشگیری می کند.


روماتیسم

روماتیسم از بیماری های التهابی است که با درد مفاصل و عضلات همراه است. سیب زمینی برای تسکین سریع درد مفید است و منیزیم و کلسیم موجود در آن به درمان روماتیسم کمک می کند.

آب سیب زمینی آب پز نیز می تواند التهاب ماهیچه ها را کاهش دهد.


رفع سیاهی دور چشم

سیب زمینی برای درمان سیاهی دور چشم مفید است.


کاهش چین و چروک

سیب زمینی دارای خاصیت ضد پیری است و به کاهش چین و چروک پوست کمک می کند. کافیست مقداری سیب زمینی رنده شده را روی پوست صورت قرار داده و بعد از 20 دقیقه با آب سرد بشویید.


رفع لکه های تیره

برای درمان لکه های تیره پوست کافیست سیب زمینی را رنده کرده و روی صورت بمالید و حدود 5 دقیقه ماساژ دهید. سپس با آب تمیز و سرد بشویید.

آب سیب زمینی نیز برای درمان جوش مفید است و پوست را صاف و تمیز می کند.


آفتاب سوختگی

سیب زمینی برای درمان آفتاب سوختگی نیز کاربرد دارد، کافیست تعدادی برش سیب زمینی سرد را روی مناطق آسیب دیده قرار داده و بعد از 20 دقیقه بردارید. همچنین می توانید مقداری آب سیب زمینی را روی نقاط مورد نظر بمالید.


رفع سفیدی موها

سیب زمینی برای جلوگیری از خاکستری و سفید شدن موها مفید است و حتی آن را درمان می کند.4


پی نوشت:
1.www.chetor.com
2.www.coca.ir
3.www.namnak.com
4.www.persian-star.org


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.