آموزش تهیه انواع دسر مناسب روزهای سرد

در مطلب پیش رو دسرهای فوق العاده را به شما معرفی می کنیم تا در این روزهای سرد لحظات گرم تر و لذتبخش تری را در کنار خانواده خود تجربه کنید.
سه‌شنبه، 14 بهمن 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
آموزش تهیه انواع دسر مناسب روزهای سرد

کاسترد کارامل

سه چهارم پیمانه شکر را در یک قابلمه روی حرارت ملایم قرار دهید تا کاراملی و طلایی شود. کارامل را ته ظرف‌ها بریزید. در یک کاسه شش عدد تخم‌مرغ، سه پیمانه شیر، دو قاشق غذاخوری اسانس وانیل و سه‌چهارم پیمانه شکر را مخلوط کنید و آن را در ظرف‌ها روی شکر کاراملی شده بریزید. این دسر را به روش بن‌ماری در حرارت 180 درجه سانتی‌گراد داخل فر برای 40 تا 45 دقیقه بپزید.

آموزش تهیه انواع دسر مناسب روزهای سرد


پودینگ عسل و برنج

سه و یک‌دوم پیمانه شیر را با نصف پیمانه برنج، دو قاشق غذاخوری شکر، یک قاشق چای‌خوری اسانس وانیل و کمی نمک بجوشانید، سپس شعله را کم کنید و برای 20 تا 25 دقیقه مخلوط را هم بزنید تا برنج نرم و مایع جذب آن شود. ظرف را از روی شعله ‌بردارید و یک‌چهارم پیمانه شیر و سه قاشق غذاخوری عسل به آن اضافه کنید، سپس دسر را در ظرف‌های مورد نظر ریخته و با عسل سرو کنید.

آموزش تهیه انواع دسر مناسب روزهای سرد


کیک سیب داغ

دو پیمانه سیب خردشده را با یک پیمانه شکر مخلوط کنید و کنار بگذارید. 100 گرم کره را آب کنید. یک پیمانه شکر، سه‌چهارم پیمانه آرد، دو قاشق چای‌خوری بکینگ پودر، یک قاشق چای‌خوری دارچین و یک‌چهارم قاشق چای‌خوری نمک را با هم مخلوط کنید. سه‌چهارم پیمانه شیر و یک عدد تخم‌مرغ را با هم بزنید و بعد مواد ‌تر و خشک را مخلوط کنید و در ظرف مورد نظر بریزید، سپس سیب‌ها و کره را روی خمیر بریزید و آن را در دمای 160 درجه سانتی‌گراد برای 50 تا 60 دقیقه بپزید.

آموزش تهیه انواع دسر مناسب روزهای سرد


گلابی داغ کاراملی

چهار عدد گلابی را نصف کنید و هسته‌هایش را در بیاورید، سپس آنها را در سینی چرب‌شده فر بچینید. در یک قابلمه کوچک دو سوم پیمانه آب و یک‌چهارم پیمانه عسل را مخلوط کنید و برای سه دقیقه بجوشانید، سپس آن را روی گلابی‌ها بریزید. در مرحله بعد روی آنها دارچین، پودر میخک، پودر هل و شکر بپاشید و اجازه دهید در دمای 200 درجه سانتی‌گراد برای 45 تا 55 دقیقه بپزند. گلابی‌های داغ را همراه خامه یا بستنی سرو کنید.

آموزش تهیه انواع دسر مناسب روزهای سرد


کرم بروله

فر را روی دمای 160 درجه سانتی‌گراد گرم کنید. یک فنجان خامه را در مایکروفر با حرارت متوسط گرم کرده و بعد یک و نیم قاشق چای‌خوری اسانس وانیل به آن اضافه کنید. پنج زرده تخم‌مرغ و یک‌سوم فنجان شکر را با همزن برقی مخلوط کرده، سپس خامه گرم را به آن اضافه کنید. مخلوط به دست آمده را در ظرف‌های مورد نظر بریزید و به روش بن‌ماری برای نیم ساعت در فر بپزید، سپس روی آنها را با شکر قهوه‌ای بپوشانید و این بار سه دقیقه شعله بالایی فر را روشن کنید تا روی دسر قهوه‌ای شود. 1


آموزش تهیه انواع دسر مناسب روزهای سرد

بستنی زمستانی


مواد لازم
سفیده تخم مرغ  4 عدد
شکر  1 پیمانه
جوهر لیمو  یک هشتم قاشق چایخوری
وانیل  یک هشتم قاشق چایخوری
پودر ژلاتین  1 قاشق سوپخوری
آب  2 قاشق سوپخوری
نان میکادو  به میزان لازم
شکلات ذوب شده  به میزان لازم

آموزش تهیه انواع دسر مناسب روزهای سرد

طرز تهیه
سفیده های تخم مرغ را با همزن برقی بزنید تا فرم بگیرد
 
یک ظرف آب روی حرارت قرار بدید تا به جوش بیاد
 
ظرف سفیده رو روی حرارت قرار بدید و کم کم شکر رو که با هاون کمی ریز کردید به سفیده ها افزوده و جوهر لیمو هم اضافه کنید
 
اینقدر هم بزنید تا شکر در سفیده حل بشه
 
ظرف رو از روی حرارت بردارید

قبل از برداشتن ظرف از روی حرارت ،ژلاتین رو روی 2 قاشق آب بپاشید و بذارید تا حالت اسفنجی بشه و به صورت بن ماری بذارید تا مایعی شفاف به دست بیاد
 
به ظرف سفیده ها که از روی حرارت برداشتید اضافه کنید و همچنان هم بزنید تا مرنگ ما خنک بشه
 
بعد اگر میکادو گرد گرفتید با قاشق یا ماسوره مقداری از مواد رو به صورت مخروط بریزید.

اگر هم از اون ورقه های  میکادو گرفتید اونو به اندازه های دلخواه(ترجیحا کوچک و با اصلاح حداکثر 4 سانت )برش بزنید و مرنگ رو روش بریزید و اجازه بدید تا خوب خنک بشه(میتونید توی یخچال بذارید)

شکلات رو با مقداری روغن یا کره بذارید ذوب بشه(به صورت بن ماری) و روی مرنگ ها بریزید

حالا بستنی ها در یخچاب بگذارید تا شکلات ها فرم بگیرند.

نکات
این بستنی خیلی خوشمزه تر از بستنی های زمستانی بازاری است البته باید کمی دقت کنید تا ظاهر زیبایی نیز داشته باشد. 2


کاچی


مواد لازم
آرد سفید گندم   ۱ لیوان
نبات آسیاب شده یا شکر یا عسل یا شیره انگور   ۳/۴ پیمانه
روغن حیوانی یا روغن جامد   نصف پیمانه
کره   ۱۰۰ گرم
آب   ۴ لیوان
گلاب   نصف لیوان
زعفران دم کرده   به مقدار لازم
پودر هل   ۱ قاشق چایخوری
پودر دارچین   نصف قاشق چایخوری

آموزش تهیه انواع دسر مناسب روزهای سرد

طرز تهیه
1- برای تهیه کاچی اول شربت اون رو آماده میکنیم، شکر (یا نبات کوبیده شده یا عسل یا شیره انگور، شکر رو میتونید با هر کدوم از این موارد که دوست دارید و در دسترس تون هست جایگزین کنید) و آب رو داخل ظرفی مخلوط میکنیم و روی حرارت متوسط قرار میدیم تا زمانی که شکر حل بشه، نیازی به جوشیدن زیاد و به قوام رسیدن نیست. وقتی دانه های شکر کاملا حل شد زعفران دم کرده را اضافه میکنیم.

2- گلاب رو اضافه میکنیم و حرارت رو خاموش میکنیم و شربت رو کنار میذاریم ( اگه از نبات استفاده کردید و چنانچه لازم بود شربت رو از صافی رد کنید)
روغن ( من از روغن کرمانشاهی استفاده کردم از روغن جامد معمولی یا هر روغن حیوانی دیگه ای هم میتونید استفاده کنید) و کره رو داخل ظرفی ریخته و روی حرارت کم قرار بدین تا کاملا ذوب بشن.

3-   بعد آرد الک کرده رو به روغن اضافه کنید و مخلوط کنید.

4- با قاشق چوبی مواد رو روی حرارت کم مدام هم بزنید تا ته نگیره و به رنگ طلایی در بیاد ( یا رنگ دلخواهتون، هر چه رنگ مواد تیره تر بشه رنگ کاچی هم تیره تر میشه و بلعکس) حرارت حتما ملایم باشه که همزمان با تغییر رنگ آرد خامی اون هم گرفته بشه و حتما مرتب و مدام هم بزنید تا مواد به صورت یکدست تغییر رنگ بدن.

وقتی مواد به رنگ مورد نظرتون رسید ادویه های دلخواهتون رو اضافه کنید من از پودر هل و کمی دارچین استفاده کردم که عطر خیلی خوبی به کاچی میده اما در استفاده از دارچین زیاده روی نکنید چون رنگ کاچی رو تیره میکنه ( از زنجبیل هم میتونید استفاده کنید)؛ همونطور که میدونید از زردچوبه هم داخل کاچی استفاده میشه که هم رنگ خوبی به کاچی میده و هم خاصیت زیادی داره اما اگه مثل من طعمش رو دوست نداشتین میتونید حذفش کنید و به جاش از زعفران بیشتری داخل شربت استفاده کنید.

5- بعد از مخلوط کردن ادویه ها ظرف رو از روی حرارت بردارین و با یک دست شربت رو کم کم به مواد اضافه کنید و با دست دیگه مواد رو با همزن دستی مرتب مخلوط کنید تا یکدست بشه این کار رو ادامه بدین تا شربت تموم بشه و کاچی کاملا با شربت مخلوط و صاف و یکدست بشه (در صورتی که دوست داشتین از خلال بادام و خلال پسته یا گردوی خرد شده داخل کاچی استفاده کنید در این مرحله به مواد اضافه کنید و حتما خلال بادام و پسته رو از قبل با آب یا گلاب خیس کنید تا نرم تر بشه؛ استفاده از خلال بادام و پسته و گردوی خرد شده کاملا اختیاری هست)

6- ظرف رو مجدد روی حرارت ملایم قرار میدیم و در ظرف رو میذاریم تا کاچی جا بیفته و روغن بندازه ( به عبارتی کاچی رو دم میذاریم)

هر از گاهی در ظرف رو بردارین و مواد رو هم بزنید و غلظتش رو چک کنید وقتی به غلظت مناسب رسید حرارت رو خاموش کنید توجه کنید که غلظت کاچی مثل حلوا نیست و شل تر و روون تر از حلواست و غلظتی مشابه فرنی یا ماست چکیده داره.

7- وقتی کاچی آماده شد داخل ظرف سرو مناسب بکشید و روی اون رو با خلال پسته یا بادام و کنجد و پودر گل محمدی و …. تزئین کنید.

نکات کاچی
این اندازه مواد برای شش نفر مناسب است.

مقدار روغن و کره رو میتونید کمتر کنید مشکلی به وجود نمیاد و در صورتی که طعم روغن حیوانی رو دوست ندارید میتونید اون رو با روغن جامد جایگزین کنید.

این مقدار شکر شیرینی مناسبی به شما میده اما اگه دوست داشتید شیرین تر باشه یک پیمانه شکر به جای سه چهارم پیمانه استفاده کنید.

اگه کاچی شما سفت شد میتونید کمی آب جوش یا زعفران دم کرده بهش اضافه کنید.

از عرق هل و عرق دارچین هم به جای ادویه میتونید داخل شربت استفاده کنید.

در بعضی مناطق از ادویه مختلفی داخل کاچی استفاده میشه مثل پودر هل، دارچین، رازیانه، زیره، فلفل سیاه و تخم گشنیز که بهش ادویه کاچی میگن.

در بعضی مناطق از زردچوبه و نمک داخل کاچی استفاده میشه.

در بعضی نقاط کشور از آرد برنج برای تهیه کاچی استفاده میکنند، به طور کلی کاچی با آرد برنج یا گندم تهیه میشه در صورتی که دوست دارید کاچی رو با هر دو آرد تهیه کنید، یک دوم پیمانه آرد برنج رو با یک دوم پیمانه آرد گندم مخلوط و هر دو رو الک کنید و داخل کاچی مورد استفاده قرار بدید.

بهتر هست کاچی رو به صورت گرم سرو کنید چون کاچی سرد شده مثل شله زرد می بنده و سفت تر میشه و شاید مورد پسند همه نباشه.

در صورتی که کاچی رو برای زائو تهیه می کنید بهتر است حتما از روغن حیوانی استفاده کنید و از ادویه های گرم و نبات یا شیره انگور به جای شکر استفاده کنید.

توجه داشته باشید که میزان آرد کاچی کمتر از حلواست و آرد حتما باید با حرارت کم و در مدت زمان طولانی تفت داده بشه و هر چه آرد تیره تر باشه رنگ کاچی شما تیره تر میشه اما وقتی آرد به رنگ طلایی در بیاد کاچی خوش رنگ تری بهتون میده 3


پی نوشت:
1.www.beytoote.com
2.www.7ganj.ir
3.www.blog.okala.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.