پسوريازيس در نماي نزديک

پسوريازيس نوعي بيماري مزمن پوستي است كه نام آن از كلمه‌اي يوناني به معني «خارش» گرفته شده است. در‌اين بيماري ناحيه‏اي از پوست، ملتهب و برجسته مي‏شود كه با قرمزي پوست و خارش همراه است و روي آن نيز پوسته‏هاي نقره‌اي رنگ ديده مي‏شود. پوست سر، آرنج‏ها و پشت بدن بيشتر در معرض‌اين بيماري قرار دارند. بيماري پسوريازيس مسري نيست و از شخصي به شخص ديگر منتقل نمي‏شود ولي در افرادي كه يكي از اعضاي خانواده آنها به‌اين بيماري مبتلا است، بيشتر بروز
چهارشنبه، 25 فروردين 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
پسوريازيس در نماي نزديک
پسوريازيس در نماي نزديک
پسوريازيس در نماي نزديک






پسوريازيس نوعي بيماري مزمن پوستي است كه نام آن از كلمه‌اي يوناني به معني «خارش» گرفته شده است. در‌اين بيماري ناحيه‏اي از پوست، ملتهب و برجسته مي‏شود كه با قرمزي پوست و خارش همراه است و روي آن نيز پوسته‏هاي نقره‌اي رنگ ديده مي‏شود. پوست سر، آرنج‏ها و پشت بدن بيشتر در معرض‌اين بيماري قرار دارند. بيماري پسوريازيس مسري نيست و از شخصي به شخص ديگر منتقل نمي‏شود ولي در افرادي كه يكي از اعضاي خانواده آنها به‌اين بيماري مبتلا است، بيشتر بروز مي‏كند. شيوع‌اين بيماري بين يک تا دو درصد كل جمعيت است، بنابراين در‌ايران حداقل 600 هزار نفر به‌اين بيماري مبتلا هستند.

چرا و به چه علت؟

علت ‌ايجاد ‌اين بيماري ناشناخته است ولي عامل وراثت در ابتلا به‌اين بيماري نقش مهمي‌دارد. با‌اين حال، تحقيقات اخير، به وجود نوعي ناهنجاري در فعاليت گلبول‏هاي سفيد اشاره مي‏كند كه مي‏تواند آغاز كننده فرآيند التهاب در پوست باشد. سرعت ريزش سلول‏هاي پوست در‌اين بيماري گاهي به سه تا چهار روز يك‌بار هم مي‏رسد (يعني 5 تا 10 برابر سريع‌تر از حالت طبيعي). بيماران اغلب حدود 10 تا 14 روز پس از‌ايجاد بريدگي، خراشيدگي، ساييدگي و يا آفتاب سوختگي شديد در پوست، متوجه پيدايش ضايعات جديدي روي بدن خود مي‏شوند كه همان پسوريازيس است.
پسوريازيس ممكن است به علت عواملي مانند عفونت‌ها، از جمله عفونت استرپتوكوكي حلق و همچنين بعضي از داروها دوباره فعال شود.‌اين بيماري به‌طور معمول در فصل زمستان به علت خشكي پوست و كاهش تابش نور آفتاب به‌وجود مي‏آيد. پسوريازيس به شكل‏هاي متعددي از نظر شدت ، طول دوره بيماري ، منطقه درگيري و اشكال پوسته‏ها بروز مي‏كند.

علايم و نشانه‌ها

شايع‌‏ترين علامت پسوريازيس به صورت برجستگي‏هاي كوچك قرمز رنگ است. به‌تدريج ‌اين ضايعه بزرگ‌تر شده و سطح آن پوسته پوسته مي‏شود. در حالي كه پوسته‏هاي سطحي به‌راحتي جدا شده و مي‏ريزند، پوسته‏هاي زيرين برداشته مي‌شوند و پوسته زير آنها دردناك شده و خونريزي خواهد كرد.
پسوريازيس در نقاط گوناگون بدن مي‏تواند به اشكال گوناگوني ديده شود :
• آرنج‏ها ، زانوها ، نشيمنگاه ، ناحيه تناسلي ، بازوها ، پاها ، پوست سر و ناخن‏ها نواحي هستند كه بيش از ساير نقاط بدن به پسوريازيس مبتلا مي‏شوند. پسوريازيس به‌طور معمول دو طرف بدن را به طور قرينه مبتلا مي‏كند.
• روي ناخن‏هاي مبتلا به پسوريازيس ، فرورفتگي‏هاي كوچكي به چشم مي‏خورد. ناخن‏ها ممكن است شل يا ضخيم و خميده شوند. درمان پسوريازيس ناخن مشكل است.
• پسوريازيس معكوس ، زيربغل ، پستان‏ها و نواحي چين‏دار بدن در مجاورت كشاله‏ران ، نشيمنگاه و ناحيه تناسلي را مبتلا مي‏كند.
• پسوريازيس قطره‏اي به‌طور معمول كودكان و بالغين جوان را مبتلا مي‏كند. در‌اين نوع بيماري اغلب به ‌دنبال يك گلو درد ، بدن از تعداد زيادي نقاط كوچك قرمز رنگ و قطره مانند پوشيده مي‏شود.‌ اين بيماري به‌طور معمول خود به ‏خود طي چند هفته تا چند ماه خوب شده و علايم آن محو مي‏شود.
در حدود 30 درصد از بيماران مبتلا به پسوريازيس ، درد و التهاب به حدي است كه باعث ناتواني بيمار مي‏شود. در بعضي از افراد، در صورت گرفتاري شديد پوست ، احتمال و شدت گرفتاري مفاصل هم افزايش مي‏يابد. گاهي با بهبود ضايعات پوستي ، از شدت درد مفاصل هم كاسته مي‏شود.

پسوريازيس در نماي نزديک

... و اما درمان

هدف از درمان، كاستن التهاب وكند كردن سرعت تقسيم سلول‏هاي پوست است. كرم‏هاي مرطوب كننده و لوسيون‏ها با نرم كردن پوسته‏ها به كنترل خارش كمك مي‏كنند. رعايت رژيم‏هاي غذايي خاص در درمان پسوريازيس تاثيري ندارد.

• استروييدها ( كورتون‏ها ) :

كرم‏ها، پمادها و لوسيون‏هاي محتوي داروهاي كورتوني مي‏توانند به طور موقت پوست را تسكين داده و بيماري را در بسياري از افراد كنترل کنند. از فرآورده‏هاي ضعيف‏تر در نقاط خيلي حساس بدن مانند ناحيه تناسلي ، كشاله ران و صورت استفاده مي‏شود. ولي براي كنترل بيماري در پوست سر ، آرنج‏ها ، زانوها ، كف دست و پا و تنه به ‌طور معمول نياز به مصرف فرآورده‏هاي قوي‏تر است.

• درمان پسوريازيس پوست سر :

بستگي به شدت بيماري، بلندي موها و طرز زندگي بيمار دارد. طيف گسترده‏اي از شامپوها، روغن‏ها، محلول‏ها و اسپري‏ها براي‌اين منظور تهيه شده است كه بيشتر محتوي قطران يا كورتون هستند. بيمار بايد از شستشوي زياد سر با شامپو و خراشيدن پوست سر خودداري كند.

• آنترالن :

دارويي است كه به‌خوبي روي ضايعات صعب العلاج پسوريازيس اثر مي‏كند. ‌اين دارو مي‏تواند موجب تحريك و رنگين شدن موقتي پوست و لباس‏ها شود.

• ويتامين D :

امروزه ، يك تركيبي صناعي ويتامين D به نام « كلسي پوترين » يا « كلسي پوتريول » وجود دارد كه فقط با نسخه قابل تهيه است.‌ اين دارو براي بيماران مبتلا به پسوريازيس مفيد است و مي‏تواند همراه با ساير درمان‏ها به‌كار برده شود.

• قطران :

بيش از يك صد سال است كه قطران براي درمان پسوريازيس استفاده مي‏شود. مشكل عمده‌اين تركيبات بوي ناخوشايند آنها است.

• نوردرماني :

نور درماني در صورتي كه تحت نظر پزشك انجام شود مي‏تواند بي‏خطر و سودمند باشد.
بيماران مبتلا به پسوريازيس كه در آب و هواي گرم زندگي مي‏كنند خوب است كه به‌طور مستقيم و با احتياط ، حمام آفتاب بگيرند. حتما قبل از خود درماني با نور آفتاب طبيعي يا مصنوعي با يك پزشك متخصص پوست و مو مشورت كنند.

• پووا :

زماني كه پسوريازيس به ساير درمان‏ها جواب ندهد يا خيلي گسترده باشد ، پووا درماني در 85 تا 90 درصد افراد موثر خواهد بود.
منبع: http://salamat.com




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما