احکام نیت روزه از نظر آیت الله جوادی آملی

نیت روزه، یعنی همین که از اذان صبح تا اذان مغرب هیچ کدام از کارهایی که روزه را باطل می کند انجام ندهد و همین مقداربرای ینت روزه کافی است.
يکشنبه، 9 خرداد 1400
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: زینب علی پور
موارد بیشتر برای شما
احکام نیت روزه از نظر آیت الله جوادی آملی
نیت در هر عبادتی از واجبات می باشد نیت همان اراده و قصدی است که برای رضای خداوند و رسیدن به قرب الهی به جای آورد. برای اینکه همه عبادات را به بهترین نحو ممکن انجام دهیم باید احکام مربوط به آن را یاد بگیریم وقتی که به رساله مراجع رجوع می کنیم در احکام روزه اولین احکام، احکام نیت روزه است و ما تصمیم گرفتیم احکام نیت روزه مراجع را - مثل احکام نیت روزه از نظر آیت الله صافی گلپایگانی- را قبلا بیان کردیم و این بار می خواهیم احکام نیت روزه آیت الله جوادی آملی را جمع آوری کردیم و به صورت یک مقاله در آوردیم:   

1.چگونگی بیان نیت روزه:

آیا برای نیت روزه باید آن را به زبان بیاوریم؟
پاسخ: نیت روزه یعنی انسان قصد و تصمیم داشته باشد که برای انجام دستور خداوند بزرگ از اذان صبح تا اذان مغرب هیچ کدام از کارهایی که روزه را باطل می کند از روی عمد انجام ندهد. و اینکه نیت روزه را از دل بگذراند یا اینکه به زبان جاری کند مثلا بگوید که می خواهم فردا روزه بگیرم، همین اندازه که بداند که قرار است روزه بگیرد کفایت می کند.

 
2.معنای قصد قربت:

قصد قربت در نیت روزه به چه معناست؟
پاسخ: هدف قربت در نیت روزه یعنی، انجام دستور خداوند، چنانچه انگیزه انسان از روزه گرفتن ترس از جهنم یا اشتیاق برای بدست آوردن بهشت است هم مانعی ندارد و کفایت می کند، با داشتن ریا و خودنمایی داشتن قبل از روزه مانع از تحقق روزه می شود و پس از انجام روزه، باعث باطل شدن روزه می شود و همچنین فرد حتی نمی تواند قبل از اذان ظهر دوباره کند.
 

احکام نیت روزه از نظر آیت الله جوادی آملی


3.چگونگی نیت روزه در ماه رمضان:

آیا در ماه مبارک در مضان باید در نیت روزه ذکر شود که روزه ماه رمضان می گیرم و چنانچه فراموش کرد که ماه رمضان است روزه او چگونه می شود؟
پاسخ: تاکید این که ذکر شود که روزه ماه رمضان می گیرم لازم نیست، حتی اگر فراموش کند یا ندانست که ماه رمضان است و روزه ای با نیت دیگری بنماید روزه او جزء روزه ماه رمضان محسوب می شود.

 

4.نیت عمدی غیر ماه رمضان در ماه رمضان:

شخصی با وجود دانستن ماه رمضان نیت روزه ای غیر از ماه رمضان کند روزه او چگونه می شود؟
پاسخ: کسی که می داند ماه رمضان است و از روی عمد نیت روزه ای غیر از ماه مبارک رمضان کند، روزه او نه روزه ماه رمضان به حساب می آید نه روزه ای که نیت آن را کرده است.بلکه خیال کند که روزه ای غیر روزه ماه رمضان در این ماه درست است و بعد از آن ملتفت شود که این کار درست نیست، نمی تواند با تجدید کردن نیت روزه یا برگرداندن نیت روزه به روزه ماه رمضان کند، در هیچ مورد ذکر شده روزه او درست نیست.

 
5.نیت روزه قضای ماه رومضان در ماه رمضان امسال:

کسی که روزه قضا ی سال قبل بر ذمه دارد و در ماه رمضان امسال نیت روزه قضا کن ، حکم روزه او جگونه است؟
پاسخ: اگر بر فرض اینکه فرد روزه قضا ی ماه رمضان قبل بر ذمه دارد و در ماه رمضان نیت روزه قضا کند روزه نسبت به نیت روزه هر دو ماه رمضان باطل است چون آنچه که الان بر ذمه او است یعنی روزه ماه رمضان انجام نداده است، و نیت ماه رمضان نکرده و چیزی که نیت کرده واقع نشده است. در صورتی دیگر هم مثلا نذر کرده باشد که اگردر ماه مبارک رمضان در حال سفر باشد روزه قضایی که از ماه رمضان قبل بر ذمه داشته بگیرد، در این صورت هم نذر او وهم روزه او درست نیست. 
 

6.چگونگی نیت چند روزه :

کسی که در غیر از ماه رمضان چند روزه مثلا هم روزه کفاره هم روزه قضا بر عهده داشته باشد باید چگونه نیت کند؟
پاسخ: شخصی که در غیر از ماه مبارک رمضان چند روزه با نیت های متفاوت برعهده داشته باشد مثلا روزه قضا، روزه کفاره و مانند آن داشته باشد باید نیت آن را مشخص باشد مثلا مشخص باشد که قرار است روزه کفاره می گیرد یا روزه قضا .
 

7.نیت روزه ماه رمضان برای شخص بی اطلاع ومانند آن:

شخصی که نابینا باشد یا اسیر یا زندانی و مانند آن و نتواند از هیچ راهی اطلاع پیدا کند که ماه رمضان شده، حکم روزه ماه رمضان او چگونه است؟
پاسخ: برای افرادی که در هر صورتی نمی توانند از تشخیص ماه رمضان اطلاع پیداکنند مثل: - نابینا یا اسیر یا زندانی یا اینکه جایی باشند که فاقد امکانات یا اطلاعات باشد – وظیفه او این است که یک ماه را به ظن خود ماه رمضان قرار بدهد. آن ماهی که فرد ماه رمضان قرار داده برای او حکم ماه رمضان است و باید در نیت مشخص کند که نیت او روزه ماه رمضان است.

 
احکام نیت روزه از نظر آیت الله جوادی آملی


8.مردد شدن در نیت روزه واجب معین:

روزه فردی که روزه واجب معین مثل روزه ماه رمضان برذمه دارد، از نیت روزه خود مردد شود و قصد باطل کردن آن را داشته باشد، چه حکمی دارد؟
پاسخ: چنانچه فردی که روزه واجب معین برذمه دارد مثل روزه ماه رمضان در حال روزه داری قصد کند که نیت روزه را باطل کند یا اینکه شک کند که روزه اش را ادامه دهد یا اینکه باطل کند، در این صورت روزه او باطل می شود. حتی اگر قبل از اذان ظهر از کار خود توبه کند باز هم نمی تواند نیت روزه را تجدید نماید و تفاوتی بین این که اکنون یا در آینده نیتش را قطع کند نمی باشد، اما تا موقع اذان مغرب باید ادب کند و همانند روزه داران باشد و قضای این روز را هم بعد از ماه مبارک رمضان به جای آورد.این دستوری که گفته شد برای افرادی است که در میانه روز با قاطعیت بخواهد یکی از کارهایی که روزه را باطل می کند انجام دهد در واقع در انجام مفطر قاطع است و با اینکه قصد انجام دارد ولی انجام نمی دهد باز روزه باطل است چون نیت روزه را قطع کرده و نمی توان به او روزه دار گفت اما لازم به کفاره نیست چون کفاره برای کسی است که از روی عمد روزه اش را افطار کند و قصد کردن به باطل کردن روزه کفاره را واجب نمی کند.
 

9.خواب کل روز بدون نیت روزه:

کسی که بدون نیت روزه در ماه مبارک رمضان کل روز را خواب باشد آیا روزه او صحیح است؟
کسی که د ر کل روز نیت روزه نکند و تا اذان غروب هیچ کدام از کارهایی که روزه را باطل می کند انجام ندهد روزه او باطل است چون نیت روزه ای نداشته.و همچنین فردی که بدون نیت کل روز را خوابیده باشد روزه او هم حتی اگر هیچ مبطلی را انجام نداده صحیح نیست او روزه دار محسوب نمی شود اما قضا بر ذمه اوست و اگر این چیزی نخوردن و امساک او به نیت روزه نبوده و از روی عمد غذایی بخورد کفاره روزه بر او واجب می شود.
 
 
منابع:
1.ویکی شیعه
2.خبر گزاری مهر


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما