درد در کدام قسمت بدن نشانه بیماری قلبی است؟

از دردهایی که نشانه بیماری قلبی است می توان به درد در قفسه سینه و درد در بازوی سمت چپ اشاره کرد. با راسخون همراه باشید تا بیشتر به این موضوع بپردازیم.
شنبه، 1 آبان 1400
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
درد در کدام قسمت بدن نشانه بیماری قلبی است؟
از نشانه های بیماری قلبی، درد در قسمت قفسه سینه و درد مداوم و شدید در بازوی سمت چپ بدن است. اما به یاد داشته باشید همیشه این دردها مربوط به قلب نیستند و ممکن است به بیماری های دیگری در ارتباط باشند و شاید اصلا اتفاق مهمی نباشد و نیز به تمرکز بر روی آن نیست.
 

درد در ناحیه قفسه سینه و ارتباط آن با بیماری قلبی

درد یا سنگینی در قسمت قفسه سینه و همچنین در دست چپ به ویژه در قسمت بازو، نیاز به مراجعه به پزشک دارد. در چنین موقعیتی لازم است توسط پزشک آزمایشات و بررسی های لازم انجام شود. لازم به ذکر است اگر فردی به خصوص جوانی به زمین می خورد و دستش آسیب می بیند پس می شود گفت این درد ارتباطی با قلب ندارد و چیز جدی نیست، چراکه یک علت زمینه موجب این درد شده است.

علائم مربوط به بیماری ها و حملات قلبی، در برخی مواقع سخت قابل تشخیص هستند؛ مثلا بعضی از افرادی که مشکل قلبی شدید داشته اند، هرگز تجربه درد قفسه سینه نداشتند. بعضا امکان دارد، چنین افرادی بارها دچار سکته قلبی شده باشند.. درد قفسه سینه که با حمله قلبی در ارتباط است، در صورت اتفاق آنقدرشدید است که ممکن است احساس کنید فیلی روی قفسه سینه تان نشسته است.

البته در برخی مواقع علائمی همچون تنگی نفس، تهوع، سوء هاضمه، سرگیجه، تعریق غیر معمول و یا تپش قلب رخ می دهد. اگر درد در دست چپ با هر یک از این علائمی که ذکر شد، همراه شود، احتمال دارد نشان از عارضه قلبی باشد.
 
درد در کدام قسمت بدن نشانه بیماری قلبی است؟
 

درد در بازوی سمت چپ و ارتباط ان با عارضه قلبی

درد در بازوی سمت چپ که در اثر فشار یا حرکت دست رو به وخامت و درد بیشر برود، به طور معمول کمتر انتظار می رود به بیماری قلبی در ارتباط باشد. فعالیت هایی مانند بلند کردن وزنه و یا به حرکت در آوردن مبلمان، می تواند فشار به عضلات بازو یا مفاصل به وجود آورد و موجب درد بیشتر آن شود. درد در بازو همچنین می تواند ناشی از تحت فشار قرار گرفتن عصب در گردن به وجود بیاید. چنین دردی معمولا با چرخاندن گردن یا به حرکت در آوردن آن بدتر شود. اما درد مربوط به قلب دائما احساس می شود و درد کم یا زیاد نمی شود.

اگر درد بازو درسمت چپ بدنتان برای مدت طولانی ادامه یابد، بعید است مشکل قلبی باشد، چراکه مشکلاتی مانند التهاب تاندون روتاتور کاف و آرتریت امکان دارد برای ماه ها یا حتی سال ها باقی بماند. تیر کشیدن در بازو هم کمتر احتمال دارد به عارضه های قلبی در ارتباط باشد. علل درد در دست چپ ممکن است ناشی از آنژین، آسیب به شبکه بازویی، شکستگی بازو، شکستگی مچ دست، اماس کیسه های مفصلی، سندرم تونل کارپ، فتق دیسک گردن، جابه جایی آرنج، تحت فشار بودن عصب، آرتریت روماتوئید، آسیب روتاتور کاف، رگ به رگ شدن، التهاب تاندون، بیماری آرنج تنیس بازان، نشانگان خروجی قفسه سینه یا توراسیک اوت لت سندرم باشد.
 

دردهایی دیگری که می توان آن را به بیماری قلبی مربوط دانست

در بیماری های قلبی، درد با انتشار به دست راست و چپ و امتداد انگشتان، در فک تحتانی و درد دندان‌های سمت پایین، در ناحیه معده و درد گردن یا به طور کلی هر دردی که از ناف بالاتر و از فک تحتانی پایین‌تر است، بروز می‌کند.
 
هر شخصی نوار قلب خاص خود را دارد و به همین هر انسانی سکته خاص خود را دارد که ممکن است علایم کلینیکی آن یکسان نباشد.

هنگام بروز درد اگر بیمار بالاتر از سن 50 سال داشته باشد باید به فکر تنگی عروق کرونر بود که در برخی از افراد سنگینی جلوی سینه شاخص است و در برخی‌ها نیز مچ دست راست و چپ دردناک می‌شود. نشانه‌ها در برخی از افراد مانند درد گوارشی و ... حس می‌شود که این دردها باعث اشتباه بیمار و پزشک می‌شود.

لازم به ذکر است با مشاهده چنین علائمی از بیماران باید نوار قلب گرفته شود.

حرف آخر
دردهایی که در بدن وجود دارد باید به دقت بررسی شوند و مشخص شوند که آیا مربوط به بیماری قلبی می شوند یا خیر. در برخی مواقع مشاهده شده است فردی که دچار بیماری دیابت بوده است با تعریق بیش از حد و نامتعارف به پزشک مراجعه کرده است و معایناتی که صورت گرفته است مشخص شده است دچار بیماری قلبی است. یا فردی که دچار ناراحتی معده بوده با مراجعه به پزشک متوجه شده است که درد وی ناشی از گاستریک معده نبوده و وی مبتلا به عارضه قلبی است. پس بهترین راه تشخیص مراجعه به پزشک و انجام آزمایشات لازم است.


منبع: بخش سلامت راسخون


نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.