سلامت کودک

بررسی وضعیت سلامت نوزاد در هفته های ششم تا هشتم

در این مقاله به نکاتی در خصوص سنجش و بررسی سلامت نوزاد در هفته های نخست پس از تولد پرداخته شده است.
پنجشنبه، 21 بهمن 1400
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
بررسی وضعیت سلامت نوزاد در هفته های ششم تا هشتم
فرزند شما از لحظه تولد چندین تست سلامت را از سر خواهد گذراند که جهت نظارت بر سلامت و رشد او طراحی شده اند.
 
نخستین تست سلامت معمولاً در طول 72 ساعت نخست پس از تولد انجام می شود و پس از آن مابین شش تا هشت هفتگی تست دیگری از او به عمل می آید.
 
امکان دارد فرزندتان در همان ویزیت پس از زایمان یا زمان دریافت نخستین واکسن تحت معاینه قرار گیرد. از سوی دیگر ممکن است ویزیتی کاملاً مجزا برای او در نظر گرفته شود که این امر به برنامه زمانی مرکز بهداشت و درمان نزدیک به محل زندگی شما بستگی دارد.
 
به هنگام مراجعه به این مراکز به خاطر داشته باشید که پرونده سلامت فرزندتان را با خود همراه داشته باشید زیرا متخصص سلامت به آن نیاز پیدا خواهد کرد.
 

تست های شنوایی (شنوایی سنجی)

میزان شنوایی فرزندتان در هفته 4 تا 5 بایستی مورد سنجش قرار گیرد. گاهی اوقات این تست پیش از ترک بیمارستان از او گرفته می شود، در غیر این صورت بایستی دیرتر از هفته پنجم پس از تولد نباشد.
 
اگر به هر دلیلی فرزندتان تست شنوایی را انجام نداده است، باید همین حالا وقت ملاقاتی ترتیب داده و آن را مورد سنجش قرار دهید.
 
بررسی وضعیت سلامت نوزاد در هفته های ششم تا هشتم


معاینات جسمی

فرزند شما در 72 ساعت اول پس از تولد تحت معاینه کامل جسمی قرار می گیرد. بسیاری از این معاینات اکنون دوباره تکرار می شوند تا اطمینان حاصل شود که هیچ مورد مشکوکی در فرزندتان وجود ندارد و در سلامت کامل بسر می برد.
 
متخصص مراقبت های بهداشتی برای شما توضیح خواهد داد که این معاینات چه هستند و اگر مشکلی وجود داشته باشد آن را با شما درمیان خواهد گذاشت. فرزندتان در موارد زیر تحت معاینه قرار می گیرد:
 
* سنجش طول و دور سر
 
* بررسی ناحیه ملاج (نواحی نرم روی سر)
 
* بررسی دهان و کام
 
* بررسی صدای ریه و قلب
 
* بررسی اندام های شکمی و ناف
 
* بررسی اندام تناسلی (در پسران جهت اطمینان از پایین آمدن بیضه ها)
 
* بررسی پا، ستون فقرات و باسن
 
* بررسی گوش و چشم
 
* بررسی رفلکس ها و عکس العمل های غیر ارادی
 

سنجش وزن و قد

در صورتی که پزشک قصد داشته باشد وزن فرزندتان را اندازه گیری نماید، از شما خواهد خواست که تمام لباسها از جمله پوشک او را در آورید تا وزن به طور دقیق در ترازوهای مخصوص اندازه گیری شود.
 
دور سر فرزندتان نیز با استفاده از نوعی نوار نازک فلزی یا پلاستیکی اندازه گیری می شود. نتایج تمام این اندازه گیری ها بر روی نمودارهای صدکی مناسب که در پرونده سلامت فرزندتان موجود است ثبت و رسم می شوند.
 

سؤالات کلی

از شما سؤالاتی در خصوص رفتار فرزندتان پرسیده می شود ـ متخصص سلامت از شما سؤال خواهد کرد که آیا فرزندتان به شما لبخند می زند یا خیر و آیا نگاهتان کرده و شما را با چشمانش دنبال می کند یا خیر.
 
پاسخ های شما به این سؤالات و سایر سؤالات مشابه راهنمای مفیدی برای رشد فرزندتان خواهد بود.
 

بررسی موارد ایمنی در خانه

متخصص سلامت همچنین درباره برخی موارد ایمنی در خانه با شما صحبت خواهد کرد.
 

بررسی های بیشتر

در صورت وجود مشکل از شما خواسته می شود مراجعات بیشتری به مرکز یا مطب داشته باشید، در غیر این صورت معاینه بعدی فرزندتان در حدود اولین سال تولد او خواهد بود.
 
بین دو سالگی تا دو و نیم سالگی و مجدداً حدود زمان شروع به مدرسه از شما خواسته می شود فرزندتان را جهت معاینه و بررسی های سلامت به مراکز بهداشت و درمان ببرید.
 
در پنج سال نخست زندگی فرزندتان پزشکان و متخصصان سلامت به شما کمک کرده و در خصوص مسائلی همچون تغذیه سالم، گزینه های مراقبت از کودک، مقابله با عصبانیت و برخورد با مشکلات روزمره مانند دندان درآوردن و بی خوابی فرزندتان به شما مشاوره می دهند.
 
چنانچه در خصوص فرزندتان به موردی نگران کننده برخورد کردید باید با پزشک عمومی یا پزشک اطفال تماس بگیرید.
 
سلب مسئولیت: اطلاعات موجود در این برنامه یا مقاله با کمک از کارشناسان و اطلاعات موجود در اینترنت بدست آمده است. داده های موجود در این مقاله ممکن است با داده های مربوط به کودک شما مطابقت نداشته باشد. اکیداً توصیه می شود رهنمودها و توصیه های موجود در این برنامه را بدون مشورت با پزشک خود اعمال نکنید.
 
 
منبع: اپلیکیشن ردیاب کودک (‏Baby Tracker‏)‏


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.