قندهاي طبيعي بهترند يا قندهاي مصنوعي؟

بشر با الهام گرفتن از شيرين‌کننده‌هاي طبيعي، نوع مصنوعي آنها را ساخت و در اين کار آن‌قدر پيش‌رفت که در حال حاضر انواع مصنوعي‌ با ده‌ها بار قدرت شيرين‌‌کنندگي بيشتر بازار مصرف را به خود اختصاص داده‌اند. اما به رغم اين موضوع همچنان متخصصان تغذيه استفاده از قند‌هاي طبيعي را ترجيح مي‌دهند، چرا که ترکيبات مصنوعي نسبت به همتاي طبيعي
يکشنبه، 24 بهمن 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
قندهاي طبيعي بهترند يا قندهاي مصنوعي؟

قندهاي طبيعي بهترند يا قندهاي مصنوعي؟
قندهاي طبيعي بهترند يا قندهاي مصنوعي؟


 





 

بشر با الهام گرفتن از شيرين‌کننده‌هاي طبيعي، نوع مصنوعي آنها را ساخت و در اين کار آن‌قدر پيش‌رفت که در حال حاضر انواع مصنوعي‌ با ده‌ها بار قدرت شيرين‌‌کنندگي بيشتر بازار مصرف را به خود اختصاص داده‌اند. اما به رغم اين موضوع همچنان متخصصان تغذيه استفاده از قند‌هاي طبيعي را ترجيح مي‌دهند، چرا که ترکيبات مصنوعي نسبت به همتاي طبيعي خود از فوايد کمتري برخوردارند. اين در حالي است که اين روزها مصرف اين طعم‌دهنده‌ها نه تنها در ميان بيماران بلکه در ميان افراد سالم (با هدف کاهش يا کنترل وزن) نيز رواج يافته است.
اين نوع قند‌ها در طبيعت انواع و اقسام دارند و در کل در گروه کربوهيدرات‌ها جاي مي‌گيرند. بنا بر اظهارات متخصصين تغذيه از کربن، هيدروژن و اکسيژن تشکيل شده‌اند و به يکي از شکل‌هاي زير وجود دارند: منوساکاريدها (مثل:گلوکز، فروکتوز و گالاکتوز)، دي ساکاريدها (مانند: ساکاروز، لاکتوز و مالتوز)، رافينوزيک که اليگو ساکاريد است و از گالاکتوز، گلوکز و فروکتوز تشکيل شده و پلي ساکاريد ها(مثل: نشاسته و سلولز). احتمالا مي‌دانيد که گلوکز، ساکارز، فروکتوزيا قند ميوه، لاکتوز يا قند شير و عسل عمده‌ترين شيرين‌کننده‌هاي طبيعي موجود در طبيعت هستند.
اين قندها در پيشگيري و درمان بسياري از بيماري‌ها فوايد اثبات شده‌اي دارند. متخصصين تغذيه درباره برخي از آنها چنين مي‌گويند: «سوربيتول که يک شيرين‌کننده طبيعي است از احياي قند سوربوز به دست مي‌آيد و براي افراد ديابتي مناسب است، چرا که براي متابوليزه شدن نياز به انسولين ندارد بنابراين در شيريني‌هاي بدون قند و مرباهاي ديابتي مصرف مي‌شود. البته در درمان يبوست و نارسايي کبد در ذخيره گليکوژن نيز مي‌توان از آن استفاده کرد.
مالتوز که از احياي قند مانوز به دست مي‌آيد، قند سهل الهضمي است که به ويژه در سالمندان بسيار مفيد است. گلوکز از آنجايي که در جذب سديم و پتاسيم نقش دارد و در افراد اسهالي براي جذب بهتر سديم و پتاسيم مي‌تواند موثر عمل کند. عسل يکي از بهترين قند‌هاي طبيعي است که در ترکيب خود مقداري املاح معدني و ويتامين نيز دارد و آن را کاهنده سرفه، يبوست، التهاب و عفونت مي‌شناسند.» هر چند که موارد ذکر شده نمونه‌اي از انواع فوايد قند‌هاي طبيعي است اما يک نکته در مورد همه آنها نبايد فراموش شود و آن خاصيت انرژي‌زايي بسيار زيادشان در مقايسه با قند‌هاي مصنوعي است. اما در ميان آنها، ساکارز يا شکر عوارض بيشتري دارد.
 

متخصصان تغذيه عليه شکر
 

بنا بر اظهارات متخصصان کوتاهي عمر، افزايش وزن، پوسيدگي دندان، بيماري‌هاي قلبي عروقي با ميزان مصرف شکر ارتباط مستقيمي دارند. به‌علاوه، نفاخ بودن حبوبات ناشي از قند‌هاي رافينوز واسکاتيوز است که از سه تا نه قند ساده تشکيل شده‌اند. از آنجايي که در دستگاه گوارش انسان، آنزيمي براي اين دسته از قند‌ها وجود ندارد بر همين اساس تخمير شده و با توليد گازها باعث نفخ مي‌شوند. سلولز نيز که يک پلي ساکاريد است در دستگاه گوارش انسان هضم نمي‌شود.
در ادامه دکتر صالحي سورمقي، عضو هيات علمي دانشکده دارو‌سازي دانشگاه تهران، ضمن تاييد گفته‌هاي متخصصان تغذيه بر جنبه‌هاي ديگر عوارض قند‌هاي طبيعي اشاره مي‌کند: «چاقي، تشديد بيماري ديابت با مصرف نامتعادل قند (گلوکز) و شکر (ساکارز) از عوارض مصرف قند‌هاي طبيعي است.» وي حتي پاسخ اين سوال شايع را که «چرا به رغم افزايش بهداشت دهان و دندان پوسيدگي و بيماري‌هاي اين ناحيه افزايش پيدا کرده است؟» در مصرف بي‌رويه قند‌هاي طبيعي مي‌داند.

رواج قند‌هاي مصنوعي
 

همان‌طور که از نامشان پيداست، قند‌هاي مصنوعي ترکيبات شيميايي هستند که در خانواده کربوهيدرات‌ها جاي نمي‌گيرند، اما قدرت شيرين‌کنندگي بالايي دارند. تا جايي که تحقيقات مختلف آنها را در مقايسه با قند‌هاي طبيعي 150 و گاهي 2000 برابر شيرين‌تر يافته‌اند و اين شيريني بيش از‌ اندازه بر اساس گفته‌هاي دکتر کشاورز باعث شده است که در غلظت‌هاي بسيار کم مورد استفاده قرار گيرند برخي از شيرين‌کننده‌هاي مصنوعي عبارتند از: آسه سولفام پتاسيم، آسپارتام، ساخارين و نمک‌هاي سديم و کلسيم آن و توماتين.
اين شيرين‌کننده‌ها در غذاهاي کنسرو شده، شيرين‌کننده‌هاي روي ميزي، آب سيب، نوشابه‌هاي سبک، ماست‌ها، دسرها، مخلوط‌هاي نوشيدني، قرص‌هاي شيرين‌کننده و فرآورده‌هاي کم‌کالري و بدون قند استفاده مي‌شوند. به رغم کاربرد اين قند‌ها در صنايع مختلف در برابر يک سوال قرار مي‌گيريم: چرا از قند‌هاي طبيعي به جاي قند‌هاي مصنوعي در صنايع استفاده نمي‌شود؟ دکتر صالحي سورمقي در اين‌باره معتقد است: «معمولا نوع مصنوعي اين قندها قابليت دسترسي راحت‌تري دارند. از آنجايي که بشر توليد‌کننده آنها است در مقادير مختلف و با قيمت‌هاي مناسب‌تري عرضه‌شان مي‌کند و برعکس قند‌هاي طبيعي معمولا با دغدغه محدود بودن منابع رو به رو هستند. به علاوه ترکيبات مصنوعي در بسياري از موارد، قدرت و سرعت اثر بيشتري در مقايسه با مواد طبيعي دارند که البته قابل ذکر است در برخي از موارد خاصيت اخير مزيتي براي قند‌هاي مصنوعي محسوب نمي‌شود چرا که هر قدر قدرت و سرعت اثر مواد بيشتر باشد به همان‌ اندازه عوارض بالاتري نيز خواهند داشت.»

اما بشنويد از عوارض قندهاي مصنوعي
 

سرطان‌زايي شناخته‌شده‌‌ترين عارضه برخي از انواع قند‌هاي مصنوعي است. در اين ميان دکتر کشاورز به نکته مهمي اشاره مي‌کند: «قديمي‌ترين و پرمصرف‌ترين قند مصنوعي ساخارين يا ساکارين است که تحقيقات سال‌هاي قبل، نشان داد در صورت مصرف بيش از‌ اندازه در موش باعث سرطان مثانه مي‌شود، که در نتيجه ماده‌اي به نام اتولوئن سولفون آميد رخ مي‌دهد. ميزان آن در ساخارين ppm 200بود بعدها با رساندن اين ماده به حدppm 5 و حتي در برخي موارد حذف آن از ساخارين سرطان‌زايي آن را محدود کردند.» آسپارتام از ديگر قند‌هاي مصنوعي است که دکتر کشاورز به آن اشاره کرد.
بنا بر اظهارات وي اين قند تا کنون عارضه شناخته شده‌اي نداشته است اما ناپايداري آن در برابر حرارت و اسيد آمينه فنيل آلانيني که در ساختار اين ماده وجود دارد باعث مي‌شود در برخي شرايط نتوانيم از آن استفاده کنيم. تا جايي که در کودکان مبتلا به بيماري فنيل کتونوري يا در مادران بارداري که سابقه تولد کودک مبتلا به فنيل کتونوري دارند نبايد استفاده شود. از ديگر عوارض قند‌هاي مصنوعي انرژي‌زايي محدود اين قند‌ها در مقايسه با قند‌هاي طبيعي است، ضمن اين که مزه تلخ برخي از آنها تا حدي است که نمي‌توان از آن چشم پوشي کرد.
اما شيريني زياد قند‌هاي مصنوعي موجب شده تا از آنها در ساخت محصولات دارويي استفاده کنند، در تشريح اين موضوع دکتر صالحي سورمقي مي‌گويد: «از آنجا که معمولا فرآورده‌هاي دارويي در حجم‌هاي کوچک توليد مي‌شوند (مثل کپسول و قرص) بنابراين براي تغيير مزه‌شان نمي‌توان از شيرين‌کننده‌هاي طبيعي مثل قند و شکر استفاده کرد چراکه شيريني اين مواد نسبت به قند‌هاي مصنوعي کمتر است و در مقايسه با قند‌هاي مصنوعي بايد در حجم‌هاي زياد مصرف شوند، حال با وجود داروهايي با حجم کم، قند‌هاي مصنوعي مناسب‌تر و به صرفه‌تر خواهند بود.»

کاربرد شيرين بيان
 

به‌تازگي ترويج اين تفکر که استفاده از گياه شيرين‌بيان در تهيه شيريني مي‌تواند مفيدتر باشد بسياري را دچار اشتباه کرده است. دراين‌باره بايد بگوييم اين گياه از جمله گياهان شيريني است که جزو قند‌هاي طبيعي محسوب نمي‌شود. متخصص گياهان دارويي در اين باره مي‌گويد: «شيرين بيان علي‌رغم اسمش يک ترکيب غير قندي است.»
به طوري که در اين رابطه دکتر صالحي مزه شيرين آن را به ماده‌اي با عنوان گليسريزين مربوط مي‌داند. طبق اظهارات وي اين ترکيب غير قندي پنجاه بار شيرين‌تر از شکر و قند معمولي است. تا جايي که اين شيريني زياد باعث شده مزه اين گياه در مراحل اوليه چشيدن، تلخ و گس باشد و به تدريج که در بزاق حل مي‌شود شيريني‌اش احساس خواهد شد. اين گياه طبق اظهارات دکتر صالحي سورمقي، دارويي مناسب در درمان زخم و التهاب معده و زخم ابتداي روده است و امروزه براي تغيير طعم و مزه تنتور‌ها و دارو ها، زياد استفاده مي‌شود.

حرف آخر
 

در طبيعت انواع و اقسام قند‌ها با کارايي‌هاي مختلف وجود دارند. در اين ميان تنها گلوکز و شکر براي ديابتي‌ها مضر هستند. به نظر مي‌رسد برخي از افراد ديابتي براي کنترل بيماري خود از خوردن هر نوع ماده شيرين خودداري مي‌کنند. اين در حالي است که همه اين مواد شيرين براي آنها مضر نيستند.
دکتر صالحي سورمقي در اين باره مي‌گويد: «ديابتي‌ها به همه انواع و اقسام قند‌ها براي فعاليت نياز دارند. اگر قرار باشد آنها را از خوردن تمام قند‌ها محروم کنيم بدن با کمبود‌ها و مشکلات ديگري رو به رو خواهد شد. آنها بايد تحت نظر متخصص تغذيه در حدي که آنها توصيه مي‌کنند قند‌هاي مختلف ديگر را در برنامه غذايي خود بگنجانند و از مصرف خودسرانه‌شان بپرهيزند حتي اگر سالمند باشند يا فقط به بهانه کنترل وزن آنها را انتخاب کرده باشند»

 

منبع:www.salamat.com



 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.