نکات ايمني در مورد استفاده از شوينده‌ها

حساسيت‌ دست در تمام جوامع ديده مي‌شود و ميزان آن را بين دو تا سه درصد و حتي در برخي جوامع صنعتي بين 5 تا 20 درصد هم گزارش کرده‌اند. در اکثر مطالعات کارگران ساختمان بيشترين ميزان حساسيت دست را داشته‌اند اما اين موضوع در جوامع مختلف يکسان نيست. بسته به سن، جنس، شغل و فرهنگ و آداب
يکشنبه، 15 اسفند 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
نکات ايمني در مورد استفاده از شوينده‌ها

نکات ايمني در مورد استفاده از شوينده‌ها
نکات ايمني در مورد استفاده از شوينده‌ها


 





 
حساسيت‌ دست در تمام جوامع ديده مي‌شود و ميزان آن را بين دو تا سه درصد و حتي در برخي جوامع صنعتي بين 5 تا 20 درصد هم گزارش کرده‌اند.
در اکثر مطالعات کارگران ساختمان بيشترين ميزان حساسيت دست را داشته‌اند اما اين موضوع در جوامع مختلف يکسان نيست. بسته به سن، جنس، شغل و فرهنگ و آداب مردم هر جامعه اين آمار کاملا فرق مي‌کند. در جامعه ما ممکن است اين آمار در خانم‌هاي خانه‌دار بيشتر باشد. وقتي فردي با اگزاماي دست مواجه مي‌شود بعد از معاينه تمامي نواحي بدن لازم است پزشک يک تاريخچه کامل از نحوه زندگي، شغل و فعاليت‌هاي جانبي فرد را مدنظر داشته باشد. در خانم‌هاي خانه‌دار تماس مداوم با مواد شوينده يکي از شايع‌ترين عوامل ايجاد حساسيت است. اين حساسيت مي‌تواند به شکل حساسيت تماسي يا آلرژيک باشد. از طرف ديگر در مواد شوينده جديد، انواع مواد لک‌بر به مواد شوينده اضافه شده است. در اثر رقابتي که بين کارخانه‌هاي سازنده وجود دارد هر روز هم به تعداد و نوع اين مواد شوينده افزوده شده و قدرت شويندگي اين مواد نيز افزايش پيدا مي‌کند. خانم‌هاي خانه‌دار توجه داشته باشند که تمامي اين مواد اعم از خود ماده شوينده يا آنزيم‌هاي استفاده شده در آن که به عنوان چربي‌بر و لکه بر استفاده مي‌شوند مي‌توانند منشأ حساسيت‌هاي مختلف باشند. آنچه که ما در اکثر بيماران مشاهده مي‌کنيم، معمولا اين حساسيت‌ها از نوع شديد است. از طرف ديگر چون بسياري از اين نوع حساسيت‌ها از نوع آلرژيک است مصرف کم مواد شوينده نمي‌تواند عامل محافظت دست خانم‌ها محسوب شود، يعني اينکه حتي با مصرف مقدار کمي ماده شوينده، احتمال بروز حساسيت‌هاي شديد وجود دارد. به ويژه اگر اين مواد شوينده قوي و داراي آنزيم‌هاي مختلف را همراه با آب داغ به کار ببريم يا اين عمل در فضايي بسته مانند داخل دست‌شويي يا حمام انجام پذيرد و فرد در معرض بخارات استنشاقي حاصل از اين ماده هم قرار بگيرد که در اين صورت مشکل بيمار پيچيده‌تر خواهد شد.

نکات ايمني در مورد استفاده از شوينده‌ها

اگر لباس‌تان لک افتاد:
 

باقي ماندن لک مواد غذايي روي لباس تاثير چنداني بر پوست نمي‌گذارد، مگر اينکه اين کل ناشي از ماده شيميايي تحريک‌زايي باشد که در اين صورت بايد به هر نحو ممکن آن را از لابه‌لاي الياف درآورد يا لباس را کنار گذاشت. در غير اين صورت بروز لک‌هاي غذايي و باقي ماندن آن در الياف لباس سبب بروز حساسيت نخواهد شد. اگر خواستيد لک را پاک کنيد يا از مواد شوينده استفاده کنيد، اين توصيه‌ها را جدي بگيريد:
1- آب داغ استفاده نکنيد!
2- در فضاي بسته لباس نشوييد. حتما دستگاه تهويه را روشن يا پنجره را باز کنيد!
3- کم يا زود بودن ماده شوينده در صورتي که به آن ماده آلرژي داشته باشيد در بروز آلرژي فرقي نمي‌کند، پس حتما دستکش به دست کنيد و از ماسک استفاده کنيد.
4- در صورت بروز حساسيت، مصرف ماده شوينده را کنار گذاشته و فورا به پزشک مراجعه کنيد.

خوب آبکشي کنيد!
 

در مورد استفاده از مواد لک بر نحوه آبکشي با آبکشي معمولي فرق چنداني ندارد اما بايد توجه داشته باشيم که آبکشي به مقدار لازم انجام شود، به طوري که تمامي مواد لک‌بر و کف حاصل از آن از لابه‌لاي الياف خارج شود. اگر مواد در ميان الياف باقي بماند مي‌تواند هم حساسيت تماسي و هم حساسيت‌هاي آلرژيک در بدن فردي ايجاد کند که لباس را مي‌پوشد. اگر به طور کامل آبکشي انجام شود، مي‌توان براي خشک کردن لباس هم از خشک‌کن‌هاي معمولي و هم داخل آپارتمان يا جلوي آفتاب لباس‌ها را خشک کرد اما اگر آبکشي کامل صورت نگيرد پهن کردن لباس در آفتاب هم فايده‌اي نداشته و اثر حساسيت‌زاي مواد را از بين نخواهد برد.
منبع:www.salamat.com



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط
موارد بیشتر برای شما