انواع دوربيني

در دوربيني، تصوير در پشت شبكيه متمركز مي‌شود و به همين دليل فرد مي‌تواند تصاوير دور را ببيند ولي تصاوير نزديك را يا به خوبي نمي‌بيند يا براي ديدن آنها بايد تمركز بيشتري كند و فشار بيشتري به چشمش وارد كند. بعضي جوان‌ها با استفاده از تطابق مي‌توانند تصوير واضحي را از شيء دوردست در شبكيه ايجاد كنند و با تلاش اشياي
چهارشنبه، 17 فروردين 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
انواع دوربيني

انواع دوربيني
انواع دوربيني


 

نويسنده:دكتر سيدضياءالدين طباطبايي*




 
دوربيني از بيماري‌هاي چشم است كه انواع مختلفي دارد و آنچه در همه انواع اين بيماري اهميت دارد، تشخيص به موقع و درمان سريع است.
در دوربيني، تصوير در پشت شبكيه متمركز مي‌شود و به همين دليل فرد مي‌تواند تصاوير دور را ببيند ولي تصاوير نزديك را يا به خوبي نمي‌بيند يا براي ديدن آنها بايد تمركز بيشتري كند و فشار بيشتري به چشمش وارد كند. بعضي جوان‌ها با استفاده از تطابق مي‌توانند تصوير واضحي را از شيء دوردست در شبكيه ايجاد كنند و با تلاش اشياي نزديك را نيز واضح ببينند. به اين حالت از دوربيني، دوربيني مخفي مي‌گويند.
اين تلاش مضاعف و فشار بيش از حد به چشم، باعث خستگي اين عضو مي‌شود. اين حالت شايد در يك نوجوان قابل تحمل باشد ولي در افراد بزرگ‌تر نياز به تجويز عينك دارد.
از علايم تشخيص دوربيني مخفي در نوجوانان، شكايت از خستگي چشم بعد از مطالعه است؛ چون اين نوجوانان هنگام مطالعه با خستگي چشم مواجه يا دچار سردرد مي‌شوند، و بي‌توجهي به بررسي دقيق چشم‌هاي آنها مي‌تواند علاوه بر تشديد مشكلات چشم به افت تحصيلي‌شان منجر شود. تشخيص و درمان اين بيماران به اين دليل بسيار مهم و قابل تاكيد است كه در تشخيص و اصلاح انحراف آشكار چشم به سمت داخل، بسيار اهميت دارد زيرا اصلاح كامل دوربيني مي‌تواند موجب بهبود اين انحراف شود؛ به شرطي كه در بچه‌ها به موقع تشخيص داده و درمان شود. حالتي از دوربيني كه توسط روند تطابق قابل‌اصلاح نيست، دوربيني آشكار نام دارد که يكي از علل شايع كاهش تيزبيني در كودكان است. كاهش تيزبيني در كودكان سريعا به سمت كاهش بينايي پيش مي‌رود و متقابلا سريع‌تر و بهتر بهبود مي‌يابد؛ به شرط اينكه به موقع تشخيص داده شود و درمان آن انجام شود. از آنجا که بچه‌ها نمي‌توانند مانند بزرگسالان بگويند چه مشكلي دارند و به چشم‌پزشك مراجعه كنند، شما بايد آنها را به موقع نزد پزشك ببريد.
افزايش سن از ديگر علل بروز دوربيني است. بسياري از افراد در جواني هيچ مشكلي در بينايي ندارند ولي با افزايش سن در انجام كارهايي كه نياز به نزديك‌بيني دارند، دچار مشكل مي‌شوند و در نهايت، در ديدن اشيا دچار تاري ديد مي‌شوند. در نهايت بايد اضافه كنم که از علايم مهم دوربيني مي‌توان به سردرد، به ويژه هنگام مطالعه (سردردي كه بيشتر در پيشاني احساس مي‌شود)، تاري ديد هنگام ديدن اشياي دوردست و همچنين تاري ديد ناگهاني به علت اسپاسم در تطابق تصاوير اشاره كرد. در بررسي‌ها مشخص شده است كه حساسيت به نور هم در بيماران دوربين شايع‌تر است ولي علت آن مشخص نيست. مراجعه به موقع به چشم‌پزشك مي‌تواند در تشخيص و درمان مشكل مفيد باشد.

پي‌نوشت‌ها:
 

* چشم‌پزشك، فوق‌تخصص بيماري‌هاي اربيت

منبع:www.salamat.com




 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما