چگونه سه بعدي مي بينيم؟
م. وحيد- 3D مخفف کلمه 3Dimensial به معناي يک شي سه بعدي است. چيزي که عرض ارتفاع و طول (عمق) داشته باشد. محيط فيزيکي اطراف ما، يک محيط سه بعدي است. در واقع ما هر روز در يک محيط سه بعدي در حرکت هستيم. اما مغز انسان چطور قادر به درک محيط سه بعدي اطراف خود مي باشد؟ همان طور که مي دانيم چشم هاي هر انسان در حدود 5.6 سانتيمتر از يکديگر فاصله دارند، بنابراين به محيط اطراف از دو زاويه افق کمي متفاوت نگاه مي کنند. همان طور که ما به اطراف نگاه مي کنيم، شبکيه هر چشم تصويري دو بعدي از محيط اطراف ضبط و براي مغز ارسال مي کند. مغز اين دو تصوير دو بعدي را طي فرآيندي ادغام و محيط اطراف را به شکل سه بعدي درک مي کند. بنابراين انسان داراي قابليت تشخيص عمق (depth perception) مي شود. قابليتي که به ما اجازه مي دهد اجسام دور را از اجسام نزديک تشخيص دهيم و به راحتي درباره فواصل اشيا قضاوت کنيم. انسان به دليل داشتن قابليت دوربين دو چشمي (binocular vision)، محيط اطراف خود را سه بعدي مي بيند. اما جالب است بدانيد که افراد monocular vision، يعني کساني که تنها از ناحيه يک چشم بينا هستند نيز مي توانند محيط اطراف را به شکل سه بعدي درک کنند!
همان طور که مي دانيم يک تصوير دو بعدي، تنها داراي عرض و ارتفاع مي باشد و از نظر فني عمق ندارد. بنابراين در اين تصوير همه چيز با يک فاصله، از نگاه بيننده به نظر مي رسد. اما بيننده به طور ناخودآگاه و با استفاده از تکنيک هاي سه بعدي مغز، تصوير را به شکل سه بعدي درک مي کند. مهم ترين تکنيک هايي که مغز انسان براي درک دنيا به شکل سه بعدي از آنها استفاده مي کند، عبارتند از:
هنرمندان بسياري تلاش کردند با استفاده از اين قابليت هاي مغز « بعد» و برجستگي را وارد دنياي «تخت» هنر کنند. مجسمه سازي نمونه بارز اين تلاش است.
با اختراع عکاسي در اواسط قرن هجدهم، اين ايده به سرعت شکل گرفت که با تقليد از چشم انسان، اگر دو عکس از يک موضوع واحد، با دو زاويه افق متفاوت گرفته شود و به آنها به شکلي نگاه شود که چشم چپ تنها عکس سمت چپ و چشم راست تنها عکس سمت راست را ببيند، تصوير به دست آمده در مغز، برجسته خواهد شد! اين ايده به سرعت گسترش يافت و از آن در ساخت فيلم هاي سه بعدي استفاده شد.
به دليل مشکلات فني زياد، از زمان ساخت اولين فيلم 3D در حدود 100 سال پيش تاکنون، هنوز هيچ سيستم فني کاملي براي پخش فيلم هاي سه بعدي شناخته نشده است. اما به دليل پيشرفت چشمگير 3D، اين فناوري تنها مخصوص نمايش هاي سينمايي در سالن هاي خاص نمي باشد و برنامه هاي تلويزيوني، فيلم هاي ويديويي و بازي هاي کامپيوتري هم مي توانند از اين فناوري در پخش استفاده کنند.
3D در علوم و رشته هاي گوناگون مورد استفاده قرار مي گيرد. ابزارها و وسايل بسياري با استفاده از اين فناوري ساخته شده اند تا قادر به ارائه خدمات بهتر با کيفيت بالاتر باشند. اسکنر سه بعدي، يکي از جديدترين ابزاري است که به اين منظور ساخته شده است و در رشته هاي مختلفي مثل طراحي صنعتي، اروتز و پروتز، مهندسي معکوس و نمونه سازي، کنترل کيفيت، بازرسي و جمع آوري مدارک مصنوعات فرهنگي مورد استفاده قرار مي گيرد.
اما بر خلاف دوربين، يک اسکنر سه بعدي از راه دور به جمع آوري اطلاعات درباره شي مورد نظر مي پردازد. « تصوير» توليد شده توسط يک اسکنر سه بعدي در هر نقطه از تصوير، فاصله اسکنر تا سطح شي را تعيين مي کند. در اکثر مواقع يک اسکن، به تنهايي مدل کاملي از شي ارائه نمي دهد. براي به دست آوردن اطلاعات کافي در مورد همه جوانب يک شي، به اسکن هاي چندگانه از جهات مختلف نياز است. اين اسکن ها به يک سيستم مرجع مشترک فرستاده و براي ايجاد يک مدل کامل با هم ادغام مي شوند.
اسکنرهاي سه بعدي به دو دسته در تماس (contact) و بدون تماس (non-contact) با شي، تقسيم مي شوند. اسکنرهايي که بدون تماس با شي مورد نظر، تهيه تصوير مي پردازند خود به دو دسته فعال (active) و غيرفعال (passive) تقسيم مي شوند.
اسکنرهاي سه بعدي داراي قابليت بسياري به خصوص در شاخه طراحي هستند. اين اسکنرها در طراحي محصولات، کمک مي کنند و در فرآيندهاي طراحي، اثربخشي کار با قطعات پيچيده و مشکل را، افزايش مي دهند. همچنين مي توانند در ازاي مدل هاي اسکن شده قديمي، نسخه هاي به روز شده تحويل دهند. همچنين در يک طرح اسکن شده، مي توانند به طور خودکار قسمت هاي قديمي يا از دست رفته را بازسازي کنند.
استفاده از اسکنرهاي سه بعدي به دليل قابليت هاي بالايي که دارند، روز به روز در حال افزايش است. سرعت بالا، ارائه مختصات دقيق و انعطاف پذيري در عملکرد، باعث استفاده گسترده از اين ابزار در شاخه هاي مختلف علمي و هنري است.
منبع:نشريه دنياي کامپيوتر و اطلاعات، ش 90
همان طور که مي دانيم يک تصوير دو بعدي، تنها داراي عرض و ارتفاع مي باشد و از نظر فني عمق ندارد. بنابراين در اين تصوير همه چيز با يک فاصله، از نگاه بيننده به نظر مي رسد. اما بيننده به طور ناخودآگاه و با استفاده از تکنيک هاي سه بعدي مغز، تصوير را به شکل سه بعدي درک مي کند. مهم ترين تکنيک هايي که مغز انسان براي درک دنيا به شکل سه بعدي از آنها استفاده مي کند، عبارتند از:
چشم انداز برجسته (stereoscopic vision)
سازش با محيط (Accommodation)
اختلاف منظر ( Parallax)
آشنايي با حجم اشيا ( size familiarity)
چشم انداز هوايي (Aerial perspective)
هنرمندان بسياري تلاش کردند با استفاده از اين قابليت هاي مغز « بعد» و برجستگي را وارد دنياي «تخت» هنر کنند. مجسمه سازي نمونه بارز اين تلاش است.
با اختراع عکاسي در اواسط قرن هجدهم، اين ايده به سرعت شکل گرفت که با تقليد از چشم انسان، اگر دو عکس از يک موضوع واحد، با دو زاويه افق متفاوت گرفته شود و به آنها به شکلي نگاه شود که چشم چپ تنها عکس سمت چپ و چشم راست تنها عکس سمت راست را ببيند، تصوير به دست آمده در مغز، برجسته خواهد شد! اين ايده به سرعت گسترش يافت و از آن در ساخت فيلم هاي سه بعدي استفاده شد.
فيلم سه بعدي
فرآيند ( Anaglyph processing)
سيستم متمرکز کننده نور (polarization light system)
روش گرفتگي (Eclipse method)
فناوري تداخل فيلتر (interference filter technology)
اثر pulfrich effect) pulfrich)
تفکيک طيفي (spectral separation)
lenticular screen & Barrier screen
Autostereoscopic system
به دليل مشکلات فني زياد، از زمان ساخت اولين فيلم 3D در حدود 100 سال پيش تاکنون، هنوز هيچ سيستم فني کاملي براي پخش فيلم هاي سه بعدي شناخته نشده است. اما به دليل پيشرفت چشمگير 3D، اين فناوري تنها مخصوص نمايش هاي سينمايي در سالن هاي خاص نمي باشد و برنامه هاي تلويزيوني، فيلم هاي ويديويي و بازي هاي کامپيوتري هم مي توانند از اين فناوري در پخش استفاده کنند.
3D در علوم و رشته هاي گوناگون مورد استفاده قرار مي گيرد. ابزارها و وسايل بسياري با استفاده از اين فناوري ساخته شده اند تا قادر به ارائه خدمات بهتر با کيفيت بالاتر باشند. اسکنر سه بعدي، يکي از جديدترين ابزاري است که به اين منظور ساخته شده است و در رشته هاي مختلفي مثل طراحي صنعتي، اروتز و پروتز، مهندسي معکوس و نمونه سازي، کنترل کيفيت، بازرسي و جمع آوري مدارک مصنوعات فرهنگي مورد استفاده قرار مي گيرد.
اسکنر سه بعدي
اما بر خلاف دوربين، يک اسکنر سه بعدي از راه دور به جمع آوري اطلاعات درباره شي مورد نظر مي پردازد. « تصوير» توليد شده توسط يک اسکنر سه بعدي در هر نقطه از تصوير، فاصله اسکنر تا سطح شي را تعيين مي کند. در اکثر مواقع يک اسکن، به تنهايي مدل کاملي از شي ارائه نمي دهد. براي به دست آوردن اطلاعات کافي در مورد همه جوانب يک شي، به اسکن هاي چندگانه از جهات مختلف نياز است. اين اسکن ها به يک سيستم مرجع مشترک فرستاده و براي ايجاد يک مدل کامل با هم ادغام مي شوند.
اسکنرهاي سه بعدي به دو دسته در تماس (contact) و بدون تماس (non-contact) با شي، تقسيم مي شوند. اسکنرهايي که بدون تماس با شي مورد نظر، تهيه تصوير مي پردازند خود به دو دسته فعال (active) و غيرفعال (passive) تقسيم مي شوند.
اسکنرهاي سه بعدي در تماس با جسم
اسکنرهاي بدون تماس فعال (non-contact active)
اسکنرهاي بدون تماس غيرفعال (non-contact passive)
اسکنرهاي سه بعدي داراي قابليت بسياري به خصوص در شاخه طراحي هستند. اين اسکنرها در طراحي محصولات، کمک مي کنند و در فرآيندهاي طراحي، اثربخشي کار با قطعات پيچيده و مشکل را، افزايش مي دهند. همچنين مي توانند در ازاي مدل هاي اسکن شده قديمي، نسخه هاي به روز شده تحويل دهند. همچنين در يک طرح اسکن شده، مي توانند به طور خودکار قسمت هاي قديمي يا از دست رفته را بازسازي کنند.
استفاده از اسکنرهاي سه بعدي به دليل قابليت هاي بالايي که دارند، روز به روز در حال افزايش است. سرعت بالا، ارائه مختصات دقيق و انعطاف پذيري در عملکرد، باعث استفاده گسترده از اين ابزار در شاخه هاي مختلف علمي و هنري است.
منبع:نشريه دنياي کامپيوتر و اطلاعات، ش 90
/ج