کنترل غرایز جنسی و هواهای نفسانی در پرتو آموزه های روایی
پدید آورنده : سیدحسین اسحاقی
اصلاح و تهذیب نفس در جوانی
لاتترک الْاجتهاد فی اصلاح نفْسک فانه لایعینک علیها الا الجد.
کوشش و برای اصلاح درون و خودسازی را رها نکن؛ زیرا جز تلاش و جدیت، چیزی تو را در برابر نفست یاری نمی کند.
پیام متن:
رویارویی شهوت و عقل، در جوانی
نیروی شهوت و هوای نفس، دشمن دیرین عقل است و با طغیان گری خویش، عقل را اسیر می سازد، چنان که حضرت امیرمؤمنان، علی علیه السلام بارها همگان را به این امر توجه می داد که: «کمْ منْ عقْل أسیر تحْت هوی أمیر؛ چه بسیار عقلی اسیری که زیر دست و گرفتار هوایی است که امیر و فرمانده است».
بر اثر این آسیب، برخی جوانان در دوران جوانی دچار گونه ای ناهماهنگی رفتاری و ضعف عقلی می شوند و از این رهگذر، به نوعی بی بندوباری و بی قیدی تن می دهند. در این دوران، نیروی شهوت با قدرت و شدت تمام تر، روح جوان را تسخیر می کند و او را به بی راهه می کشاند. دراین باره، این سفارش گران سنگ حضرت علی علیه السلام شایسته توجه و اندیشه است که:
غلبة الشهوة تبطل العصمة و تورد الهلک.
چیرگی شهوت، مایه از بین رفتن نیروی بازدارنده در برابر گناه، عامل نابودی است. شهوت یک نیروی استعماری درونی است که جسم و جان را به خدمت می گیرد و راه را بر رشد و تعالی انسان می بندد. به فرموده امام علی علیه السلام :
منْ لمْ یمْلک شهْوته یمْلک عقْله؛
هر کس شهوت خود را در دست نگیرد، عقلش را هم به دست نمی گیرد».
پیام متن:
پی آمدهای طغیان غرایز و چگونگی مهار آن
هیچ چیز مانند خودارضایی، ذهن و جسم را ضعیف نمی کند و این نوع شهوت رانی، به کلی با طبیعت آدمی مغایر است، ولی این موضوع نباید از جوان پنهان بماند، بلکه باید آن را با همه زشتی اش پیش روی او قرار داد. به او بگوییم که بدین طریق، از تولیدمثل خواهد افتاد و یادآور شویم که این عادت زشت، بیش از هر چیز دیگری، قدرت جسمی اش را تباه خواهد کرد با این کار، سبب پیری زودرس و صاحب عقلی واقعا ضعیف خواهد شد.
در آموزه های دینی و اخلاقی، برای چیرگی بر نیروی شهوانی، هشدارهایی داده شده است که از آن جمله اند: آگاهی از پی آمدهای شوم آن، توکل بر یاری خدا، برخورداری از اراده و توان خدادادی، همراهی با دوستان آگاه و دل سوز و باوفا، تقویت نیروی عقل و اندیشه سالم، بهره گیری از تخصص افراد کارشناس و آگاه، توجه عمیق به امور عبادی و عملی، و ارتباط پیوسته با خدا، توجه به ورزش، دوری از پرخوری و گرایش به روزه گرفتن و کم خوری. رعایت و اهتمام همیشگی این دستورها نه تنها مایه رهایی از وسوسه های جوانی می شود، بلکه روح جوان را پالایش، اراده او را محکم و فکر او را جلا و قلب او را صفا می دهد. مولوی چه زیبا سروده است:
ترک شهوت ها و لذت ها سخاست هر که در شهوت فرو شد، برنخاست
پیام متن:
پی آمدهای خطرناک پیروی از شهوت ها
پیام متن:
غریزه جنسی؛ نگاه ابزاری یا استقلالی
العاقل منْ عصی هواه فی طاعة ربه.
آن بزرگوار در رهنمودی دیگر فرمود: «بر هوای خود مالک شو!» گرایش های شهوانی، از حیطه اختیار خارج است، ولی هدایت و جهت دهی به آن و شیوه به کارگیری آن، به چگونگی اراده و اختیار آدمی مربوط است. در مجموع، نگاه ابزاری به غریزه جنسی و استفاده درست از آن، بسیار سازنده است، ولی نگاه استقلالی به خواهش جنسی و خارج ساختن آن از دایره عقل و دین، هر چند لذت های شهوانی به همراه دارد، به قیمت تباهی مرتبه انسانی و از دست دادن فضیلت تمام می شود.
پیام متن:
مددخواهی از خداوند، برای کنترل غریزه ها
ایها الناس منْ سلک الطریق الواضح ورد الْماء و منْ خالف وقع فی التیه.
ای مردم، هر که راه روشن و راست را بپیماید، به آبادی می رسد و هرکه به بی راهه برود، در بیابان بی آب و گیاه فرود می آید.
انسان سیراب شده از زلال معنویت که از گنداب های آلوده و خواهش های نفسانی رو می گرداند و تنها رو به خالق آسمان ها دارد. آن گاه نیز که در برابر پیروی از خواهش های نفسانی قرار می گیرد، می گوید: «رب السْجن احب الی مما یدعونی الیه؛ پروردگارا زندان برایم محبوب تر است از آنچه مرا به آن فرا می خوانند.» (یوسف: 34). به راستی حضرت یوسف چه نگاهی به خواهش جنسی و لذت های شهوانی داشت که زندان را بر راحت طلبی در کاخ عزیز مصر ترجیح می داد؟! در وجود یوسف علیه السلام ، عقل و ایمان حاکم است و او آن جایی را دوست دارد که بتواند، باارزش ترین گوهر وجود خود، یعنی پاکی را از مکر و فریب راهزنان عزت، شرف و شخصیت حفظ کند، هر چند آنجا از سخت ترین شرایط اقلیمی، اقتصادی و جسمی باشد. او زندان را برمی گزیند تا جهل، جای گزین عقل نشود و در این راه، از خداوند متعال نیز یاری می خواهد:
والا تصرف عنی کیْدهن اصْب الیهن و اکنْ من الجاهلین. (یوسف: 34)
و اگر کید اینان را از من برنگردانی، به آنان مایل می شوم و آن گاه از جاهلان خواهم بود.
و با این اندیشه و تصمیم والا و کنترل اراده است که از سوی حق نیز پاسخ می شنود:
فاستجاب له ربه فصرف عنه کیدهن انه هو السمیع العلیم. (یوسف: 34)
پروردگارش دعای او را به اجابت رساند و کید ایشان را از او بگردانید و به راستی خدا شنوای داناست.
کسی که با خداوند چنین پیوندی دارد، از لذت برتر؛ یعنی جمال محبوب و محبت به او بهره مند می شود و به آسانی در دام شهوت ها گرفتار نمی آید.
پیام متن:
منبع:حوزه.نت
ارسال توسط کاربر محترم سایت :savin125125
/ج