چه كسي چراغ اول هنر اول را روشن مي كند؟
نويسنده:آلما توكل
مي گويند: فيلم نامه نويس ها و نمايشنامه نويس ها خيلي پولدارند.
مي گويند : چه ديالوگ احمقانه اي!
مي گويند: چه شاهكاري!
مي گويند : كسي روي دست شكسپير بلند نمي شود.
مي گويند: فلاني خاك صحنه خورده ، فلاني خوب بازي كرده ، فلاني خوب كارگرداني كرده.
مي گويند : اول بايد فكر و ايده اي باشد تا هنر شكل بگيرد و معلوم است كه نمايشنامه اساس شكل گيري نمايش است .
همان نمايشي كه بازيگر ها بادي به غبغب مي اندازد و به كارهاي تئاترشان مي بالند معلوم است كه همه ي اينها وابسته به يك قلم اند و يك نويسنده نويسنده اي كه ادبيات نمايشي مي داند.
مي گويند تئاتر هنر است و به طور كلاسيك از يونان شكل گرفته و مي گويند اين روزها خيلي از جوان ها دوست دارند نمايشنامه بنويسند و ما هم كه مي دانيم شعر در ذات ايراني هاست و نمايش هم يك شعر است . پس اين بار دست مي گذاريم روي ادبيات نمايشي براي آنها كه هنر دوستند....
يثربي معتقد است كه نمايشنامه نويس پس از انقلاب دستخوش تغييرات زيادي شده است:
«نمايشنامه نويسي پس از انقلاب در دهه شصت در حال كاوش و جست و جوي خويش ، در دهه هفتاد در حال كشف هويت بومي و راستين خويش و در آغاز دهه هشتاد ، در اوج ارتباط با مخاطب خويش است.»
همين دلايل كافي است كه بدانيم نمايش ، هنري است كه جوان امروزي به وسيله ي آن سخنوري مي كند و سخنور اين هنر نمايشنامه نويس است... شايد شما هم از آن دست جوان هايي باشيد كه در كلاس هاي آزاد اين رشته شركت كرده ايد و يا نه لااقل مي خواهيد بدانيد كه نمايشنامه نويس شدن چه چيزهايي لازم دارد و يا حتي دلتان مي خواهد اين رشته را جدي بگيريد پس با ما همراه شويد.
يا حتي ممكن است از شما بپرسند: مرگ يزدگرد اثر كيست؟ شما بايد بدانيدكه آن را بهرام بيضايي نوشته است ...
راستي يادتان نرود كه شما بايد از محمد چرم شير و آثارش هم بدانيد و حتي «نيلوفر آبي » و «بي شير و شكر » حميد امجد را خوانده باشيد.
حالا بماند كه قطب الدين صادقي در رأس اين افراد است و ندانستن درباره ي اكبر رادي فاجعه محسوب مي شود راستي اميررضا كوهستاني و داوود ميرباقري و نغمه ثميني يادتان نرود.
راستي آخرين فيلمي كه ديده ايد چه بود؟
راستي آخرين نمايش كه ديديد كي بود؟
راستي تالار سنگلج كجاست؟
وقتي كه از اين خوان ها گذشتيد تازه نوبت مي رسد به درس هاي تخصصي: آشنايي با متون فارسي نمايشي، تاريخ ادبيات نمايشي ، اصول و فنون نمايشنامه نويسي ، داستان نويسي ، سبك هاي ادبي جهان ، نقد در نمايش ، شخصيت شناسي ، ديدن و تحليل نمايش، آشنايي با فيلمنامه نويسي ، نمايشنامه نويسي راديو و تلويزيون و پايان نامه .
گر چه او را به عنوان شاعر مي شناسيم آن هم شاعري كه عاشقانه مي سرود اما واقعيت اين است كه شهرت او به خاطر نمايشنامه هاي كلاسيك اوست . نمايشنامه هايي كه هنوز كه هنوزه مخاطب دارند . فكر نكنيد قرار است به شما خواندن «هملت» يا «رمئو و ژوليت» را پيشنهاد دهيم ، نه . چون اگر اين دو تا نمايشنامه را نخوانده باشيد كه اصلا بايد دور رشته ي ادبيات نمايشي را خط بكشيد.
نه ، ما فقط مي خواستيم بپرسيم كه آيا «اتللو» ، «مكبث» ، «شاه لير» ، «روياي نيمه شب تابستان»، «هنري چهارم» ، «هنري پنجم» و «هنري ششم» را خوانده ايد؟
نكراسوف : ژان پل سارتر
باغ آلبالو : آنتوان چخوف
مگس ها : ژان پل سارتر
كرگدن : اوژن يونسكو
كاليگولا: آلبركامو
ژاندارك : موريس مترلينگ
زن بي اهميت : اسكاروايلد
در اعماق :ماكسيم كورگي
در انتظار گودو: ساموئل بكت
پرنده آبي : موريس مترلينگ
اتوبوسي به نام هوس : تنسي ويليامز
2 ـ قديمي ترين نمايشنامه باقي مانده از دوره ي ساسانيان است . با نام «در كنار قصر بادـ واژيك آواز دارد.»
3 ـنوشتن نمايشنامه به سبك جديد با ترجمه آثار خارجي همچون آثار مولير ـ شكسپير و دوما در ايران آغاز شد .
4ـ نخستين نمايشنامه نويسان معاصر ايران آخوند زاده ، احمد محمودي و ميرزا آقا خان تبريزي بودند.
تئاتر دفاع مقدس اين روها آنقدر جدي است كه نه تنها در جشنواره فجر حضور فعال دارد بلكه جشنواره اي خاص را به خود اختصاص داده است . در شكل گيري اين گونه ي جديد كه در طول ساليان بارها تغير شكل داده و هر بار موفق تر از پيش عملكرده نقش آدم هايي چون سيد حسين فدايي حسين ، ايوب آقاخاني و اعظم بروجردي به عنوان نمايشنامه نويس دفاع مقدس بسيار پرر رنگ است .
گر چه در تمام اين آثار رويكرد مذهبي قالب است اما بد نيست بدانيد كه آثار از زمان شروع جنگ تاكنون تغييرات اساسي اي كرده اند و اين حيطه به يك حيطه ي كاملا تخصصي تبديل شده است و عده اي تنها اين حوزه را براي نوشتن انتخاب كرده اند . قبل تر نمايشنامه نويس ها به رويدادهاي جنگ به طور صرف مي پرداختند، بعد پلي ميان جنگ تحميلي و حماسه هاي مذهبي ايجاد كردند.
اما حالا نمايشنامه هاي دفاع مقدس كاملا متفاوتند . آنها با تأثير جنگ روي انسان معاصر مي پردازند به كمرنگ شدن نقش خانواده بر روي جامعه ي جنگ ديده ، به اخلاق و انسانيت پس از جنگ.
اين ژانر اكنون به ژانر مهمي در هنر اول دنيا تبديل شده است ، ژانري كه مي شود حرف هاي جواني را هم در قالب آن بيان كرد.
منبع:شاهد جوان ش 56
مي گويند : چه ديالوگ احمقانه اي!
مي گويند: چه شاهكاري!
مي گويند : كسي روي دست شكسپير بلند نمي شود.
مي گويند: فلاني خاك صحنه خورده ، فلاني خوب بازي كرده ، فلاني خوب كارگرداني كرده.
مي گويند : اول بايد فكر و ايده اي باشد تا هنر شكل بگيرد و معلوم است كه نمايشنامه اساس شكل گيري نمايش است .
همان نمايشي كه بازيگر ها بادي به غبغب مي اندازد و به كارهاي تئاترشان مي بالند معلوم است كه همه ي اينها وابسته به يك قلم اند و يك نويسنده نويسنده اي كه ادبيات نمايشي مي داند.
مي گويند تئاتر هنر است و به طور كلاسيك از يونان شكل گرفته و مي گويند اين روزها خيلي از جوان ها دوست دارند نمايشنامه بنويسند و ما هم كه مي دانيم شعر در ذات ايراني هاست و نمايش هم يك شعر است . پس اين بار دست مي گذاريم روي ادبيات نمايشي براي آنها كه هنر دوستند....
هنر خيلي وقت ها ابزار سخنوري است.
يثربي معتقد است كه نمايشنامه نويس پس از انقلاب دستخوش تغييرات زيادي شده است:
«نمايشنامه نويسي پس از انقلاب در دهه شصت در حال كاوش و جست و جوي خويش ، در دهه هفتاد در حال كشف هويت بومي و راستين خويش و در آغاز دهه هشتاد ، در اوج ارتباط با مخاطب خويش است.»
همين دلايل كافي است كه بدانيم نمايش ، هنري است كه جوان امروزي به وسيله ي آن سخنوري مي كند و سخنور اين هنر نمايشنامه نويس است... شايد شما هم از آن دست جوان هايي باشيد كه در كلاس هاي آزاد اين رشته شركت كرده ايد و يا نه لااقل مي خواهيد بدانيد كه نمايشنامه نويس شدن چه چيزهايي لازم دارد و يا حتي دلتان مي خواهد اين رشته را جدي بگيريد پس با ما همراه شويد.
آنچه بايد خوانده باشيد:
يا حتي ممكن است از شما بپرسند: مرگ يزدگرد اثر كيست؟ شما بايد بدانيدكه آن را بهرام بيضايي نوشته است ...
راستي يادتان نرود كه شما بايد از محمد چرم شير و آثارش هم بدانيد و حتي «نيلوفر آبي » و «بي شير و شكر » حميد امجد را خوانده باشيد.
حالا بماند كه قطب الدين صادقي در رأس اين افراد است و ندانستن درباره ي اكبر رادي فاجعه محسوب مي شود راستي اميررضا كوهستاني و داوود ميرباقري و نغمه ثميني يادتان نرود.
راستي آخرين فيلمي كه ديده ايد چه بود؟
راستي آخرين نمايش كه ديديد كي بود؟
راستي تالار سنگلج كجاست؟
از قبل از كنكور تا بي كارماندن
آنچه شما مي خوانيد:
وقتي كه از اين خوان ها گذشتيد تازه نوبت مي رسد به درس هاي تخصصي: آشنايي با متون فارسي نمايشي، تاريخ ادبيات نمايشي ، اصول و فنون نمايشنامه نويسي ، داستان نويسي ، سبك هاي ادبي جهان ، نقد در نمايش ، شخصيت شناسي ، ديدن و تحليل نمايش، آشنايي با فيلمنامه نويسي ، نمايشنامه نويسي راديو و تلويزيون و پايان نامه .
كتاب هاي آقاي سرشناس :
گر چه او را به عنوان شاعر مي شناسيم آن هم شاعري كه عاشقانه مي سرود اما واقعيت اين است كه شهرت او به خاطر نمايشنامه هاي كلاسيك اوست . نمايشنامه هايي كه هنوز كه هنوزه مخاطب دارند . فكر نكنيد قرار است به شما خواندن «هملت» يا «رمئو و ژوليت» را پيشنهاد دهيم ، نه . چون اگر اين دو تا نمايشنامه را نخوانده باشيد كه اصلا بايد دور رشته ي ادبيات نمايشي را خط بكشيد.
نه ، ما فقط مي خواستيم بپرسيم كه آيا «اتللو» ، «مكبث» ، «شاه لير» ، «روياي نيمه شب تابستان»، «هنري چهارم» ، «هنري پنجم» و «هنري ششم» را خوانده ايد؟
اين نمايشنامه ها را از دست ندهيد:
نكراسوف : ژان پل سارتر
باغ آلبالو : آنتوان چخوف
مگس ها : ژان پل سارتر
كرگدن : اوژن يونسكو
كاليگولا: آلبركامو
ژاندارك : موريس مترلينگ
زن بي اهميت : اسكاروايلد
در اعماق :ماكسيم كورگي
در انتظار گودو: ساموئل بكت
پرنده آبي : موريس مترلينگ
اتوبوسي به نام هوس : تنسي ويليامز
بد نيست بدانيد كه :
2 ـ قديمي ترين نمايشنامه باقي مانده از دوره ي ساسانيان است . با نام «در كنار قصر بادـ واژيك آواز دارد.»
3 ـنوشتن نمايشنامه به سبك جديد با ترجمه آثار خارجي همچون آثار مولير ـ شكسپير و دوما در ايران آغاز شد .
4ـ نخستين نمايشنامه نويسان معاصر ايران آخوند زاده ، احمد محمودي و ميرزا آقا خان تبريزي بودند.
اگر مي خواهيد نمايشنامه نويس شويد:
وقتي جنگ هنر مي آفريند
تئاتر دفاع مقدس اين روها آنقدر جدي است كه نه تنها در جشنواره فجر حضور فعال دارد بلكه جشنواره اي خاص را به خود اختصاص داده است . در شكل گيري اين گونه ي جديد كه در طول ساليان بارها تغير شكل داده و هر بار موفق تر از پيش عملكرده نقش آدم هايي چون سيد حسين فدايي حسين ، ايوب آقاخاني و اعظم بروجردي به عنوان نمايشنامه نويس دفاع مقدس بسيار پرر رنگ است .
گر چه در تمام اين آثار رويكرد مذهبي قالب است اما بد نيست بدانيد كه آثار از زمان شروع جنگ تاكنون تغييرات اساسي اي كرده اند و اين حيطه به يك حيطه ي كاملا تخصصي تبديل شده است و عده اي تنها اين حوزه را براي نوشتن انتخاب كرده اند . قبل تر نمايشنامه نويس ها به رويدادهاي جنگ به طور صرف مي پرداختند، بعد پلي ميان جنگ تحميلي و حماسه هاي مذهبي ايجاد كردند.
اما حالا نمايشنامه هاي دفاع مقدس كاملا متفاوتند . آنها با تأثير جنگ روي انسان معاصر مي پردازند به كمرنگ شدن نقش خانواده بر روي جامعه ي جنگ ديده ، به اخلاق و انسانيت پس از جنگ.
اين ژانر اكنون به ژانر مهمي در هنر اول دنيا تبديل شده است ، ژانري كه مي شود حرف هاي جواني را هم در قالب آن بيان كرد.
منبع:شاهد جوان ش 56
/ج